få kakaduor att leka

#1 - 29 december 2005 14:02
tjenis, jag barjar bli lite trött att vänta på att minna kakaduor ska leka. jag har 1 hane med 2 honor som går tillsammansd med 1 boliviansfräril och 1 scalar samt några ancistrus. de får fryst artemia som mat och akvariumet är på 375l.

1. vad kan jag göra för att få dem att leka?? några hintweis (tips) skulle uppskatas.

2. och kan jag stoppa ner typ 3 bolivianska fjärilar till utan att det blir för överbefolkat??

mycket tacksam för svar
#2 - 29 december 2005 15:42
Vill kakaduorna leka så kommer de inte ha ngt problem om du stoppar i några bolivianer. Jag hade lek på ett av mina par i ett 240 liters tillsammans med 4 st bolivianer. En lekande kakadua hävdar sig lätt mot bolivianerna. Ang tips för att lyckas få lek så håll temp mellan 24-27 grader, gärna runt 26. Se till att ha många gömställen, gärna med små ingångar, försök att ha ett ph runt 6,5- 7 samt hyfsat mjukt vatten, mata mycket och gärna med levande mat se också till att inte ha så stark cirkulation i karet, hellre för lite än för mycket. Sen är det bara att vänta och hoppas, fungerar fiskarna ihop så leker dem. Hos mig leker just kakaduorna hela tiden.
#3 - 31 december 2005 12:10
Instämmer med föregående inlägg. Glöm inte att byta vatten då och då.
#4 - 1 januari 2006 16:13
aa ska tänka på det. har lagt ner hanen med den honan han e mest intresserad av i ett 75l akvarium men en massa grotter och kokosnötter. får se vad som händer där ner nu. hade senare tänkte att flytta upp hanen när äggen kläcks.

vad tycker ni om det? är det rätt.?
#5 - 1 januari 2006 16:40
Låt hanen gå kvar tillsammans med honan sen. Han sköter försvaret av hela reviret medan honan vaktar ynglena.
#6 - 1 januari 2006 18:30
Nja, jag har fått problem med hannen efter mina två sista lekar. Hannen har fått för sig att han ska ta över yngelvården efter ngn dag, och då har han jagat bort honan och låter henne inte komma i närheten av ynglen vilket sliter mycket på henne. Jag föredrar att plocka bort hannen när de har lekt så får honan vårda sina yngel i fred, det gör hon bäst.
#7 - 1 januari 2006 19:17
mm ska nog göra så men sen tänkte jag även ta bort honan efter 1 kanske kanske 2 veckor och därefter ta hand om de små själv=). vill lyckas, vill inte se honan klata det och kanske vänta jätte länge på att de händer igen ..

Annons