Få tag i snäckskal..

#1 - 17 december 2003 09:26
..verkar inte vara så lätt. Har planerat att starta ett litet kar med små snäcklekare och har försökt få tag i snäckor till dem, men det verkar svårt. Det finns snäckor i mataffären (såna frysta) men det har ju varit vitlöksfyllning i, skulle det funka? Hur ska akvariet se ut i övrigt (är lite nybörjare). Behövs det något "algätande", vad, ancistrus blir för stor..
#2 - 17 december 2003 09:36
Japp det funkar, köpte själv ett paket med frysta snäcksal med snigel och vitlökssmör i. Bara att slänga ner i varmt vatten, pilla ur innehållet och äta upp eller slänga det, det senare är att föredra om du delar min kulinariska smak. Koka gärna de tomma snäckskalen en stund för att får bort fettet ordentligt.

Jag har Multisar i ett 69-liters med fin sand och lite stenar. Tillsätter lite bikarbonet vid vattenbyten för att hålla uppe ph-värdet runt 8.5, ca 25-26 grader i vattnet. Detta fungerar för mig med ständig lek och nya kullar. Ancistrus ska fungera efter vad jag har hört om du vill ha en sådan. Ett tips är att placera skalen nära framrutan då de flesta snäckskalslekare gillar att gräva, Risk för att inget syns om du har dem för långt bak i akvariet.

Lycka till med fiskarna

/Jonas
#3 - 17 december 2003 09:39
Tack så mycket för tipsen, då ska jag köpa frysta snäckor, och slänga innehåller (bläak, äta sniglar..). Jag tycker att ancistrus blir lite stor, någon annan ide?
#4 - 17 december 2003 09:43
Vitlöksfyllningen kokar du bort, det gjorde jag iaf, och mina fiskar mår bra. Akvariet inreds lämpligen med fin sand (grävvänlig) i ett ganska tunt lager. Att lagret skall vara tunt (3-4cm) beror på att de kommer att gräva ner till glaset i alla fall så det är onödigt med för tjockt lager. Snäckskalen placeras lämpligen utmed framrutan eftersom fiskarna annars kommer gräva upp sanden mot framrutan. Min framruta var täckt med 1/3 sand eftersom jag försökte arrangera snäckskalen snyggt, istället för att låta fiskarna sköta det själva. Som algätare har jag en liten Ancistrus, om den skulle bli för stor flyttar jag den till ett annat kar och köper en ny till snäckisarna.
OBS! Dessa erfarenheter bygger på mina egna observationer av mina egna Neolamprologus multifasciatus och gäller säkerligen inte som sanning för alla människor.
#5 - 17 december 2003 09:45
Salo hann först [;)][:)]
#6 - 17 december 2003 09:49
Jag har ju funderat på att skaffa N. multifasciatus jag med. Ni som har dessa vad tycker ni, borde jag skaffa såna? Hm, ancinstrus då, och köpa ett till större akvarium för dem :-)

Tack för hjälpen, är mycket klokare nu

// Jenny
#7 - 17 december 2003 09:58
Ett annat tips är att gå till en delikatessbutik och köpa vinbergs-snäckor, antingen så köper du bara skalen om de har det kvar dem eller så köper du dem hela och tar ur dem själv. Koka dem innan användning. En fördel är att skalen oftast är lite större än på de snäckor som säljs färdiga i butik.
Kanske kan det vara snyggt att blanda de olika skalen?

//Eric
#8 - 17 december 2003 09:59
Vad har du för storlek på akvariet?
Jag har 6 st vuxna samt ett 30-tal yngel i ett 85-liters. Har även 10 st halvvuxna individer i ett 175-liters.
#9 - 17 december 2003 10:13
Multifasciatus är trots sitt något oansenliga uteseende jätteroliga fiskar. Lättlekta, intressant beteende osv.

Mer info i denna artikeln (som för övrigt fick mig att skaffa mina)
http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/snacklek.html

Kan passa på att tillägga att de är ganska känsliga för nitrit och ge dem inte mygglarver. Jag gjorde det misstaget med min första grupp och alla dog på ett par dagar. Andra gruppen har fungerat kanonbra i ett år nu eller så.

/J
#10 - 17 december 2003 10:17
Tillhör dom Lamprologus eller Neolamprologus?
Själv säger jag alltid Lamprologus men alla gamla rävar inom akvarievärlden säger Neolamprologus...
#11 - 17 december 2003 10:23
Mitt akvarium är bara på 50 L, så det blir ju inte så många fiskar.. Okej, inga mygglarver.. Bra länk, de låter ju onekligen roliga.
Tack!

//Jenny
#12 - 17 december 2003 10:26
Jag tror att Neolamprologus är ett gammalt namn..
#13 - 17 december 2003 10:29
Enligt Fishbase tillhör de Neolamprologus, så det verkar som om de gamla rävarna har rätt!

Annons