Få Jack Dempsey Yngel att överleva?

#1 - 20 november 2009 13:08
Hej!

Det är så att min morbror har en stor kul jack dempsey yngel som jag skulle vilja ha av honom.

Tänkte bara ta och hämta dom lägga dom i en hink sen ner i mitt 150l blivande odlingskar.
Är detta möjligt? eller måste ynglena leva i samma vatten dom föds i tills det blir lite storlek på dom för dom är ca 1-2mm små just nu?

Tycker det bara är så meningslöst för att ALLA ynglena blir uppätna annars.

Tacksam för svar/patrik
#2 - 20 november 2009 13:23
Jag skulle nog tro att det är riskabelt att flytta dom ifrån akvariet och ner i nytt vatten och sådant. Isåfall kan man sätta dom i en yngelpåse eller något. Jag har inte själv haft jack dempsey yngel men jag skulle inte flytta yngeln ifrån akvariet där dom föddes i.
#3 - 20 november 2009 14:00
Jag skulle nog sett till att få med ganska mycket vatten från karet där dom fötts om jag hade gett mig på en flytt av dom.
Just för att försöka få så nära deras f.d levnadsförhållanden.
Sen sett till att det fanns ett inkört filter och gott om levande artemia till dom så dom får chansen att växa.
Se om du kan få nån koll på vad morbrorn har för vattenvärden i sitt akvarie och försök eftersträva att ha likadant.
#4 - 20 november 2009 17:37
äh, det är bara att testa dör de denna gång så leker jd snart igen och då kanske du kan trixa med vattnet.
#5 - 27 november 2009 03:26
Okej. tack för svaren! Tyvärr så for jag och hälsade på han dagen efter jag skrev detta ämnet. Hans Malawi tog hela bunten. men får vänta tills nästa gång! :)

Annons