Det kan tilläggas att instrumentet bör ha minst två decimaler och en upplösning som matchar den nogranhet man behöver.
//Winnie
Problemet är bara att även billigt skräp har 2 decimaler.
När jag var grossist så sålde jag både vätskor och digitala mätare. Jag hade även "billiga" digitala mätare i sortimentet, samtidgt som jag också sålde bra digitala mätare (som jag t.o.m. sålde till en del labb).
De billiga mätarna var uppriktigt sagt värdelösa, men det farliga med dom var just att de visade ett resultat med 2 decimaler. Om de t.ex. visar ett pH på 7,86 så förleds man lätt till att tro att - OK, nu bar den ju billig så den stämmer kanske inte exakt men det borde ju då vara åtminstone på 7,8-7,9. Där tror man dock helt fel för det riktiga värdet kan då lika gärna vara på 7,3 som på 8,3.
En riktig pH-mätare har som sagt minst 2 kalibreringspunkter och måste rengöras ofta - då är de å andra sidan riktigt bra.
För husbehovsmätaren räcker det dock med vätskor och en fördel med dom är också att de inte ger någon exakt avläsning uatn bara anger i vilket intervall PH-värdet ligger och detta räcker oftast.
Sedan förr har jag faktiskt har jag faktiskt någon riktigt bra digital mätare liggande - men eftersom jag vet med mig att jag inte mäter så ofta och inte heller skulle rengöra och kalibera den tillräckligt ofta så är det bättre rent praktiskt att använda vätskor de få gånger som jag testar.
Däremot har jag funderat på att köra igång med en komplett CO2-anläggning och då kommer säkert mitt digitala mätsystem att komma till användning