Få ancistrus att leka

#1 - 1 juni 2004 20:35
Hallå

Jag tror att jag har en hane och en hona.Den som jag tror är hanen har skägg på överläppen medans honan endast har lite stubb.Har jag fattat könsbestämningen rätt.Eller ska honan vara helt skägglös.Hur ska jag få dom att leka.Bygga en trång grotta av någar stenar??Vad gör man av ynglen finns det någon marknad för dom??.När blir dom könsmogna??.Köpte dom i vintras i zooaffären och vet inte riktigt hur gamla dom är.....
Fredrik
#2 - 2 juni 2004 00:33
Testa att göra en sökning på "ancistrus lek" eller något liknande först.... regntidssimulering är också ett bra ord att söka på. Jag har skrivit, vad det känns som, spaltkilometer i ämnet här på forumet. Om du fortfarande har frågor efter din sökning, så svarar jag gärna här....
#3 - 10 juni 2004 21:51
Jag har haft Ancistrusar som lekt under en rot. Grävde ut en liten håla. Nästa gång valde dem under en sten. Ett annat par har lekt i ett snäckskal, i en upp och ned vänd terracottakruka. Jag har en vattentemperatur på 25 - 26 grader. Matar uteslutande vegetabilisk föda. Zucini, sallad, ärtor, blomkål. Lägger ned maten på kvällen. Tar upp den dagen efter. Bytar vatten ofta, men lite. ca 20 % av vattnet var femte dag. Varannan gång dammsuger jag botten på ett par ställen. Främst där jag placerar maten. Vill de inte leka kan man prova att ta upp hanen till ett annat akvarium under en veckas tid. Placera tillbaka hanen till honan/honorna. Detta fungerar för mig.

Annons