finns det något smidigt sätt att få till mer ljus i ett aquael kar med tillhörande lock? Känns som jag behöver det i alla fall punktvis på vissa växter som inte tar sig något vidare. Kanske finns det några bra spottar el dyl som man kan montera utan att behöva modifiera locket för mycket?
hur du en reflektor i locket annars är det en bra investering som ökar mängden ljus som kommer ner i karet.
vet inte hur dessa lock ser ut men nästa steg är nog ett extra lysrör eller nån lågenergilampa.
jo jag har reflektorer, skulle behöva någon mer ljuskälla. Vad behövs för att få i ett extra lysrör och går det att ordna på något vis som inte är alltför komplicerat?
och dessa är funkar bra att montera i den tunna plasten? och måste man använde båda hållarna? känns som om det kan bli både lite trångt och lite för mycket ljus med 2 st rör till. Eller går de att sätta dem båda på längden och i så fall använda 2 kortare lysrör?
I länken finns det hållare för både singel och enkelrör, det finns även för flera olika effekter.
Hur trångt det blir kan inte jag bedömma men för mycket ljus lär det inte bli, snarare för lite näring och Co2 i karet men det är en annan femma=)
aha kollade bara på de dubbla, fråga mig inte varför. Tack för hjälpen! Om jag får i ett lysrör till hamnar jag på 0,28w/l istället för 0,19w/l. Det är väll ganska så bra?
När vi ändå är ine på denna tråd med mer ljus.
istället för reflekorer kan man sätta ditt speglar???
har nämligen ett kar på 50L som jag har en gammal armatur med vanliga lågenergi lampor.
vad tror ni?:)