Få bort alger

#1 - 23 april 2005 21:19
Jag har ett 720 liters akvarium med lite blandade ciklider, några siamesiska algätare och en stor mal. Det har aldrig varit några problem med alger innan men nu börjar framför allt den stora roten som finns där i bli mörkt grön.

Akvariet står ungefär 5 meter från närmaste fönstret.

Vad gör jag för fel och vad kan man göra åt det?
#2 - 23 april 2005 21:26
Lyser solen in på akvariet från fönstret.
MVH Richard
#3 - 23 april 2005 21:29
Nej, inte direkt.
#4 - 23 april 2005 21:31
Vad menar du med inte direkt lyser det eller inte in på akvariet.
MVH Richard
#5 - 23 april 2005 21:38
Jag menar att akvariet inte står i direkt solljus.. Det är ju inte så att det är helt mörkt runt akvariet, men inte heller så att man blir bländad av solljuset när man sitter där.

Jag har kommit på nu att jag kanske ska ställa om timern så akvariet släcks lite tidigare.. Vet inte riktigt hur många timmar det är tänt nu. Men det kanske hjälper eller?
#6 - 23 april 2005 21:41
Ha absolut max 12tim påslaget gärna 10tim.Prova och se om det blir bättre.
Annars får du mörklägga akvariet helt några dagar,täcka över med filtar eller
dyligt.
MVH Richard
#7 - 23 april 2005 21:45
Jag såg på din zoon att akvariet står precis bredvid ett fönster.Står akvariet på samma plats nu också så skulle jag försöka ha neddraget där för jämnan.
Lyser det in lite grann på akvariet så är det bäddat för alget.Har det väl börjat
så är det svårt att bli av med det.
MVH Richard
#8 - 24 april 2005 09:23
Okej..
Kan man ha akvariet släckt mitt på dagen några timmar? Eller blir det konstigt för fiskarna då? Eller det kanske sliter på lysrören? För jag måste mata dem vid 7 på morgonen och då kommer akvariet släckas redan vid 5.. Man kan väll inte mata dem när det är släckt?

Det fönstret som finns precis bredvid har alltid persiennen nerdragen.. Kanske kommer det ändå in ljus därifrån?
#9 - 24 april 2005 22:10
Du behöver inte tända för att ge fiskarna mat,de hittar maten ändå.
Annars kan du ju ge dem mat senare på dagen,det är ju ingenting som
säger att de måste ha mat just 7 på morgonen.
MVH Richard

Annons