Få växterna och fiskar att trivas ?

#1 - 27 mars 2006 11:24
Har ett liten balja på ca.70 l. Är ganska ny inom akvarievärlden, det här är vårat första akvarium ;). Vi har haft det i snart två år nu, men nu är det relativt nystartat, efter ett litet "haveri" och därmed omstart....
Har alltid haft en hel del problem med att få växterna att trivas, men nu har jag investerat i en salig blandning, bestående utav vattenpest,anubias,cabomba,svärdplanta samt liten pilört. Till detta har jag en mal,en praktbotia (jag vet, borde ha fler *s*) tre silvertippstetror, en fläckrasbora och en ensam kardinal.
I vattnet använder jag Sera växtnäring samt ett vattenberedningsmedel för att binda tungmetaller och klor.Belysning är en 15W lysrör, avsett för akvarium.
För att få lite "fart" har jag en cirkulationspump. Syre intaget på denna har jag täppt igen med korken, då jag (om jag fattat det rätt) fått veta att syre driver ut koldioxiden ur vattnet som då växterna behöver för att trivas.
Vad ska jag göra för att få fina, fräscha växter ? Behöver pumpens syrelock vara öppet, om inte annat för fiskarnas skull ? Har en oljehinna på vattnet, men vad jag förstått är den inte farlig och består av nedbrutet organiskt material. (?) Att pumpa bort den med cirkulationspumpen är väl bara ett kosmetiskt ingrepp, som föga hjälper mot orsaken ?
Vad kan vara fel i mitt akvarium, då det inte alls lyckas särskilt bra ? Behövs mer fisk ? Nåt annat ?
Kanske dumma frågor, av en som borde veta efter två års tid, men men...
Mvh Linnea
#2 - 27 mars 2006 18:24
har du en oljehinna så hindrar den syresättningen av vattnet. se till att få ytrörelse! dina växter behöver kanske macronäring då kan du prova pmdd.
#3 - 27 mars 2006 18:51
Proteinhinnan beror oftast på övermatning av innevånarna i akvariet!
#4 - 28 mars 2006 03:30
[quote=Linnéa T]en praktbotia (jag vet, borde ha fler *s*) [/quote]
och större akvarie.

I vattnet använder jag Sera växtnäring samt ett vattenberedningsmedel för att binda tungmetaller och klor.

vattenberedningsmedel skall inte användas ihop med växtnäring då det även kan binda metaller växterna behöver.

Belysning är en 15W lysrör, avsett för akvarium.

vad är det för rör ?
bara "avsett för akvarium" säger ingenting om det funkar till växter.
#5 - 28 mars 2006 08:47
vattenberedningsmedel skall inte användas ihop med växtnäring då det även kan binda metaller växterna behöver.

Hm, okey. Det hade jag ingen aning om. Ska ta fasta på det.

vad är det för rör ?
bara "avsett för akvarium" säger ingenting om det funkar till växter.[/QUOTE]

Det är ett "Power Glo" ,,,Vad nu det innebär ( ? ) Bör jag byta ?
#6 - 28 mars 2006 08:50
[QUOTE=Raven]
vattenberedningsmedel skall inte användas ihop med växtnäring då det även kan binda metaller växterna behöver.[/QUOTE]
Hm, okey det hade jag ingen aning om. Ska ta fasta på det.

[QUOTE=Raven]
vad är det för rör ?
bara "avsett för akvarium" säger ingenting om det funkar till växter.[/QUOTE]

Röret är ett "Power Glo", vad det nu innebär... ( ? ) Bör jag byta rör ?
#7 - 28 mars 2006 08:52
[QUOTE=laerni]Proteinhinnan beror oftast på övermatning av innevånarna i akvariet![/QUOTE]

mja, jag har dragit ned på matningen, sedan omstarten. De får en liten nypa flingor ca. var 3:dje dag. Sen får malen en mosad ärta lite då och då, för att ge tusan i mina växter ;)
Är det för sällan ? Tänkte öka matningen då det gått en tid,och jag förhoppningvis fått en balans i akvariet.

Annons