Har en clariashane och tänkte skaffa en hona till honom. Söker en helsvart helst ^^'
Funderar på om det är någon här på forumet, och i närheten som kanske föder upp eller som vet någon affär som tar hem sådana.
Bygert skrev:220 liter räcker inte heller långt men det vet du förhoppningsvis.
Att få tag på en Clarias borde inte vara nåt större problem, ring runt till lite affärer så bör du få napp. Att få i den nya till en etablerad är större problem. Den jag har har avlivat åtskilligt, ett försök med en Clarias till slutade med att den nya var flådd efter en natt. Jag har sett två sätt som fungerar att sätta in en fisk till en Clarias, det ena är att se till att den nya är mycket större. Med risk då att den nya knäcker den gamla om det är en Clarias det med. Det andra är att sätta in den nya i en petbox (alltså genomskinlig plastburk) med hål i botten i akvariet några dar så Clariasen får vänja sig vid utseendet och lukten på den nya utan att kunna skada den.
Erik Åhlander skrev:De flesta affärer borde kunna beställa hem. Det finns många Clarias-arter - se till att få rätt.
Bygert skrev:Jag håller inte med om att clarias inte är en akvariefisk, det är en utmärkt sån. Hos rätt person med rätt kunskap och utrymme är det en fantastisk fisk. Problemet är bara att zoohandeln ibland skickar iväg dem helt okritiskt så de hamnar där det är dömt att gå åt h-e.
Kjell Fohrman skrev:
Den smakar dock rätt bra.
Kjell Fohrman skrev:Nåja, men 99,9% av alla som köper Clarias har varken rätt kunskap eller rätt storlek på akvarium.
Jag har själv tidigare tyckt att det varit OK att affärer säljer fiskar som Clarias, paroner etc förutsatt att de ger en bra information om arten innan de säljer den. Hade dock en kurs för några affärsinnehavare då jag tog upp detta och de menade att det vore bättre med ett förbud eftersom om de gav korrekt info om hur stor och rovgirig den blir så skulle efterfrågan bli ännu större. Detta eftersom det tyvärr alltid finns folk som vill ha häftiga djur att skryta med. Det är kanske därför som denna art idag återfinns i få affärer (vilket ju är bra) och att de affärer som har den inne - kanske är de oseriösa affärer som utan skrupler säljer denna typ av fisk till "Lisa 10 år med ett 60 liters akvarium" - vad vet jag.