Faktablad?

#1 - 14 februari 2005 11:26
Den som säljer djur yrkesmässigt ska lämna med en skriftlig skötselanvisning (faktablad) om alla djur som säljs. Faktabladet ska bland annat innehålla uppgifter om hur stort djuret kan bli, normal livslängd, samt vilka utrymmen, vilken skötsel och föda det behöver för att må bra.I tredje kapitlet av föreskriften L 80 (DFS 2004:16) anger Djurskyddsmyndigheten vilka uppgifter ett faktablad ska innehålla.

Ovan citat är ett utdrag från Djurskyddsmyndighetens regler för Zoohandlare. Det vore ju kanon om det funkade även för fiskar. Jag har aldrig sett skymten av något sådant faktablad - men det kanske någon annan har?
Ett sådant blad skulle väl även kunna göra något åt att vissa fiskar säljs till för små utrymmen? Det vore väl bra för både kund och handlare?
Är det något som vi kan påverka? Kanske genom att fråga efter det?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 februari 2005 11:43
Det finns en Zoopetartikel om detta.
Som jag skriver där så tycker jag rent allmänt att det vore bättre att infon finns angiven vid akvariet (så man ser den innan man har köpt) än att man får med sig ett faktablad hem.
Sedan så finns det faktiskt en hel del affärer som erbjuder faktablad - t.ex. så så abbonnerar ett antal affärer på rätten att skriva ut Zoopets och det finns också andra som säljer färdiga paket med artbeskrivningar - så nog finns det.

Alla affärer är faktiskt enligt lag skyldiga att tillhandahålla faktablad. Ett sätt att påverka är ju den avdelning för "affärsrecensioner" som vi snart kör igång och där en punkt i betygsättningen är just "Synlig artinfo i affären".
#3 - 14 februari 2005 11:44
Vore underbart bra med den informationen vid varje akvarie i affärerna. Tyvärr har jag aldrig sett det (hmmm). Det skulle kunna vara ett bra utdrag att skicka ut till affärerna på ett trevligt sätt. För jag tycker att det skulle vara en väldigt nyttig fingervisning för många (även mig själv).

Tack o lov så finns det ju bra och seriösa affärer som tar sig tid att ställa frågor och ge information och fakta muntligen när man tar kontakt med dem.
#4 - 14 februari 2005 12:00
Visst har många affärer information vid akvariet, men det begränsar sig alltför ofta till vad fisken heter - och det är tyvärr inte alltid korrekt information. Det är bra om all information kunde finnas där, men istället för att man ska behöva skriva av den vore det bra om man kunde få med sig ett faktablad hem tycker jag. Alla har ju inte heller tillgång till nätet att söka på, även om jag har det. Att affären kunde abbonnera på Zoopets artregister visste jag inte, men det är ju en suverän service! Verkligen jättebra.
En annan nackdel med att endast artnamnet finns vid akvariet är att man måste åka två gånger till affären. En gång för att kolla och en gång när man har kollat upp vad det är för fisk och bestämt sig för att köpa den. Affären förlorar m.a.o. intäkter på impulsköp, eftersom det inte är säkert att man köper fisken överhuvud taget eller att man gör sig omaket att åka just dit en gång extra.
Jag förstår att det innebär en merkostnad för zooaffären och att det dessutom innebär lite extra jobb, men kanske ett utökat samarbete mellan zoopet och akvarieaffärer kan vara något för framtiden? Det skulle innebära en rimlig kostnad för affären, samtidigt som zoopet skulle få en liten extrainkomst... *oops nu gick marknadsföringshjärnan igång*
Jag kommer gärna med förslag hur det kan läggas upp... :D
#5 - 14 februari 2005 12:09
Jag fick faktiskt med mej ett allmänt hållet faktablad någon gång i våras och jag tror det var från Djurmagazinet i Nässjö. Jag blev faktiskt lite förvånad men tyckte det var en bra grej om de skickar med det till alla köpare de inte känner igen i alla fall. Det rörde sej dock mer om allmänt hållna råd om akvaristik.
Och jag har för mej att jag sett till lite mer detaljerade uppgifter för en del fisk här i Jönköping - troligen var det på Djurmagazinet.
Jag tror det är alldeles för mycket att begära artspecifika uppgifter i ett faktablad på all den fisk som finns i en affär. Det kräver väl en databas med skrivare och till sist är det ju kunden som får betala detta oavsett om han/hon hållt på med fiskgruppen i åratal.
#6 - 14 februari 2005 12:14
De behöver inte skicka med ett artspecifikt faktablad till varje kund. Men, jag skulle gärna vilja se ett sådant blad hängandes vid varje akvarie.

Databas finns ju redan en riktigt bra de skulle kunna använda (zoopet) mot en licensavgift.
#7 - 14 februari 2005 13:05
Det enda som skulle behövas för affärerna om de använde zoopet är en internetuppkoppling och en skrivare, saker som redan idag finns i många butiker - om inte annat finns dator och skrivare till bokföringen, för det är det väl ingen som gör för hand idag? Dessutom som Gimbo säger skulle de inte behöva skicka med ett sådant papper till alla kunder. De skulle till och med kunna ta en liten avgift för besväret på en krona eller två (kopieringskostnad) om de inte är villiga att se det som en service åt kunderna. En kortare artbeskrivning skulle då kunna finnas vid akvariet, med ex. namn, maxstorlek, habitat m.m. och på infobladet skulle det kunna finnas "bonusmaterial" som förökning, speciell information o.dyl.
För affären skulle det inte bli mycket merarbete, däremot för Kjell och Christian som skulle vara tvugna att kunna kontrollera att affärerna betalar för sig och inte loggar in som "vanliga" medlemmar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 februari 2005 13:31
Lagen föreskriver faktiskt ett artspecifikt faktablad som ni kan läsa om i artikeln ovan och det finns faktiskt flera system framtagna för detta för sötvattensfisk.

Så om det inte finns i affären så handlar det enbart om ointresse/slöhet/snålhet - välj själv.
Kostnaden är ju inte heller direkt gigantisk - att t.ex. utnyttja Zoopets artbeskrivningar kostar 400 kr/år.

Ett stort problem med denna lag är dock att de kontrollerande myndigheterna på många ställen helt struntar i att kontrollera att den efterföljs. Detta gör många affärsinnehavare sura eftersom det ställs krav på vissa medan andra klarar sig helt - lagen gäller inte lika för alla.
Just i detta fall tycker jag att affärerna som inte följer lagen gör fel på i juridisk som i krasst ekonomisk synpunkt. En affär som har utförlig artinfo om de arter de säljer kommer att få ett gott rykte och samtidigt de får in färre klagomål från sådana som köpt in helt fel fisk pga okunskap.

Det skall väl också sägas att det är relativt få som utnyttjar denna Zoopet-tjänst (lite drygt 30) och just detta att det är så pass få är en viktig anledning till att vi knappt har lagt in några nya artbeskrivningar de senaste två åren.
Dock har vi ju nu valt en annan väg att finansiera en utbyggnad när nu intresset från affärerna är så pass lågt, nämligen Gold-medlemskapet. När avgiftsperioden för dessa kör igång så kommer vi att införa en ny artbeskrivning var tredje dag här på Zoopet - dessa kommer dock enbart att vara synliga för Gold-medlemmar.

Annons