Få javamossan att växa snabbt !?

#1 - 29 januari 2006 18:39
Hej

Har märkt att alla skriver att deras mossa växer så j*vla snabbt.. Min växer nästan ingen ting.. Den sitter inte fast vid nått lr så,, måste den göra de ?:confused::p
#2 - 29 januari 2006 18:47
Kanske ingen anledning att skriva men detta undrar ja också rätt mycket över:D
#3 - 29 januari 2006 19:06
Min erfarenhet är att den är trögstartad.
Jag köpte ett knippe i zooaffären för en 40 spänn eller nåt.
Den växte obefintligt första 6månaderna, men nu ett år senare får jag ansa ganska ofta och slänga.
Nu har jag dock problem med att javamossan angrips av alger och ser förjäklig ut!
Så om du nyss köpt den, ge den lite tid.
Prova med PMDD

andreas
#4 - 29 januari 2006 21:35
Jag har haft den mer änn 6mån ! PMDD å sånna grejer vill jag inte tillsätta.. Har inte tid
#5 - 29 januari 2006 21:54
[quote=platy5]
PMDD å sånna grejer vill jag inte tillsätta.. Har inte tid[/quote]

Du skulle sannolikt åxå sluta växa och senare dö om du inte åt :D

Göd växterna eller sluta fundera på varför de inte växer !
#6 - 30 januari 2006 01:45
tja polarn när polarn rensar åker de ut 1-2 spänner med javamossa.
den lokala zooaffärn har slutat ta emot den för dom får inte sålt dn i samma takt den växer
#7 - 30 januari 2006 07:32
[QUOTE=platy5]Jag har haft den mer änn 6mån ! PMDD å sånna grejer vill jag inte tillsätta.. Har inte tid[/QUOTE]
Utan gödning växer den inte... Där har du svaret på din ursprungliga fråga... (Den får för lite gödning...)

Sen måste man inte köra just PMDD... Redan en sparsam dosering av TMG vid varje veckobyte kan göra stor skillnad.
#8 - 30 januari 2006 12:47
[quote=petnym]Utan gödning växer den inte... Där har du svaret på din ursprungliga fråga... (Den får för lite gödning...)[/quote]

mycke möjligt men den växer som s***n för polarn som inte kör nån form av gödning alls men däremot få vattenbyten.
#9 - 30 januari 2006 13:48
[QUOTE=Raven]mycke möjligt men den växer som s***n för polarn som inte kör nån form av gödning alls men däremot få vattenbyten.[/QUOTE]
Den får säkert gödning från avlagringar i gruset och från fiskmaten... Växter kan inte fortsätta växa i all evighet utan tillgång till byggstenar (läs gödning) och energi. Det är grundläggande biologi.
#10 - 30 januari 2006 14:00
akvariet har ju varit igång i 8-9år eller nåt så fiskskit finns de så de räcker å blir över.
personligen väntar ja bara på att de ska börja komma bristsymptom med tanke på dom mängder av javamossa som plockas bort.

förra vintern plocka dom bort javamossa som täckte runt 20% av akvariet och det är ett 540liters.

Annons