<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Det är betydligt snyggare med få arter (max. 2 i ett sådant litet akvarium) och fler av varje annars ser det mer ut som fisksoppa.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Är inte det här en fråga om tycke och smak som du brukar slå så hårt för Kjell? Måste ett akvarium vara "snyggt"? Väldigt många som jag känner håller och odlar fiskar och bryr sig knappt om hur akvariet ser ut dessutom.
Varför bildar fiskar stim? Orsaken är främst tryggheten. Risken för en enskild fisk att bli uppäten minskar till hälften om de är två. Den andra kan ju lika väl bli uppäten. Sedan distraheras rovfisken dessutom. Fler ögon kan upptäcka rovfisk. Rovfisk ser stim i två dimensioner, stimmet sprids i tre: de gömmer sig bakom varandra. I naturen kan ett stim bestå av flera arter och ofta verkar det som om fiskarna inte bryr sig så mycket om vilken art de andra i stimmet tillhör. Här finns det nästan fler undantag än regler förstås. Många enhetliga stim beror kanske snarare på lektid, kläckning, biotopval etc. För en ensam tetra så är det definitivt bättre med fler tetror av andra arter än inga fler tetror alls. I ditt akvarium kommer alla fiskar "bilda stim" eftersom de hamnar så nära varandra: om du skaffar 8 fiskar och de ställer sig i varsit hörn så ser de varandra och tycker att de har ett stim. Sedan har arter ofta stimsignaler och en hel del simmar med dem som är lika. Ett klassiskt exempel är Pristella ridley med fläck i ryggfenan. Andra arter beblandar sig sedan med den vanliga arten i området. Ja, ja. Generellt håller jag med övriga "talare" men det är inget brott eller djurplågeri att göra blandningen du föreslår. En sak som kan hända är att en tetra blir stygg mot den enda artfränden så minst fyra av varje art är mitt förslag men då ska det finnas fler tetror i akvariet (sedan är det ju mycket snyggare med samma art. Om jag hade dina akvarier så skulle jag hålla två arter. En i vardera akvarium).
Mvh.
Ola