Få paletter att leka??

#1 - 25 september 2008 19:36
Hej... jag har haft en hona och en hane nu i ca 3 månader ( palett ciklider)

jag har läst dom som får dom att leka readan andra veckan efter inköp..

jag har gtottor relativt tätt planterat fint grus och ca 26-27 grader i vattanet.. dom äter som dom ska och har klara färger och har aldrig varit sjuka.

sen har jag läst att man skulle ha 4st honor och en hane.

det enda dom gör är att simma runt och verkar reta gallfeber på varan ibland och vissa stunder som simmar dom som ett par och kollar i grottorna som det vore ett hus köp.

1:vad kan jag göra för fel?
2:kan det vara sällskapet som är problemet?
:confused::confused::confused:
#2 - 25 september 2008 19:41
Mandela skrev:
Hej... jag har haft en hona och en hane nu i ca 3 månader ( palett ciklider)

jag har läst dom som får dom att leka readan andra veckan efter inköp..

jag har gtottor relativt tätt planterat fint grus och ca 26-27 grader i vattanet.. dom äter som dom ska och har klara färger och har aldrig varit sjuka.

sen har jag läst att man skulle ha 4st honor och en hane.

det enda dom gör är att simma runt och verkar reta gallfeber på varan ibland och vissa stunder som simmar dom som ett par och kollar i grottorna som det vore ett hus köp.

1:vad kan jag göra för fel?

2:kan det vara sällskapet som är problemet?

:confused::confused::confused:

1. du gör säkert inget fel bara hålla vattnet kvalitén på topp och vänta på lek, mata varierat gärna med fryst lite då och då, men det brukar inte behövas. Du ska bara behöva ha 1 hona och 1 hane för att dom ska leka. Säker på att du har en av varje kön?

2. Vad är sällskapet?:confused::confused::confused:
#3 - 25 september 2008 19:43
Så fort du ser att de bildat par ska du nog flytta de andra honorna. Paletter lever inte i harem (en hane,fler honor) utan bildar par. Antar att du skaffat fler honor för att hanen lättare ska hitta en hona, eller? Tror nog det ibland kan vara mer störande än det kan hjälpa. Iaf när han hittat sin partner.
Ha kvar hanen och den hona han tycker mest om så att säga ;)
#4 - 25 september 2008 19:49
Nina82 skrev:
Så fort du ser att de bildat par ska du nog flytta de andra honorna. Paletter lever inte i harem (en hane,fler honor) utan bildar par. Antar att du skaffat fler honor för att hanen lättare ska hitta en hona, eller? Tror nog det ibland kan vara mer störande än det kan hjälpa. Iaf när han hittat sin partner.

Ha kvar hanen och den hona han tycker mest om så att säga ;)

Tror inte att hon skaffat dom än utan funderar på att göra det för att dom ska leka eller har jag fel??
#5 - 25 september 2008 19:52
smegga skrev:
Tror inte att hon skaffat dom än utan funderar på att göra det för att dom ska leka eller har jag fel??

Aha.. Vid noggrannare läsning ser jag ju det nu :D
#6 - 25 september 2008 19:54
Nina82 skrev:
Aha.. Vid noggrannare läsning ser jag ju det nu :D

Man kan inte se allt :p
#7 - 25 september 2008 19:54
Skriver som Smegga, är du säker på att det är en hona och en hane?

Länka gärna bilder hit om du är osäker ;)
#8 - 25 september 2008 19:55
ja jga är säker har studerat dom noga och de stämmer in på de beskrivningar som finns här på zoopet... matar med tabletter och mygglarver varannan gång sen äter dom även från gurkan som plecon ska äta.. sällskapet är 1st öronål, 1st knivfisk, 1st blå gurami (hona) (hannen är i ett annat kar tills han är stor nog), 2st solfjäder räkor och en liknande hajmal.

nej jag har inte skaffat fler honor. har inte så bra ekonomi till att köpa mer fisk just nu... sen vill jag inte ha det över befolkat i karet heller.
just det en vanlig pleco också
#9 - 25 september 2008 19:58
Hur stort akvarium pratar vi om??
#10 - 25 september 2008 20:03
110liter... vet att det redan kan vara över befolkat men alla mår bra som man kan se sen kanske dom ligger i varsitt hörn och grået under nätter när lyset är släkt:)..
det är 4st grottor i det och relativt tättplanterat, vissa växter är så långa att dom är lite som flytväxter och dom är finbladiga... allt stämmer som dom ska ha enligt mig. men det måste vara något fel [:(]
#11 - 25 september 2008 20:11
Mandela skrev:
110liter... vet att det redan kan vara över befolkat men alla mår bra som man kan se sen kanske dom ligger i varsitt hörn och grået under nätter när lyset är släkt:)..

det är 4st grottor i det och relativt tättplanterat, vissa växter är så långa att dom är lite som flytväxter och dom är finbladiga... allt stämmer som dom ska ha enligt mig. men det måste vara något fel [:(]

Kan nog inte sätta fingret på vad det kan vara, Du matar ju bra bara du håller vattnet bara så borde dom leka, ska inte vara svårt att få dom och leka.

Kanske kan vara övriga invånare som stör det. Det kan vara nitrat nivån som är lite hög och detta gör att dom inte vill leka, men det försvinner ju vid vattenbyten.

bara försöka vidare helt enkelt.
#12 - 25 september 2008 20:28
byter en tredjedel av vattnet med en veckas mellan rum. får väl bygga fler grottor kanske.... Det kanske är så att dom inte leker i grotter som andra fiskar är i !! så fler grottor till en början kanske är lösningen.. eller vad tror ni??
#13 - 25 september 2008 20:31
Mandela skrev:
byter en tredjedel av vattnet med en veckas mellan rum. får väl bygga fler grottor kanske.... Det kanske är så att dom inte leker i grotter som andra fiskar är i !! så fler grottor till en början kanske är lösningen.. eller vad tror ni??

Alltid värt ett försök. Paletter brukar ta en grotta och låter sedan ingen komma in eller knappt i närheten av grottan.

Det är ju alltid svårare att hålla vatten kvalitén bra i ett mindre akvarium då det är mindre vatten att skita ner.

Men ge inte upp och prova vidare. Sen finns nog risken att många yngel kommer bli mat till övriga invånare. men några överlever alltid.

Lycka till
#14 - 25 september 2008 20:37
hahah tack... har du egna paletter??? (verkar så) men ska man ha sten grottor, kokosnötter eller rötter som det??
#15 - 25 september 2008 20:42
Mandela skrev:
hahah tack... har du egna paletter??? (verkar så) men ska man ha sten grottor, kokosnötter eller rötter som det??

Jag har dubbelröda paletter i min lokal där jag föder upp dom, jag har ett avsågat tegelrör som grotta till dom, men även malgrottor har funkat jätte bra, men dom är inte så kräsna på grottor det är nog inte det som är felet.
#16 - 25 september 2008 20:46
ok.. bra. hur stora är dina?? kanske är det att mina är för små
#17 - 25 september 2008 20:49
HAHAHA tror ni att jag är en tjej??HAHAHA lite roligt om det är så att ni tror d
#18 - 25 september 2008 20:50
Mina är 8-9 cm, men dom brukar leka rätt så snabbt ser man könsskillnad så brukar dom leka. men visst dom kanske inte är mogna.
#19 - 25 september 2008 20:54
mina är ca 5 cm.. ibland blir honan jätte röd på bröstet ( eller vad det nu heter) men det kan vara så att dom inte är mogna i den storleken
#20 - 25 september 2008 20:57
Dom brukar bli röda om buken när dom vill visa sig fina inför hannen, När mina leker brukar honan skaka framför hannen och spänna upp alla fenor för att visa sig stor och fin.

Men mogna att leka ska dina allt vara, men sen kanske inte ett sällskapsakvarium med massa blandade fiskar är det bästa för att dom ska leka...
#22 - 25 september 2008 21:08
har precis siliconat om ett annat mindre kar för att få mina guppies yngla av sig. det är på ca 60 liter det kanske funkar där i med guppysarna..eller det kanske är förlitet för fyra guppys och två paletter med yngel... tack för svaren..ska knyta mig nu.. skriver om tråden i morrgon eller något tack igen
#23 - 25 september 2008 21:16
Du ska nog inte ha Paletterna i ett 60L ihop med Guppy. Du skriver att du vill ha yngel av dina Guppy och det lär du inte se några av med Paletter i samma kar ;)
Även dina Guppy kommer ligga risigt till om Paletterna bestämmer sig för lek.

Ha kvar dina Paletter i 110L, eller varför inte skaffa ett eget kar till dem :D
#24 - 26 september 2008 14:57
jo hade varit en fin idé att gör men morsan börjar tröttna lite på att jag redan har tre kar och ett fjärde 375 liter kar är på väg...men då har jag kvar dom och bara kör guppy i den andra lilla. ska bygga någon mer grotta och se... tycker att det är skumt att dom inte vill
#25 - 26 september 2008 15:43
Mandela skrev:
jo hade varit en fin idé att gör men morsan börjar tröttna lite på att jag redan har tre kar och ett fjärde 375 liter kar är på väg...men då har jag kvar dom och bara kör guppy i den andra lilla. ska bygga någon mer grotta och se... tycker att det är skumt att dom inte vill

Mmm... Mycket skumt [:o]
#26 - 26 september 2008 15:52
skumt??? varför??? eller du kanske menar att dom inte fattar att dom ska yngla av sig. men finns det något annat man kan göra för att få dom till att yngla??
#27 - 26 september 2008 16:36
Det är bara vänta o se, det kommer komma om du bara har tålamod. Det där med att dom leker efter nån dag att man har köpt dom är ju från individer till individer, om du kanske köper dom från en affär där dom har gått länge både hona och hane och redan har bildat par, visst då kan som leka fort .. Jag köpte mina paletter ur ett kar där det gick ett helt gäng.. Men iallafall har säkert haft dom 2 ½ månad och nu har dom lekt, har inte gett dom några exta grottor osv utan det har dom fått fixa själva, dom grävde en egen under en lavastan som fungerade utmärkt. Kan ju säga såhär, visst är det fina fiskar och kul med yngel men tycker synd om mina andra invånare i karet, har en 250 liters balja men palettparet, ett dvärgciklid par och ett 40 tal kardinaltetror och några malar men paletterna har tagit över karet helt och är helt krigs skadade mot alla andra fiskar så om jag ser på saken nu så skulle jag nog inte vilja sett dom lekt för vet inte hur länge alla andra invånare kommer orka med stressen.. Men tillbaka till leken , jag har inte gjort något speciellt iallafall bara kört som vanligt innan jag hade mina paletter så som sagt, bara vänta och se, tror jag har läst i nån annan tråd här att nån hade haft ett palettpar i 6 månader utan att dom hade lekt så vissa par har det svårt att finna varandra =) .. Nä usch va mycket jag skrivigt nu, massa onödigt :P. Lycka till och med lite tålamod så ska du snart ha yngel !
#28 - 26 september 2008 17:59
mange016 skrev:
Det är bara vänta o se, det kommer komma om du bara har tålamod. Det där med att dom leker efter nån dag att man har köpt dom är ju från individer till individer, om du kanske köper dom från en affär där dom har gått länge både hona och hane och redan har bildat par, visst då kan som leka fort .. Jag köpte mina paletter ur ett kar där det gick ett helt gäng.. Men iallafall har säkert haft dom 2 ½ månad och nu har dom lekt, har inte gett dom några exta grottor osv utan det har dom fått fixa själva, dom grävde en egen under en lavastan som fungerade utmärkt. Kan ju säga såhär, visst är det fina fiskar och kul med yngel men tycker synd om mina andra invånare i karet, har en 250 liters balja men palettparet, ett dvärgciklid par och ett 40 tal kardinaltetror och några malar men paletterna har tagit över karet helt och är helt krigs skadade mot alla andra fiskar så om jag ser på saken nu så skulle jag nog inte vilja sett dom lekt för vet inte hur länge alla andra invånare kommer orka med stressen.. Men tillbaka till leken , jag har inte gjort något speciellt iallafall bara kört som vanligt innan jag hade mina paletter så som sagt, bara vänta och se, tror jag har läst i nån annan tråd här att nån hade haft ett palettpar i 6 månader utan att dom hade lekt så vissa par har det svårt att finna varandra =) .. Nä usch va mycket jag skrivigt nu, massa onödigt :P. Lycka till och med lite tålamod så ska du snart ha yngel !

Just därför vi gjorde av med våra Paletter :D
Till slut var vi så trötta på deras torterande av andra fiskar så vi flyttade dem till ett annat kar i väntan på att någon kunde ta dem. Vi tog bort all inredning utom några skott av svärdplantor.
De lekte ändå [:o]... Grävde en djup håla i bakkanten på karet och la äggen på rutan. När de lossnade/kläcktes flyttade de dem till en annan mindre grop.
Så Paletter är inte kräsna på grottor iaf ;) Påhittigare fiskar får man leta efter :p
#29 - 26 september 2008 18:03
Därför odlar jag mina i ett akvarium för sig, Dom är riktiga terrorister under lek.
#30 - 26 september 2008 18:11
smegga skrev:
Därför odlar jag mina i ett akvarium för sig, Dom är riktiga terrorister under lek.

Helt rätt och det ända vettiga kan jag tycka :D

Däremot så anses ju Palettcikliden som en perfekt nybörjarfisk och som nybörjare vill man ju gärna ha lite olika sorter i sitt kar [:o]..
Tycker visst att den är perfekt som nybörjarfisk eftersom de är så lättskötta och ynglen inte behöver något extra. Men då som du skriver i ett eget akvarium ;)
#31 - 26 september 2008 18:16
Nina82 skrev:
Helt rätt och det ända vettiga kan jag tycka :D

Däremot så anses ju Palettcikliden som en perfekt nybörjarfisk och som nybörjare vill man ju gärna ha lite olika sorter i sitt kar [:o]..

Tycker visst att den är perfekt som nybörjarfisk eftersom de är så lättskötta och ynglen inte behöver något extra. Men då som du skriver i ett eget akvarium ;)

Japps, vill man att ynglen ska överleva ska man inte ha dom i ett mix akvarium, alltid någon som blir mat då och då, Tror att 5 stycken yngel överlevde i mitt akvarium hemma man ska nog inte räkna med mer i ett mix kar. 5 av kanske 80 yngel inte så mycket att fiska upp.
#32 - 26 september 2008 18:26
smegga skrev:
Japps, vill man att ynglen ska överleva ska man inte ha dom i ett mix akvarium, alltid någon som blir mat då och då, Tror att 5 stycken yngel överlevde i mitt akvarium hemma man ska nog inte räkna med mer i ett mix kar. 5 av kanske 80 yngel inte så mycket att fiska upp.

Jo jag har märkt det med, ynglen blev frisimmande för typ 1 vecka sedan och det va det kanske ett 80 tal, och nu är det kanske 25 kvar och antar att ett X antal mera kommer gå åt under tiden så det är som du säger och det kanske man ska vara tacksam över för vem vill ha ett helt kar fullt med terroriserande palettciklider :P

Annons