Få fart på växterna!

#1 - 25 november 2007 18:33
Mitt största kar på 180L blir börjar mer och mer likna ett växt kar.. =)
vad finns det för altenativ som kan hjälpa till att få fart på allt?

tillsätter växtgödning 1 gång i vecka, mer gör jag inte.
När denna tub med gödning är slut så ska jag köpa pmdd för det ska tydligen vara bäst!

Är det Co2 som man behöver för att få fart på allt? eller finns det något som kan motsvara detta?
Guest
#2 - 25 november 2007 19:14
Det finns mer än Co2 för att få fart på växterna, men har du inga problem i akvariet i dag så varför inte behålla det så.
Risken för stor algtillväxt finns både med Co2 och mäsk.
Samt det kräver mycket kunskap o översikt.
Jordbotten är ju med ett alternativ men som passar bättre i ett Low-tech.
Att PMDD skall vara bäst vet jag inte, men det är helt klart bäst för plånboken...;):)
#3 - 25 november 2007 19:24
Anettejt skrev:
Det finns mer än Co2 för att få fart på växterna, men har du inga problem i akvariet i dag så varför inte behålla det så.

Risken för stor algtillväxt finns både med Co2 och mäsk.

Samt det kräver mycket kunskap o översikt.

Jordbotten är ju med ett alternativ men som passar bättre i ett Low-tech.

Att PMDD skall vara bäst vet jag inte, men det är helt klart bäst för plånboken...;):)

Det växer bra nu men jag vill att mina acicilaris ska bli till en stor fin matta, även en annan växt som jag dock inte kommer ihåg namnet på nu.

Då jag är rätt ny på detta måste jag fråga vad det där mäsk är. :P ???

Jordbotten? vad är det? jag la i jord innan jag la i sanden i karet, är det de?

Sen står det att många växter behöver co2 för att bli riktigt fina. :D
Synd att det är så dyrt med det bara :P Är det någon som har växtkar utan Co2???? [:o)]
Guest
#4 - 25 november 2007 19:29
patriksg skrev:
Är det någon som har växtkar utan Co2???? [:o)]

He he, jo hon du diskuterar med har visst 3st...;)
Och jag har vissa växter som kräver Co2, men de trivs fint i mina kar...
(Men psst! Berätta det inte för någon, alla Co2 fantaster skulle halshugga mig)
#5 - 25 november 2007 19:54
Anettejt skrev:
He he, jo hon du diskuterar med har visst 3st...;)

Och jag har vissa växter som kräver Co2, men de trivs fint i mina kar...

(Men psst! Berätta det inte för någon, alla Co2 fantaster skulle halshugga mig)

Det är gött att höra att det inte alltid behövs =) är det dina kar som är med på sidan du länkar till?

Någon som hade svar på mäsken och jorden? :D
#6 - 25 november 2007 20:46
Mäsk (i akvariesynpunkt)=hemmagjord CO2 i form av vatten, socker och jäst.. Och med jordbotten menas nog en sån du har; d.v.s. en botten som till viss del består av jord/en microkultur..

Ett relativt billigt, men deffenitivt enkelt alternativ till CO2 skulle kunna vara kolgödning i flytande form ex. Easy Carbo.. Detta använder jag mig av och tycker det är ett bra allternativ, med goda resultat på växterna.. Det är ju kanske inte lika effektivt som CO2 gödning men en bit på väg.. Se dock bara upp med att överdosera då detta eventuellt kan ha negativa effekter på bakteriekulturen i akvariet (speciellt med tanke på din jordbotten)(detta är dock ej vetenskapligt bevisat)..
Men genom att du har en jordbotten frigörs det även en del kol av nedbrytningen i denna..
Guest
#7 - 25 november 2007 21:07
patriksg skrev:
Det är gött att höra att det inte alltid behövs =) är det dina kar som är med på sidan du länkar till?

Jo mina kar, mina växter o mina fiskar... :)
#8 - 26 november 2007 18:00
jerker_s skrev:
Mäsk (i akvariesynpunkt)=hemmagjord CO2 i form av vatten, socker och jäst.. Och med jordbotten menas nog en sån du har; d.v.s. en botten som till viss del består av jord/en microkultur..

Ett relativt billigt, men deffenitivt enkelt alternativ till CO2 skulle kunna vara kolgödning i flytande form ex. Easy Carbo.. Detta använder jag mig av och tycker det är ett bra allternativ, med goda resultat på växterna.. Det är ju kanske inte lika effektivt som CO2 gödning men en bit på väg.. Se dock bara upp med att överdosera då detta eventuellt kan ha negativa effekter på bakteriekulturen i akvariet (speciellt med tanke på din jordbotten)(detta är dock ej vetenskapligt bevisat)..

Men genom att du har en jordbotten frigörs det även en del kol av nedbrytningen i denna..

Easy Carbo motsvarar det växgödning då? tex pmdd?
vill bara att mina acicularis ska växa till sig =)
#9 - 26 november 2007 18:12
Jag skulle råda dig till att testa PMDD först. Det är en metod som inte kostar skjortan. Det med CO2 så skall du nog få lite fart på växterna i första hand och lära dig balansera gödningen så växterna mår bra. När du kör CO2 så finns inte mycket utrymme för att göra fel. får du inte rätt näringsnivåer så tror jag att det kan gå riktigt illa. Mäsk har jag kört med, men det är mycket jobb om man skall ha en bra nivå. Jag tycker att det verkar lättare med tub än med mäsk.
#10 - 26 november 2007 18:33
Anettejt skrev:
Jo mina kar, mina växter o mina fiskar... :)

Jättesnyggt!! Vad är det för sorts nät du använder till Riccan?
#11 - 26 november 2007 19:32
patriksg skrev:
Easy Carbo motsvarar det växgödning då? tex pmdd?

vill bara att mina acicularis ska växa till sig =)

Nej Easy Carbo är en kolgödning d.v.s. ett alternativ till CO2.. Växtgödning exempelvis PMDD bör du också ha..
Guest
#12 - 26 november 2007 22:03
Eurydike skrev:
Jättesnyggt!! Vad är det för sorts nät du använder till Riccan?

Tack! :)
Jag använder mest grovmaskigt nylonnät då jag upptäckt att det fungerar bäst.
Myggnät tycker jag inte om alls, alldeles för finmaskigt och svårt att få till snyggt runt stenar. Myggnät fungerar däremot ypperligt att göra sandwichar av som man täcker botten med.
#13 - 26 november 2007 23:35
Visst går det att köra växtkar utan co2, men...
det blir inte på långa vägar samma tillväxt som med co2 (eller annat kolkälla). Växterna blir inte alls lika fluffiga och täta. Men är det bara Acicularismatta du är ute efter så borde det funka utan...
#14 - 27 november 2007 09:35
Anettejt skrev:
Tack! :)

Jag använder mest grovmaskigt nylonnät då jag upptäckt att det fungerar bäst.

Myggnät tycker jag inte om alls, alldeles för finmaskigt och svårt att få till snyggt runt stenar. Myggnät fungerar däremot ypperligt att göra sandwichar av som man täcker botten med.

Var får du tag på detta grovmaskiga nylonnät? *nyfiken*
#15 - 27 november 2007 19:48
PMDD?

Hur många grejer är det egentligen? Såg diverse paket på www.aquascape.nu

http://www.aquascape.nu/index.php?cPath=31

Ska man ha alla tre prylarna? Vilket av de två paketen är bäst?

Är helt ny på detta och mina växter behöver komma igång....

MVH
#16 - 27 november 2007 20:02
Om jag skulle tillsätta mer ljus i karet, skulle det göra någon större nytta?
Är igång med att bygga "stjärnljus" i karet, men det lär inte göra något större...

Är vitaprick botemedel mycket negativ för växterna? fick lägga i det nu i helgen då mina guppys mm. kliade sig...
#17 - 27 november 2007 20:11
patriksg skrev:
Om jag skulle tillsätta mer ljus i karet, skulle det göra någon större nytta?

Är igång med att bygga "stjärnljus" i karet, men det lär inte göra något större...

Är vitaprick botemedel mycket negativ för växterna? fick lägga i det nu i helgen då mina guppys mm. kliade sig...

Mer ljus triggar växterna att vilja växa mera, då måste man se till att göda mera och då måste man tillsätta CO2. Men du kan tillsätta CO2 utan att dra på mer ljus. Jag har så att jag kan tända 4st 36W rör = 0,56W / liter vatten i mitt kar, men för stunden har jag haft mycket algproblem som jag tror har orsakats av för mycket ljus, Så jag kör bara med 2rör, när jag fått balans tror jag att jag skall öka igen. Är det någon som har andra förslag är jag öppen för dem.
#18 - 27 november 2007 20:20
men kan ju tillsätta ljus tills man får problem med algerna...
någon som vet något om det med medicinerna?
#19 - 27 november 2007 20:25
Med min erfarenhet så tynade cryptocoryne bort under medicineringen, jag skulle nog ta de sjuka fiskarna till ett karantänakvarium eller annan behållare...
#20 - 27 november 2007 20:27
Okej.. men nu är det redan i :( ska slänga i det som är kvar i morgon.. sen blir det nog ett vattenbyte på fredag och sen i med lite mer växter samma dag
#21 - 27 november 2007 20:30
Nej. Se till att ta bort det som vissnar och låt det andra sitta kvar, Mina crypto tog sig finfint.
#22 - 27 november 2007 20:42
Här kommer en bild på det crypto som tynade bort för 3 veckor sedan.

[ATTACH]9046[/ATTACH]

Detta är grabbens 30 liters akvarium där det göds med PMDD ca 1 gång i veckan ingen CO2. Som ljuskälla sitter det en T7 8W lysrör. Verkar vara just balans och inga alger.

[ATTACH]9047[/ATTACH]
#23 - 27 november 2007 20:50
Ser ju fist ut =) ska se hur mitt ser ut när det blir klart.

skrev nu i en annan tråd att några av mina fiskar simmar helt vridet... någon som vet vad det kan vara?
#24 - 27 november 2007 20:58
När var det du startade upp akvariet?
Och vad är det för fiskar?
#25 - 27 november 2007 21:00
4-5 månader sen, som jag sa förut så kliade det på några av fiskarna, så nu har jag i anti parasit medel... det är mina kulfiskar som simmar snett.. mina övriga fiskar simmar rätt så att säga....
När jag menar snett så menar jag att dom kan simma i en rak linje. men dom simmar nästan på rygg..
#26 - 27 november 2007 21:03
Är de runda och fina?
#27 - 27 november 2007 21:05
gav dom mat nu för 2 timmar sen, och då som alltid blev dom lite stora om magen =) kollade inte noga på dom när jag matade dom... dom simmar på som vanligt och så
#28 - 27 november 2007 21:09
[attach]9048[/attach]
#29 - 27 november 2007 21:13
Dm kan bete sig lite lustigt särskilt om ljuset kommer från fel håll. Alltså om det inte kommer rakt uppifrån...
#30 - 27 november 2007 21:14
det var fina dvärjkulfiskar, har du kvar dom?

Nu kommer ljuset från min lampa som står några meter ifrån.. annars så ska inte solen ligga på karet, inte hela iaf. kan det vara simblåsan?
#31 - 27 november 2007 21:17
har ju rört runt som fan i karet nu i några dagar, kan inte ha något med det att göra?
#32 - 27 november 2007 21:18
Jag har dem inte kvar, Jag köpte dem när jag hade mycket med sniglar i karet. När de försvann så svalt de ihjäl, Jag försökte mata med röda mygglarver men det var inte tillräckligt fint för dem.
#33 - 27 november 2007 21:19
Det kan det kanske. Var försiktig med din vitapricken medicin. Medicinera inte mer än nödvändigt, titta så de verkligen har vita pricken först, annars skulle jag sluta.
#34 - 27 november 2007 21:23
Han som jobbar i djuraffären gav mig detta medel då jag sa att några fiskar kliade sig, han sa att det troligen är något på g och att detta skulle ta alla parasiter. det står på paketet att man kan ha det i förebygande syfte...

Jag tror du hade rätt nu Pannecke!!!! Släckte min lampa som jag har här i tv rummet och tände akvarie lampan, då simmade dom rakt igen, trode inte det skulle gå så fort.
är det farligt för dom att det är så? i karet släcks det vid 21:00 ca. brukar sitta med lampan i rummet tänt till 22-23:00
#35 - 27 november 2007 21:33
Mitt fel att det blev lite of topic, sorry
#36 - 27 november 2007 21:34
Jag tror inte att det är farligt, Vara scalarer brukar simma på tvären. Alltså vågrät liggande så att säga, när akvariet släcks.
#37 - 27 november 2007 21:46
vilken tur att det inte var något fel då! blev lite orolig där! Om man tycker det är kul med kulfiskar ;) haha kan man gå in på www.thepufferforum.com där står rätt mycket, ser ut att bli ett till kar med en Fig8 snart =)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110907 har jag en liten tråd där jag lägger upp bilder på hur det blir nu när jag gör om i karet, ska ta mer bilder i morgon om jag inte behöver jobba över igen som vanligt..

Annons