Jag tror aldrig jag har hört om en ensam guldfiskhona som lägger ägg, men om den är ensam i akvariet så måste det väl vara så.
Det går helt klart att odla guldfisk hemma i akvarium, men man måste ha ett separat yngelakvarium eftersom föräldrarna så klart de lekt färdigt börjat äta upp alltihop. Ett lagom stort yngelakvarium sägs vara runt 100 liter.
Att se skillnad är lite lurigt, men det går att se halvbra på s.k. "breeding tubercules" när fiskarna är leksugna (kan dock visa fel, vilket det gjort för mig, honan fick alltså dessa prickar på gälarna, men inte hanen), på analöppningens utseende eller på formen på fisken. Nomarlt går det inte alls att könsbestämma de små fiskar man ser i akvariebutiken.
Om man garanterat vill ha en hane är nog det enda sättet att antingen föda upp flera stycken och hoppas på det bästa eller köpa en av en privat uppfödare eller liknande. Det bästa i så fall är väl att kolla i sin lokala akvarieförening, annonsera här på Zoopet och fråga sin lokala akvariehandlare om han/hon känner någon som har en fisk "över".
Om man seriöst funderar på att föda upp guldfiskar/slöjstjärtar, så rekommenderar jag att köpa någon bok i ämnet. Själv har jag "Goldfish Breeding & Genetics" och "Fancy Goldfish: A guide to care and collecting". Om man inte har slöjstjärtar, utan bara "vanliga" guldfiskar så kanske dessa böcker inte ger riktigt samma valuta för pengarna.
Heh... jag har också tenta snart, på torsdag t.om. Men det är klart roligare att hänga här på Zoopet [:D].