Få Juwel Rio i våg???

#1 - 26 mars 2007 18:02
Hej.

Jag undrar bara om nån har nåt bra tips att få ett Juwel Rio akvarium i våg?
Vårt golv är väldigt ojämt så nåt måste man ju göra innan man fyller det. Men eftersom det är 8 fötter på det så kan man ju inte bara lägga under på en sida för då hamnar ju de i mitten i luften.

Är det någon som löst det här på nåt bra sätt?

/Mvh Simon
#2 - 26 mars 2007 18:27
samma problem

Jag har samma problem. Det skiljer 0.5cm snett över akvariet sett uppifrån. Gör det någonting?
#3 - 26 mars 2007 21:54
Jag har funderat lite på det där själv!
Om karet skulle va jätte känsligt om det inte står vågrätt skulle inte möbel akvarierna vara utrustade med ställbara fötter då?
Själv har jag ett rubin 720 som jag var jätte nojig för att fylla.
Tur nog står det exakt i våg utan några justeringar på möbeln.
Så jag hade tur.
#4 - 26 mars 2007 21:59
MattiasL skrev:
Jag har samma problem. Det skiljer 0.5cm snett över akvariet sett uppifrån. Gör det någonting?

Det finns fler trådar som tar upp det här. Och ja - det kan vara ett problem. Om akvariet lutar framåt/båkåt eller åt sidan så är det ok, om jag minns rätt. Men om det lutar "snett", så ena hörnet är lite lägre t ex då kan det bli spänningar i glaset och risk för olycka.
#5 - 26 mars 2007 22:19
står det helt plant mot underlaget på möbeln är det ingen fara. och om det utar åt något håll gör absolut ingenting.
#6 - 27 mars 2007 05:22
Kan ramen hjälpa?

Ja, det är omöjligt att justera och golvet lutar lite. Juwel akvarierna står på en ram. Det kanske motverkar vridspänningar? Annars står det även i Juwels bruksanvisning att akvariet skall stå i våg. Bild på vattenpass! Vad gäller egentligen?
#7 - 27 mars 2007 10:52
Men är det någon som har löst det här med att få det i våg på ett fiffigt och snyggt sätt??? :confused:
#8 - 27 mars 2007 11:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har ett Juwel 450[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Detta har 4 "fotpar"[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vårt golv lutade oxå en aning och min gube tillverkade underlägg i aluminium (som långa plattor) Det ligger 2 st under dom fötterna längst till vänster och 1 st under fotparet till höger om dessa. Det räckte för att få akvariet i våg.[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 mars 2007 11:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har ett Juwel 450[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Detta har 4 "fotpar"[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vårt golv lutade oxå en aning och min gube tillverkade underlägg i aluminium (som långa plattor) Det ligger 2 st under dom fötterna längst till vänster och 1 st under fotparet till höger om dessa. Det räckte för att få akvariet i våg.[/COLOR][/FONT]

Ungefär på detta sätt har jag också alltid gjort även om jag inte använt aluminum så har jag skurit till bitar av en plastmatta eller eller något liknande.
#10 - 27 mars 2007 11:41
Tack för två bra och relevanta svar. :)
#11 - 27 mars 2007 14:53
6 fotpar

Mitt Juwel 180liters har 6 fotpar. Jag vet faktiskt inte om det går att få till bra" vågning" med detta. Om något fotpar inte skulle komma i våg kanske det kommer till nya risker och problem.
#12 - 12 april 2007 17:31
Just det ja!

Har precis monterat ihop min nya Juwelmöbel till mitt änsålänge ouppackade 240-liters akvarium. Har exakt samma problem! Varför tillverkar de inte smidigare fötter som går att skruva lite på för att få rätt höjd...? Lugnande iaf. att läsa att vissa lutningar är mindre obra, fast jag ska försöka lösa det ändå med något att stoppa in under benen...
#13 - 13 april 2007 07:04
Bitar av plast

Jag fick det till slut i våg med små bitar av plast under benen. (sönderklippta IKEA besticklådor) Irriterande att benen inte går att justera, men detta funkar också bra, fastän onödigt besvär var det!
Alla köpta akvariemöbler borde självklart har justerbara fötter. (med tanke på hur dyra de är)
#14 - 13 april 2007 10:08
Jag har köpt korkunderlägg på IKEA som jag har pallat upp mina akvarium med. Funkar jättebra att väga in karen med samt att det skyddar golven. Har nu haft det största karet ett halvår och jag har inte märkt några tendenser till att dessa underlägg skall ge efter alls.
#15 - 15 april 2007 20:49
Jag brukar lägga mynt under aluminiumställningen, kan diskuteras om det är bra eller inte, men det har funkat för mig :)

Annons