Få bort vatten fläckar på svart lock ?

#1 - 28 december 2005 20:56
Hur tar man bort vatten fläckar som man får på lock och möbel ?
Trots man torkar vid vatten byte med handuk så blir det sedan fula fläckar.
Någon som har några tips?
#2 - 28 december 2005 21:24
Är det plast lock, det vita eller svagt gula är väl kalk. Kalk kan man ta bort med Ättikssprit tror jag, prova där det ej syns för att se om plasten reagerar på ättiksspriten...
#3 - 28 december 2005 21:39
[QUOTE=cobra]Är det plast lock, det vita eller svagt gula är väl kalk. Kalk kan man ta bort med Ättikssprit tror jag, prova där det ej syns för att se om plasten reagerar på ättiksspriten...[/QUOTE]

Jo det är svart plast. Är nog kalk svagt vita fläckar. Ska prova med ättick sprit på baksidan först.
#4 - 29 december 2005 02:05
[QUOTE=cobra]Är det plast lock, det vita eller svagt gula är väl kalk. Kalk kan man ta bort med Ättikssprit tror jag, prova där det ej syns för att se om plasten reagerar på ättiksspriten...[/QUOTE]

citronsyra ska också funka efter vad jag hört.
#5 - 29 december 2005 12:21
Koncentrerd "plastcitron" funkar faktiskt rätt så bra. Gjorde rent mina täckglas med det senast. Betydligt trevligare doft än ättikssprit dessutom.

Föresten, är det inte ättikssyra det ska vara. Eller är det samma sak?
Det är ju "syran" som hjälper till att få bort kalkavlagringarna, dvs någon annan syra skulle också funka. (Om man råkar ha lite koncentrerad Salpetersyra hemma i skåpet, eller så ;))
#6 - 29 december 2005 12:55
Heeke går ju alltid å springa ut till bilen å sno lite ur batteriet men funkar inte om det är urladdat :p
#7 - 29 december 2005 17:30
[QUOTE=Raven]Heeke går ju alltid å springa ut till bilen å sno lite ur batteriet men funkar inte om det är urladdat :p[/QUOTE]

eller i moppen kanske......
#8 - 29 december 2005 17:36
[QUOTE=Raven]Heeke går ju alltid å springa ut till bilen å sno lite ur batteriet men funkar inte om det är urladdat :p[/QUOTE]
Att jag inte tänkte på det när jag kasserade ett bilbatteri för någon vecka sedan (det är bra med underhållsfria tills dom behöver "hållas under")
Det skulle ju ha blivigt "sope rent", som han göteborgarn på reklamen uttrycker det ;)
#9 - 29 december 2005 18:12
Du kan även använda ph- medel det använder jag när jag ska göra rent mina täckglas.Behöver ju inte vara rädd för att det ska bli giftigt för fiskarna då :)
#10 - 30 december 2005 10:01
Men attans vad dyrt i förhållande till "plastcitron" som knappast heller är farligt. Och sen så sköljer man ju ändå av dom så det spelar ju mindre roll.

Annons