Få crystal red att yngla sig

#1 - 8 juni 2009 19:51
Jag har ett ca 50L räkkar med ca 30 crystal red i. Jag har haft samma "vattenförhållanden" med temperatur osv en längre tid. Har hört att man kan "chocka" räkorna genom att tillsätta lite salt i karet så att de ynglar av sig för att rädda arten. Stämmer detta? och hur mycket salt ska jag då ta isf? Jag har även Ancistrus i karet... några stycken...
#2 - 8 juni 2009 20:08
Pröva Aminovita-p.
#3 - 8 juni 2009 20:24
Mina räkor ynglar regelbundet men endast en räkling har klarat sig till vuxen ålder. De försvinner igen efter några dagar.
Kör nu på J@nnes tips att mata ytterst lite för att hålla nitritnivån på noll.. Vet visserligen inte om det var det som var problem innan men det är ju värt ett försök iaf.
Har för tillfället minst en räkling som överlevt snart en vecka så det finns ju hopp :)
#4 - 9 juni 2009 04:21
Härja skrev:
Jag har ett ca 50L räkkar med ca 30 crystal red i. Jag har haft samma "vattenförhållanden" med temperatur osv en längre tid. Har hört att man kan "chocka" räkorna genom att tillsätta lite salt i karet så att de ynglar av sig för att rädda arten. Stämmer detta? och hur mycket salt ska jag då ta isf? Jag har även Ancistrus i karet... några stycken...
Vad jag kan tipsa om,om du inte har det redan då är en syresten på botten.För då sitter Honorna och fläktar sina ägg över den,eller nåt annan anordning som det fläktar ifrån det gynnar Räkorna bara.
Sen det andra om salt har jag aldrig hört om,jag har inte hållt på så länge med räkor men mina blir bara fler och fler i mina Räkvaser dem fortplantar sig bättre än Endlers det går inte misslyckas;)
#5 - 9 juni 2009 09:54
Under våren har jag haft massor med gula honor med ägg men väldigt få yngel.

Förra veckan upptäckte jag en främling i karet som måste vara en trollslända av nåt slag, i nåt slags larvstadie.
Den var omkring 2 cm lång.
Jag kan ge mig sjutton på att det är den som ätit upp ynglen.

Vad som oroar mig nu är om det finns fler av dom små rackarna.

Annons