Få rätt belysning

#1 - 17 januari 2014 15:46
Jag har ett lysrör på 30 W och skulle behöva öka. Armaturen tar bara ett lysrör så jag undrar om man kan använda en golv-läslampa jag har och byta ut glödlampan till någon passande istället för att köpa helt ny armatur (ekonomin säger stopp just nu)? Hur fungerar det att använda annat än lysrör? Infattningen på läslampan är E14, finns det något passande till den?

Jag vill främst att ljuset ska öka för växternas skull, behöver öka watt-tal samt ha kring 6500K (dagsljus). Om jag har förstått rätt när jag har sökt runt :) stämmer det att man ska ha kring 0.30w/liter?

Mvh Swedishfish
#2 - 17 januari 2014 20:32
0,3 watt litern är förliste skulle jag säga. Jag har precis beställt ett hagen glo 2x24w t5 lysrör för 995 på tritonakvarium i Täby, o ja de skickar grejerna :) och i mitt akvarium på 60 liter ger mig 0,8w per liter :D
#3 - 17 januari 2014 21:41
Men stämmer det alltid, vad det gäller 0.3 watt/l? Har läst här på Zoopet av de med betydligt större erfarenhet än jag (Ansjo) menar att det kan räcka ganska långt om man har lättskötta växter. Rentav att 0,5 watt per liter kan vara överkurs om man inte tänker tillföra något av de två andra alltså co2 och näring..?Tänkte själv köra, ska dit på söndag till Triton och köpa själva elarmaturen , bygger rampen själv och troligen oxå reflektorerna, måsvinge i spegelpolykarbonat..216 watt t5 + motsvarande 30 watt led till 720 l. Givetvis heltäckande invändigt vit ramp.Räknar med långsamt men säkert..I.o.f.s med lite annorlunda botten och eventuellt PPMD....

Körde själv för många år sedan ett lysrör 80 watt / 540 l ...180x60x50 l/b/h med heltäckande invändigt helt vitmålad ramp..Funkade faktiskt ganska bra i många år växte långsamt men säkert, oerhört lättskött..Mycket stabilt..Vallisneria, svärdsplantor, flytväxter och t.o.m cabomba. Rensade ut flytväxter med jämna mellanrum..
#4 - 17 januari 2014 22:21
Jag är bara så himla trött på att inte kunna ha de växter som jag vill ha pga min kassa belysning [:-70] Så nu jävlar tänkte jag när jag beställde ;)
Hade även i tankarna att jag någon gång i framtiden skulle gör om till saltvatten och har läst om folk som använder den och att det funkar där med :D[:-76]

edit: Jag vill även fixa ett "Växtkar" där jag kan ha alla växter som kräver "mycket ljus" t.ex. Hemianthus callitrichoides 'Cuba' och bilda en matta av de på botten [:-96]
#5 - 17 januari 2014 22:47
Tänk på att allt händer mycket fortare när du krämar på, 0,3 räcker oftast bra men visst, ska du ha fram det röda så är det på gränsen. Då är det dubbla som gäller. Googla lite om lysrör för växtakvarium så hitta du mängder som kommer hjälpa dig. Själv gillar jag 10000kelvin rör.
#6 - 17 januari 2014 22:50
Hehe..jo då är det nog en annan sak..typ kräma på mer ;-)

Skyndar själv långsamt med mitt första akvarium sedan 30 år men vem vad vad det blir av det i förlängningen ?

Lycka till! Eller kanske som vi sportfiskare brukar säga Skitfiske! Givetvis släpper jag tillbaks alla fiskar (c&r) bortsett från enstaka matfiskar...
i.o.m bättre att sia om dåligt resultat så är möjligheterna dess bättre, det kan bara gå uppåt;-)
#7 - 17 januari 2014 22:52
Hemi skrev:
Hehe..jo då är det nog en annan sak..typ kräma på mer ;-)

Skyndar själv långsamt med mitt första akvarium sedan 30 år men vem vad vad det blir av det i förlängningen ?

Lycka till! Eller kanske som vi sportfiskare brukar säga Skitfiske!

i.o.m bättre att sia om dåligt resultat så är möjligheterna dess bättre, det kan bara gå uppåt;-)

Och ta en kaffe så nappar de direkt!!! :D haha
#8 - 17 januari 2014 22:58
Självklart! ;-)
#9 - 19 januari 2014 11:31
Okej! Tack för svaren! Om jag säger att jag vill maxa på, så jag äntligen kan ha lite växter igen, så ska jag försöka ha 0.50-0.80 w/liter i alla fall?

Jag har 220 liters och för tillfället ett lysrör på 30 w. Alltså har jag ~0.13w/liter för tillfället. Om jag ska öka upp till 0.5 w/liter behöver jag totalt 110 W? Det är ju sjukt vad låg belysning jag har! Inte konstigt att jag inte har fått några växter att må bra, även med växtnäring. Han jag köpte av sa att det skulle räcka mer än väl, men jag borde ha förstått att jag skulle behöva ta reda på information själv och inte lita på akvariehandlaren.

Har ni tips på lampor med E14 sockel som kan köpas in? och har ni tips på ställen där man kan beställa?

Tack ännu en gång för svaren!
#10 - 19 januari 2014 14:04
Själv har jag 0,48w/l i mitt 450l och har gott om växter. Både enkla och mer avancerade och det växer nästan för mycket. Får klippa och rensa varje vecka.
#11 - 19 januari 2014 15:53
Köpte i dag hos Triton 2 st. Glo t5 HO alltså denna http://www.tritonakvarium.se/glomat-2x54w-t5ballast-armatur/2864-0

Någon som har erfarenhet av eller känner till den?..Några för eller nackdelar?
#12 - 19 januari 2014 16:52
Okej! Då vet jag att jag inte behöver överdriva! :)

Frågan kvarstår, är det någon som vet vart man kan hitta glödlampor med e14 (eller e27, vi kan byta vilken lampa vi ställer vid karet) med ett högre kelvintal? :) Läste någonstans att clas ohlsson har, men jag hittar bara de som har kring 2700K, vill komma så nära 5000K det går...

tips?
#13 - 19 januari 2014 18:54
Okej! Då vet jag att jag inte behöver överdriva! :)

Frågan kvarstår, är det någon som vet vart man kan hitta glödlampor med e14 (eller e27, vi kan byta vilken lampa vi ställer vid karet) med ett högre kelvintal? :) Läste någonstans att clas ohlsson har, men jag hittar bara de som har kring 2700K, vill komma så nära 5000K det går...

tips?

Pröva i djuraffär´n!
#14 - 19 januari 2014 19:47
1.25W litern kör jag och det är lagomt:D
#15 - 19 januari 2014 20:01
Ryskbompa skrev:
1.25W litern kör jag och det är lagomt:D

Inga alg problem? Blev fan lite orolig för mina kommande 0,8 w litern...[:-65]
#16 - 19 januari 2014 20:31
Kollade på plats vad triton hade i begagnade ramper..Bl.a detta 2x250 watt Mh + 4x 54 T5 =716 watt för 2295 kr http://www.tritonakvarium.se/beg-giesemann-2x250/3105-0 om nu någon med en stor burk vill kräma på liksom ;-)

Är själv orolig för alger med mina kommande 0,3 w/l..
#17 - 19 januari 2014 22:06
Hemi skrev:

Är själv orolig för alger med mina kommande 0,3 w/l..

Det ska du nog inte alls vara tycker jag, jag har 0,25 nu och bara jag sköter mina vattenbyten och inte överdriver matningen samt håller koll på att det inte står belyst för länge, alltså inte mer än 12 tim/dag så har jag aldrig haft någe problem. Det hände sig att jag slarvade ett tag och fick fullt med cyano efter semestern men det ordnade sig med 4 dagar total mörkläggning.

No probs! [:-140]
#18 - 1 februari 2014 08:28
Den rampen såg ju väldigt intressant ut..
Synd att den bara är 1200 lång :(
#19 - 1 februari 2014 10:29
Jag har ett lysrör på 30 W och skulle behöva öka. Armaturen tar bara ett lysrör så jag undrar om man kan använda en golv-läslampa jag har och byta ut glödlampan till någon passande istället för att köpa helt ny armatur (ekonomin säger stopp just nu)? Hur fungerar det att använda annat än lysrör? Infattningen på läslampan är E14, finns det något passande till den?

Jag vill främst att ljuset ska öka för växternas skull, behöver öka watt-tal samt ha kring 6500K (dagsljus). Om jag har förstått rätt när jag har sökt runt :) stämmer det att man ska ha kring 0.30w/liter?

Mvh Swedishfish
Hittade en intressant lampa på kjell o co men det är en annan sockel men du kanske har nån annan armatur att sätta den i? http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/lampor-ljuskallor/lagenergilampor/speciallampa-e27-36-w-2200-lm-36-w-p63181

Annons