Få neonisar att föröka sig

#1 - 2 april 2006 13:11
Hur gör man igetnligen, alla säger att de är så lätt, men har haft neon sen så långt tiollbaka som ja kan minnas, Så nu mitt nysrtaade har ja 8 stycken i ett 250 liers
har även en massa ungöfdare, praktbotior, mal och en ål.

Så vad ska man göra och är ungfödarna något hot för äggen eller ungarna sedan.
#2 - 2 april 2006 17:40
[QUOTE=ribby_girl]...alla säger att de är så lätt...[/QUOTE]
Jag är rädd att du missuppfattat det, det är INTE lätt.
#3 - 5 april 2006 19:04
nej de har ja också märkt, men varför stå¨r de typ över allt (nej kanske inte överallt men de ställen ja läst ) och alla säger att de e lätt.
#4 - 6 april 2006 07:32
[quote=ribby_girl]nej de har ja också märkt, men varför stå¨r de typ över allt (nej kanske inte överallt men de ställen ja läst ) och alla säger att de e lätt.[/quote]Du måste ha läst väldigt fel, jag kan inget om neonodling men tror att man måste hålla på och greja med torv, osmovatten osv :P

Tydligen är det så jobbigt att odla neoner att nästan alla exemplar i djuraffärerna är vildfångade.
#5 - 6 april 2006 07:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sök i gamla trådar i forumet så får du säkert napp vad gäller neontetra-odling. Jag har läst om fler som lyckats med odling av neontotror.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men med det sällskapet dina tetror har lär det inte bli lätt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kardinaltetror däremot är mer svårodlad och säljs oftast vildfångad.[/COLOR][/FONT]
#6 - 6 april 2006 09:44
HEJ jag tror simontorp har eller har haft nogon artikel om att odla glödbandstetror där näms även neontetror
#7 - 6 april 2006 10:29
#8 - 6 april 2006 17:09
Glödbandstetra var min första tetraodling. Jämfört med den är neontetra:
- svårare att få att leka på beställning (dvs i odlingsakvariet)
- svårare att få lekvilliga och friska föräldrar
- svårare att få rommen att kläckas (jag har ännu inte lyckats)

Tetror är kul att odla, färgerna på ynglen kommer så plötsligt och starkt en dag. Men ynglen är väldigt små så det är svårt att få fram tillräckligt med mat till en stor kull. Lycka till om du försöker, det är det värt!

Annons