Anettejt skrev:Enklast i framtiden är dock att undvika blixt till akvariefoto.
Kjell Fohrman skrev:Nja, utan blixt är det nästintill omöjligt att fota saker som rör siG (vilket fiskarna förhoppningsvis gör).
Micke skrev:Blixt eller flera blixtar är en stor fördel vid akvariefoto. Ju mer ljus man har desto kotare slutartider och lägre ISO kan användas. Bäst är om man kan använda externa blixtar som ställs ovanpå akvariet, då minskar även risken för reflektioner.
Sen är det bra om man kan mörklägga rummet där akvariet står. En mörk matt pappskiva som träs på objektivet är ett bra knep för att undvika feflektoner från kameran.
Anettejt skrev:What! [:-9]
Kolla in min hemsida på mina fiskar. Ingen blixt där inte...;)
Förmodligen därför det är så bra färgåtergivning på bilderna med...:D;)
Kjell Fohrman skrev:De foton jag hittar är bara småfoton och de är väl helt OK, men på små foton går det ju inte att se skärpan riktigt.
Själv fotar jag till 95% med blixt och till 75% med blixten på kameran och de reflexer man drabbas av är som sagt ytterst sällan pga blixten. Blixtreflexer undvikar man nästan alltid genom att fota lite snett in i akvariet.
TastY skrev:Har en bild från när jag fota på Universeum. Fotade diskusakvariumet och man kan tyvärr se min reflektion på bilden. Någon som kan hjälpa mig med vilka verktyg och inställningar i photoshop jag behöver för att få bort den.
Anettejt skrev:Givetvis med stativ och TU...(Det är den skolan jag gått i)
Fördelen är ju att jag kan ta alla mina bilder rakt framifrån med.
Robin_Hedstrom skrev:Smart Micke!
Jag vet några som studsar sina blixtar i karet ovanför. För mig går tyvärr inte det med 3m till tak.
NathalieBorgman skrev:Hur ställar man in slutartiden?? Hittar inte nån stans.