Har jag för mig fel om att det inte är tillåtet att föda upp djur i affär hur som helst?
Djuraffärer köper ofta in sina djur från grossister som bara avlar för att få fram så många som möjligt, i princip. Hos en uppfödare kan du få se föräldrarna, välja ut hamstern och hantera den i lugn och ro, vet att kullen är noggrann planerad för att bli så bra som möjligt och ev. få stamtavla med den. Förutsatt att det är en seriös uppfödare alltså.
Akvarier blir lätt för tätt, som sagt. Har även hört/läst nånstans att hamstrarna förlorar en viktig aktivitets-källa: att klättra på gallret. Men även läst att det är ett vanligt problem att de biter för mkt på gallret så de får sår i munnen...
Själv har jag haft dvärghamstrar i gallerbur och guldhamster i duna-bur (plastbur). Fanns ingen anledning till att det blev uppdelat så, kan jag ju säga. Guldhamstern klättrade i gallret på taket (och bet på det, dock inte så det blev ett problem) och aktiverades på andra sätt.
Dvärgarna fick ju självklart annan aktivering också :p Där var vi dock med om att en av de fastnade med ena benet i gallret och satt fast. Vet inte hur hon lyckades med det men så var det i alla fall.
Ang hjul så behövs det kanske inte (återigen: massa aktivering) men då krävs i så fall stora ytor och att hamstern får komma ut och springa, det är djur som har väldigt stora revir naturligt och rör sig mycket för att hitta föda.
Vet inte riktigt vad du vill veta mer? Maten ska bestå av olika sorters säd och inte för mycket feta nötter och frön. Och som med alla djur är variation nyttigt, hamstrar är allätare och man kan alltså ge det mesta som man själv äter. Min brukade få rester av det mesta: Pasta, pannkakor, gröt, välling, yohghurt, grönsaker, frukt, hundgodis, kattmat, fisk, kyckling, köttfärs, potatis.... Går att ge massa och det är det som gör det så roligt, tycker jag.
Jag tycker guldhamstern var betydligt snällare, socialare och mer lätthanterad än dvärghamstrarna, men det kan ju vara individuellt.
Kan också tillägga att hon (guldisen) var en ängel att hålla på med, krävde en hel del aktivering (första 1½ åren vände hon upp och ner på hela buren varje natt, leksakerna huller om buller, hjulet ibland vält, allt spån upppressat i ena delen av buren... Hennes uppfödare hade rätt kul när hon hörde det ;)