Fakta kring Discus?

#1 - 19 december 2009 17:08
Eftersom jag är liiiite nyfiken på Discus nu, kommer några frågor som säkerligen expertisen här på Zoopet kan besvara lätt : )

Jag har läst på lite, och det skiljer en del från olika "fakta"-sidor gällande bl.a. pH-värdet. Vissa säger lågt, andra upp mot 8.

Även när det gäller vattenkvalitén skiljer från ena kännaren till den andra. Det jag hittar som är definitivt gemensamt är att det inte ska vara för ljust i akvariet, samt mycket höga växter.

Kan ni ge era erfarenheter av detta? Här i Kalmar har vi mjukt vatten. I övrigt är förutsättningarna ett 375-liters som är 50 cm högt/brett och 150 cm långt.

Är det en svår fisk att hålla med tanke på vattenvärde och växter som ska klara att må bra i ljusfattig miljö?
#2 - 19 december 2009 17:18
Rent allmänt kan man säga att discus föredrar lågt pH, och dämpad belysning. Jag har fyra gröna discusar i ett 240-litersakvarium, med några stora och höga rötter, och flytväxter som dämpar ljuset. Temperaturen är ca 28 grader. Sällskapet är bl.a ett scalarepar, svarta fantomtetror, ett kurvciklidpar, schackbrädesciklider, och ett gäng malar, bl.a ett litet gäng blå antennmalar (Ancistrus dolichopterus) och två Sturisomamalar.

Discusarna verkar trivas utmärkt, och är de dominanta i akvariet.
#3 - 19 december 2009 17:29
Micke_A skrev:
Rent allmänt kan man säga att discus föredrar lågt pH, och dämpad belysning. Jag har fyra gröna discusar i ett 240-litersakvarium, med några stora och höga rötter, och flytväxter som dämpar ljuset. Temperaturen är ca 28 grader. Sällskapet är bl.a ett scalarepar, svarta fantomtetror, ett kurvciklidpar, schackbrädesciklider, och ett gäng malar, bl.a ett litet gäng blå antennmalar (Ancistrus dolichopterus) och två Sturisomamalar.

- Tack för infon. Hur lågt är lågt pH i ditt fall, och hur påverkar ett högre pH Discusen? Jag vill inte att det ska bli en omständig procedur att ständigt bevaka vattenvärdena.
#4 - 19 december 2009 17:32
Micke_A skrev:

Är inte scalarerna mer dominanta vid matning?
#5 - 19 december 2009 18:22
NIC skrev:
Är inte scalarerna mer dominanta vid matning?

Njae, det kan jag inte påstå, de som är först uppe vid ytan när jag släpper i klumpen med fryst artemia är discusarna, särskilt den största dominanta. De gör utfall mot varandra, och ibland får sig även scalarerna en släng av sleven.
#6 - 20 december 2009 08:55
När det gäller diskus så gäller det att särskilja två varianter, odlad eller vildfångad.
Vildfångad är den som ställer störst krav kan man säga generellt. Odlad och framförallt svenskodlad är lättare att hålla och är vana vid vårt vatten.
De är lite generösare med sina krav.
#7 - 20 december 2009 12:52
När det gäller diskus så gäller det att särskilja två varianter, odlad eller vildfångad.

Vildfångad är den som ställer störst krav kan man säga generellt. Odlad och framförallt svenskodlad är lättare att hålla och är vana vid vårt vatten.

De är lite generösare med sina krav.

- Tackar

Kan jag alltså använda vårt vanliga mjuka Kalmarvatten (som alla andra fiskar jag haft, har trivts bra med) och bara minska belysningen en smula, och i övrigt sköta vattenbyten som vanligt?
#8 - 20 december 2009 20:06
Gör som med alla nya fiskar. Läs på..
Diskus är känsligare än andra fiskar, även om du köper svenskodlade! I naturen går dom i såpass surt vatten att vattnet är närmast bakteriefritt, vilket är svårt att åstadkomma i ett akvarium, därav är dom känsligare och kan tyna bort utan märkbar anledning. Speciellt den lägst stående fisken i gruppen ligger illa till. Dom behöver gå i grupp, minst fyra st.
Se mer på länken till Nordiska Diskussällskapet, där finns "allt" du kan behöva veta.
http://www.ndss.se/viewforum.php?f=95
#9 - 6 januari 2010 00:18
Måste man ha en sån ful kruka i karet för att de ska bli lite rajraj?
Det finns liksom en gräns för vad som ser snyggt ut..
#10 - 6 januari 2010 07:28
Nej... mina lägger rom på rötterna, har dock inte blivit tillräckligt länge för att kläckas.
#12 - 6 januari 2010 09:11

Kjell går det inte o ta bort texten vid sidan av bilderna samt särskilja texten som hör till bilderna lite mer från den andra texten. Det är lite pluttrigt nu på två annars bra artiklar.
#13 - 7 januari 2010 16:03
Diskus är en gruppfisk, håll gärna 5-6 eller fler. Tänk på att de kan bli ganska stora, uppåt 20 cm är inte ovanligt för en välfödd och utvuxen fisk. De bör ha ca 50 liter vatten per fisk att röra sig i, dvs ett akvarium på minst 250-300 liter.

Diskusen är i grund och botten en robust fisk, om än något känslig för vissa sjukdomar. Den kräver ett gott mått kunskap, sunt förnuft och noggranhet. Känner man att man kan tillmötesgå diskusens tämligen enkla krav är det den bästa och trevligaste fisk du kan ha.

Alla mina diskus går i rent kranvatten som avluftat håller pH 8,1. I karen håller vattnet mellan pH 6,4 och pH 7,8 beroende på inredning.

Annons