Få bort brummet

#1 - 28 januari 2005 08:35
Här kommer dagens I-landsproblem ;)

Ljudet från filtret är något som jag kan stå ut med, så klart. Men det ljud som blir av vibrationer som blir i täckglas, lysrörsramp etc. står jag (iofs mest min sambo) inte ut med.

Är det någon som har ett bra tips på hur man kan lösa detta?
#2 - 28 januari 2005 09:49
Ta reda på källan till vibrationerna och ställ den prylen (antagligen en pump eller filter) på något vibrationsdämpande. Om vibrationerna kommer via slangarna är det klurigare, men då kanske du kan förlänga dom och på så sett minsta vibrationerna. I värsta fall kan du behöva byta ut ditt skräp mot bättre grejer. ;-)
#3 - 28 januari 2005 10:12
Det kommer med slangarna :(. Det är jag nästan säker på i alla fall...
#4 - 28 januari 2005 11:04
[QUOTE=Henreb]Det kommer med slangarna :(. Det är jag nästan säker på i alla fall...[/QUOTE]

Om täckglas eller vad det nu är som vibrerar kan du då inte sätta möbeltassar på lämpliga ställen för att dämpa.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 28 januari 2005 11:16
[QUOTE=Henreb]Det kommer med slangarna :(. Det är jag nästan säker på i alla fall...[/QUOTE]
Det tror jag inte riktigt på - plastslangar är mjuka och absorberar ljud - tror mer på att pumpen ligger emot någonstans. Dåliga sugproppar kanske?

Apropå rubriken.
Har ni hört historien om norrmannen som kom in i järnaffären och klagade på att hans nyinköpta motorsåg funkade dåligt och att det tog väldigt lång tid att såga ner träd.
Nåväl expediten gick ut ur affären och fram till en trästock - drog igång motorsågen och den funkade perfekt.
Ja men den funkar ju sa han till norrmannen - Ok, men vad er det som brummer frågade norrmannen:confused:
#6 - 28 januari 2005 11:30
Jag uttryckte mig oklart. Det är inte slangarna i sig som låter men det går så att täckglasen vibrerar.

Xander: Ska testa det!
#7 - 28 januari 2005 11:38
[QUOTE=Henreb]Jag uttryckte mig oklart. Det är inte slangarna i sig som låter men det går så att täckglasen vibrerar.

Xander: Ska testa det![/QUOTE]

Gör det! Det borde funka.
#8 - 28 januari 2005 11:41
Om slangarna skakar så att täckglasen vibrerar ljudligt, ja då skulle jag först se till att försöka minimera vibrationerna vid källan, dvs filtret. Om filtrets ev. vibrationer kan dämpas mha gummimatta, gummiklossar eller liknande borde det tystna. Kan ju också vara nåt i filtret som behöver åtgärdas, ytterfilter ska inte vibrera speciellt mycket.

Annons