Få bort filterburken i Juwel?

#1 - 2 november 2008 11:21
Har ett 110 liters Juwel med inbyggd pump/filter men är inte alls nöjd med det... Hur får jag bort burken?? Inte nog med att den är ful och stor, den pumpar väldigt dåligt...
Någon som har något tips?
#2 - 2 november 2008 11:40
Jag tog bort min med en spunnen fiskelina typ Fireline, som jag sågade med och det gick jättelätt:)!
Ha något stumt som du knyter fast linan i var ände som du håller i, så är det bara att såga på.
#3 - 2 november 2008 12:14
ansjo skrev:
Jag tog bort min med en spunnen fiskelina typ Fireline, som jag sågade med och det gick jättelätt:)!

Ha något stumt som du knyter fast linan i var ände som du håller i, så är det bara att såga på.

Tydligen inte bara jag som tycker att den pumpen suger:)
Då måste man alltså trä linan runt burken och sen börja "såga" eller?
#4 - 2 november 2008 12:35
Jag har precis samma problem, tror ni den går att få bort utan att man behöver riva upp hela akvariet?
#5 - 2 november 2008 12:42
Som ansjo skrev, bygg en "stryp-snara" och såga nerifrån och upp så är den borta på ett kick.
#6 - 2 november 2008 15:03
Det var inte att jag tyckte det filtret var dåligt, utan att det tog för mycket plats i karet;).
#7 - 2 november 2008 15:14
Jag använde en filé-kniv. Förvånansvärt enkelt. Jag var beredd på ett jäkla slit.
#8 - 2 november 2008 16:58
Då får jag ta tag i det, Eheim-pumpen längtar efter ett bad;)
Tack som vanligt för all hjälp:)
#9 - 2 november 2008 17:53
Om det är en oinkörd 2252 så skulle jag låta den sitta i och samköra i minst ett par veckor innan du tar bort juwelen..
#10 - 2 november 2008 19:13
Jag tycker inte att juwels filter är dåligt. Det brukar vara ganska diskret och lätt att dölja med växter eller en bakgrundsbit.
#11 - 2 november 2008 19:23
Diskret? :confused:
#12 - 2 november 2008 19:57
Säger bara filé kniv, Tog bort det i både brorsans och mitt eget kar, Lättast att "såga" av dom övre kladdarna sen bara rycka bort det. gjort på 2 minuter.
#13 - 2 november 2008 20:01
Gaffel skrev:
Om det är en oinkörd 2252 så skulle jag låta den sitta i och samköra i minst ett par veckor innan du tar bort juwelen..

En 2252 är nog lite att ta i, vet faktiskt inte vad den heter, men det är den med utblåste uppe på pumpen... Ska sitta i mitt 110 l yngelkar. Skulle väl kunnat behålla Juwelpumpen men den är stor och ful och det skadar ju inte med lite mer fart i karet...
Har satt i Eheim-pumpen nu och ska samköra ett tag. Fick faktiskt pumpen av en bekant som hade hittat den hemma och gratis är ju gott;)
#14 - 2 november 2008 20:03
Andre_ skrev:
Säger bara filé kniv, Tog bort det i både brorsans och mitt eget kar, Lättast att "såga" av dom övre kladdarna sen bara rycka bort det. gjort på 2 minuter.

Har provat med kniv men det är för tight...
#15 - 2 november 2008 21:10
Har provat med kniv men det är för tight...

Nu snackar vi riktig file kniv som går att böja åt alla håll och kanter, bara in från sidan och skär av inga problem ;>

Annons