Få bort kalk(?)avlagring

#1 - 1 juli 2004 11:36

Tjo igen!
Jag har ett begagnat 375-liters kar som jag snart kommer starta upp (har äntligen samlat på mig allt som behövs, wohoo!), men tänkte först fråga om någon har råd att ge angående kalk(?)avlagringar... (Misstänker att det är kalk, vad annars kan det vara..?)

De som hade akvariet innan mig använde det som ett terrarium med vatten upp till hälften, vilket har gjort så att det bildats en vågrät bred dimmig rand som jag gärna vill bli av med..

Någon har ett dundertips på hur man kan få rutan ren? Jag har testat med "Kalkosan", men det verkade inte bita.. Finns det något annat bättre medel?

/Daniel
#2 - 1 juli 2004 11:48
Ättika är bra mot kalk. Gör rent efter bara...
#3 - 1 juli 2004 11:52
Ättika.
#4 - 1 juli 2004 12:52
Och skrubba med något som inte <b>repar!</b>[:)]
#5 - 1 juli 2004 13:23
Vi använder ett medel som heter Limeavay (det är något resturanger använder)
Men glöm inte handskarna http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27972
det fräter bra på allt
Vänligen
Christer
#6 - 1 juli 2004 13:35

Löser inte ättika upp silikon?

/Daniel
#7 - 1 juli 2004 13:41
En riktigt fräsch rakbladsskrapa till att börja med, sen avkalkningsmedel.

Knackade bort en gräslig frigolitbakgrund ur mitt 678-liters kar, med hjälp av morakniv och en hovtång (bände sönder det tjocka lacket med den) Sen lyckades jag faktiskt få rent från silikon och gamla kalkrester med en rakbladsskrapa som egentiligen används till spishällar. det gäller bara att kolla att eggen på rakbladet hela tiden är oskadd och byta OFTA.
#8 - 1 juli 2004 13:41
Jo det kan det göra. Man brukar ibland använda det för att göra rent och få bort gamla silikonrester.

Fast du behöver inte överdosera just där.
#9 - 1 juli 2004 13:44
CF: Vart kan man köpa limeavay?
#10 - 1 juli 2004 13:48
Vad med Pri? Eller finns inte det längre? Det tog allting tycker jag. Finns tyvärr inte i Danmark. Vad jag vet i alla fall.
#11 - 1 juli 2004 14:22
Ättika löser inte upp silikonet.
#12 - 1 juli 2004 15:20
Citron.
#13 - 1 juli 2004 15:41

Tackar tackar för alla tips! Skall testa lite olika och se om det hjälper :)
#14 - 1 juli 2004 19:16
Det finns ju ph sänknings medel för akvarier (sera ph- eller något sånt) det kan man ju använda (det står det på förpackningen) för att få bort kalkavlagringar... funkar utmärkt för mig... en diskborste en blöt trasa och en flaska ph - är allt som behövs...
#15 - 1 juli 2004 20:56
Sera pH- är fosforsyra... Det är väl OK, bara man är försiktig, men ättika skulle jag använda. Det är ogiftigt & bra.
#16 - 1 juli 2004 23:00
Men vid min Gud!!!
Limeaway??

Det använder vi på jobbet när vi kalkar av våra ugnar och det är fruktansvärt starkt!!! (Jobbar som kock!) Jag skulle aldrig i hela mitt liv använda det vid kalkavlagringar i ett akvarium jag sedan skulle ha fisk i!! Jag får svåra astmaanfall av det och det svider i luftrören i två dagar efteråt. Vid de tillfällen mina diskhandskar gått sönder har jag fått hemska frätskador på händerna, vätska som runnit nerför armarna har rödfärgat skinnet i flera dagar. Nä det skulle jag inte använda till att rengöra ett akvarium för fiskar!!

Själv har jag använt citronsyra i pulverform. Finns i påsar på kryddhyllan i affären. Använder ca 5 påsar för 100 liter vatten, låter det stå nån dag i hett vatten (när jag häller upp det). För de avlagringar som finns kvar så löser jag upp en påse i ca ½ liter vatten och gnussar med en vit scotchbrite (de vita sliter inte som de gröna).

Antar att akvarielagret har använt med Limeaway ett tag men jag skulle absolut inte rekommendera det för detta ändamål. Det är oerhört giftigt och det sitter stora dödskallar och varningstexter på förpackningen. (Säljs av ett företag som heter Ecolab) Jag är inte den enda på min arbetsplats som har besvär av detta medel men det finns tyvärr inget medel som fungerar bättre vid avkalkning av ugnar än detta, så därför fortsätter vi med det. Tror att akvarielagret har större erfarenhet än mig och vet att jag kanske borde vara tyst. Tyckte bara det var viktigt att dela med mig av mina erfarenheter av Limeaway.

Mvh // Jenny
#17 - 6 juli 2004 22:44
Hej!
Jag använder Svinto till att göra rent bl.a. mitt täckglas. Vad jag sett har det inte blivit repigt. :-)

Lycka till!
PatrikMalmo
#18 - 7 juli 2004 06:55
Jag brukar ta det värsta med en fönsterskrapa med nytt rakblad på och så tvättar jag efteråt med ett medel som heter Kalcinex. Finns flera olika varianter på sådana medel, innehåller oftast citronsyra och fosforsyra. Använder den mjuka sidan av en scotchbritesvamp till det (se till att du köper sådana UTAN kemikalier i!!). Funkar bra på det grova. Riktigt gamla täckglas får dock en slags "immighet" hos mig (inte repor), och det har jag inte hittat något som biter på. Tips mottages.

Hilsen!!
#19 - 7 juli 2004 07:34
Ursprungligen skickat av Lenmar

Limeaway??
Enligt Ecolabs produktblad är limeaway 30% (dvs hyfsat koncentrerad) fosforsyra.

http://www.pp.msu.edu/cust/Netscape_Version/Safety/MSDS%20Pages/Lime_Away.htm

Förutom att fosforsyra kan ge brännskador, bör man se upp med att inte blanda den med klorin (giftgasutveckling), lut (våldsam reaktion), samt att den korroderar metall.

Jag tror jag slår ett slag till för ättiksprit eller citronsyra, jag...
#20 - 7 juli 2004 07:57
Jag föreslår att ni ska testa något som kallas "Limesoda" ett helt naturligt preparat som framställs ur citrusfrukten Lime. Jag använder det till att ta bort kalk på det mesta här i mitt hem badkar, akvarium, handfat och dylikt, works like a charm. Alltså det är så ofarligt att man kan dricka det, och det löser kalk lika bra som saltsyra. fråga i färghandeln eller hos din rörpulare det bör finnas där.

Annons