Få Ancistrus att äta

#1 - 30 augusti 2003 22:43
Hej. Har precis köpt två Ancistrus... dom är väldigt små, högst 2-3 cm. Har försökt å mata dom men dom är totallt ointressrade och suger bara på rutan, ;) äter dom sen när de är hungriga? Eller hur ska jag få dom att äta? Dom andra fiskarna äter bara på deras maltabletter och brysselkål och dom bryr sig inte.. help :)
#2 - 30 augusti 2003 23:18
Hej!
Det dom är intresserade av att äta är alger. Så dina ancistrus har helt rätt beteende. Du kan släppa ner 1-2 algtabletter någon gång per vecka för att de ska få fullvärdig kost. Gör det då efter det att du har släckt akvariet och dessutom mörkt för övrigt i rummet. Du kan ju kolla var de verkar ha sin favoritplats och försöka få algtabletterna dit. Jag har en ancistrus i 90-liters kar och den växer hela tiden. Hur stort kar har du?

MVH
#3 - 30 augusti 2003 23:23
Ta det lugnt, har du satt dem i nytt akvarium idag så tar det ett tag för dem att acklimatisera sig och vilja äta. Det är en rätt stor omställning för en fisk att flytta.

Om de ändå inte "vill" äta senare så brukar det finnas en orsak. Vanligast är att de inte vågar sig fram för att äta, därför att det är så stimmigt runt maten med många andra fiskar så får man ta till ett knep. Börja med att locka de andra fiskarna med hjälp av mat till motsatt sida av akvariet mot vart dina ancistrus är. Sedan stoppar du ned mat i hörnet där dina ancistrus är, då brukar det gå bättre. Ett bra variant av mat är skalade ärtor, stoppar man ned 5 skalade ärtor blir det tio halvor, och någon halva brukar hamna så att malarna vågar sig fram att äta på den.

Sedan skall man veta att de gärna äter alger, växter och annat de hittar i vattnet, så även om de inte ser ut att äta så gör de det i alla fall.

Lycka till!

Swetrot
#4 - 30 augusti 2003 23:25
En sitter bakom pumpen hela tiden och den andra far runt lite överallt, e lite rädd för att jag har inte några växter än så länge, men detta ska införskaffas på måndag. Just nu bor dom i ett kar som är runt 70 liter. De ska flyttas när det blir större.
Men hur ska jag mata den som sitter bakom pumpen? ska jag stoppa ner en algtablett bakom pumpen då där den sitter?[:-34]
#5 - 30 augusti 2003 23:43
Hej!
Bli inte stressad för att du ska få dem att äta. Släpp algtabletten någonstans på botten, annars blir det för krångligt. Dom hittar dit. Att du ska göra det då det är mörkt är just för att inga andra fiskar ska bli intresserade. Det funkar!
Är det så att ditt akvarium är nystartat? I så fall kan du ge tablett ett par gånger/v.

MVH
#6 - 31 augusti 2003 12:14
släpp ner en tablett ibland, alltid på samma ställe & alltid efter att du släckt, så kommer de hitta den. de äter alger på rutorna hela tiden & inte alla gillar att äta algtabletter hela tiden. Men som sagt, släpper du alltid ner tabletten / ärtan / annan grönsak på samma ställe så kommer de så småningom alltid åka till det hörnet när det luktar mat i akvariet =)

Annons