Tänkte höra om någon har ett tips på en fisk som är bra på att äta upp sniglar. Jag vet att botia gör det men finns det ingen annan. Det ska vara en fisk som funkar ihop med Discus!
eller finns det något bra medel?
Det bästa och enklaste sättet att slippa invasioner av snäckor - inte sniglar - är att inte mata fiskarna för mycket. Själv har jag skaffat ampullariasnäckor till nästan alla akvarier. Nyttiga, snygga och roliga djur!
jbl tillverkar en snäckfälla som ja hört ska funka bra, dock lär sej vissa malar att bryta upp fällan.
kan också prova att lägga ner ett salladsblad vid släckningsdags och 1-3 timmar senare plocka upp salladsbladet.
en del rekommenderar kött men....låter inte bra i mina öron.
ja plockar bort varje gång ja byter vatten, men de hjälper inte.
raven tipsa mig om salladsblad men har ej testat de än.
många vill ha snäckor i karet för dom gör nytta.
va på en auktion i norge för ett tag sen, där såldes de påsar med massor snäckor i som folk betalade upp mot 50kr för :)
[quote=Raven]låter...jobbigt ;)
de enda ja gör är att krossa några då ch då med en plastpinne så får räkorna käka upp dom.[/quote]
Beror ju lite på vilken sorts sniglar det är. Posthornsnäckorna går ju bra att göra det med, men malajiska sandsnäckor är ju lite värre. [:o]
Har själv fått problem med alldeles för mycket sandsnäckor sen jag skaffade diskus. Även om jag bara matar två gånger om dagen så matar jag nog mer för att diskusarna ska hinna få i sig lite mat. Jag har gärna lite såna snäckor men inte så många som jag har nu.
Har vid de senaste vattenbytena tagit en håv och dragit genom sanden och det fungerar bra om man vill få upp sandsnäckorna.
Har hört nåt om att Guldbarber kan krossa sniglar. Eller att de tar tag i dem och slänger dem fram och tillbaka tills de åker ur skalet, för att sedan äta upp dem!
Om det är säckor av lite mindre modell så kan ju ett bra alternativ vara att skaffa några snäckätare. Grön kulfisk är en hejare på snigelbekämpning kan jag lova dig.
Enda minuset kan vara att de blir ganska stora, runt 20 cm, sen så är de ganska aggresiva.
Eller så kan du ju helt enkelt låta det vara, ta bort överflödet ibland så går det att hålla på en rimlig estetisk nivå.
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fiskar jag aldrig skulle lägga i hos diskus är väl barber, botia eller kulfisk, var det inte det frågan var från början? Ibland när jag haft snäckinvasion så har jag laddat en ½-liters PET-flaska med maltabletter. Har sedan låtit flaskan ligga kvar tills tillräckligt många sniglar "nappat". Sedan ser jag dem inte som skjadedjur. Att ha snigkar i ett diskusakvarium är rätt bra för de tar hand om matresterna ju.[/COLOR][/FONT]
När jag matade med flingfoder sisådär hälften av matningarna fick jag plocka snäckor titt som tätt. Nu får mina fiskar nästan bara levande och fryst mat, och snäckpopulationen håller sig på en konstant och ganska låg nivå. Hos mig verkar flingorna trigga snäckorna.
[quote=Idanajad]När jag matade med flingfoder sisådär hälften av matningarna fick jag plocka snäckor titt som tätt. Nu får mina fiskar nästan bara levande och fryst mat, och snäckpopulationen håller sig på en konstant och ganska låg nivå. Hos mig verkar flingorna trigga snäckorna.[/quote]
Mina kakaduor får nästan bara fryst mat och där finns massor med snäckor.
Rensar med jämna mellanrum men jag tar inte bort alla eftersom jag vill ha en del av dom kvar som städhjälp... :)
Mina amanos gillar ärtor, men om de är vegetarianer vet jag ej. De kanske äter lite av varje.
Hur som helst ser det kul ut när de sitter med en ärta i "tassarna" och käkar!:)
[quote=Whizzer]Har ett helt gäng med körsbärsräkor.. men de tycker inte om snäckor.. inte mina ialf..
men de ska väl ändå vara vegetarianer:confused: :confused:[/quote]
mina räkor funkar på såsätt att dom konkurerrar ut snäckorna genom att käka upp maten för dom.