Tjena, jag har ganska nyligen köpt en rosatåad fågelspindel som ska ha 80-90% luftfuktighet men jag får bara massa mögel å skit i terrariet ,hur gör man ? Tacksam som tusan för svar ! :D
Mvh . Kim
Kjell Fohrman skrev:Är detta en fågelspindel som ställer speciellt höga krav på hög luftfuktighet - normalt sett ställer ju inte fågelspindlar så höga krav.
Det finns ju annars specialbyggda terrarier med luftinsläpp både i nederkant och i ovankant för ventilationens skull
Anneth skrev:Hur går det med din Avicularia. Det är helt riktigt att dom skall ha en hög luftfuktighet, man lära då ha ett terrarium med god ventilation eftersom att det inte får bli ngt möggel i terrariet. En Aviciularia är ju en spindel som vill vara högt & dom är inte så ofta på marken så för att den även ska kunna få i sig vätska så kan man duscha med en blomdusch på nätet men inte så att nätet blir dyngsurt.. Avicularia är också en spindel som hellre bor i ett högre terrarium än i ett lågt avlångt.
Jag hade själv Avicularia Avicularia tidigare, det är fina spindlar det.
Hälsningar Anneth
Felix.W skrev:säkert en Cyclosternum fasciatum. Dom är ganska vanliga. snabba och aggresiva med :)
Aldrig prövat doppvärmare i terrarium. Tror det blir för hög kondens om man har det.
Hur ser möglet ut? En matta över botten eller på vissa ställen som på matrester? Vad använder du för bottenmaterial? Jag rekomenderar torv. Skaffa vita tropiska gråsuggor Trichorhina tomentosa dom äter upp matrester och mögel.
Jag har själv massor med fågelspindlar :) fina djur.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207036