Fågelspindel.

#1 - 27 juli 2007 12:45
Tjena, jag har ganska nyligen köpt en rosatåad fågelspindel som ska ha 80-90% luftfuktighet men jag får bara massa mögel å skit i terrariet ,hur gör man ? Tacksam som tusan för svar ! :D

Mvh . Kim
#2 - 27 juli 2007 15:49
ingen aning..går inte byta bark om du har det?
#3 - 27 juli 2007 16:20
Du luftar väl å ventilerar terrariet ordentligt va? Viktigt som tusan,annrs blir det mögel!:)
#4 - 27 juli 2007 16:28
Vilket läskigt litet husdjur. :)

Kan du inte fråga i djuraffären, eller var du nu köpte den? Det måste ju vara andra som drabbats av samma problem.
#5 - 27 juli 2007 16:39
God ventilation och sprayflaska....
#6 - 29 juli 2007 16:52
okej men hur får man bra ventilation (låter riktigt dumt att fråga ) , jag har min Avicularia avicularia i ett 63liters akvarium med plexiglaslock med några hål å mitten, och en vanlig stående 1,5liters PEt-flaska med en doppvärmare i terrariet för att få fukt å värme.
#7 - 29 juli 2007 21:12
snälla kan nån svar det är viktigt ?! Mvh/
Kim
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 juli 2007 07:07
Är detta en fågelspindel som ställer speciellt höga krav på hög luftfuktighet - normalt sett ställer ju inte fågelspindlar så höga krav.

Det finns ju annars specialbyggda terrarier med luftinsläpp både i nederkant och i ovankant för ventilationens skull
#9 - 30 juli 2007 20:55
Är detta en fågelspindel som ställer speciellt höga krav på hög luftfuktighet - normalt sett ställer ju inte fågelspindlar så höga krav.

Det finns ju annars specialbyggda terrarier med luftinsläpp både i nederkant och i ovankant för ventilationens skull

den ska ha 80-90% men ska nät vid framrutan längst upp :D har löst det med några luftpumpar som blåser in för tillfället :P men tack för alla svar , Mvh /Kim
#10 - 7 augusti 2007 10:08
Hur går det med din Avicularia. Det är helt riktigt att dom skall ha en hög luftfuktighet, man lära då ha ett terrarium med god ventilation eftersom att det inte får bli ngt möggel i terrariet. En Aviciularia är ju en spindel som vill vara högt & dom är inte så ofta på marken så för att den även ska kunna få i sig vätska så kan man duscha med en blomdusch på nätet men inte så att nätet blir dyngsurt.. Avicularia är också en spindel som hellre bor i ett högre terrarium än i ett lågt avlångt.

Jag hade själv Avicularia Avicularia tidigare, det är fina spindlar det.

Hälsningar Anneth
#11 - 12 december 2007 16:54
Anneth skrev:
Hur går det med din Avicularia. Det är helt riktigt att dom skall ha en hög luftfuktighet, man lära då ha ett terrarium med god ventilation eftersom att det inte får bli ngt möggel i terrariet. En Aviciularia är ju en spindel som vill vara högt & dom är inte så ofta på marken så för att den även ska kunna få i sig vätska så kan man duscha med en blomdusch på nätet men inte så att nätet blir dyngsurt.. Avicularia är också en spindel som hellre bor i ett högre terrarium än i ett lågt avlångt.

Jag hade själv Avicularia Avicularia tidigare, det är fina spindlar det.

Hälsningar Anneth

Det går ganska bra men nu ligger den bara helt stilla bakom en barkbit och har gjort det i flera dagar. Annars rekomenderar jag den här spindeln ,otroligt fin och riktigt lugn och nyfiken :)

Mvh Kim
#12 - 12 december 2007 17:07
Till majsormarna har jag en liten datorfläkt inmonterad, inte så den blåser in luft utan den suger ut luften, så man måste vända den rätt. har den i överkanten av terrariet. har man så det blåser in lugft och det är kallt när man vädrar eller så så är risken större att djuret får förkylning eller lunginflammation. Dessutom blåser man in torr luft och det är fuktigheten man vill behålla så hellre att luften mest cirkulerar i terrariet och suger ut delar av luften bort från denna så att självdraget drar in lite ny luft bara.
#13 - 12 december 2007 18:19
Okej låter ju ganska intressant :D tänkte också höra om ni vet en spindel som är tigerfärgad dock inte Psalmopoeus irminia. Vill ha tag på en sådan ,pga att det var den första spindel jag haft men ingen aning alls va den heter . sjukt fina men ganska aggresiva.,
#14 - 18 december 2007 00:04
säkert en Cyclosternum fasciatum. Dom är ganska vanliga. snabba och aggresiva med :)
Aldrig prövat doppvärmare i terrarium. Tror det blir för hög kondens om man har det.
Hur ser möglet ut? En matta över botten eller på vissa ställen som på matrester? Vad använder du för bottenmaterial? Jag rekomenderar torv. Skaffa vita tropiska gråsuggor Trichorhina tomentosa dom äter upp matrester och mögel.
Jag har själv massor med fågelspindlar :) fina djur.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207036
#15 - 22 december 2007 17:56
Felix.W skrev:
säkert en Cyclosternum fasciatum. Dom är ganska vanliga. snabba och aggresiva med :)

Aldrig prövat doppvärmare i terrarium. Tror det blir för hög kondens om man har det.

Hur ser möglet ut? En matta över botten eller på vissa ställen som på matrester? Vad använder du för bottenmaterial? Jag rekomenderar torv. Skaffa vita tropiska gråsuggor Trichorhina tomentosa dom äter upp matrester och mögel.

Jag har själv massor med fågelspindlar :) fina djur.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207036

okej ;P jag har inte doppvärmare i längre nu kör jag med vanliga lampor bara för det är så pass varm i rummet så de blir bra temperatur i terrariet, jag har faktist bara vanlig blomjord i xD men det funkar bra inge mögel längre. Det var vitt mögel såg nästan ut som ett tjockare lager kalk som va på rötterna och annat trä . var köper man gråsuggor? Tack för ett riktigt bra svar ! ;D nu ska jag kolla in din zoonen :P
#16 - 22 december 2007 18:13
Du verkar vara rätt haj på de här med spindlar , så jag tänkte om du kunde hjälpa mig lite med inredning ? söker efter en lätt men snygg inredning till trädlevande. :D
#17 - 22 december 2007 20:16
Det brukar mögla på trä och rötter man plockar ute från naturen. Köp akvarierötter, bamburör eller korkbark. Jag använder korkbark. Lätt material som ser snyggt ut i terrarium.
Trädlevande behöver en korkbarkbit stående upprätt mot ena hörnet. Där bakom brukar dom bygga sitt bo. Kan snygga till med några bamburör och plastväxter/riktiga växter.
Stenar är ingen bra ide att ha. Spindlar kan ramla ned på dom när dom klättrar och dö.
Vet att http://grodorochfoder.se/ säljer gråshuggor.
#18 - 30 december 2007 22:47
jag har bytt användare från snus_mumrik till ecko_kim :D bara så alla vet xD tack för svaret felix.W , jag köpte en Psalmopoeus cambridgei igår . Det är bar en unge än så länge bar ca 1cm stor. Har du några bra råd om den?
#19 - 1 januari 2008 21:57
Jag har en massa P.cambridgei ungar hemma. Dom är snabba var försiktig när du öppnar till den. Det är en trädlevande art. Mata den med småsyrsor, stor bananfluga eller buffaloworms. Låt inte bottensubstratet torka ut för den. Små spindlar är känsliga för det.
#20 - 2 januari 2008 17:58
Okej ;D känner mig dum som frågar så mycket men jag älskar spindlar men kan tyvärr inte så mycket om dem :( min Avicularia Avicularia är helt konstig nu , helt mjuk i kroppen och ramlar ner när den klättrar på akvarie rutan och kan böja benen i massa konstiga former som jag inte tror att den ska kunna :S och äter inte :(
#21 - 2 januari 2008 18:17
Kom också på att den spindeln jag frågade om nån visste tidigare är en Chilobrachys Fimbriatus :D fösta spindeln jag har hade , ruggigt fin :D

Annons