Få Långsträckt Pansarmal att leka

#1 - 8 april 2010 22:22
Honan i 180l här hemma har gått ock blivit lite rund och jag tror det är rom som vankas. Har någon lyckats odla dessa knubbiga grävmaskiner? Finns det några bra tips?

Jag har läst att stort vattenbyte med kallt vatten triggar leken men jag vill nog ha dem i ett annat kar då inget nog överlever i stora karet.
#2 - 8 april 2010 23:13
Kallt vatten triggar mycket riktigt ofta lek. Mata gärna upp dem ordentligt med artemia och frysmat innan.
Får du lek så kommer de fästa rommen på växter och på glaset, och du kan lätt plocka bort den, den håller alldeles utmärkt bra.
Lägg den i en liten bytta eller hink och ha en syresten i som rör vattnet lite grann. När äggen kläckts kan du lägga i växter, småbladiga flytväxter, (här passar andmat alldeles utmärkt).
Växterna har en massa infusorier och andra encelliga smådjur som ynglen kan äta. Man får fylla på med nya växter ibland.
Städa botten varje dag, gärna två gånger, med en bit slang till luftpump, så att du får bort slemskiktet som bildas på botten. Ynglen fastnar lätt i det annars.

Vänta med artemia och pulvermat tills ynglen är riktigt stora, minst en centimeter, de kan dö annars minsta bit artemiaskal.
#3 - 8 april 2010 23:17
Hur lång tid tror du äggen klarar sig i mitt glupska kar?
Jag har en del frogbit men i bristvara, dock hornsärv i mängder om det duger. Luftpump har jag ju från akvarielagret och en luftsten är ju ingen omkostnad precis. Hoppas det blir lek! :D
#4 - 8 april 2010 23:25
De vill ha lite bredbladiga växter, tror inte de fäster rommen på hornsärv. Flera romklasar har suttit på glaset, så de väljer nog de om inte dina växter faller dem i smaken.
När mina har lekt så har de fått en stund solljus genom den öppna dörren (det är det stora karet i hallen som har gett mest lek), om det har någon betydelse vet jag inte, men kanske.
#5 - 8 april 2010 23:30
Mumin skrev:
De vill ha lite bredbladiga växter, tror inte de fäster rommen på hornsärv. Flera romklasar har suttit på glaset, så de väljer nog de om inte dina växter faller dem i smaken.

När mina har lekt så har de fått en stund solljus genom den öppna dörren (det är det stora karet i hallen som har gett mest lek), om det har någon betydelse vet jag inte, men kanske.

Hmm, det tål att tänkas på...
Kanske triggas leken igång om jag köper Nubis kar och slänger i dem där? Hur ser dina ut när de har rom? Lite uppsvällda mellan fenorna (inte som buksot utan mer distinkt och åt sidorna)?
#6 - 8 april 2010 23:35
Brukar sällan se dem innan faktiskt, utan märker att det far runt små projektiler efter vattenbyte, och sedan sitter det rom lite överallt.
#7 - 9 april 2010 05:22
Långsträkt pansarmal bygger ett skumbo bland flytväxter som de sedan försvarar mot andra fiskar. Den lek som jag har sett skedde inne i ett uppochnedvänt glasspaket. Hanen vaktade rom och yngel den första tiden.
#8 - 9 april 2010 08:58
Här är en detaljerad beskrivning på lek och yngel! Lycka till! :) Ska nog också försöka få mina till lek nu till sommaren ;)
http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=1303&site=1
#9 - 9 april 2010 10:01
Guy Palm skrev:
Långsträkt pansarmal bygger ett skumbo bland flytväxter som de sedan försvarar mot andra fiskar. Den lek som jag har sett skedde inne i ett uppochnedvänt glasspaket. Hanen vaktade rom och yngel den första tiden.

Nu skäms jag ordentligt, jag borde självfallet inte ha utgått från att alla pansarmalar leker likadant. Särskilt som långsträckt pansarmal inte är en Corydoras. Förlåt VD!![:o][:I][:I][:-75][:-75]
[SIZE=1]Fast även solen har sina fläckar....[/SIZE][:-175]
#10 - 9 april 2010 11:28
Mumin skrev:
Nu skäms jag ordentligt, jag borde självfallet inte ha utgått från att alla pansarmalar leker likadant. Särskilt som långsträckt pansarmal inte är en Corydoras. Förlåt VD!![:o][:I][:I][:-75][:-75]

[SIZE=1]Fast även solen har sina fläckar....[/SIZE][:-175]

Ingen skada skedd precis. ;)
Jag tolkade det som att de betedde sig som du beskrev det för att skumboet inte var så viktigt, med det tycks vara tre fisksorter i karet som alla vill blåsa bubblor!

Jag läste det på Zookoll för ett bra tag sedan men hade tydligen glömt hur mycket som stod, google-hemläxa för mig med andra ord.
#11 - 9 april 2010 11:49
Hur många "korvar" har du? ;)
#12 - 9 april 2010 11:52
Endast två, en hane och en hona. Roliga fiskar med överskottsenergi!
#13 - 9 april 2010 11:57
Okej. Ja det är mycket roliga! Brukar stå och prata med dem vid akvariet då de far upp och ner mot framrutan som knäppisar. haha fast det kanske är jag som är knäpp som pratar med fiskar[:o]
#14 - 9 april 2010 12:13
Okej. Ja det är mycket roliga! Brukar stå och prata med dem vid akvariet då de far upp och ner mot framrutan som knäppisar. haha fast det kanske är jag som är knäpp som pratar med fiskar[:o]

Samma sak här när de far upp och ner, höger-vänster och runt-runt-runt!
Har dina blivit romstinna någon gång?
#15 - 9 april 2010 12:17
Jo, har 7 st sammanlagt. 4 är vuxna och det är 2 honor och 2 hanar. Den mindre honan är romstinn just nu. :)
#16 - 9 april 2010 12:28
Här är en rätt go film!
#17 - 9 april 2010 12:34
Här i fiskvärlden är de tjejerna som jagar killarna ;)
Rund och go hona!
Bilagor:
#18 - 6 juli 2010 15:52
En halvt gammal tråd jag river liv i!
Men det skulle vara kul att få veta hur det gått för er som skrivit i tråden, har ni fått de långsträckta att leka? [:-96]
#19 - 6 juli 2010 16:12
Ingen lek här, men den ena är ju både enögd och saknar ett spröt så det kan bli problem! Såg ju det efter de ploppades ner i karet (inte jag som valde i butiken) men hon är så pigg och glad att lämna tillbaka inte kom på frågan.
#20 - 10 juli 2010 08:13
Vad synd att det inte blev någon lek för dina fiskar!

kl

Jag tror mina två har planerat att skaffa yngel, de har valt bostad och håller på att inreda :D , med andra ord har de valt glassburklocket och placerat en massa bubblor på undersidan.

Honan min är en rejäl och stor fröken, säkert väldigt gammal. Hon brukar vara lite segare, nästan lite slö, om man jämför med hanen. Det är hanen som pysslat mest med bubbelinredningen, men nu var honan där uppe och gick igenom bubblorna hon också.

Det skulle vara kul om de lyckades leka, kan jag göra något som underlättar deras lek??
#21 - 12 juli 2010 21:45
Vattenbyte med kallare vatten är det enda jag hört för att trigga lek, annars så är det nog bara hoppas! :)
#22 - 6 augusti 2010 14:28
Vattenbyte med kallare vatten är det enda jag hört för att trigga lek, annars så är det nog bara hoppas! :)

Mina försöker leka varannan vecka ungefär. Eller rättare sagt, hanen fixar och donar som sjutton men honan verkar inte riktigt lika inspirerad. Jag har kommit fram till damen i fråga tycker att det är för mycket stimm i karet och att hon helst vill vara ifred från frierier, så nu har jag beställt tre till långsträckta och hoppas på att det iallafall kommer en hona med bland dem så att hanen kan få bli nöjd =)

Annons