Det är bara vänta o se, det kommer komma om du bara har tålamod. Det där med att dom leker efter nån dag att man har köpt dom är ju från individer till individer, om du kanske köper dom från en affär där dom har gått länge både hona och hane och redan har bildat par, visst då kan som leka fort .. Jag köpte mina paletter ur ett kar där det gick ett helt gäng.. Men iallafall har säkert haft dom 2 ½ månad och nu har dom lekt, har inte gett dom några exta grottor osv utan det har dom fått fixa själva, dom grävde en egen under en lavastan som fungerade utmärkt. Kan ju säga såhär, visst är det fina fiskar och kul med yngel men tycker synd om mina andra invånare i karet, har en 250 liters balja men palettparet, ett dvärgciklid par och ett 40 tal kardinaltetror och några malar men paletterna har tagit över karet helt och är helt krigs skadade mot alla andra fiskar så om jag ser på saken nu så skulle jag nog inte vilja sett dom lekt för vet inte hur länge alla andra invånare kommer orka med stressen.. Men tillbaka till leken , jag har inte gjort något speciellt iallafall bara kört som vanligt innan jag hade mina paletter så som sagt, bara vänta och se, tror jag har läst i nån annan tråd här att nån hade haft ett palettpar i 6 månader utan att dom hade lekt så vissa par har det svårt att finna varandra =) .. Nä usch va mycket jag skrivigt nu, massa onödigt :P. Lycka till och med lite tålamod så ska du snart ha yngel !
Just därför vi gjorde av med våra Paletter :D
Till slut var vi så trötta på deras torterande av andra fiskar så vi flyttade dem till ett annat kar i väntan på att någon kunde ta dem. Vi tog bort all inredning utom några skott av svärdplantor.
De lekte ändå [:o]... Grävde en djup håla i bakkanten på karet och la äggen på rutan. När de lossnade/kläcktes flyttade de dem till en annan mindre grop.
Så Paletter är inte kräsna på grottor iaf ;) Påhittigare fiskar får man leta efter :p