Nog tycker jag det funkar bra med att krama ur ett gammalt filter för att snabbt få igång ett nytt kar och slippa köpa dyra preparat.
Men givetvis är det som med allt annat att lagom är bäst man kanske inte ska ta all skit ur tex ett stort ytterfilter utan nöja sig med en mindre del av filtermassan.
Men för att besvara ursprungsfrågan så kan du utan problem antingen göra som tex Lena och mayday säger, det är ett fritt val.
Men vore jag som du skulle jag satsa på att köpa bakteriekultur och ett gäng snabbväxande flytväxter tex vanlig vattenormbunke eller hornsärv och vänta med dom lite dyrare långamväxande till du fått ordning på karet och då kan du ev slänga dom flytväxter du inte vill ha kvar och plantera dom nya.
Tillsätt även gärna gödning till växterna redan från början och då rekomenderar jag PMDD som är billigt och bra, men det finns även bra färdigblandade medel i handeln.
Du kan sätta i ett par fiskar ganska omgående tex dan efter du fyllt karet om du använder vattenberedninsmedel, se bara till att temperaturen hunnit bli rätt, men mata sparsamt dom första veckorna.
Du kan även vänta med vattenbyten åtminstone 2-3 veckor (om du har lite fisk) och därefter förslagsvis byta ca 30% varje vecka, men det är min strategi och det finns olika åsikter på detta och det är mycket beroende på viken fisklast man har, utfodring och hur mycket växter man vill ha.
Kolla även på bif länk som bra beskriver vad som händer i ett nystartat kar.
http://www.bestfish.com/newtank3.html