Fakta om ''Vanliga'' hamstrar

#1 - 16 januari 2007 16:42
Hej vill gärna ha två hamstar men kommer säkert inte få för föräldrarna när dem redan tycker ja har för mycket jobb med mina fiskar,groder och min katt men ja ska nog övertala dem;)
Om ni har egna hamstrar och märker hur deras betende är kan ni väll skriva här och annan fakta vad dom kräver för plats och så..?
#2 - 16 januari 2007 17:47
"Vanliga" hamstrar, dvs guldhamstrar kan inte bo två och två, de ska hållas ensammma. Men du kanske menade i två separata burar?
#3 - 16 januari 2007 20:21
Aha..! ja trodde man var tvungen att ha flera av arten för att dom ska trivas det blir ju bara bättre med en liten hamster:) men va ska dem ha för storlek om man köper ett akvarium och har som bur som ja vet att många har gjort.!
#4 - 16 januari 2007 20:59
Många år sen...

...jag hade hamster, men jag har för mig att du ska kolla ventilationen ordentligt om du ska ha ett kar... :p Det finns böcker att låna på bibblan... Söta små djur...
Senast vi hade hamster så hade folk kommit på att man kan ha en liten skål med sand och då gick hamstern dit och kissade istället för att kissa ned hela buren... Supersmidigt... :)
Hamstrar slåss för att döda om man sätter ihop två stycken, en brunstig hona kan t o m anfalla en hanne så man får vara med... Snabba är de och det blir bara som en boll om de slåss som man försiktigt får klatscha till...

I bland vill de ha okryddat kött och aldrig blöta grönsaker lr avgasförgiftade maskrosor, vid vägar alltså...[xx(]
Om honan väntar ungar så ställ matskålen och vatten en bit från boet så att du inte måste störa i början... En hamsterhona kan käka upp sina bebisar om hon blir skrämd...;) Lycka till...
#5 - 17 januari 2007 13:16
Min kompis hade en hona och en hane i varsin bur och sen så la hon de isamma när dom skulle få barn och det funkade dom fick massa hamsterungar efter det^^ konstigt en på blocket säljer en bur med två hamstrar för 100 kr?
#6 - 17 januari 2007 20:16
Det finns ju dvärghamstrar också, som kan bo tillsammans :) Böcker skulle jag verkligen inte rekommendera att läsa... De innehåller alldeles för mycket skräp. Kolla hellre runt på internet och hitta den senaste faktan!

http://www.hamsterforeningen.com/ Svenska hamsterföreningens hemsida är en bra sida att läsa på! Där står det också uppfödare.

Vill du veta mer om skötsel så är det bara att maila eller lägga till mig på msn: [EMAIL="stephanie.persson@hotmail.com"]stephanie.persson@hotmail.com[/EMAIL] Jag bits inte :D
#7 - 18 januari 2007 13:38
Hehe okej min kompis hade nog dvärghamstrar:) ja ska till en zoo afärr idag och titta på hamstrar och burar inte för att ja komer får köpa men ja ka ju kolla upp hur mycket det kostar.
Kommer nog maila dig om hamster-frågor då min msn inte funkarX)
#8 - 20 januari 2007 14:15
Ett tips är att köpa från uppfödare och inte från djuraffär... Det är stor risk att du får en som bits (och det gör ONT kan jag lova!) och är sjuk.
#9 - 20 januari 2007 17:57
Finns nog affärer som föder upp friska hamstrar själva oxå. Även om dom inte gör det själva så varför skulle den vara sjuk om det är en seriös affär? Finns roligare saker än att bli biten som du säger.
#10 - 20 januari 2007 19:44
Marcus.N skrev:
Aha..! ja trodde man var tvungen att ha flera av arten för att dom ska trivas det blir ju bara bättre med en liten hamster:) men va ska dem ha för storlek om man köper ett akvarium och har som bur som ja vet att många har gjort.!

Använd inte akvarium, ventilationen är alltför dålig i ett akvarium. Kosta hellre på hamstern ett terrarium, mitt terrarium som min guldhamster bor i är 70*35*60 (B*L*H)

Det tycker jag är alldeles lagom, man får plats med "leksaker", hus och hjul samt mat och vattenskålar.

Dessutom, om du har en väldigt nyfiken katt så är ett terrarium väldigt bra, för med hjälp av skjutdörrarna och en spärr kommer katten inte åt hamster. Men däremot har den en mycket intressant tv att titta på :)

Min hamster Hugo, 2 år. Kommer från ett zoo jag praktiserade på. Han skulle egentligen avlivas då han var mycket agressiv. Men jag fick honom gratis eftersom vi blev fästa vid varandra under de 3 veckorna jag var där. Jag fick hamstern för 50:- fast de egentligen kostade 100:-

Kan även tillägga att det endast är vissa dvärghamstrar som kan bo 2 och 2 i om buren är tillräckligt stor. Men guldhamstrar slåss på liv och död.
#11 - 20 januari 2007 21:14
Okej tack för alla tips! ja ska kolla runt iböcker och på nätet inna ja bestämmer mig för att fråga om ja kan köpa mig en hamster;) kanske inte får det vet ej va föräldrarna tycker:/
#12 - 23 januari 2007 21:22
eriahl skrev:
Finns nog affärer som föder upp friska hamstrar själva oxå. Även om dom inte gör det själva så varför skulle den vara sjuk om det är en seriös affär? Finns roligare saker än att bli biten som du säger.

Som jag sa så är det stor risk att få en sjuk hamster :) Självklart är inte alla djur sjuka som kommer från djuraffärer, men tyvärr så sprider sig ju sjukdomar lätt på ett sånt ställe. Och ofta missar också personalen att de har ohyra osv...
#13 - 23 januari 2007 21:24
gickan_87 skrev:
Använd inte akvarium, ventilationen är alltför dålig i ett akvarium. Kosta hellre på hamstern ett terrarium, mitt terrarium som min guldhamster bor i är 70*35*60 (B*L*H)

Det tycker jag är alldeles lagom, man får plats med "leksaker", hus och hjul samt mat och vattenskålar.

Akvarium fungerar alldeles utmärkt att ha hamstrar i! Självklart utan täckglas då. :) Hjul ska man inte ha till hamstrar (eller något annat djur för den delen...) då hamstrarna lätt blir beroende...
#14 - 24 januari 2007 04:57
Om det är det en seriös affär lär inte risken för att få en sjuk hamster eller något annat sjukt djur, kan iofs hända, för den delen vara någon stor risk som du säger. Känns fel att dra alla över samma kam s a s
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 24 januari 2007 07:36
De allra flesta affärer antingen odlar sina hamstar själv eller köper direkt av odlare så jag kan inte se någon orsak till att det skulle vara sämre att köpa hamstar i en affär. Den främsta skillnaden som jag ser det, är att konsumentköplagen gäller om man handlar i affär - inte om man köper privat.
#16 - 24 januari 2007 12:01
Kjell: Skillnaden är MYCKET (otroligt) stor!! Djuraffärer avlar vanligtvis inte på temperament, friska djur osv. Enligt mig verkar det vanligaste sättet att få nya hamstrar till affären är att antingen ha ett aveslpar på lagret där de ständigt producerar ungar (extremt jobbigt för honan...) eller att de helt enkelt "glömmer" att sära på syskon. Mycket inavel, sjuka djur, noll hantering m.m.

Hos en uppfödare väljs djuren istället ut med stor omsorg, man ser till att både hanen och honan är i bra hull, har underbart temperament, bra färg och bra bakgrund. Sedan handparas djuren, eller sätts i samma bur (efter introducering såklart) tills man ser att honan är dräktig. Då tas hanen vanligtvis bort för att honan ska slippa få ännu en kull.

Så det är stor skillnad på "odling" (:D) och uppfödning...
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 24 januari 2007 12:20
Kjell: Skillnaden är MYCKET (otroligt) stor!! Djuraffärer avlar vanligtvis inte på temperament, friska djur osv. Enligt mig verkar det vanligaste sättet att få nya hamstrar till affären är att antingen ha ett aveslpar på lagret där de ständigt producerar ungar (extremt jobbigt för honan...) eller att de helt enkelt "glömmer" att sära på syskon. Mycket inavel, sjuka djur, noll hantering m.m.

Hos en uppfödare väljs djuren istället ut med stor omsorg, man ser till att både hanen och honan är i bra hull, har underbart temperament, bra färg och bra bakgrund. Sedan handparas djuren, eller sätts i samma bur (efter introducering såklart) tills man ser att honan är dräktig. Då tas hanen vanligtvis bort för att honan ska slippa få ännu en kull.

Så det är stor skillnad på "odling" (:D) och uppfödning...

Uppenbarligen har vi helt olika erfarenheter.
För övrigt föredrar jag gerbiler framför hamstrar:D
#18 - 24 januari 2007 12:30
Uppenbarligen har vi helt olika erfarenheter.

För övrigt föredrar jag gerbiler framför hamstrar:D

Det gör jag med :) Har 7 st
#19 - 24 januari 2007 18:08
Har jag för mig fel om att det inte är tillåtet att föda upp djur i affär hur som helst?

Djuraffärer köper ofta in sina djur från grossister som bara avlar för att få fram så många som möjligt, i princip. Hos en uppfödare kan du få se föräldrarna, välja ut hamstern och hantera den i lugn och ro, vet att kullen är noggrann planerad för att bli så bra som möjligt och ev. få stamtavla med den. Förutsatt att det är en seriös uppfödare alltså.

Akvarier blir lätt för tätt, som sagt. Har även hört/läst nånstans att hamstrarna förlorar en viktig aktivitets-källa: att klättra på gallret. Men även läst att det är ett vanligt problem att de biter för mkt på gallret så de får sår i munnen...
Själv har jag haft dvärghamstrar i gallerbur och guldhamster i duna-bur (plastbur). Fanns ingen anledning till att det blev uppdelat så, kan jag ju säga. Guldhamstern klättrade i gallret på taket (och bet på det, dock inte så det blev ett problem) och aktiverades på andra sätt.
Dvärgarna fick ju självklart annan aktivering också :p Där var vi dock med om att en av de fastnade med ena benet i gallret och satt fast. Vet inte hur hon lyckades med det men så var det i alla fall.

Ang hjul så behövs det kanske inte (återigen: massa aktivering) men då krävs i så fall stora ytor och att hamstern får komma ut och springa, det är djur som har väldigt stora revir naturligt och rör sig mycket för att hitta föda.

Vet inte riktigt vad du vill veta mer? Maten ska bestå av olika sorters säd och inte för mycket feta nötter och frön. Och som med alla djur är variation nyttigt, hamstrar är allätare och man kan alltså ge det mesta som man själv äter. Min brukade få rester av det mesta: Pasta, pannkakor, gröt, välling, yohghurt, grönsaker, frukt, hundgodis, kattmat, fisk, kyckling, köttfärs, potatis.... Går att ge massa och det är det som gör det så roligt, tycker jag.

Jag tycker guldhamstern var betydligt snällare, socialare och mer lätthanterad än dvärghamstrarna, men det kan ju vara individuellt.

Kan också tillägga att hon (guldisen) var en ängel att hålla på med, krävde en hel del aktivering (första 1½ åren vände hon upp och ner på hela buren varje natt, leksakerna huller om buller, hjulet ibland vält, allt spån upppressat i ena delen av buren... Hennes uppfödare hade rätt kul när hon hörde det ;)
#20 - 24 januari 2007 19:18
Jo det finns någon regel om att föda upp djur som du säger i affär kommer inte ihåg exakt vad just nu. Ska man föda upp hamstrar, råttor mm får det inte vara så att tex kunder kan gå in i rummet djuren föds upp i.
Stephanie 0134: Kan inte förstå att du är så otroligt negativ mot zoaffärer och att det bara är inavel, sjuka djur osv osv.
För övrigt är råttor trevligare än både hamstrar och gerbiler, bara så ni vet Jenny E och Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 24 januari 2007 21:09
eriahl skrev:
För övrigt är råttor trevligare än både hamstrar och gerbiler, bara så ni vet Jenny E och Kjell

Jodå jag brukar faktiskt ofta också rekommendera tamråttor till de som vill ha en hamster. Dom är väldigt bra husdjur
#22 - 24 januari 2007 22:11
Akvarier blir inte för varma/fuktiga så länge man inte har glaslock eller liknande på dom. Gallerburar har jag helt slutat använda efter att två hamstrar fastnat med benen i dem, varav den ena hamstern gnagde av sitt ben... :( Mina hamstrar blev helt tokiga när jag la dit papper åt dom som dom kunde boa med, och de tog lång tid på sig att bädda och fixa med det. Brukade också ge dom toarullar med papper kvar på så att de dels fick slita av pappret själva, och dels gnaga på toarullen. Sen brukade jag ge dom kartonger med godis också. Det finns massor att göra! Bara fantasin sätter gränser :D
#23 - 24 januari 2007 22:13
Jodå jag brukar faktiskt ofta också rekommendera tamråttor till de som vill ha en hamster. Dom är väldigt bra husdjur

Jag med! :) Tycker att de är lite roligare som husdjur, då de är mer påhittiga och rörligare. Fast visst är det väl en nackdel ibland också... Det är inte roligt att hitta råttor på gardinstången :D
#24 - 26 januari 2007 14:54
Hamstrar är så fina kanske ska köpa mig en men först måste ja köpa mig ett tredje akvarium runt 120 L till min Guld ancistrus hona:) fast ja ska ju ha mer fiskar där också;) hehe.. men om ja får skaffa hamstrar så köper ja dem lite senare
#25 - 26 januari 2007 17:57
Råttor på gardinstången är väl inget Katten Steve i klättringstagen, japp det är gardinstången
#26 - 26 januari 2007 21:21
eriahl skrev:
Råttor på gardinstången är väl inget Katten Steve i klättringstagen, japp det är gardinstången

Haha :D Kan tänka mig hur gardinen skulle se ut om han höll på att ramla ner? :p
#27 - 26 januari 2007 21:25
Kul film om söta hamstrar

länk:

http://www.ostfrallan.com/redir.php?link=767
#28 - 27 januari 2007 08:46
Smidig rackare och både gardin och stång höll dessutom, inte en reva. Golv - bord - datorskärm - gardinstång, vi kom på honom en gång. Sedan tvärtom såklart
#29 - 27 januari 2007 11:56
Hehe fin katt! min katt skulle aldrig klara det då hon väger runt 6 kg:D
#30 - 27 januari 2007 12:20
Inte förra lillkillen vi hade, 8kg.
#31 - 27 januari 2007 20:32
ojj 8kg min honkatt är 4 år och äter hur mycket som helst:D man kan inte få stopp på henne när hon väll har börjat äta:D
#32 - 1 februari 2007 21:06
eriahl skrev:

Det är mycket möjligt :)
Har ingen större erfarenhet av råttor (eller gerbiler) eftersom jag aldrig haft själv (dock jobbat med på praktik etc). Men kan tänka mig att råttor är roligare, intelligentare och mer aktiva.

Annons