Få bort ALL silikon innan omsilikonering?

#1 - 8 november 2008 14:21
tjena
Ska silikonera om mitt 220 liters kar och har skrapat bort mestadels av silikonen med rakblad, nu sitter de lite kvar på glaset som man inte fårt bort med rakblad, hur ska man få bort det? eller kan de vara kvar när man sätter på de nya silikonet?
#2 - 8 november 2008 14:26
På med diskhandskar och fram med t-röd och fukta ytan och fortsätt jobba med rakbladet, kom ihåg det öppna fönstret..
#3 - 8 november 2008 14:33
Gaffel skrev:
På med diskhandskar och fram med t-röd och fukta ytan och fortsätt jobba med rakbladet, kom ihåg det öppna fönstret..

Okej! hur tvättar man sen bort t-röden? eller dunstar de bort av sig själv? Och är det superviktigt att ALL silikon är borta?
#4 - 8 november 2008 16:21
jocks skrev:
Okej! hur tvättar man sen bort t-röden? eller dunstar de bort av sig själv? Och är det superviktigt att ALL silikon är borta?

Ju mer silikon som är borta desto bättre och desto säkrare.
T-röden dunstar efter ett tag.
#5 - 8 november 2008 16:35
Annars kan man använda oljefri aceton.
Men som sagt var sörj för riktigt god ventilation.

Själv har jag faktiskt testat fin stålull o aceton o det funkade också.
Men t-röd eller oljefri aceton o kitskrapa/fönsterskrapa funkar det också och är nog mest förekommande.
#6 - 8 november 2008 18:07
Om du har någon lokal svetsfirma som svetsar i aluminium så fråga om du får köpa Triclorethylene.
OBS skyddsmask med kolfilter behövs vid bruk av Triclorethylene då ångorna är hälsofarliga.
#7 - 8 november 2008 21:18
Man behöver inte få bort allt silikon, bara det som sitter löst. Silikon fäster utmärkt på silikon.
#8 - 8 november 2008 21:20
Silikon fäster utmärkt på silikon om man kör vått i vått, inte annars.
#9 - 8 november 2008 21:30
Jo, det fäster vått mot torrt också.

EDIT: När jag var nybakt akvarist reparerade jag akvarier genom att skära isär rutorna och limma om. Så småningom kom jag på att det var helt onödigt: man skär bort det lösa silikonet, vanligen blir det tillräckligt mycket kvar för att hålla ihop karet, sen rengör man ordentligt med diskmedel och vatten, torkar efter med sprit eller aceton, och sen lägger man på nytt lim. Klart.

Har kört det på ett dussin akvarier i storlekar upp till 200 liter, aldrig haft läckage.
#10 - 8 november 2008 22:43
Azur skrev:
Jo, det fäster vått mot torrt också.

EDIT: När jag var nybakt akvarist reparerade jag akvarier genom att skära isär rutorna och limma om. Så småningom kom jag på att det var helt onödigt: man skär bort det lösa silikonet, vanligen blir det tillräckligt mycket kvar för att hålla ihop karet, sen rengör man ordentligt med diskmedel och vatten, torkar efter med sprit eller aceton, och sen lägger man på nytt lim. Klart.

Har kört det på ett dussin akvarier i storlekar upp till 200 liter, aldrig haft läckage.

Gillar verkligen detta med forum, folk som provat och delar med sig av erfarenheten.
Jag gjorde lika som du beskriver när jag silikonade om mitt 540 kar. Skar bort på insidan så nära glaset som möjligt med rakblad och tvättade med trase och tinner (gnuggade hårt flera gånger så om där var något löst att det skulle lossna) innan jag körde på nytt lim.
Peppar ta i trä.. det är tätt ännu...
#11 - 8 november 2008 23:26
Nytt silikon fäster men dåligt mot redan färdighärdat silikon, det stora problemet med att utgå från att det fäster är att silikon åldras olika fort och att det precis som i exemplet med olika färgfabrikanters produkter kan vara oförenligt pga olika kemiska samansättningar.

Alltså, det som funkar ena dan kanske inte fungerar nästa, om jag skulle limma om ett 40 liters räkkar så skitsamma, däremot har jag ingen lust att släppa ett par trehundra liter vatten på parketten när det på sin höjd handlar om ett par timmars arbete och 100:- i materialkostnader.

Annons