Få ner PH-Värdet?

#1 - 17 april 2010 18:49
Har problem med att få ner PH-värdet i mitt akvarium. Finns det andra tips än att använda Phsänkande medel?
Skulle gärna vilja få mitt vatten lite gravsyre(tror jag det hetr ^^)-mörkt, men mina rötter vill inte samarbeta. Förslag på det är också välkomna ;)
Tack! //125-liters ägare.
#2 - 17 april 2010 20:42
Varför vill du ha ner pH:t?
Och vill du få humusfärgat vatten så är Mopanirötter ett bra val, även alkottar färgar av sig ordentligt, men å andra sidan så sänker de även pH:t och kan dra ner det lite för mycket...
#3 - 17 april 2010 21:01
Det finns torvpellets som räcker länge och är väldigt effektivt för att sänka pH. Det kan läggas i filtermassan, men jag unbdrar också varför du vill sänka. Man blir lite nyfiken på vilka fiskar du har som behöver lågt pH, Satanoperca Deamon?
#4 - 17 april 2010 21:14
Jag kör med alkottar och torv när jag vill sänka pH. Funkar bra. Alkottar verkar sänka kH något också, vilket kan vara bra beroende på vilken fisk man har. Till mina Parosphromenus linkei kör jag drygt 1 kotte per liter drar ned pHt till runt 5 (har stockholmsvatten, rätt mjukt och uppbuffrat till strax över 8).
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 17 april 2010 21:18
Jag kör med alkottar och torv när jag vill sänka pH. Funkar bra. Alkottar verkar sänka kH något också, vilket kan vara bra beroende på vilken fisk man har. Till mina Parosphromenus linkei kör jag drygt 1 kotte per liter drar ned pHt till runt 5 (har stockholmsvatten, rätt mjukt och uppbuffrat till strax över 8).

Att sänka KH till 3 eller ännu lägre är inte bra för det gör vattnet (läs pH-värdet) extremt instabilt och det är alltid bättre med ett stabilt vatten än med ett fluktuerande vatten även om det innebär att pH-värdet inte är optimalt.

Man kan nog maximalt komma ner till ca. 7 i pH utan att KH blir för lågt.
Vill man ha ett väldigt lågt stabilt pH så använd en CO2-anläggning
#6 - 18 april 2010 08:29
Haha, nej, det är inget mer avancerat än ett vanligt sällskapsakvarium som tyvärr blivit lite försummat av lilla 13-åringen här, men intresset vaknade igen i och med att jag fick hem ett stim tigerbarber som verkligen satte fart på akvariet!
Problemet är att kranvattnet här ligger vid PH-t 8.5, vilket jag redan tycker är rätt högt.
Mopanirötter har jag en medelstor redan, har planerat att ta fler men i butiken vi köper det mesta från har de flesta prislapparna lossnat från rötterna och är därför omöjligt att veta vad de kostar ^^.
Men tack för förslagen! Några alkottar kan man ju alltid se om man hittar.
Har hört något om torkade eklöv också .. sant eller falskt?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 april 2010 09:30
Matuski skrev:
Haha, nej, det är inget mer avancerat än ett vanligt sällskapsakvarium som tyvärr blivit lite försummat av lilla 13-åringen här, men intresset vaknade igen i och med att jag fick hem ett stim tigerbarber som verkligen satte fart på akvariet!

Problemet är att kranvattnet här ligger vid PH-t 8.5, vilket jag redan tycker är rätt högt.

Mopanirötter har jag en medelstor redan, har planerat att ta fler men i butiken vi köper det mesta från har de flesta prislapparna lossnat från rötterna och är därför omöjligt att veta vad de kostar ^^.

Men tack för förslagen! Några alkottar kan man ju alltid se om man hittar.

Har hört något om torkade eklöv också .. sant eller falskt?

Ja men vad ligger KH på - på de flesta ställen i Sverige så ligger pH på ca 8, men eftersom KH är väldigt lågt så rasar pH snabbt och vattnet blir väldigt instabilt.
#8 - 18 april 2010 10:11
.. Jag bor i Finland. x) Men det borde väl vara i stort sett samma här.
Jag har ärligt talat ingen aning, har ett pålitligt PH-test men för KH har vi bara stickor - som jag hört är väldigt opålitliga och skiftande - , och affären har inget intresse av att mäta sådant åt en eller beställa test.
#9 - 18 april 2010 20:22
De flesta har nog ett pH på 8 och uppåt i kranen men som för mig rasar det ner på 7.25-7.5 direkt efter vattenbytet.
#10 - 19 april 2010 19:35
Till mig händer det tyvärr inte så. 8[ Ibland kan det till och med stiga. Har använt torvextrakt ett tag men verkar inte fungera vidare bra. Köpte dock ett KH-test idag, återkommer imorgon med resultat om möjligt. ;D
#11 - 19 april 2010 19:39
Hur kan det stiga? Det borde ju inte stiga sådär om inte man inte har i något för det om inte det är CO2 som rasar. Jag tro Kjell eller någon får förklara det fenomenet för mig med.
#12 - 19 april 2010 21:00
Själv kör jag med torvgranulat till mina Apistogramma viejita. Kranens vatten håller pH 8 och ett KH kring 2. Med torv håller sig vattnet helt stabilt runt pH 6 och KH kring 1. Enligt gängse regler borde pH svaja rejält men det ligger stabilt, jag har mätt vid alla möjliga tidpunkter på dygnet. Det är klokt att följa riktlinjer men det finns alltid undantag från reglerna. Om du har fiskar som vantrivs i det pH du har naturligt så experimentera dig fram försiktigt. Om du bara vill ha brunt vatten så brukar rötter funka. Kostar normalt kring 70 kr kg på djurmagazinet här i Sverige.
Bilagor:
#13 - 21 april 2010 07:27
Jag använder torv, alkottar och TORRA VISNA löv av ek och bok. På så sätt sänker man pH sakta och fint, plus att de innehåller taniner och annat som är bra för fisk som kommer från regnskogstrakter. Börja med en kotte per literakvarievolym.
Själv använder jag 10% fosforsyra för att knäcka det buffrade kranvattnet, ner till ca pH 6,2-6,8. Syrahantering är INTE något en 13-åring ska syssla med. Syran kan vara lite svårt att få fatt i nu mera. Det possitiva är att det lär bildas kalciumfosfat som är ett svårlösligt salt (= fäller ut) och på så sätt får man ett mjukare vatten.
Som sagt torv, kottar och löv är rätt väg att gå, det ger en gradvis nedsurning som man hinner ha koll på, humussyror är "snälla" och det naturliga för fisken. Bäst är att bereda vattnet i en tunna eller hink och sedan byta med det så att man förändrar akvariets vatten sakta och kontrollerat.

Här är en artikel om "vattenkemi":

http://labyrintfisk.no/index.php/nb/vannkjemi

En länk om kottar:
http://www.pmdd.se/zoopet/alkottar/

Lycka till med kotteplockandet! Bara torra vissna, inga gröna.
//Winnie
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 21 april 2010 07:56
Winnie skrev:
Själv använder jag 10% fosforsyra för att knäcka det buffrade kranvattnet, ner till ca pH 6,2-6,8. Syrahantering är INTE något en 13-åring ska syssla med. Syran kan vara lite svårt att få fatt i nu mera. Det possitiva är att det lär bildas kalciumfosfat som är ett svårlösligt salt (= fäller ut) och på så sätt får man ett mjukare vatten. //Winnie

Använde själv förr ofta fosforsyra men som du nämner måste man vara extremt försiktig och späda ut det rejält innan man använder det - lägger man i det minst för mycket så rasar pH i botten så fiskarna dör.
Jag slutade dock inte använda det av denna orsak (doseringen lär man sig) utan istället för ett det buffrar så dåligt - bara efter någon dag började pH stiga igen. Sedan har jag svårt att se det som positivt att det ger ett mjukare vatten - i större delen av Sverige har vi ju redan ett alldeles för mjukt vatten.

Istället för fosforsyra började jag använda eksubstrat (fanns på den tiden inte i Sverige utan fick importeras från Tyskland) och tipset på eksubstrat fick jag från den välkände danske Apistogrammaexperten Kaj Andersen.
#15 - 21 april 2010 08:27
Använde själv förr ofta fosforsyra men som du nämner måste man vara extremt försiktig och späda ut det rejält innan man använder det - lägger man i det minst för mycket så rasar pH i botten så fiskarna dör.

Jag slutade dock inte använda det av denna orsak (doseringen lär man sig) utan istället för ett det buffrar så dåligt - bara efter någon dag började pH stiga igen. Sedan har jag svårt att se det som positivt att det ger ett mjukare vatten - i större delen av Sverige har vi ju redan ett alldeles för mjukt vatten.



Istället för fosforsyra började jag använda eksubstrat (fanns på den tiden inte i Sverige utan fick importeras från Tyskland) och tipset på eksubstrat fick jag från den välkände danske Apistogrammaexperten Kaj Andersen.


Det där med eksubstrat lät lite intressant Kjell, var kan man få tag på det i dagsläget?

Som det är nu så kör jag alkottar i kombination med driftwood och ligger stadigt på PH6 och KH3, kollar varannan dag i princip, däremot hade jag i det lilla karet velat få ner PH till 5.5 ungefär.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 21 april 2010 08:30
Marnat skrev:
Det där med eksubstrat lät lite intressant Kjell, var kan man få tag på det i dagsläget?

Idag, är det en rätt vanlig produkt och tillhandahålles av i stort sett alla grossister så det är nog bara att kolla runt.
#17 - 21 april 2010 08:34
Idag, är det en rätt vanlig produkt och tillhandahålles av i stort sett alla grossister så det är nog bara att kolla runt.


heter det något specuiellt? Så man vet vad man ska leta efter, funderar på att mixa det med lerkulor i det lilla karet då jag tror att de matchar ganska bra färgmässigt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 april 2010 08:41
Marnat skrev:
heter det något specuiellt? Så man vet vad man ska leta efter, funderar på att mixa det med lerkulor i det lilla karet då jag tror att de matchar ganska bra färgmässigt :)

Brukar ofta ha ek i namnet - dvs Oak eller Eichen
#19 - 21 april 2010 08:52
Brukar ofta ha ek i namnet - dvs Oak eller Eichen



danke schön, får kolla upp det där.
#20 - 21 april 2010 13:31
Tack för alla svar! Ni har varit otroligt hjälpsamma. Har ännu inte kommit fatt till att testa KH, men det kommer nog snart skall ni se.
Får väl vänta tills den sista snön smält bort då. Kan det finnas något problem i att ta löv som övervintrat(vi brukar t. ex ha en ansenlig mängd drivande över terassen på våren då de kommit loss från snön)?
#21 - 21 april 2010 20:38
Att sänka KH till 3 eller ännu lägre är inte bra för det gör vattnet (läs pH-värdet) extremt instabilt och det är alltid bättre med ett stabilt vatten än med ett fluktuerande vatten även om det innebär att pH-värdet inte är optimalt.



Man kan nog maximalt komma ner till ca. 7 i pH utan att KH blir för lågt.

Vill man ha ett väldigt lågt stabilt pH så använd en CO2-anläggning


Men vill man odla Parosphromenus och vissa Betta-arter har man inget val eller hur?

Det borde ju du veta då du tar upp Parosphromenus i din nanobok, även om det är bilder på honor så det blir lite svårt att se artskillnad;)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 21 april 2010 20:45
Men vill man odla Parosphromenus och vissa Betta-arter har man inget val eller hur?



Det borde ju du veta då du tar upp Parosphromenus i din nanobok, även om det är bilder på honor så det blir lite svårt att se artskillnad;)

Som jag skrev - vill man ha ett väldigt lågt och stabilt pH så rekomenderar jag CO2
#23 - 22 april 2010 12:15
Som jag skrev - vill man ha ett väldigt lågt och stabilt pH så rekomenderar jag CO2

Det håller jag absolut med om!

Men en del av de arter som går i vatten med lågt pH vill ofta ha ett mjukt vatten. För att fortsätta tjata om P. linkei så dog äggen osmosdöden ända tills att jag torvfiltrerarde vattnet för att få ned kH och sedan tillsatte alkottar.

Men om man "bara" ska hålla fiskar och inte odla så är ju CO2 mycket bättre.
#24 - 22 april 2010 18:07
[QUOTE=Kjell Fohrman;1409968]Använde själv förr ofta fosforsyra men som du nämner måste man vara extremt försiktig och späda ut det rejält innan man använder det - lägger man i det minst för mycket så rasar pH i botten så fiskarna dör.
Jag slutade dock inte använda det av denna orsak (doseringen lär man sig) utan istället för ett det buffrar så dåligt - bara efter någon dag började pH stiga igen.

Jo Kjell, det stämmer det du skriver, pH stiger ganska snart om man inte gör något mer vid vattnet efter fosforsyratillsats. Det bildas kolsyra som avgår till luften med pH-ökning som följd. Jag använder fosforsyran för att få ner alkaliniteten / buffringsförmågan så att det går lättare att där efter påverka med organiska humussyror. Det går åt en väldig massa alkottar annars, jag har ca 25 akvarier igång. Jag håller med dig om att man får ett "svajigt" läge, det gäller att inte hamna för lågt kalcium- magnesiumhårdhet. Man bör stanna vid ca dH 3. Ekextrakt (garvsyra) har jag testat, tror det var från Aquatic Nature, och det funkade bra men blev 10-20 gånger dyrare är fosforsyra + kottar o löv och inte mycke taniner o humusämnen som är fina grejer om man vill trigga fiskarnas hormoner.

Vilken metod man väljer beror nog på dels vad man vill uppnå, dels vilken plånbok man har. En automatisk CO-anläggning är så klart mycket smidig när den fungerar som den ska, men om man har tre fyra akvarier börjar det kosta lite kulor.

Vid allt meck med vatten är det nödvändigt att mäta. Mäta = veta. Iallafall i början och när något ser galet ut. Jag använder pH-meter och en konduktivimeter för ledningsförmågan. Köp inte den billigaste pH-metern av pennmodell utan lägg till en slant och köp en med utbytbar probe och vettig (2-punkts) kalibreringsfuntion. Teststripps i alla ära, men vid lägre pH-värden är de inte mycket att ha. Dropptester tar tid att använda och tar snabbt slut.

Med detta inlägg avser jag inte på något sätt ge dig en lektion i vattenkemi som jag vet att du kan och har praktiserat mer än jag, utan ge andra läsare lite idéer om möjliga vägar att fixa till ett fungerande vatten för regnskogs fisk med lite större krav på vattenvärden. Ju mer man lär sig om vatten destå roligare blir det, och att lyckas med "drömfisken" är en skön seger jämfört med sorjen att se den dö och inte förstå varför det gick som det gick.

Kul ämne!
//Winnie
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 22 april 2010 19:21
Winnie skrev:
Med detta inlägg avser jag inte på något sätt ge dig en lektion i vattenkemi som jag vet att du kan och har praktiserat mer än jag, utan ge andra läsare lite idéer om möjliga vägar att fixa till ett fungerande vatten för regnskogs fisk med lite större krav på vattenvärden. Ju mer man lär sig om vatten destå roligare blir det, och att lyckas med "drömfisken" är en skön seger jämfört med sorjen att se den dö och inte förstå varför det gick som det gick.



Kul ämne!

//Winnie

Även jag behöver lektioner ibland;) och det är väl det som är kul med akvariehobbyn att man hela tiden lär sig något nytt, även jag som trots allt har några år på nacken.
När jag använde fosforsyra på 80-talet så använde jag bara detta och det funkade ju som sagt inte då och därefter gick jag vidare och testade andra saker som fungerade bättre - men du ger ju en bra förklaring till varför inte fosforsyran funkade så bra - tack för infon
#26 - 22 april 2010 20:10
Matuski skrev:
Tack för alla svar! Ni har varit otroligt hjälpsamma. Har ännu inte kommit fatt till att testa KH, men det kommer nog snart skall ni se.

Får väl vänta tills den sista snön smält bort då. Kan det finnas något problem i att ta löv som övervintrat(vi brukar t. ex ha en ansenlig mängd drivande över terassen på våren då de kommit loss från snön)?


Leta upp en bokhäck, på läsidan hittar du vackert färgade löv. På den vindutsatta sidan ser de ganska bleka ut nu efter vintern. Bok och eklöv är seglivade och bryts inte ner lika fort som t.ex. björklöv. Dock har väl de svenska löven en ganska måttlig om ens någon effekt på pH-värdet i synnerhet vid den här tiden på året men snyggt är det. Finns exotiska löv att köpa som har betydligt större effekt ex. cattapa
#27 - 24 april 2010 15:09
Hej jag starta upp mitt akvarium i onsdag och idag så gjorde jag ett ph test med Nutrafin ph och då visade det att det var ett värde på 9,0-9,5 och jag gjorde testet 2 gånger på olika nivåer ifall det skulle spela någon roll

jag har 6st malawi fiskar (Golden) 1st rot 3st växter

gör det något om det är så högt eller ska jag försöka få ner det till 7,5-8,5 som fiskarna vill ha det?
#28 - 29 april 2010 14:17
walak skrev:
Hej jag starta upp mitt akvarium i onsdag och idag så gjorde jag ett ph test med Nutrafin ph och då visade det att det var ett värde på 9,0-9,5 och jag gjorde testet 2 gånger på olika nivåer ifall det skulle spela någon roll



jag har 6st malawi fiskar (Golden) 1st rot 3st växter



gör det något om det är så högt eller ska jag försöka få ner det till 7,5-8,5 som fiskarna vill ha det?


Jag skulle vänta och se hur det utvecklar sig. Det bästa hade varit om du lugnat dig med att stoppa i fisken, men jag vet själv hur det är;). Köp inga fler på ett bra tag. Mata mycket försiktigt och bara varannan dag de första 4-6 veckorna. Fiskarna ser jättehungriga ut, men de klarar sig utan problem. Om du gör vattenbyte, byt max 10 % åt gången. Om du har ett annat akvarium som är igång och fungerar bra kan du ta vatten därifrån vid byte. Då kommer de snälla bakterierna igång snabbare o säkrare. Mer växter typ valisneria är bra oxå. Lycka till! //Winnie
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 29 april 2010 14:36
Jag tror att din test är felaktig om den visar ett pH på över 9. Kranvattnet är inte så högt och du lär knappast nå upp till 9 ens om du vräker i bikarbonat.

Men som sagt malawi vill ju ha ett högt pH så det lär nog inte vara några problem.
#30 - 29 april 2010 15:06
Precis som jag tyckte det lät. Det är banne mig svårt att ens nå upp i 9.5 om man inte har en flaska med någon kraftigt frätande bas.
#31 - 29 april 2010 15:17
Jag tror att din test är felaktig om den visar ett pH på över 9. Kranvattnet är inte så högt och du lär knappast nå upp till 9 ens om du vräker i bikarbonat.



Men som sagt malawi vill ju ha ett högt pH så det lär nog inte vara några problem.


Hej det enda jag har gjort med vattnet är att ha i dessa produkter

JBL Biotopol

Easy-life

och malawi salt innan fiskarna kom i och alla dessa medel har jag fått rek ifrån zoo affären


jag har provat vattnet 3 gånger och samma värden vart det
#32 - 29 april 2010 15:27
Testa att mäta en syra med testen och se om det säger något rimligt.
#33 - 29 april 2010 15:31
Testa att mäta en syra med testen och se om det säger något rimligt.


ok och hur gör man det då
#34 - 29 april 2010 15:35
Koka vatten ett tag och häll i lite citronsyra så lär det bli en svag syra. :)
#35 - 29 april 2010 15:38
Koka vatten ett tag och häll i lite citronsyra så lär det bli en svag syra. :)


ok ska jag göra det på akvarium vattnet och sen när jag har kokat det och hällt i citron ska jag gör ett ph test då
Bilagor:
#36 - 29 april 2010 15:40
Exakt, precis som vanligt och berätta vad du får för resultat.

Hittade lite om pH i kranvatten:

pH och inkompatibiliteter
• Destillerat vatten: pH ca 7 (standard för neutral reaktion).
• Rent kranvatten: pH ca 7 (neutral reaktion).
• Kolsyrat vatten: pH under 7 (neutral reaktion).
Livsmedelsverkets lagstadgade gränsvärden för dricksvatten, t. ex. kommunalt:
• pH 7,5 (neutral reaktion) - 9,0 (svagt alkalisk): Tjänligt.
• pH under 7,5 (neutral reaktion): Tjänligt med anmärkning.
• pH över 9,0 (svagt alkalisk): Tjänligt med anmärkning.
• pH över 10,5 (måttligt alkalisk): Otjänligt.
Socialsyrelsens rekommendationer för dricksvatten, t. ex. i privat brunn:
• ph 6,5 (neutral) - pH 9 (svagt alkalisk): Rekommenderas.
• pH 10,5 eller högre (måttligt alkalisk): Oanvändbart.
#37 - 29 april 2010 15:49
Exakt, precis som vanligt och berätta vad du får för resultat.



Hittade lite om pH i kranvatten:



pH och inkompatibiliteter

• Destillerat vatten: pH ca 7 (standard för neutral reaktion).

• Rent kranvatten: pH ca 7 (neutral reaktion).

• Kolsyrat vatten: pH under 7 (neutral reaktion).

Livsmedelsverkets lagstadgade gränsvärden för dricksvatten, t. ex. kommunalt:

• pH 7,5 (neutral reaktion) - 9,0 (svagt alkalisk): Tjänligt.

• pH under 7,5 (neutral reaktion): Tjänligt med anmärkning.

• pH över 9,0 (svagt alkalisk): Tjänligt med anmärkning.

• pH över 10,5 (måttligt alkalisk): Otjänligt.

Socialsyrelsens rekommendationer för dricksvatten, t. ex. i privat brunn:

• ph 6,5 (neutral) - pH 9 (svagt alkalisk): Rekommenderas.

• pH 10,5 eller högre (måttligt alkalisk): Oanvändbart.



Hej nu har jag provat och då hamnade värdet på 5,5-6,0
#38 - 29 april 2010 15:57
Låter faktiskt helt ok!
Vad är det egentligen i karet som drar upp värdet i så fall?
#39 - 29 april 2010 15:58
Låter faktiskt helt ok!

Vad är det egentligen i karet som drar upp värdet i så fall?



Mmm bra fråga jag ska försöka lägga upp en bild men jag har inte blivit guld medlem ännu får väll hoppas att man får fakturan snart
Bilagor:
#40 - 29 april 2010 16:08
Lägg upp på www.imageshack.us och länka dit så länge.
#42 - 30 april 2010 07:07
walak skrev:


Ser ut som du har väldig fart på ytvattnet vilket snabbt utarmar vattnet på CO2 och höjer pH. Tror ju inte detta är problemet igentligen. För egen del har jag bara uppmätt extrema pH-värde genom mycket växter, mycket belysning och ingen CO2-tillsats. Men det verkar ju inte vara fallet i ditt kar.
#43 - 30 april 2010 10:33
Sleaper skrev:
Ser ut som du har väldig fart på ytvattnet vilket snabbt utarmar vattnet på CO2 och höjer pH. Tror ju inte detta är problemet igentligen. För egen del har jag bara uppmätt extrema pH-värde genom mycket växter, mycket belysning och ingen CO2-tillsats. Men det verkar ju inte vara fallet i ditt kar.


ok jag trodde att det var bra med mycket fart på ytvattnet ska jag dra ner på det?
#44 - 30 april 2010 10:35
Har du provat med alkottar Walak?
Det funkar väldigt effektivt för mig och många andra, annars kan det kanske behövas bryta ner buffringsförmågan med hjälp av fosforsyra för att sen tillsätta alkottar för att hålla PHt nere, men varför exakt måste du sänka PH?
#45 - 30 april 2010 11:23
Marnat skrev:
Har du provat med alkottar Walak?

Det funkar väldigt effektivt för mig och många andra, annars kan det kanske behövas bryta ner buffringsförmågan med hjälp av fosforsyra för att sen tillsätta alkottar för att hålla PHt nere, men varför exakt måste du sänka PH?



Hej för när jag patade med zoo butiken så sa dom att det inte var så bra för malawi fiskarna att ha så högt ph värde utan att ph värdet skulle ligga mellan 7,5-8,5. Men jag vet inte
#46 - 30 april 2010 11:43
Det känns som om man lätt glömmer att många har olika typer av vatten, du Matuski som startade tråden bor ex i Borgå i Finland som vilar på enorma arealer torvmossar, vattnet där är alltså väldigt mjukt och har fått processas hårt innan det når ut till konsumenterna men precis som walak är inte ert pH den intressanta parametern utan ert vattens buffringsförmåga, så frågan är alltså vilket KH mäter ni upp i era akvarium?
#47 - 30 april 2010 11:44
walak skrev:
Hej för när jag patade med zoo butiken så sa dom att det inte var så bra för malawi fiskarna att ha så högt ph värde utan att ph värdet skulle ligga mellan 7,5-8,5. Men jag vet inte



Hmm, Malawi... då blir det ju lite krångligare, detta för att du vill ha ett ganska högt PH men fortfarande inte för högt.

Det kan funka med lite fosforsyra som du blandar med kranvatten i en tunna eller liknande och får ner det till runt 7, därefter ser du till att ha rejält med kalksten i karet vid VB och kör i fosforsyrat vatten tills PYH ligger på 7.5 ungefär.

JAg tror dock inte att dina Malawis kommer ta någon skada med ditt PH och jag är ganska säker på att det kommer sjunka när de väl börjar skita ordentligt.
#48 - 30 april 2010 11:45
Gaffel skrev:
Det känns som om man lätt glömmer att många har olika typer av vatten, du Matuski som startade tråden bor ex i Borgå i Finland som vilar på enorma arealer torvmossar, vattnet där är alltså väldigt mjukt och har fått processas hårt innan det når ut till konsumenterna men precis som walak är inte ert pH den intressanta parametern utan ert vattens buffringsförmåga, så frågan är alltså vilket KH mäter ni upp i era akvarium?



Kranvattnet i Sverige är å andra sidan också buffrat på annat vis än med KH, jag själv har bara ett KH på runt 1-2 i båda mina kar och jag har ingen fluktuation i mitt ph, det ligger stabilt på 6 som sig bör.
#49 - 30 april 2010 12:06
Men kan jag inte prova med medel som sänker ph-värdet som dom säljer på zoo butikerna?
#50 - 30 april 2010 12:12
walak skrev:
Men kan jag inte prova med medel som sänker ph-värdet som dom säljer på zoo butikerna?


JAg skulle undvika det då de buffrar vattnet till en specifik nivå på kemisk väg, jag själv tycker att såddant är lite otäckt med ett vatten som redan är så buffrat som vårt svenska vatten är. :)

Verkar dina fiskar må dåligt?
#51 - 30 april 2010 12:14
nä dom verkar må bra fast lite skygga ännu
#52 - 30 april 2010 12:26
walak skrev:
nä dom verkar må bra fast lite skygga ännu



skit i pht så länge de inte verkar hängiga anser jag. Märker du av problem så kan du ta tag i det då, jag tror dock att pht kommer sjunka efterhand som akvariet mognar.

Som en vis man sa en gång, häng inte upp dig så mycket på siffror utan titta istället på dina fiskar, verkar de må bra så gör det troligtvis också det.
#53 - 1 maj 2010 07:23
Sleaper skrev:
Ser ut som du har väldig fart på ytvattnet vilket snabbt utarmar vattnet på CO2 och höjer pH. Tror ju inte detta är problemet igentligen. För egen del har jag bara uppmätt extrema pH-värde genom mycket växter, mycket belysning och ingen CO2-tillsats. Men det verkar ju inte vara fallet i ditt kar.



Hej killen på zoo butiken sa till mig att det är bra om man har mycket fart på ytvattnet de mera fart på ytvattnet dess bättre är det sa killen.

så då undrar jag till det du skriver så hur ska man ha det med ytvattnet ska jag fixa så att det blir mindre fart på vattnet eller inte???


sen så undrar jag är det för tidigt om man skulle vilja ge mina fiskar lite räk-mix som lite lyx på den fina lördagen?
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 1 maj 2010 08:22
Fart på ytvattnet ger bra syresättning i vattnet vilket bara är bra för malawi.
Dock i ett extremt växtakvarium (där man inte skall ha syrekrävande fiskarter) så är det ättre med en lugnare ytvattencirkulation..
#55 - 1 maj 2010 13:37
walak skrev:
Hej killen på zoo butiken sa till mig att det är bra om man har mycket fart på ytvattnet de mera fart på ytvattnet dess bättre är det sa killen.



så då undrar jag till det du skriver så hur ska man ha det med ytvattnet ska jag fixa så att det blir mindre fart på vattnet eller inte???





sen så undrar jag är det för tidigt om man skulle vilja ge mina fiskar lite räk-mix som lite lyx på den fina lördagen?


Konstaterade bara det faktum att eventuell CO2 snabbt försvinner ur vattnet med överdriven ytrörelse, med kanske ett högre pH som följd. Men som sagt, så är detta nog inte ett större problem i det här fallet.
#56 - 1 maj 2010 14:44
"Jo Kjell, det stämmer det du skriver, pH stiger ganska snart om man inte gör något mer vid vattnet efter fosforsyratillsats. Det bildas kolsyra som avgår till luften med pH-ökning som följd. Jag använder fosforsyran för att få ner alkaliniteten / buffringsförmågan så att det går lättare att där efter påverka med organiska humussyror. Det går åt en väldig massa alkottar annars, jag har ca 25 akvarier igång. Jag håller med dig om att man får ett "svajigt" läge, det gäller att inte hamna för lågt kalcium- magnesiumhårdhet. Man bör stanna vid ca dH 3. Ekextrakt (garvsyra) har jag testat, tror det var från Aquatic Nature, och det funkade bra men blev 10-20 gånger dyrare är fosforsyra + kottar o löv och inte mycke taniner o humusämnen som är fina grejer om man vill trigga fiskarnas hormoner.

Vilken metod man väljer beror nog på dels vad man vill uppnå, dels vilken plånbok man har. En automatisk CO-anläggning är så klart mycket smidig när den fungerar som den ska, men om man har tre fyra akvarier börjar det kosta lite kulor.

Vid allt meck med vatten är det nödvändigt att mäta. Mäta = veta. Iallafall i början och när något ser galet ut. Jag använder pH-meter och en konduktivimeter för ledningsförmågan. Köp inte den billigaste pH-metern av pennmodell utan lägg till en slant och köp en med utbytbar probe och vettig (2-punkts) kalibreringsfuntion. Teststripps i alla ära, men vid lägre pH-värden är de inte mycket att ha. Dropptester tar tid att använda och tar snabbt slut.

Med detta inlägg avser jag inte på något sätt ge dig en lektion i vattenkemi som jag vet att du kan och har praktiserat mer än jag, utan ge andra läsare lite idéer om möjliga vägar att fixa till ett fungerande vatten för regnskogs fisk med lite större krav på vattenvärden. Ju mer man lär sig om vatten destå roligare blir det, och att lyckas med "drömfisken" är en skön seger jämfört med sorjen att se den dö och inte förstå varför det gick som det gick.

Kul ämne!
//Winnie[/QUOTE]


Hej Winnie!

Jag gör mitt första försök med syra just nu. Testar oxalsyra, har egen brunn alltså ej avhärdat vatten.

Om jag förstått det rätt sedimenterar man kalciumet och på det sättet gör vattnet mjukare. Alltså mer lättpåverkat.

Efter genomluftning av detta vatten (utan bottenslammet) kommer mina värden som ph snabbt stiga?

Utgår från att jag ska eftersträva ett KH värde på minst 3 ändå?
#57 - 1 maj 2010 14:55
Hej Winnie!

Jag gör mitt första försök med syra just nu. Testar oxalsyra, har egen brunn alltså ej avhärdat vatten.

Om jag förstått det rätt sedimenterar man kalciumet och på det sättet gör vattnet mjukare. Alltså mer lättpåverkat.

Efter genomluftning av detta vatten (utan bottenslammet) kommer mina värden som ph snabbt stiga?

Utgår från att jag ska eftersträva ett KH värde på minst 3 ändå?[/QUOTE]

Ja, du får ett sediment som inte ska med i nästa steg. Erikthur på zoonen.com har bland andra mycket läsvärda artiklar skrivit om hur man gör i detalj:

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=205995

OBS!! Tillsätt ALDRIG syra direkt i akvariet. Behandla istället vattnet som tillsätts vid vattenbyte i förväg i en lämplig tunn eller hink. Se till att de vatten som förändras hinner stabilisera sig hälst en halvtimme innan resultatet mäts. Bäst är att kolla resultatet dagen efter.
#58 - 1 maj 2010 15:35
Sleaper skrev:
Konstaterade bara det faktum att eventuell CO2 snabbt försvinner ur vattnet med överdriven ytrörelse, med kanske ett högre pH som följd. Men som sagt, så är detta nog inte ett större problem i det här fallet.



ok men mitt ph ligger ju redan på 9,0-9,5 så är det inte redan för högt och att jag ska minska ytrörelsen
#59 - 1 maj 2010 16:31
walak skrev:
ok men mitt ph ligger ju redan på 9,0-9,5 så är det inte redan för högt och att jag ska minska ytrörelsen


Tror inte att det är ytvattenrörelse som ger ditt extrema pH. Dock ser jag ingen direkt anledning till att det skall "gå vågor" på ytan. Har man ett normalbesatt och skapligt välskött akvarium så behöver man knappast vara rädd för syrebrist, även om filtret/pumpen skulle stanna. Tror snarare att problemet med ett överbefolkat akvarium utan växter och bra belysning kan bli CO2-förgiftning.
I ett växtkar skulle jag vilja påstå att syrenivån är på topp p.g.a fotosyntesen.
#60 - 1 maj 2010 19:06
Winnie skrev:
Hej Winnie!



Jag gör mitt första försök med syra just nu. Testar oxalsyra, har egen brunn alltså ej avhärdat vatten.



Om jag förstått det rätt sedimenterar man kalciumet och på det sättet gör vattnet mjukare. Alltså mer lättpåverkat.



Efter genomluftning av detta vatten (utan bottenslammet) kommer mina värden som ph snabbt stiga?



Utgår från att jag ska eftersträva ett KH värde på minst 3 ändå?


Ja, du får ett sediment som inte ska med i nästa steg. Erikthur på zoonen.com har bland andra mycket läsvärda artiklar skrivit om hur man gör i detalj:

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=205995

OBS!! Tillsätt ALDRIG syra direkt i akvariet. Behandla istället vattnet som tillsätts vid vattenbyte i förväg i en lämplig tunn eller hink. Se till att de vatten som förändras hinner stabilisera sig hälst en halvtimme innan resultatet mäts. Bäst är att kolla resultatet dagen efter.[/QUOTE]


Tack för länken!

Jag förbereder såklart mitt vatten separat men dock i ett akvarium jag har över.

Hoppas verkligen jag kan få till det med den här metoden.

Har du/ni nåt tips på var jag ska handla mätinstrument och hur mycket jag måste lägga för kvalitet utan att bli skinnad?
#61 - 2 maj 2010 07:46
Broddan skrev:


Har du/ni nåt tips på var jag ska handla mätinstrument och hur mycket jag måste lägga för kvalitet utan att bli skinnad?


Jag googlade på "ph-meter billig" och hittade bland många andra den här:

http://www.termometer.se/pH-8690-smidigt-pH-instrument.html

Det finns så klart många andra, detta är ett exempel på ett instrument på vad jag menar med ett "lite bättre". Det har trepunktskalibrering och kompenserar för skiftande temperatur. Elektroden är utbytbar vilket är bra eftersom det är en mycket känslig del i instrumentet och som har en begränsad livslängd. ca 2 år är normalt, funkar den längre är det ett plus.
Det lönar sig att läsa på lite om vad en pH-meter igenligen mäter och hur elektroden är uppbyggd. Då förstår man att man ska vara rädd om den om man vill ha rillförlitliga mätresultat. Här är en länk, det finns fler avsnitt på sidan som du har nytta av:

http://www.paab.com/sv/matmetoder_ph-elektroder-de-grundlaggande-problemen.html

Jag har också för mig att Akvarielagret i Bromma sålde en bra billig mätare med sladdelektrod. Kolla med dom. Jag tror att dom kan skicka per post.
Min egen mätare har en elektrod med sladd vilket jag föredrar. Man har större frihet att välja ny elektrod när det är dax. Pennmodellerna har inga universalelektroder som passar, utan man är tvungen att köpa orginalet. Risken är då stor att modellen utgått...[:(!]

Nu när jag ändå babblar på kan jag ju nämna att det finns kombinerade pH/konduktivitetsmätare. Med en sådan kan du mäta ledningsförmågan = mängden lösta salter i vattnet. Det är bra att veta när man ska flytta fisk melaln akvarier och när man köpt ny fisk eftersom det är skadligt för fisken med stora förändringar i salthalt. Det osmotiska tycket blir stort och kan skada gälarna, i synnerhet om man går från hög salthalt till låg. En förhöjd ledningsförmåga kan också vara tecken på att vattenkvaliteten i akvariet försämrats och att det är dax för vattenbyte. Jag köpet min konduktivimeter på Aquabid för 380 SEK inkl. frakt. Funkar kanon.

Fråga på om du undrar mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 2 maj 2010 08:05
Om man skall köpa en pH-mätare så tänk på att
1/ den skall ha minst 2 kalibreringspunkter (enbart pH 7 räcker inte)
2/ elektroden måste kunna rengöras (finns speciella vätskor för det) - detta behöver man nog göra minst 4 ggr per år
3/ elektroden bör vara utbytbar. Även om man sköter rengöring minituöst så blir det avlagringar på den som blir svåra att få bort vid rengöring
4/ man måste vara noggrann i skötseln - kalibrera ofta, sköta rengöringen ofta etc.

Billigt skräp (med t.ex. bara en kalibreringspuinkt) tycker jag är klart sämre än en vanlig testvästska
#63 - 2 maj 2010 10:32
Om man skall köpa en pH-mätare så tänk på att

1/ den skall ha minst 2 kalibreringspunkter (enbart pH 7 räcker inte)

2/ elektroden måste kunna rengöras (finns speciella vätskor för det) - detta behöver man nog göra minst 4 ggr per år

3/ elektroden bör vara utbytbar. Även om man sköter rengöring minituöst så blir det avlagringar på den som blir svåra att få bort vid rengöring

4/ man måste vara noggrann i skötseln - kalibrera ofta, sköta rengöringen ofta etc.



Billigt skräp (med t.ex. bara en kalibreringspuinkt) tycker jag är klart sämre än en vanlig testvästska


Kjell, vi verkar vara helt överens:). Det jag menar med billig är 495:- från "ButikenMedKul ElektrinikFörPryltoken". För 1000-2000:- går det att hitta bra grejor som duger finfint för akvaristen. Det kan tilläggas att instrumentet bör ha minst två decimaler och en upplösning som matchar den nogranhet man behöver.

//Winnie
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 2 maj 2010 11:22
Winnie skrev:
Det kan tilläggas att instrumentet bör ha minst två decimaler och en upplösning som matchar den nogranhet man behöver.



//Winnie

Problemet är bara att även billigt skräp har 2 decimaler.

När jag var grossist så sålde jag både vätskor och digitala mätare. Jag hade även "billiga" digitala mätare i sortimentet, samtidgt som jag också sålde bra digitala mätare (som jag t.o.m. sålde till en del labb).

De billiga mätarna var uppriktigt sagt värdelösa, men det farliga med dom var just att de visade ett resultat med 2 decimaler. Om de t.ex. visar ett pH på 7,86 så förleds man lätt till att tro att - OK, nu bar den ju billig så den stämmer kanske inte exakt men det borde ju då vara åtminstone på 7,8-7,9. Där tror man dock helt fel för det riktiga värdet kan då lika gärna vara på 7,3 som på 8,3.
En riktig pH-mätare har som sagt minst 2 kalibreringspunkter och måste rengöras ofta - då är de å andra sidan riktigt bra.
För husbehovsmätaren räcker det dock med vätskor och en fördel med dom är också att de inte ger någon exakt avläsning uatn bara anger i vilket intervall PH-värdet ligger och detta räcker oftast.

Sedan förr har jag faktiskt har jag faktiskt någon riktigt bra digital mätare liggande - men eftersom jag vet med mig att jag inte mäter så ofta och inte heller skulle rengöra och kalibera den tillräckligt ofta så är det bättre rent praktiskt att använda vätskor de få gånger som jag testar.
Däremot har jag funderat på att köra igång med en komplett CO2-anläggning och då kommer säkert mitt digitala mätsystem att komma till användning
Bilagor:
#65 - 2 maj 2010 11:22
Tack Winnie och Kjell angående råd om mätutrustning.

Jag har läst killi Eriks artiklar. Då detta är ny terräng för mig har jag lite funderingar kvar dock.
Jag har nu fällt ut kalciumet allt eller delar beroende på hur mycket syra jag tillsatt gentemot hårdheten på mitt vatten.

Om jag fattat rätt har jag karbonatet kvar. Försvinner detta helt/delvis med avluftningen?

I artikeln uppfattar jag att ytterliggare påverkan med exempelvis torv/alkottar ej behövs om jag nu inte vill ha extremt surt vatten.

Om jag efter avluftningen plus eventuell utspädning med vattenledningsvatten har de värden jag söker (minst KH 3) kommer dessa värden ligga stabilt då?

Edit: Är det bäst att höja KH med vattenledningsvatten eller bikarbonat? om det nu blir för lågt.

Farligt att flytta fiskar från högt osmatiskt tryck ( = salt koncentrationen?) till lågt. Om jag fortsätter göra mina delvatten byten med mitt preparerade vatten är detta en lagom långsam sänkning för mina fiskar?

Nåt mer som kan vara bra att tänka på?

Tacksam för hjälpen jag får...
#66 - 2 maj 2010 15:28
Om jag fattat rätt har jag karbonatet kvar. Försvinner detta helt/delvis med avluftningen?

Svar: Det beror på hur utgångsläget är. Med ett överskott på syra minimeras karbonaterna, men det kan aldrig bli noll karbonathårdhet eftersom naturen strävar efter jämvikt med luftens CO2 med tiden. I den reaktinen bildas karbonat. Karbonathårdheten kan däremot vara "icke mätbar", vilket inte innebär att den är noll.
Det bästa är att inte avhärda vattnet helt, utan stanna vid en karbonathårdhet på 3-5 °dKH, därefter filtrera över torv för att sänka sista biten. Om man inte gör så, utan sänker hela vägen med oxalsyra, blir vattnet instabilt. Man kan läsa sig till att vatten med dKH under 3° är instabilt, men det stämmer inte. Med hjälp av de organiska humusämnen från ex. torvfiltrering klarar man stabiliteten ändå trots extremt lågt dKH.
------------
I artikeln uppfattar jag att ytterliggare påverkan med exempelvis torv/alkottar ej behövs om jag nu inte vill ha extremt surt vatten.

Svar: Rätt, men då bör du som sagt ha en del karbonathårdhet kvar.
------------
Om jag efter avluftningen plus eventuell utspädning med vattenledningsvatten har de värden jag söker (minst KH 3) kommer dessa värden ligga stabilt då?

Svar: Ja, relativt men håll koll. Om du sköter vattenbytena ska det funka. Karbonater förbrukas ex. av växterna i vissa lägen (CO2-brist).
------------
Farligt att flytta fiskar från högt osmatiskt tryck ( = salt koncentrationen?) till lågt. Om jag fortsätter göra mina delvatten byten med mitt preparerade vatten är detta en lagom långsam sänkning för mina fiskar?

Svar: Hm, troligen. Det beror på hur ofta och hur stor del du byter. 10% volym per dag är inga problem ur denna synvinkel. Jag skulle akta mig för större byten än 25%. Allt beror på hur stor skilnad det är mellan vattnet fiskarna går i och det vatten du byter med. Om du mäter med en konduktivimeter i enheten µS (microSiemens) måste du vara medveten om att det handlar om en logaritmisk skala eftersom enheten siemens är det inverterade värdet av resistansen. Det betyder att steget mellan 10 och 100 µS ökar med 10 gånger medan det mellan 500 till 2000 µS ökar 4 gånger. Skillnaden i första exemplet är 90 µS och i det andra fallet 1500µS. Trots det är steget i första exemplet mycket större. Osmotiskt tyck handlar ju om koncentrationsskillnader. Som en grov regel kan man säga att den slutliga förändringen av vattnets ledningsförmåga i µS vid varje byte inte ska överstiga en faktor 2. Är faktorn större, minska i så fall den procentuella mängden vatten som byts.Med detta resonemag kan volymen vatten som byts ökas gång för gång eftersom skillnaden i vattnets sammansättning minskar för varje byte som görs. Jag har dock dålig koll på kortast möjliga tiden mellan varje byte, men ett byte per dygn är inga problem ur osmostrycksynpunkt. Givetvis påverkas mängden näringsämnen för växterna, men det är en annan historia.
#67 - 2 maj 2010 17:11
Problemet är bara att även billigt skräp har 2 decimaler.


Håller med dig Kjell, antalet decimaler idisplayen säger ingenting om instrumentets nogranhet men jag anser att om man vill veta första decimalen måste man se andra decimalen för att göra en bra avläsning. Det är ju ungefär lika stor skillnad i vätejonkoncentration mellan pH 7,0 och pH 6,0 som mellan pH 6,0 och pH 5,9.
Mitt exempel på mätere för 850:- har en upplösning på 0,01 pH-enheter, en nogranhet på 0,02 pH-enheter samt trepunktskalibrering. Dessutom automatisk temperaturkalibrering, något som jag inte skulle vilja vara utan eftersom temperaturskilnader har stor påverkan på mätvärdet. Jag vill mena att instrumentet verkar lämpligt till en akvarist, i allafall på pappret.

Mvh
Winnie
#68 - 2 maj 2010 17:13
Tack för svar!

Okey slarv med vattenbyten så kan den omtalade "ph-kraschen" komma och döda allt liv.

Nu innehar jag ingen konduktivitetsmätare ännu men får vara lite försiktig helt enkelt. Jag får se hur mycket jag nördar ner mig i detta. Kan bli nåt försök på nån riktigt survatten art.

Kul, tack för hjälpen
#69 - 2 maj 2010 17:38
Broddan skrev:
Tack för svar!



Okey slarv med vattenbyten så kan den omtalade "ph-kraschen" komma och döda allt liv.



Nu innehar jag ingen konduktivitetsmätare ännu men får vara lite försiktig helt enkelt. Jag får se hur mycket jag nördar ner mig i detta. Kan bli nåt försök på nån riktigt survatten art.



Kul, tack för hjälpen


Bra survattenfisk = Bettor

Lycka till!
Winnie
#70 - 2 maj 2010 18:34
B. macrostoma kanske :D

Splendens har jag dragit upp lite - phuu jobbigt och skrymmande..

B.enisae sålde jag efter ett antal månader (lekte några gånger men inga yngel)

Blir nog att åka in till Södermalms akvarieaffär och hitta lämplig utmaning. Har en känsla av att jag kan än mer kött på benen angående oxalsyra användningen också...
#71 - 3 maj 2010 07:46
Broddan skrev:
B. macrostoma kanske :D



Splendens har jag dragit upp lite - phuu jobbigt och skrymmande..



B.enisae sålde jag efter ett antal månader (lekte några gånger men inga yngel)



Blir nog att åka in till Södermalms akvarieaffär och hitta lämplig utmaning. Har en känsla av att jag kan än mer kött på benen angående oxalsyra användningen också...


Klokt att åka till Janne. Ang. syra gör jag som han och använder fosforsyra med kottar, torv o löv som tillägg men det viste du kanske redan. Han kan iallafall redogöra för en behandling av vattnet som fungerar.
#72 - 3 maj 2010 14:53
Absolut ska jag åka och prata med Janne vid tillfälle.

Har förstått på dina svar att du kan kemi och ser på profilen att du faktiskt är kemist.

Nu känner jag mig lite dum att jag inte tagit upp detta innan men vårt vatten renas igenom ett vattenfilter. För att ta bort järn, mangan och få upp PH (ser det nu!) så ledningarna inte ska skadas och mot missfärgning. Dock har vi ingen tillsats för avhärdning.

Det tillsätts kaliumpermanganat KMnO4 till filtermassan vid varje rening.

Om jag mäter KH och GH direkt ur kran har de ungefär samma värde (dropptest)

Behöver jag tänka om på något sätt med dessa förutsättningar?

Mitt första försök gav efter avluftning markant sänkning av KH (från 8 till 3) men PH blev ungefär det jag alltid har ca 7,5. (Jag håller bara till i externa behållare tills jag fått kläm på det)

Tillsatte lite av ett avkok jag gjort på IAL "mandelblad" och alkottar och PH gick till ca 6,5 men var tillbaka på cirka 7,5 efter 10-12 timmar. Tillsatte lite till innan jobbet idag nu 10 timmar senare tycks det ligga på ungefär samma men mätte även KH och det är omätbart. Edit: PH tycks krypa uppåt fortfarande.

Blev fundersam då jag läste i artikeln du länkade till att mitt vatten borde vara surt redan innan tillsats av nåt mer.

Är det väldigt ostabilt och jag ska utgå från högre KH?

Känner att jag nästan överfaller dig med frågor men vill verkligen lära mig och inte råka döda mitt nuvarande favorit projekt (räkor)

Om du orkar med mina funderingar blir jag tacksam!:)
#73 - 4 maj 2010 08:08
Hej igen Broddan,
Nja kemist är nog inte 100% riktigt ioförsig, men på gymnasiet läste jag till kemiingenjör på 4-årig teknisk linje och har jobbat både på reningsverk och vattenverk.

Exakt hur ditt FeMn-filter fungerar vet jag inte, det finns lite varianter. Bäst är att tala med tillverkaren.
Av dina mätningar att dömma domineras hårdheten av kH. Det tyder på att du inte har några större mängder kalcium i vattnet. Anledningen till att pH hamnar på 7,5 är att syran du tillsätter får karbonaterna att övergå till kolsyra som avgår till luften. När detta sker stiger pH precis som du iaktagit. Genomluftning snabbar på processen.

I nästa steg när du tillsätter ditt avkok, fortsätter samma slags reaktion till dess att karbonatkoncentrationen är försummbar och inte förmår öka pH längre (jämnvikt). Grejen är att i ditt avkok finns humusämnen som är stora molekyler som inte kan av gå till luften som kolsyran gör, utan kommer att hjälpa till att stabilisera ett lågt pH. Humusämnen är organiska syror som är svaga. Om du fortsätter tillsätta dessa kommer pH att stabiliseras i det lägre registret, men det är inga sekundsnabba reaktioner som du själv märkt. Genomlufting rekomenteras, lufta tills du har stabila värden, gärna ett dygn.

Jag har själv ingen erfarenhet av avkok. Om du inte får till dina vattenvärden rekomenderar jag att filtrera över torv. När man kokar löv och annat kan det hända att vissa substander bryts ned av värmen och går på så sätt förlorade. Använd aldrig ett kokkärl med metallisk insida; hög temp och syror gör att metallen löses i vattnet. Tungmetaller är mycket skadliga för liv även i mycket små koncentrationer. Använd en emaljerat kastrull eller en med annan beläggning som teflon. (Om man vill använda ex torv som dekoration i akvariet är det klokt att koka ur den först för att inte pH ska sjunka utan kontroll.)

När ditt vatten är färdigt bör du göra små vattenbyten (10%) med det och hålla koll på pH i akvariet. Det kommer att ta tid. Räkor är inte mitt ämne på något vis, men vill dom ha mjukt och surt vatten är det här vägen att gå. En annan sak att tänka på när man vill hålla stabila förhållanden är hur mycket man belastar sitt system, antal innevånare, matning mm. Börja alltid "fegt" och lär känna gränserna efter hand. Ät man lat som jag håller man sig till få djur och levande foder. Det som inte äts upp simmar vidare;)

Rekommenderar ett häfte av Rikard Berg; "Vattenvård för akvarister". Man han köpa det genom Skandinaviska Killisällskapet och kostar inte många kronor.

En del akvarister väljer den omvända vägen när de ordnar sitt vatten. Med en RO-anläggning tar man bort alla ämnen som går (bekämpningsmedel, kolrföreningar, metallermm.) ur vattnet för att sedan stoppa i det man vill ha. Det är dyrare men har fördelen att man har bättre koll på innehållet. Andra använder regnvatten som är ett alternativ som inte många tänker på. Samla vattnet med ett plasttak (uteplatesn) och filtrera över aktivt kol och så har man ett lättpåverkat vatten tt starta med. Svårt för den som har lägenhet och jobbit om det blir en torr sommar...

Mvh/W
#74 - 4 maj 2010 10:04
Tack för svar!

Jag använder en emaljerat kastrull till mitt avkok. Har en del ganska hårt inavlade crystalräkor som är känsliga och ingen har dött under de månader jag använt det.

Det fungerar hyfsat redan nu med räkorna men jag får små kullar, alltså de tappar en del rom under tiden de är dräktiga.

Jag tror att ett mjukare vatten kan vara lösningen på detta och det tycks vara ganska lätt att ordna med oxalsyra.

Kul att lära sig nya saker, på bara en vecka har jag fått flera aha upplevelser angående sambandet PH,GH och KH när jag läst på om vattenkemi. Att skaffa surt mjukvatten är mer arbete än jag trodde förr, nån slags naiv tro att några rötter och löv direkt i burken skulle fixa biffen.
#75 - 29 maj 2010 08:40
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu har jag läst mycket om ph värden här men inte lyckats hitta vart de idealiska ph värdet för vanliga sällskapsfiskar skall ligga på. [/SIZE][/FONT]
#76 - 29 maj 2010 09:55
Luxur skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu har jag läst mycket om ph värden här men inte lyckats hitta vart de idealiska ph värdet för vanliga sällskapsfiskar skall ligga på. [/SIZE][/FONT]


Finns en stor tolerans när det gäller pH hos dom flesta "sällskapsfiskar" och vanligt kranvatten med pH 7-8 fungerar alldeles utmärkt. Att labba med pH är kanske intressant i vissa väldigt speciella fall.
Så något "idialt" pH för sällskapsfiskar finns inte. Ofta varierar också pH över dygnet beroende på om man har växter som vid god belysning tar upp CO2 osv.
#77 - 30 maj 2010 15:05
På mitt kranvatten ligger ph på 6,4, så lågt min E-T sticka kan mäta. Samma resultat var de i mina akvarier. Tömde ena akvariet på fiskar och blandade ner kalkstenskross. Fick byta vatten massor av gånger innan vattnet blev någe så när klart. Ph gick då upp till 7,2 på tre dygn.
I de andra akvariet tillsatte jag bikarbonat viket var betydlygt lättsammare och även där gick ph upp till 7,2.
Viket föredrar ni man skall använda, kalksten eller bikarbonat? Bikarbonatet var ju klart de lättsammaste men de kanske är annat man skall tänka på som man inte vet om. Då man inte behöver anstränga sej brukar de ofta vara något lurt.
Vad kommer att hända nu, kommer växterna att växa bättre och fiskarna leva längre?
#78 - 30 maj 2010 16:29
För växternas skull är snarare pH på ca.6,4 bättre än pH 7,2. Även dom flesta fiskar kommer ju från vatten som är svagt surt. Jag ser ingen poäng med att höja pH.
#79 - 31 maj 2010 09:58
Matuski skrev:
Har problem med att få ner PH-värdet i mitt akvarium. Finns det andra tips än att använda Phsänkande medel?

Skulle gärna vilja få mitt vatten lite gravsyra(tror jag det hetr ^^)-mörkt, men mina rötter vill inte samarbeta. Förslag på det är också välkomna ;)

Tack! //125-liters ägare.


Gravsyra, Organisk syra som främst utvinns ur döda kroppar tagna ur sk kyrkogårdar :)
#80 - 31 maj 2010 18:11
Sleaper skrev:
För växternas skull är snarare pH på ca.6,4 bättre än pH 7,2. Även dom flesta fiskar kommer ju från vatten som är svagt surt. Jag ser ingen poäng med att höja pH.


[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Anledning till att jag höjer ph är att 6,4 ligger under det gröna fältet på skalan. Tänkte att de var säkrast så.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Då man tillsätter bikarbonat skall de vara i samband med vattenbyte men skall man byta före eller efter tillsättande av bikarbonatet? [/SIZE][/FONT]
#81 - 1 juni 2010 12:06
Luxur skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Anledning till att jag höjer ph är att 6,4 ligger under det gröna fältet på skalan. Tänkte att de var säkrast så.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Då man tillsätter bikarbonat skall de vara i samband med vattenbyte men skall man byta före eller efter tillsättande av bikarbonatet? [/SIZE][/FONT]


Har du mycket växter och skapligt med belysning och utgångsvärdet pH6,4 på kranvattnet så är det ju perfekt. pH kommer ju vid god belysning stiga genom förbrukning av CO2 osv.
Frågan är hur säkra dessa testvärden är och när är dom utförda, morgon eller kväll? Även KH skulle vara av intresse att kolla.
Att tillsätta bikarbonat före delvattenbyte verkar väl rätt meningslöst.
Men som sagt, att tillsätta bikarbonat och höja pH är ingen god idé när det gäller växterna.
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 1 juni 2010 12:21
Sleaper skrev:
Men som sagt, att tillsätta bikarbonat och höja pH är ingen god idé när det gäller växterna.

Fast nästan alla växter fungerar faktiskt alldeles utmärkt vid ett pH på 7,5
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 1 juni 2010 12:28
Luxur skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Anledning till att jag höjer ph är att 6,4 ligger under det gröna fältet på skalan. [/SIZE][/FONT]

Ser att du är från Östersund och letade på kommunens hemsida efter kranvattnets pH-värde men hittade inte den infon. Dock så angavs hårdheten och den var ju inte så himla låg och dessutom skulle jag nog vilja påstå att det är extremt ovanligt med ett pH på en bit under 7 på kranvattnet så är du verkligen helst säker på att din test visar korrekta värden.
#84 - 1 juni 2010 20:25
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag använder Easy Test stickor och har kollat best före datum på dem (2011-05). Har sett lite delade meningar om dom men man ser ju många värden på en gång med dom och förmodar att dom är bra. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Precis nu kl. 22:45 ligger kranens KH på 3 och ph på 6,8.
[/SIZE][/FONT]
#85 - 2 juni 2010 05:55
Teststickor verkar många vara skeptiska till. Du skall alltså mäta pH i akvariet morgon och kväll för att se eventuell skillnad. Har du bra belysning, mycket växter och inte tillför CO2 kan pH stiga ganska rejält under dagen. Men annars låter de vattenvärden du nämner bra, och i ditt fall jag skulle inte bry mig om labba med bikarbonat mm.











Annons