Få fiskar att fatta att Ärtor är mat?

#1 - 28 maj 2010 16:29
Har Dalmatinermolly, neontetra och sugmal.

Den enda som fattar att Mina gröna skalade ärtor är mat är sugmalen.

Gillar inte att ha ärtor på botten orörda i timmar.
Så hur lär jag dem att dem går att äta?
#2 - 28 maj 2010 17:00
Neotetran och dalmatinermollyn är inte växtätare, de kan nog gnaga lite men du ska nog inte förvänta dig att de äter några stora mängder av ärta.
#3 - 28 maj 2010 17:19
Neontetran äter inte ärtor men Mollys vill gärna ha lite grönfoder som komplement. Tar du bort skalet på ärtan? Jag brukar trycka till dem, nästan mosa dem lite lätt, så att de får lättare att få tag om dem.
#4 - 28 maj 2010 17:50
Dexter skrev:
Neontetran äter inte ärtor men Mollys vill gärna ha lite grönfoder som komplement. Tar du bort skalet på ärtan? Jag brukar trycka till dem, nästan mosa dem lite lätt, så att de får lättare att få tag om dem.

Japp, jag skalar ärtan.

Nåväl, annars får malen ärtorna som godis.
#5 - 28 maj 2010 19:44
Azur skrev:
Neotetran och dalmatinermollyn är inte växtätare, de kan nog gnaga lite men du ska nog inte förvänta dig att de äter några stora mängder av ärta.
molly är beoende av att få en hel del vegatabilisk kost och äter även växter om de är finbladiga!
#6 - 28 maj 2010 20:02
Det är så himla olika med fiskar.
Du kan testa med att ge brocooli, det brukar varje fisk uppskatta :)

Mina mollys äter allt! mosar jag en ärta är de där på stört. De är nog värre än malarna *hehe*
#7 - 6 juni 2010 14:53
Jag brukar koka dom och sen mosa lite, tycker grönsaker verkar för hårda annars. Sen sjunker dom lättare när man kokat dom :).

Annons