F-1 Scalare rom, äntligen!!! Hjälp

#1 - 29 juni 2008 18:13
Nu har det hänt, fast lite för tidigt, för mig. Ett av mina par F-1 Scalarer har lagt rom idag på ett blad. :D
Jag har ett 2 meters kar på 600 liter med lite för mycket fisk i. Framförallt för många scalarer. Det beror på att jag hade 8 st som femkrona i kroppen som jag skulle dra upp och förhoppningsvis få ett eller två par.
Men så köpte jag fem till, kunde inte låta bli. Det var också F-1:or som var väldigt röda på ryggen.
När jag hade fått ett eller två par så skulle jag sälja av ett gäng. Men har som sagt inte hunnit detta.
Så nu blev det lite panik när jag kom hem. Hur som helst så har jag nu gjort så här.
Jag har fyllt upp ett 54 liters med vatten från det stora, lagt i lite sand och en liten växt. Jag har flyttat över paret och bladet med rom på. Att jag gjorde så här beror på att jag vill få yngel. Och jag tror inte att det hade blivit ett enda kvar i den stora baljan. Jag vet att det är svårt att få ändå, men tror att chansen blir större så här. Eller ???
Men jag kommer inte ta bort föräldrarna i något fall, då jag vill ha yngelvårdande föräldrar.
Nu behöver jag tips och råd...
1. Vad händer, vad skall jag göra?
2 Gjorde jag fel som flyttade paret och bladet? (Dom la rommen där det är som mest aktivitet i karet)
3. Om jag får frisimmande yngel, vad skall jag mata dom med? Och när ?
#2 - 29 juni 2008 20:58
1 Ta det lungt.
2 Spelar ingen roll, för går det på tok så leker dom snart igen. Men burken är för liten, en kub på 50x50x50 är inte dyr.
3 Mata med nykläckt artemia när de blir frisimmande, de blir det på 5te dagen efter kläckning så sätt artemia på den 4rde.
#3 - 30 juni 2008 07:25
Inte lätt att ta det lungt.... när det är första gången. Men skall försöka!
Hur skall jag göra nästa gång dom lekt i det stora karet. Skall låta det vara och hoppas att det blir några som överlever. Kan dom verkligen försvara sina yngel så bra mot alla andra?
Eller skall göra som jag gjort nu, flytta med paret och rommen till nytt kar?
Eller skall jag plocka ur paret innan lek?
#4 - 30 juni 2008 07:34
[FONT=Calibri][SIZE=3]Skaffa ett lekakvarium på tex 50x50x50cm så låter du lekparet gå där själva. Sedan låter du ynglen gå där med föräldrarna tills de har en kropp som en femtioöring innan du flyttar dem till ett större akvarium för uppdragning.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#5 - 30 juni 2008 10:31
Tackar för svaren. Jag skall börja leta redan nu efter ett riktigt lekkar.
Hur ofta gör jag vattenbyten nu i den lilla burken?
#6 - 30 juni 2008 14:06
tonpet skrev:
Tackar för svaren. Jag skall börja leta redan nu efter ett riktigt lekkar.

Hur ofta gör jag vattenbyten nu i den lilla burken?

[FONT=Calibri][SIZE=3]Detta tvistar de lärda om. Jag brukar inte göra det den första månaden eftersom föräldrarna blir tokig då jag är där och håller på. Det blir lättare när ynglen blir lite större. Det fungerar bra för mig då lekburkarna är 100cm lång, 40cmbred och 60cm höga, och det går ett gäng pansarmalar på botten som tar hand om överflödet.[/SIZE][/FONT]
#7 - 30 juni 2008 15:35
Första dagen (igår) var det fyra vita romkorn, och nu är det tolv.
Vad är det som händer? Är inte vita de som är obefruktade? kommer fler att bli vita?
#8 - 30 juni 2008 16:55
Nu andra dagen så fläktar scalarerna rommen. Det har försvunnit en del rom också. Har inte sett att dom ätit, men jag har jobbat hela dagen.
#9 - 30 juni 2008 20:27
Det är normalt att det möglar den del. Att det försvinner lite beror ofta på att de inte riktigt har kläm på att bara ta bort vita korn, det blir bättre för var gång.
#10 - 1 juli 2008 18:59
Snyft

Hej hopp [:-28]
Ja nu var det roliga slut. Idag ( 3 dagen ) var all rom som var kvar vit. Skulle tro att den inte var befruktad över huvud taget. Eller ?
Men nu har det startat att hända saker iaf. Det är två andra par som vaktar och putsar. Men där har det inte hänt något än.
Nu skall jag starta upp ett kar till som jag skall flytta över ett av paren till.
Och nästa gång det blir i det stora karet så skall jag inte göra något. Dom skall få klara sig helt själva.

rsoderberg,,,, Tackar för råden och tipsen
#11 - 1 juli 2008 19:24
Synd. Pappan blir allt bättre och bättre på att befrukta äggen för var gång, det är som för oss alla träning he he he som gäller.
#12 - 8 juli 2008 09:47
Höj temperaturen några grader så kan det göra all skillnad.... De ska kunna kläckas på mindre är 48h. Det gjorde mina
#13 - 8 juli 2008 10:04
vilken temperatur e idealisk??
#14 - 8 juli 2008 11:00
Ibanez skrev:
vilken temperatur e idealisk??

Dom lärda säger att det skall vara mellan 28-30 grader.
Jag har nu höjt tempen och gjorde vattenbyte igår. Ligger nu på 29 grader. Vid vattenbytet så tar jag lite kallare vatten än vad det är i karet. I det stora karet så var det full aktivitet igår kväll efter vattenbytet. Två par scalarer som är på g och paletterna har precis lagt rom (tror jag iaf).

Byte även i det mindre karet och gjorde samma där med vattentempen. Och gissa vad som hände..... Det blev dans och uppvaktning av det scalareparet som går där själva med ett par malar. Det höll på minst 2 timmar... sen slocknade akvariet.
Det är med spänd förväntan jag åker hem efter jobbet idag.
#15 - 8 juli 2008 14:31
YES....
Det var som jag trodde.... rom igen.
Men det var inte konstigt efter den uppvisningen jag fick igår kväll...
Åhhh... måste kolla.
Återkommer
// Tony
#16 - 8 juli 2008 19:52
Lycka till....
#17 - 8 juli 2008 20:51
Tackar. Det är samma par som la för 9-10 dagar sen, där alla romkorn blev vita.
Denna gången så har dom lagt en romkaka på uppskattningsvis 250 korn. Och inte ett enda som är vitt, än iaf. Men denna gång så har dom lagt rommen på insugningsröret.

Frågan är om jag skall försöka att sätta en nylonstrumpa över silen på röret, eller skall jag bara låta det vara???
#18 - 9 juli 2008 05:10
[COLOR=black][FONT='Verdana','sans-serif']Det är nästan omöjligt att få stopp på ett par som har börjat leka, det är en normal intervall med lek var 10-14de dag.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT='Verdana','sans-serif']Pilla inte! [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT='Verdana','sans-serif']Låt föräldrarna klara det själva. Om du har haft massor med lekar så förstår jag men det är till att beväpna sig med tålamod om du vill ha yngelvårdande föräldrar. Det är en syn för gudarna att se dem valla några hundra miniscalarer.[/FONT][/COLOR]
#19 - 9 juli 2008 15:32
Okey jag skall inte "pilla"
[COLOR=black]Det är en syn för gudarna att se dem valla några hundra miniscalarer.
[/COLOR]
[COLOR=black]Kan tänka mig det, och det är det jag väntar på. Jag kommer inte att ge mig utan att jag får uppleva det.
[/COLOR]
#20 - 9 juli 2008 15:38
Nu ett dygn efter ett dom lagt rom så sköter dom sig kanonbra. Dom vaktar hela tiden och är framme och fläktar.
Det som oroar mig nu är om det skall bli samma som förra gången. Att det blir mer och mer vita korn. Just nu så kan jag se att är bara två stycken.
Jag skall se om jag inte kan få en bild på dom. Men det är längs bak i hörnet, så vi får se om det går.
#21 - 9 juli 2008 16:04
Nu är jag inte populär:) men här kommer två kort.
Tyvärr så blev korten som dom brukar, då jag tar kort.

[attach]12743[/attach]
[attach]12744[/attach]
#22 - 9 juli 2008 16:07
[FONT=Calibri][SIZE=3]När rommen möglar så finns det flera olika saker det beror på, en sak är tydligen att hanens spermier simmar sämre i hårt vatten och det ser vattenverket till att vi har. Det kan hjälpa att sänka PH så fungerar det bättre. Annars så kan du tillsätta lite Fungistop när de leker så möglar det inte så mycket, enligt den bok om scalarer som jag har så ser tydligen föräldrarna långt innan oss om det blir ett bra eller dåligt resultat.[/SIZE][/FONT]
#23 - 9 juli 2008 16:09
Bilderna ser bra ut, det kan dock bli lite problem när de blir frisimmande. Jag menar att de kan sugas in, därför sätter jag alltid en filtersvamp över insuget när de är små.
#24 - 9 juli 2008 16:16
rsoderberg skrev:
Bilderna ser bra ut, det kan dock bli lite problem när de blir frisimmande. Jag menar att de kan sugas in, därför sätter jag alltid en filtersvamp över insuget när de är små.

Okey, men du rekomenderar att jag inte skall sätta på typ en nylonstrumpa över insuget nu, eller?
#25 - 9 juli 2008 18:38
tonpet skrev:
Okey, men du rekomenderar att jag inte skall sätta på typ en nylonstrumpa över insuget nu, eller?

[FONT=Calibri][SIZE=3]Hej[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Nej inte denna gång för går det åt pipan så leker de inom två veckor igen. Jag använder runda filtersvampar för innerfilter som jag trycker på, det har även en annan fördel att vattnet blir för filtrerat så det tar ännu längre tid mellan rengöringarna. Så vad du än gör, gör det till nästa lek.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Mvh Rille[/SIZE][/FONT]
#26 - 9 juli 2008 18:49
Det räckte med att ta kort på dom så blev dom tokiga. Kan tänka mig att dom inte blir mindre tokiga om jag skall ner med händerna där och grejja.
Nä, jag gör inget denna gång. Nu får det gå som det gör.

Men är det inte så att dom flyttar runt dom efter ett par dagar?

:( Nu är det åtta korn som är vita. Känns som att det blir som förra gången.
Imorgon skall jag åka och kolla Ph.
#27 - 10 juli 2008 06:31
Ja men de brukar inte flytta dem så långt. 8korn är inte så mycket. Skulle gissa att PH ligger mellan 7 och 8, men använd dropptest för stickor litar jag inte en sekund på.
#28 - 10 juli 2008 14:55
Oj Oj, PH ligger på 7,9 och inte nog med det. All rom är borta. Jag kolla kl. 06,00 då var all rom kvar och inte fler vita.
Måste ha blivit uppätet av föräldrarna. Men varför ???
#29 - 10 juli 2008 18:26
Om jag förstår det rätt så kan föräldrarna se långt innan oss om det blir ett bra resultat. Det ligger i generna att inte låta en sådan proteinkälla gå förlorad, så de äter upp om inte allt står rätt till. Bara på ett igen.
#30 - 10 juli 2008 19:35
Om jag nu flyttar detta par till ett eget kar, kommer dom att fortsätta att lägga rom var 10-15 dag. Eller skall jag låta dom gå kvar i det stora karet?
#31 - 11 juli 2008 05:22
Dom kommer att fortsätta så det är läge nu för en flytt.
#32 - 11 juli 2008 19:33
Jag flyttar dom nu i helgen, så får vi se hur det går.
#33 - 12 juli 2008 13:13
Nu hittade jag förhoppningsvis tjuven till föregående romstöld.
Just nu håller ett annat par på med äggläggning, som jag har fått följa från start. Men när det nästa var klart, en rejäl kaka, så kom mosaikguramin och en dvärgguramihannen och käka upp allt.
Nu åkte alla gurami i ett eget kar, som straff.:mad:
Just nu så forsätter scalareparet att lägga en ny kaka på samma ställe. 15 cm under bladet håller en palettciklidhanne på att käka allt som rasar ner.
Får se hur det går denna gången...:confused:
#34 - 17 juli 2008 15:33
Har du flyttat paret?
#35 - 17 juli 2008 20:54
Ja det har jag gjort. Nu är det 9 dagar sen förra romläggningen.
Gissa om jag håller koll på dom.... och faktum är nu i kväll efter ett vattenbyte så är det nog på gång igen. Dom visar upp sig förvarandra och visar alla sina färger så starkt.
Det är bara att vänta och se.
Kan lova att när/om det händer nått så hör jag av mig.
#36 - 18 juli 2008 14:38
väntar med spänning :)
#37 - 18 juli 2008 14:43
tonpet skrev:
Ja det har jag gjort. Nu är det 9 dagar sen förra romläggningen.

Gissa om jag håller koll på dom.... och faktum är nu i kväll efter ett vattenbyte så är det nog på gång igen. Dom visar upp sig förvarandra och visar alla sina färger så starkt.

Det är bara att vänta och se.

Kan lova att när/om det händer nått så hör jag av mig.

Ikväll är det ju en mysig fredagskväll, så vem vet? ;)
Bilagor:
#38 - 18 juli 2008 18:04
Det verkar som dom som går själva inte gillar fredagskvällar, då det är ganska så lungt i det karet. Men det kommer nog snart igång.
Men jag kan lova att det vilken dag som helst blir i det stora. Där håller två scalar par att skydda revir och börjat putsat. Och inte nog med det så kommer det vilken dag som helst ut massa palettciklidsmåttingar. Honan har nu hållt sig i eller runt en grotta i flera dagar, med hanen vaktande utanför.
#39 - 20 juli 2008 11:23
Tredje gången gillt, eller ???

Oj,oj, oj, allt på en gång.
Paletthonan vallar just nu runt med 30-40 yngel, med hanen som värsta dörrvakten runt sig, i 600 liters karet.
Samtidigt som två par scalarer håller på att vakta revir. Här måste det bli rom när som helst.
Men nu till det roligaste:).
Ett av mina fina par scalarer (F-1:or) har nu för tredje gången lagt rom, men denna gång har dom lagt i ett eget kar. Detta efter tips från Rille,se ovan.
Första gången detta par fick rom så fick jag panik. Upp med ett nytt kar, i med lite grus, flytta över föräldrar och rom. Detta slutade med att alla korn blev vita. Verkade som om föräldrarna var stressade av flytten och inte brydde sig om rommen.
Andra gången blev all rom uppäten.
Men nu efter att ha gått själva i ett kar så var det återigen dax efter 12 dagar, sen sist.
Denna gången var det ca. dubbelt så mycket rom som de andra gångerna. Min fästmö har nu legat på knä... och försökt räkna/uppskatta hur mycket det är. Runt 500 korn säger hon. Och just nu är det inga vita korn, men sen tidigare så vet jag att de första kommer imorgon, om det kommer.
Snart kommer bildbevis...
#40 - 20 juli 2008 11:30
[attach]12885[/attach]
Ser nu att det blev lite dåligt och att rommen syns dåligt.
Skall ta mer kort senare.
#41 - 20 juli 2008 12:29
Bara ler....

Ja, kan man göra annat just nu, än att bara le.
Just precis nu i skrivande stund lägger mitt största F-1:par rom i det stora karet.
Här väntar man i månader och veckor på att nått skall hända, också blir det allt på en gång.
De e´mö nu,,, :):):)
#42 - 20 juli 2008 14:04
Tyckte att jag hade ett stort kar,,, men det är det inte nu.
Palettcikliderna har nu ett revir på cirka 80 cm, scalareparet som la en grym romkaka nu för en stund sen, har efterföljande 80 cm. Resterande 40 cm är håller resten av alla fiskar till på.
#43 - 20 juli 2008 14:48
hahaa.. vilken babyboom du råkat ut för :) följer med spänning hur detta kommer gå.. hur e det med skalarrommen?? har många möglat??
#44 - 20 juli 2008 14:54
Ibanez skrev:
hahaa.. vilken babyboom du råkat ut för :) följer med spänning hur detta kommer gå.. hur e det med skalarrommen?? har många möglat??

I det lilla karet där paret går själva finns det inget vit korn eller mögligt korn. Det ser kanonfint ut än så länge.
Och i det stora karet så har dom lagt en romkaka som är större än i det lilla karet, (som vi uppskattade till 500 korn) ser det också bra ut. Men det är de kommande dagarna som är avgörande.
Bilagor:
#45 - 20 juli 2008 14:56
sant.. väntar spänt på mitt egna par som nu går själva i ett 160L kar med inte så stor cirkulation.. funderar på att antingen testa ngra ggr o se hur de reagerar och hur väl rommen klarar sig eller bara så fort de lagt en redig kaka, ta väck föräldrarna..

va tycker du??
#46 - 20 juli 2008 15:10
Ibanez skrev:
sant.. väntar spänt på mitt egna par som nu går själva i ett 160L kar med inte så stor cirkulation.. funderar på att antingen testa ngra ggr o se hur de reagerar och hur väl rommen klarar sig eller bara så fort de lagt en redig kaka, ta väck föräldrarna..

va tycker du??

Jag skall få fram yngelvårdande föräldrar till varje pris. Skulle jag misslyckas hela tiden, så får det vara.
Men jag tror att trägen vinner och framförallt så tror jag att dom blir bättre och bättre på att ta vara och skydda både rom och och yngel.
Det var nån som skrev till mig att tänk dig när du har ett yngelvårdande par komma simmande med sina 200-300 yngel. Det är det jag väntar på..

Så jag tycker att du skall ta det lungt och se hur det går för dom.
Och framförallt om du nu har dom ensamma i ett 160 liters, så har du ju större chans från börja att lyckas. Vilket jag inte kommer att göra med mitt par i det stora, då det går så mycket annan fisk där.
Vi flyttar om en månad till hus, då kommer mina par att få egna kar.
#47 - 20 juli 2008 15:16
rena drömmen för dem :)

jo ja vet sen tidigare att de ynglat och fostrat i en 54L burk.. (har 9 av dess avkommor som nått vuxen ålder i ett annat kar)

när ja fick ta över dem så har de lagt rom 2 ggr men ej fått yngel.. detta va i en 54L kar och de senaste dagarna så har de stressats runt med att flytta runt massa fisk osv.. nä hoppas de kommer te sin rätt..

ngra specefikaplantor du rekar??

bra initiativ te en skalarsida du gjort!! grymmt uppskattande!
www.scalar.se
#48 - 20 juli 2008 15:38
Scalarer lägger rom i stort sätt på allt, men just på växter så är svärdplantan mina scalarers favorit.
Angående scalar.se så är det tid som saknas.
Men den skall uppdateras fram i höst och då hoppas jag att man kan få in mycket information just om scalarer där.
Tanken är att få mycket information som alla kan ha nytta av.
Finns ju inte någon ren scalare site från Sverige, så vi får se. Hoppas att den kan bli det.
För scalare intresse, det finns hos många.
#49 - 20 juli 2008 15:43
sant.. o ja tror att det kommer bli lättare att fortsätta med just "skalarhobby" om man har ett typ forum eller välinriktad sida.. tumme upp..

funderar på att fylla karet me vattenpester o liknade, har en stor stock i mitten (se mina akvarier) som ja tror de kommer att romma på.. tänkte skaffa en fluval 3 och T-5 belysning.. gillar de starkt ljus?

gärna fylla på uppskattad livslängd och mer om inredning och vattenkvalite som tips te din sida ;)
#50 - 21 juli 2008 16:20
Uppdatering

Då skall vi se,,,
Första romkakan som lades av ett par i eget kar, Där räknade jag till 50 vita romkorn nu av ca. 500 st.
Andra romkakan som lades igår i det stora karet (grymt stor, minst 700) är nu helt uppäten. Men där är jag ganska så säker på att det inte var scalareparet, utan andra fiskar som åt upp det.
Palettcikliderna med sina ca.20 yngel klarar sig än så länge mycket bra. Vilka föräldrar paletter är.
Tredje romkakan, ja det är sant. Efter att ha matat palettynglen så tog jag en hel kontroll, alltså kolla hela karet överallt,(gör det ett par gånger om dan) så hittade jag en rom kaka på ca. 250-300 korn på insugningröret. Detta är i hörnet längst bak, så jag hoppas att dessa inte blir uppätna med en gång iaf.
Nä... nu blir det till att få igång fler kar !!!
#51 - 21 juli 2008 19:22
hehe.. grattar dig med road min! har du triggat alla med p-rulle eller va händer??? :D
#52 - 22 juli 2008 15:09
Ibanez skrev:
hehe.. grattar dig med road min! har du triggat alla med p-rulle eller va händer??? :D

Tackar, Ja vad som händer det vet inte jag men de kanske tjuvkollat lite:)
Nu är det iaf 4 par som håller på hela tiden.
#53 - 22 juli 2008 16:50
Dagens rapport

Igår ökade vite romkorn under hela kvällen. När jag släckte i går kväll så skulle jag tippa att det var ca. 300 vita, vilket fick mig att tänka på de andra gångerna.
Och mycket riktigt så var nästa allt vitt i morse och det såg ut som dom åt upp rommen.
:) men icke då, när jag nu kollade så håller dom ju på att flytta massa små viftande saker till ett annat blad.
Yes, kanske denna gången att det blir några iaf.
Återkommer....
#54 - 23 juli 2008 07:10
Efter med morgontrötta ögon har jag räknat till att det är runt 30 stycken som sitter på bladet.
Och föräldrarna blir sprutilskna när jag kommer fram.
#55 - 23 juli 2008 07:14
Kul! Grattis!
#56 - 23 juli 2008 10:18
tonpet skrev:
Efter med morgontrötta ögon har jag räknat till att det är runt 30 stycken som sitter på bladet.

Och föräldrarna blir sprutilskna när jag kommer fram.

hehe.,. det e rätt roande.. men stressar dem lite väl mkt.. när ja använde karet vid datorn så var det svårt att undvika att de attakerade glaset mot mig :D

mina har inte riktigt kommit igång än.. hmm.. sett dem putsa es stock ja har men.. får se hur det blir..

det var dina VF som fick yngel nu eller??
#57 - 23 juli 2008 15:31
wohoio.. redan har mitt par lagt rom på stocken som ja förutspådde.. de har varit i karet i 3 dar.. snabba rackare :D

upskattar att det e närmare 500st rom..
#58 - 23 juli 2008 18:50
det var dina VF som fick yngel nu eller??[/quote]

Wohoio.. redan har mitt par lagt rom på stocken som ja förutspådde.. de har varit i karet i 3 dar.. snabba rackare :D
upskattar att det e närmare 500st rom..[/quote]

Nej det var det inte, det är mitt finaste F-1:par. Brun/röda på ryggen och fenorna står helt rakt upp.

Å, va roligt att följa, hoppas att det går bra för dig.
Går dom själva i något kar eller ihop med andra?
#59 - 23 juli 2008 18:58
rick skrev:
Kul! Grattis!

Tackar Rick.
Nu är det första gången som jag känner att det kan lyckas.
Det som gör att jag tror att det kan gå vägen denna gången är kläckningen är klar och det finns många överlevande.
Och att föräldrarna är som dom är. Vaktar och sköter om de små.
Men vi får se,,, jag vet att det fortfarande kan bli ett rejält skrovmål åt någon av föräldrarna.
Två dygn har gått och jag har runt 30 små svansviftande larver kvar nu iaf.
Tycker att de har vuxit en hel del sen kläckningen.
#60 - 25 juli 2008 09:19
Uppdatering av läget

Nu är det fjärde dagen efter kläckning och alla är kvar. Hoppas att de skall bli frisimmande idag eller i morgon.
Föräldrarna är lika sprutilskna fortfarande. Dom går till attack vid matning.
Kan nu förstå barnen vid jul....
Jag kan snart inte vänta längre, vill ju ha dom frisimmande. :)
Hoppas jag kan lägga ut bilder imorgon på lite yngel.
#61 - 26 juli 2008 17:49
Äntligen

Nu så,,, nu är alla frisimmande, på 5 dagen efter kläckning.
Lite svårt en så länge att avgöra hur många det är, men uppskattar att det drygt 30 iaf.
Men nu är det inte roligt,,,, jag åker till Afrika till morran och skall lämna över yngelmatning till en kompis.
Bara hoppas att jag har några kvar när jag kommer hem, då kommer det lite bilder på småttingarna.
Från 30 grader till 40,,, mycket vätska
#62 - 3 augusti 2008 08:07
Lysande :)
#63 - 3 augusti 2008 15:44
Jabadabadooo...

Gissa om jag har undrat hela vägen från landvetter flygplats å hem, om det var några yngel kvar.
Å de va de... Över 20 stycken iaf. skall räkna senare.
Måste göra vattenbyte nu
#64 - 3 augusti 2008 16:49
stort grattis du!

nä ja pajade hela kalaste genom att slänga i massa fisk från ett annat akvarium ja skulle sälja.. resultatet blev självskrivet..

mitt lekpar går i vanliga fall själva i ett 160L kar och kommer så ske innom en snar framtid, när ja skaffat ett te kar te de andra..
har en 54L bur redo när ynglen blivit frisimmande.. har du dina yngel o föräldrar tesammans?

hur var afrika föresten? var själv i zambia i våras..
#65 - 3 augusti 2008 17:15
Ibanez skrev:
stort grattis du!

nä ja pajade hela kalaste genom att slänga i massa fisk från ett annat akvarium ja skulle sälja.. resultatet blev självskrivet..

mitt lekpar går i vanliga fall själva i ett 160L kar och kommer så ske innom en snar framtid, när ja skaffat ett te kar te de andra..

har en 54L bur redo när ynglen blivit frisimmande.. har du dina yngel o föräldrar tesammans?

hur var afrika föresten? var själv i zambia i våras..

Tråkigt att det gick så för dig, men det är bara på igen.
I Afrika var det väldigt varmt, vilkt gjorde att det blev mycket bad i akvariumtemperat vatten (27 grader) dock inte tillsammans med Scalarer.

Nu har jag precis gjort vattenbyte och sugit upp massor med skit å mat.
Scalareföräldrarna går tillsammans med sina yngel (som nu är frisimmande i 8 dygn) och två bebis malar som håller rent, i ett eget kar.
Nu skall jag försöka att räkna hur många det är.
#66 - 3 augusti 2008 17:18
riktigt skoj me yngelvårdande skalarer! mina vet jag, av tidigare vetskap, är lite halv bra på att ta hand om sina avkommor..

var va det du var? malawi? :D
#67 - 3 augusti 2008 17:21
Ibanez skrev:
riktigt skoj me yngelvårdande skalarer! mina vet jag, av tidigare vetskap, är lite halv bra på att ta hand om sina avkommor..

var va det du var? malawi? :D

Icke då.. Norra Afrika, Tunsien!
#68 - 3 augusti 2008 17:25
hehe.. det får väl gå då ;) hur många yngel va det då??
#69 - 3 augusti 2008 17:57
hmm... de e hopplöst. Men jag kommer med säkerhet till 21 st, kan vara fler.
#70 - 3 augusti 2008 18:02
Är det någon som vet när jag kan dela på föräldrar och yngel, utan att förstöra deras upplärning som bra föräldrar?
Och vad gör jag med ynglen om dom lägger ny romkaka, flytta ynglen eller inte?
#71 - 3 augusti 2008 20:20
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag låter mina gå med föräldrarna tills de har en kropp som en enkrona. De kommer att lägga en ny romkaka som mat till de yngel du har. Hos ett av mina par så åt ynglen upp romkakan, men hos det andra så väntade de tills ynglen blev frisimmande innan de åt upp dem. Så låt naturen ha sin gång, det är underbart att se ynglen växa upp med sina föräldrar.[/SIZE][/FONT]
#72 - 6 augusti 2008 10:37
håller med där.. och detta måste ändå vara det bästa sättet att få ynglevårdande skalarer i sin tur..enda nackdelen är ju att produktionen av skalarynel inte är sådär enorm direkt..
#73 - 9 augusti 2008 16:27
I tisdags så försvann sista ynglet av de trettio frisimmande som var runt en 15 dagar gamla. Dom gick hela tiden med sina föräldrar i ett eget kar, med nattbelysning.
Direkt efter så gjorde jag ett vattenbyte, höjde upp tempen till 28 grader och började mata dom ganska så rejält.
Och vips så var det en enorm romkaka i går. Skulle tippa på att det är 600-700 korn.
Nu ett dygn efteråt så är det 20 tal vita korn.
Så nu är det bara att vänta å se... Ger mig aldrig!!!
#74 - 9 augusti 2008 18:27
tonpet skrev:
I tisdags så försvann sista ynglet av de trettio frisimmande som var runt en 15 dagar gamla. Dom gick hela tiden med sina föräldrar i ett eget kar, med nattbelysning.

Direkt efter så gjorde jag ett vattenbyte, höjde upp tempen till 28 grader och började mata dom ganska så rejält.

Och vips så var det en enorm romkaka i går. Skulle tippa på att det är 600-700 korn.

Nu ett dygn efteråt så är det 20 tal vita korn.

Så nu är det bara att vänta å se... Ger mig aldrig!!!

Nä gör inte det, det kommer att ordna sig till slut. Nu har jag igen ca 300 yngel som kommer att simma på ca tisdag, det är det andra paret som lyckades första gången för en månad sedan men då blev det bara 8st. Det ser ut att gå bättre denna gång, det andra paret har ca 300st som nu är ca 25mm höga miniscalarer.
#75 - 9 augusti 2008 18:34
Ja du Tonpet, det blir nog inga yngel efter mina F1 peruscalarer. Se länk :(

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121203
#76 - 10 augusti 2008 13:48
fy fan va tråkigt att höra! va det hela fiskbeståndet eller? eller har du fler kar??

kolla min blogg så skall ni få er en liten nyhet :D
http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=6679
#77 - 10 augusti 2008 16:06
Ibanez skrev:
fy fan va tråkigt att höra! va det hela fiskbeståndet eller? eller har du fler kar??

kolla min blogg så skall ni få er en liten nyhet :D

http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=6679

11 kar klarade sig men nr 12 som var riktigt dyrt var naturligtvis det som hela fiskbeståndet gick åt hvete :mad:
#78 - 10 augusti 2008 16:09
rsoderberg skrev:
11 kar klarade sig men nr 12 som var riktigt dyrt var naturligtvis det som hela fiskbeståndet gick åt hvete :mad:

jäkla typiskt.. får hoppas det blir en snar uppstart på det..

mitt " nyblivet andra" par vaktar med hjärtans lust.. tom. påfågelsabborrarna åker på lite smådäng :D
#79 - 10 augusti 2008 16:39
rsoderberg skrev:
Ja du Tonpet, det blir nog inga yngel efter mina F1 peruscalarer. Se länk :(

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121203

Å gud va tungt, jag lider med dig. Förstår om det känns tungt.
Och inte bara scalarer, utan just det karet med diskusen i. Stackare...
Det skulle vara min stora fasa å komma hem å alla mina scalarer i det stora karet vore döda.
Men kom ihåg... Det som inte dödar, det härdar !
#80 - 10 augusti 2008 16:45
På fredag förmiddag fanns det ingen rom. Men på eftermiddan så var det en rejäl romkaka.
Nu till det konstiga... Nu är dom kläckta och flyttade till annat blad, redan efter två dygn, ganska så exakt.
Det brukar ju ta tre dagar, så jag undrar om någon annan har varit med om detta eller hört detta förut???:confused:
#81 - 10 augusti 2008 17:14
hohooo.. mina håller på för glatta livet nu o flyttar de nykläckta te ett blad.. hela bladet vibrerar pga alla yngel som rör sig..

du får ha en fantastiskt fin vistelse i africa!! det hade jag!
#82 - 10 augusti 2008 18:05
Ibanez skrev:
hohooo.. mina håller på för glatta livet nu o flyttar de nykläckta te ett blad.. hela bladet vibrerar pga alla yngel som rör sig..

du får ha en fantastiskt fin vistelse i africa!! det hade jag!

Grattis, Kan du uppskatta hur många det är?
#83 - 10 augusti 2008 18:07
runt 300st :) ett helt svärtplanteblad fullt.. wohoo.. fortsättning följer.. :P
#84 - 11 augusti 2008 11:09
Ibanez skrev:

Hur va det nu... går dom själva i ett kar?
#85 - 11 augusti 2008 11:23
Ibanez skrev:

Gratulerar chaval!!
Väntar spänt på uppdatering!
#86 - 11 augusti 2008 14:45
tonpet skrev:
Å gud va tungt, jag lider med dig. Förstår om det känns tungt.

Och inte bara scalarer, utan just det karet med diskusen i. Stackare...

Det skulle vara min stora fasa å komma hem å alla mina scalarer i det stora karet vore döda.

Men kom ihåg... Det som inte dödar, det härdar !

Tja inte är det kul men det är bara att bryta ihop och komma igen :)
#87 - 11 augusti 2008 14:46
tonpet skrev:
På fredag förmiddag fanns det ingen rom. Men på eftermiddan så var det en rejäl romkaka.

Nu till det konstiga... Nu är dom kläckta och flyttade till annat blad, redan efter två dygn, ganska så exakt.

Det brukar ju ta tre dagar, så jag undrar om någon annan har varit med om detta eller hört detta förut???:confused:

Ja det stämmer att det tar 2 dagar vid den temperaturen. Lycka till :)
#88 - 11 augusti 2008 15:20
tonpet skrev:
Hur va det nu... går dom själva i ett kar?

det stämmer.. de går i ett.. ehum.. 54L kar..
de andra paret e i ett sällskapskar på 160L.. rommen är fortfarande kvar i det karet :)

ser nu att det är hur många som helsl vibrerande, vita svansprydda, små yngel på hela svärdplandtans ena blad..

står inför ett dilemma.. skall ja ta bort föräldrarna sen när ynglen blir frisimmande eller skall ja chansa att ha kvar dem??

hur som helst så e ja riktigt nöjd för tillfället!! :D
ps. mucho gracias nic ds.
#89 - 11 augusti 2008 16:37
Ibanez skrev:
det stämmer.. de går i ett.. ehum.. 54L kar..

de andra paret e i ett sällskapskar på 160L.. rommen är fortfarande kvar i det karet :)

ser nu att det är hur många som helsl vibrerande, vita svansprydda, små yngel på hela svärdplandtans ena blad..

står inför ett dilemma.. skall ja ta bort föräldrarna sen när ynglen blir frisimmande eller skall ja chansa att ha kvar dem??

hur som helst så e ja riktigt nöjd för tillfället!! :D

ps. mucho gracias nic ds.

Naturligtvis så ska du låta ynglen gå med föräldrarna. Lycka till.
#90 - 11 augusti 2008 16:58
hehe.. fattar du hur detta tar emot nu när ja äntligen har kommit såhär långt.. :)

när ja tog över mitt par så följde det med massa yngel me de var borta 2 dar senare.. kanske berodde på stressen hos föräldrarna eller?

om inte.. va skall ja göra för att underlätta uppfödningen?
#91 - 11 augusti 2008 17:49
Ibanez skrev:
hehe.. fattar du hur detta tar emot nu när ja äntligen har kommit såhär långt.. :)

när ja tog över mitt par så följde det med massa yngel me de var borta 2 dar senare.. kanske berodde på stressen hos föräldrarna eller?

om inte.. va skall ja göra för att underlätta uppfödningen?

Jag kommer att låta mina gå med föräldrarna och skulle det gå som förra gåmgen så är det ju inte hela världen. Då det är en vecka eller två så har dom lagt en ny romkaka och förhoppningsvis blivit bättre föräldrar.
Dom lär sig hela tiden.
En sak som jag tror kan påverka dom när dom har frisimmande yngel är stress. Andra fiskar, ljusblinkningar från tv, spring framför akvarium och liknande.
Se till och ha nykläckt artemia när de blir frisimmande.
När beräknar du att de blir frisimmande, (5:de dan efter kläckning) ?
#92 - 11 augusti 2008 17:58
isf på torsdag eller fredag.. hmm.. ja måste ha nykläckt artemia anser du? det finns inga andra alternativ? typ väldigt smulad flingfoder??
#93 - 11 augusti 2008 18:26
Fryst artemia borde väl fungera också?
#94 - 11 augusti 2008 18:33
jo.. men har för mig att det inte är lika näringsrikt som nykläckt artemia.. har frystorkad artemia hemma men inte artemiaägg.. vad göra, vad göra..
#95 - 11 augusti 2008 19:09
beerzon skrev:
Fryst artemia borde väl fungera också?

Ja det kanske det gör. Men då får du nog skrapa den fryst till väldigt väldigt små delar.
#96 - 11 augusti 2008 19:19
Ibanez skrev:
jo.. men har för mig att det inte är lika näringsrikt som nykläckt artemia.. har frystorkad artemia hemma men inte artemiaägg.. vad göra, vad göra..

Det fungerar med mald flingfoder också, men annars så finns det i alla zoobutiker speciell yngelmat att köpa.
Men jag skulle råda dig att prova kläcka enligt glassburkmetoden, det är väldigt lätt. Jag gjorde det sist och fick massor. Jag hade mat i tre dagar innan de dog.
Både palettciklidynglen och scalareynglen är tokiga i det.

Ett tips till... Jag använder en vanlig spruta från apoteket att mata med. Jag tog en sked och fyllde med lite kranvatten och hällde på yngelmat, vänta lite och sen suger upp det med sprutan, gjorde samma sak med levande artemia.
Då kan jag skicka i så mycket jag vill till ynglen, och framförallt där dom är.
#97 - 11 augusti 2008 19:58
problemet är som sagt att ja inte har artemiaägg :(
skall skaffa det så fort ja kan..

såg annars denna variant om mosad äggula och vatten..
http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm

kanske kan gå eller?
#98 - 11 augusti 2008 20:09
Ibanez skrev:
problemet är som sagt att ja inte har artemiaägg :(

skall skaffa det så fort ja kan..

såg annars denna variant om mosad äggula och vatten..

http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm

kanske kan gå eller?

Verkar bra, skall testa det,,,, om jag nu bara får dom till att bli frisimmande någon gång:D. Torsdag eller fredag blir det,
Men men, artemia är nog det bästa, men man kan ju variera lite.
#99 - 11 augusti 2008 20:46
tonpet skrev:
Verkar bra, skall testa det,,,, om jag nu bara får dom till att bli frisimmande någon gång:D. Torsdag eller fredag blir det,

Men men, artemia är nog det bästa, men man kan ju variera lite.

jo.. skall iaf försöka hålla mig te den beprövade stilen denna första gång hos mig :) skall se hur läget ser ut i morgon hos mina yngel och får nog knata ner o köpa artemiaägg..
#100 - 12 augusti 2008 04:17
Nykäckt artemia fungerar mycket bra, det gör inte de andra alternativen.
#101 - 12 augusti 2008 18:28
mitt gammla ksalarpars yngel håller på o vibrerar som skam.. frisimmande snart hoppas ja :D det är va jag uppskattar till kanske en 200-300 st

och sen till dagens överaskning! i det andra karet med de unga skalarparet så har de börjat flytta äggen där med till ett annat blad! detta är endå helt första gången för dem! imponerande..

ganske intressant detta med att de flyttar rommen efter några dar innan de kläcks.. varför?? samma beteende var det hos mitt äldre par..
#102 - 12 augusti 2008 18:39
Ibanez skrev:
mitt gammla ksalarpars yngel håller på o vibrerar som skam.. frisimmande snart hoppas ja :D det är va jag uppskattar till kanske en 200-300 st

och sen till dagens överaskning! i det andra karet med de unga skalarparet så har de börjat flytta äggen där med till ett annat blad! detta är endå helt första gången för dem! imponerande..

ganske intressant detta med att de flyttar rommen efter några dar innan de kläcks.. varför?? samma beteende var det hos mitt äldre par..

Är de inte larverna de flyttar, hur länge har det varit rom innan de flyttar dem?
Bilagor:
#103 - 12 augusti 2008 18:47
Angående att de flyttar rommen eller när de precis är kläckta, tror jag kan bero på att dom på nått sätt sorterar. De tar de som är friska och de som är kläckta och flyttar över dem till ett nytt ställe. Sen äter dom upp det som är kvar, vita, mögliga och "dålig" rom.
Sen har jag även sett att de kan flytta dom mer än en gång och det tror jag beror på att de försöker att hålla så rent som möjligt, och skydda från eventuellt andra faror.
Detta är helt egna teorier, någon som har någon annan /fler andledningar till varför scalarer flyttar runt?
#104 - 12 augusti 2008 18:49
Är de inte larverna de flyttar, hur länge har det varit rom innan de flyttar dem?
Mina har flyttat varje gång, men bara när de är kläckta!
#105 - 12 augusti 2008 18:52
tonpet skrev:
Angående att de flyttar rommen eller när de precis är kläckta, tror jag kan bero på att dom på nått sätt sorterar. De tar de som är friska och de som är kläckta och flyttar över dem till ett nytt ställe. Sen äter dom upp det som är kvar, vita, mögliga och "dålig" rom.

Sen har jag även sett att de kan flytta dom mer än en gång och det tror jag beror på att de försöker att hålla så rent som möjligt, och skydda från eventuellt andra faror.

Detta är helt egna teorier, någon som har någon annan /fler andledningar till varför scalarer flyttar runt?

tror att du har rätt där rent logiskt.. de som är överförda i mitt stora kar är nyblivna yngel.. de andra håller på och kläckas just nu:)

rsoderberg skrev:

rommen kom för 2-3 dagar sen så de måste vara kläckmogna nu.. larver? det har jag inte hört att skalaryngel utvecklas från?
#106 - 12 augusti 2008 18:53
Det här med tempen i karet är intressant.
Förra gången så var dom frisimmande efter 5 dagar, 4 :de dagen började vissa att lämna bladet. Men då kom föräldrarna och spotta tillbaka dom på bladet.
Nu i 29 graders karet så har vissa redan nu börja lämna bladet, så föräldrarna vaktar och fångar upp dom hela tiden. Och detta är efter 2 dygn!!
Tror inte det tar 5 dagar denna gången.
#107 - 12 augusti 2008 18:55
rommen kom för 2-3 dagar sen så de måste vara kläckmogna nu.. larver? det har jag inte hört att skalaryngel utvecklas från?
Normalt är det rom i tre dagar, sen utveklas de till små larver. Det är då du ser att de börjar röra sig, viftar på svansen.
Efter ytterligare 5 dagar så blir det frisimmande yngel.
#108 - 12 augusti 2008 18:56
nä.. har en känsla att de i det lilla karet lämnar bladet redan i morgon..
#109 - 12 augusti 2008 19:06
Så,,, nu har jag ställt artemia på kläckning.
Har du köpt än Ibanez?
#110 - 12 augusti 2008 19:21
ehum.. nä.. bor ca 5 min te närmsta vettiga akvaristbutik :( dvs göteborg..
skall testa med den dära äggulefodret.. blir en tur ev. på torsdag eller fredag te gbg.. skall då hämnta en t-5 armatur te 160litare..
#111 - 14 augusti 2008 15:19
Frisimmande

Ja då blev det som jag trodde. De blev frisimmande idag, 4 dagar efter kläckning. Detta är en syn som man har längtat efter länge. Det är minst hundra stycken yngel.
Hoppas nu att man kan få se dom växa upp och få scalare formen nu också.
Nykläckta artemia står på menyn nu för mina små yngel.
#112 - 14 augusti 2008 15:26
Glömde en sak förresten, jag gjorde vattenbyte i 600 liters baljan i går.
Och gissa vad jag hittade idag när jag kom hem. Två romkakor:)
Nu har det varit lika dant efter varje vattenbyte. Men dessa kommer att bli uppäten ganska så snart.
Tänk... nu när vi har flyttat till vårt nya hus och kommit iordning (flyttar nästa vecka) och jag har fått upp ett par odlingskar till. :D:)
#113 - 15 augusti 2008 16:05
Gösta petter vad yngel. Min gissning efter kläckning måste varit fel.
Skulle tippa nu när de simmar att de är runt 150-175 stycken.
#114 - 15 augusti 2008 17:03
Hihi tänk om alla överlever och växer upp, vad ska du göra med 150 scalarer? ;) Knappast ens nån affär som vill ta emot så många. ;)
#115 - 15 augusti 2008 18:05
JojjeN skrev:
Hihi tänk om alla överlever och växer upp, vad ska du göra med 150 scalarer? ;) Knappast ens nån affär som vill ta emot så många. ;)

Ler... ja du, om jag får upp 100 stycken till en storlek av en 5-krona, så har jag redan köpare. Föräldrarna till ynglen är F-1:or så det är inga problem att bli av med till zoobutiker.
#116 - 15 augusti 2008 19:57
JojjeN skrev:

Du kan inte ana hur många det är som vill ha 1 scalarer efter yngelvårdande föräldrar och 2 lokalodlat :)
#117 - 15 augusti 2008 20:00
Vet faktiskt inte skillnaden på scalar och F-1 scalar. ;P
#118 - 15 augusti 2008 20:18
JojjeN skrev:
Vet faktiskt inte skillnaden på scalar och F-1 scalar. ;P

Då skall jag förklara... VF = Vildfångad, vilket betyder att dom är fångade i sin naturliga miljö. Deras barn kallas för F1, Och F-1:ors barn kallas för F-2, osv...
I detta fallet så är alltså mina Scalarer barn från vildfångade scalarer från Peru i sydamerika.
#119 - 15 augusti 2008 20:21
Aha, då fattade jag. =) Häftigt, du måste kunna tjäna rejält på att odla vildfångat? :O
#120 - 15 augusti 2008 20:23
JojjeN skrev:
Aha, då fattade jag. =) Häftigt, du måste kunna tjäna rejält på att odla vildfångat? :O

:) pengar är bara pengar.
#121 - 15 augusti 2008 20:28
SOm du kan köpa mer VF för. ;)
#122 - 15 augusti 2008 20:36
JojjeN skrev:
SOm du kan köpa mer VF för. ;)

Har redan beställt. Kommer i höst!!!
#123 - 15 augusti 2008 20:38
Härligt =)

Hur mycket kostar vildfångat? Inte för att jag funderar på att köpa i nuläget, men skulle vara kul att veta.
#124 - 16 augusti 2008 15:00
skall bara flika in att mitt bar har igår fått massor av frisimmande yngel!! :D uppskattar till 200st.. vill så badly ta väck föräldrarna för att nästintill garrantera att de överlever men skall nog hoppas på att föräldrarna beter sig ynglevårdande..

så grymma!! :D
#125 - 16 augusti 2008 18:03
Ibanez skrev:
skall bara flika in att mitt bar har igår fått massor av frisimmande yngel!! :D uppskattar till 200st.. vill så badly ta väck föräldrarna för att nästintill garrantera att de överlever men skall nog hoppas på att föräldrarna beter sig ynglevårdande..

så grymma!! :D

Roligt... jag är i samma läge, fast jag tvekar inte på att dela dom. Mina kommer som jag sagt tidigare sagt att få gå med mamma å pappa. Sen får det gå som det gör. Jag skulle tippa att jag har runt hundra nu efter två nätter. Har gått åt en del, vet ej om de har självdött eller om dom har sätt väldigt goa ut för föräldrarna.
#126 - 17 augusti 2008 10:11
tonpet skrev:
Roligt... jag är i samma läge, fast jag tvekar inte på att dela dom. Mina kommer som jag sagt tidigare sagt att få gå med mamma å pappa. Sen får det gå som det gör. Jag skulle tippa att jag har runt hundra nu efter två nätter. Har gått åt en del, vet ej om de har självdött eller om dom har sätt väldigt goa ut för föräldrarna.

hmm.. risken finns att de är en frestelse för päronen.. är det föresten bara att mata på som vanligt för föräldrarna? har inte tänkt på detta tidigare eller stressar det dem och så??
#127 - 17 augusti 2008 11:59
Jag brukar mata lite mer än vanligt och dom äter. Min tanke var/är att dom hela tiden skall vara lite mätta och inte få för sig att ta ynglen.
Om det är rätt eller inte vet jag inte men det verkar fungera.

Sen är det ju så att en scalare blir aldrig mätt i huvudet, även om magen är full. Dom kan faktist äta så mycket att de dör.
Mata på bara Ibanez
#128 - 17 augusti 2008 12:02
du har en poäng där.. håller på o matar rätt friskt nu ifs ;)
#129 - 17 augusti 2008 12:23
Fan va najs med yngel! jag har bara ett akvarium så mina yngel blir uppätna av allt annat inom några dagar, oavsett hur duktiga föräldrar mina ellioti är... :(
Har ni inga bilder på era frisimmare?
#130 - 17 augusti 2008 12:25
Big_Sal skrev:
Fan va najs med yngel! jag har bara ett akvarium så mina yngel blir uppätna av allt annat inom några dagar, oavsett hur duktiga föräldrar mina ellioti är... :(

har bara en värdelsäs mobilkamera och ett redigt skitet kar.. :p men lägger upp lite bilder strax så du får en liten hint..
#131 - 17 augusti 2008 12:33
oöverträffbart dåliga bilder och bortsätt från det gröna [:o] så skymtar man yngel..

de är uppdelade i 2-3 mindre grupper.. sött..
#132 - 17 augusti 2008 16:11
Big_Sal skrev:

Har en dålig bild, men där syns det lite iaf.
#133 - 17 augusti 2008 16:44
fy va härligt! :) men det är fler yngel än som syns på bilden eller?
#134 - 17 augusti 2008 18:09
ja, det är ca. 60 kvar.
Dom går åt....
#135 - 18 augusti 2008 10:39
hmm.. vill man ha yngelvårdande päron så får man räkna med svinn ;)

har en obehaglig kännsla av att mitt bestånd sakta blir färre.. kan inte uppskatta riktigt hur många det är.. under 200 kanske kvar..
#136 - 18 augusti 2008 10:56
Ja tyvärr så är det så här.
Men jag är helt säker på att det kommer att lösa sig. Dom övar fortfarande och blir bättre för varje gång. jag har även märkt på mina att det blir mer rom varje gång.
Så... det är bara att stå ut, det är inget roligt att få en massa frisimmande som bara blir färre och färre ju lägre tid det går.
#137 - 18 augusti 2008 11:03
nä.. ja är nära på vippen att ta ur föräldrarna.. en oerfaren mas desperation? klarar de det så klarar de det.. men ser ja att ungar försvinner i omänsklig rask takt så tar ja ur ungarna..

då ja inte kommit igång med kläcka artemia[:o] så har ja något som heter: liquifry 1 och 2.. hoppas att detta är något bra.. erfarenheter?
#138 - 18 augusti 2008 16:11
Jag använder också liquifry 1, men bara en gång om dagen. De andra måltiderna får dom artemia.
Det fungar och är helt okey.
#139 - 18 augusti 2008 16:56
När det försvinner yngel beror det ofta på att de sugs in i pumpen eller att de får för dåligt med mat.
#140 - 18 augusti 2008 17:14
rsoderberg skrev:
När det försvinner yngel beror det ofta på att de sugs in i pumpen eller att de får för dåligt med mat.

Ops... för dåligt med mat får dom inte här, så det blir till att kolla pumpen.
#141 - 18 augusti 2008 18:39
hmm.. funderar på att stänga av pumpen.. då det kan vara denne som e boven.. här matas det väldigt friskt med..

när ja använder liquidfry 1 så brukar ja ta ett glas med några matskedar fatten.. rätt doserat med liquidfry och rör runt lite.. rätt eller fel?? det blir bara som små klumpar i karets botten annars.. skall det vara så??
#142 - 18 augusti 2008 18:47
Livräddaren Rille,Tack säger 11 små scalareyngel....
Såg även en hel del som var döda.
Nu är det fixat, föstmön blev av med ett par stumpbyxor som jag var tvungen att klippa lite i.
Nu skall det bli roligt och se om minskandet slutar.
#143 - 18 augusti 2008 18:58
hehe.. har tyvärr ingen huggorm hemma som ja kan "låna" några stumpbyxor av så det blir att ja får skaffa det i morgon..

vänta o se..

har ni ngt svar angående det ja skrev förut?
#144 - 18 augusti 2008 19:07
Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men så här gör jag.
Jag tar vatten på en matsked och häller på lite liquidfry, väntar lite, eller skakar skeden tills det sjunker. Sen tar jag min lilla spruta och suger upp allt, och sprutar ner i karet där ynglen är.
#145 - 18 augusti 2008 19:11
"ser" man att de äter? tycker själv att det är oerhört svårt att avgöra.. men ett tecken på att de äter är väl helt enkelt att de fortfarande lever :)
#146 - 18 augusti 2008 19:20
Jag ser att dom äter.... titta noga så ser du nog.
#147 - 18 augusti 2008 19:30
får ta o gå under lupp då ;)
#148 - 19 augusti 2008 18:34
Det fungerar för att få en del att överleva, men det kommer inte att bli lika bra som med nykläckt artemia. Bra att det var pumpen men det var det jag trodde, de brukar inte äta upp frisimmande yngel. Använd glasslådemetoden för enklare än så blir det inte. Semestern tog hårt på mina men det simma i alla fall ca 70st mini scalarer he he he. Tja det dröjer inte länge innan jag har några hundra igen.
#149 - 19 augusti 2008 18:38
rsoderberg skrev:
Det fungerar för att få en del att överleva, men det kommer inte att bli lika bra som med nykläckt artemia. Bra att det var pumpen men det var det jag trodde, de brukar inte äta upp frisimmande yngel. Använd glasslådemetoden för enklare än så blir det inte. Semestern tog hårt på mina men det simma i alla fall ca 70st mini scalarer he he he. Tja det dröjer inte länge innan jag har några hundra igen.

ser vi fram emot ;) likt förbaskat så glömde ja skaffa in både glasslåda te artemian och nylonstrumpa [B)] men det verkar inte som om det har minskat i antal hos mina yngel iaf..

karet ser riktigt risigt ut nu eftersom ja inte vågar röra det [:o]
#150 - 19 augusti 2008 20:24
Nu fick mina artemia för sista gången idag och till och med föräldrarna äter det.
Dom har växt till sig bra nu på bara ett par dagar.
Nu har dom inte minska i antal sen jag fick fästmöns strumpbyxa runt pumpen.
Blir sprutilsker på mig själv för att jag inte tänkt på pumpen tidigare. Men men ,, det kommer fler.
Ibanez... Jag har gjort vattenbyta och rengjort i yngelkaret med föräldrarna och det gick jättebra.
Sista gången nu så sög jag med ett par yngel,,, men det var bara att håva upp igen.
#151 - 19 augusti 2008 22:26
Kul att det går bra för er grabbar!
Mina lägger nog snart igen.. Hoppas på tredje gången gillt! :)
#152 - 20 augusti 2008 19:14
Positiva problem

Nu behöver jag lite hjälp.
Nu har mina scalarer, som går ensamma med sina frisimmande yngel lagt väldigt mycket rom på ett blad.
Hur skall jag nu göra med ynglen, skall dom få gå kvar med föräldrarna?
Och sen till det värsta... vi flyttar på lördag till hus... hur skall jag nu göra med rommen?
#153 - 20 augusti 2008 19:22
ojojoj.. ja troligtvis så finns det nog inte så mkt att göra med rommen va ja vet.. får hoppas att nogon kommer med en genial ide..

hur stora är ynglena??

när ja tog över mitt skalar par hade de yngel på dryga 3-5mm o dessa blev mat för skalarparet efter transporten :( kanske får gå i eget kar?

har själv börjat me ett experiment genom att ja har delat på ynglena.. ca hälften går fortfarande hos föräldrarna i 54L och resterande har ja flyttat te ett 16 liters kar med god underhåll..
#154 - 20 augusti 2008 19:55
har själv börjat me ett experiment genom att ja har delat på ynglena.. ca hälften går fortfarande hos föräldrarna i 54L och resterande har ja flyttat te ett 16 liters kar med god underhåll..
Smart tycker jag, då du inte förstör yngelvården. Tror att scalarerna accepterar det om man inte tar för många.
hur stora är ynglena??
Skulle tippa att dom är runt 5 mm.
#155 - 20 augusti 2008 19:57
vackert.. mina ligger nog precis steget efter :)
#156 - 20 augusti 2008 21:17
tonpet skrev:
Nu behöver jag lite hjälp.

Nu har mina scalarer, som går ensamma med sina frisimmande yngel lagt väldigt mycket rom på ett blad.

Hur skall jag nu göra med ynglen, skall dom få gå kvar med föräldrarna?

Och sen till det värsta... vi flyttar på lördag till hus... hur skall jag nu göra med rommen?

De lägger rom som mat till sina yngel, du kan inte ana vad de växer på den dieten :D
#157 - 20 augusti 2008 21:18
Ibanez skrev:
ojojoj.. ja troligtvis så finns det nog inte så mkt att göra med rommen va ja vet.. får hoppas att nogon kommer med en genial ide..

hur stora är ynglena??

när ja tog över mitt skalar par hade de yngel på dryga 3-5mm o dessa blev mat för skalarparet efter transporten :( kanske får gå i eget kar?

Tyvärr så kommer du inte att få dem att växa bra i så litet akvarium, de kommer också att få krokiga och fula fenor.
#158 - 21 augusti 2008 10:49
rsoderberg skrev:
De lägger rom som mat till sina yngel, du kan inte ana vad de växer på den dieten :D

:D Bara ler :D
Ja du, skulle det vara så, så är det synd. För nu är det mycket rom.
Detta är nu femte gången för detta paret, och det blir bara större å större romkakor.
#159 - 21 augusti 2008 15:21
tonpet skrev:
:D Bara ler :D

Ja du, skulle det vara så, så är det synd. För nu är det mycket rom.

Detta är nu femte gången för detta paret, och det blir bara större å större romkakor.

Hos det ena paret så äter syskonen upp rommen under ett par dagar, medan de hos det andra paret väntar tills de är frisimmande innan de äts upp. Detta händer hos min polare med + att jag har läst det i en bok. Inte är det synd inte, dina miniscalarer kommer att växa som 17 he he he.
#160 - 22 augusti 2008 07:55
Då var det dan före doppare dan...
Ja nu börjar jag flytten på allvar. Nu skall jag börja tömma karen på fisk och åka bort till det nya huset och koppa i dom i ett 150 liters kar som står färdigt. Hur nu alla skall få plats där... men har inget val!
Imorgon kommer det tre välväxta gubbar som skall hjälpa mig att flytta två meters karet. Det är det jag är mest orolig för... tänk om... åhh...
ja ja den som lever får se... jag lär ju skriva ett par rader om hur det går... fast nu åker ju datan ikväll också, så vi får se när det blir.
Nu skall jag håva yngel...
Ha de..
#161 - 22 augusti 2008 08:30
tonpet skrev:
Då var det dan före doppare dan...

Ja nu börjar jag flytten på allvar. Nu skall jag börja tömma karen på fisk och åka bort till det nya huset och koppa i dom i ett 150 liters kar som står färdigt. Hur nu alla skall få plats där... men har inget val!

Imorgon kommer det tre välväxta gubbar som skall hjälpa mig att flytta två meters karet. Det är det jag är mest orolig för... tänk om... åhh...

ja ja den som lever får se... jag lär ju skriva ett par rader om hur det går... fast nu åker ju datan ikväll också, så vi får se när det blir.

Nu skall jag håva yngel...

Ha de..

Då får jag önska lycka till med flytt och yngel och tvåmeterskaret och allt!!:D
Hoppas de inte blir alltför störda av flytten bara!

Jag har satt in en extra pump i mitt stora kar, tror att jag stört scalarerna i sitt lekande, 3 veckor sedan förra leken nu men de har börjat putsa blad och har nåt fuffens för sig i ena hörnan bakom växterna nu...
Som sagt; hoppas på tredje gången gillt!!
#162 - 22 augusti 2008 12:34
Halvtid

Ja du var det halvtid med pizza på menyn.:p[:-111]
Nu är jag klar med de små karen, nu till den stora jakten efter alla fiskar som vill stannar kvar där dom är i det stora karet. Men pizza först....

Tackar NIC, det kan jag behöva nu. Det som oroar mig mest är faktist karet, tänk en lite islagning eller felbelastning så det spricker, eller bara går i läck.
Sen e det som du skriver,,, Stressen, framförallt så är ju scalarer lite känsliga mot det.
Men det finns inget att göra nu, utan bara köra på och hoppas att det går bra.
Hoppas nu dina scalarer har lugnat sig och kommer igång med romläggningen.
Kommer kanske en lite rapport ikväll hur flytten av alla fiskar gick till 150 liters karet.
#163 - 22 augusti 2008 13:09
Det kommer att gå bra. Om inte så ta det då :)
#164 - 22 augusti 2008 14:05
rsoderberg skrev:
Tyvärr så kommer du inte att få dem att växa bra i så litet akvarium, de kommer också att få krokiga och fula fenor.

det är inte tanken att ha de där ett längre tag.. bara till de blir dryga cmetern.. sedan får de gå i det större 160 liters karet.. detta är lite av ett experiment för att se vilka som växer bäst och klarar sig bäst osv. av de som går hos päronen o de som inte gör det.. än så¨länge är det dött lopp.. :)

får hoppas att det går bra med flytten för dig tonpet och vi håller tummarna för nics tredje gången gillt ;)
#165 - 22 augusti 2008 17:24
Ibanez skrev:
det är inte tanken att ha de där ett längre tag.. bara till de blir dryga cmetern.. sedan får de gå i det större 160 liters karet.. detta är lite av ett experiment för att se vilka som växer bäst och klarar sig bäst osv. av de som går hos päronen o de som inte gör det.. än så¨länge är det dött lopp.. :)

får hoppas att det går bra med flytten för dig tonpet och vi håller tummarna för nics tredje gången gillt ;)

Tyvärr så räcker troligen inte 160l heller lite beroende på höjd, jag har provat med 160l med en höjd på 40cm och de blev krokiga. Nu kör jag med 55 - 60cm höga akvarier och då blir de perfekta. De ca 70 st som jag har nu som är ca 5-6cm höga är alla perfekta i fenorna. Så det börjar bli dags att dra upp en ny kull igen.
#166 - 24 augusti 2008 11:29
rsoderberg skrev:
Tyvärr så räcker troligen inte 160l heller lite beroende på höjd, jag har provat med 160l med en höjd på 40cm och de blev krokiga. Nu kör jag med 55 - 60cm höga akvarier och då blir de perfekta. De ca 70 st som jag har nu som är ca 5-6cm höga är alla perfekta i fenorna. Så det börjar bli dags att dra upp en ny kull igen.

hmm.. jo ja har lite planer på att inföskaffa ett större kubkar på 50x50x50.. eller kankse retn av 70 i höjd..

det konstiga är att de äldre paret som ja har i 54litar lekburken så sträcker de på sig fullt ut och ingen krokighet alls..
#167 - 25 augusti 2008 03:47
Ibanez skrev:
hmm.. jo ja har lite planer på att inföskaffa ett större kubkar på 50x50x50.. eller kankse retn av 70 i höjd..

det konstiga är att de äldre paret som ja har i 54litar lekburken så sträcker de på sig fullt ut och ingen krokighet alls..

Har de växt upp från små i det på 54l ?
#168 - 27 augusti 2008 11:11
Sista flytten... hoppas de iaf.

Ja då var man på plats i det nya huset. Allt har gått bra.
Angående alla kar å fiskar så har det gått kanon. Det enda som hände var att romkakan som scalareparet hade lagt i karet tillsammans med sina frisimmande yngel blev uppäten. Stressen vid flytt å allt gjorde detta förmodar jag.
Men alla yngel och andra fiskar har klarat sig.
600 liters karet har jag fått upp och fyllt upp det. Växter och allt utom fisk är i. Det får stå så nu med pumpen igång tills helgen eller nästa vecka.
Nu har jag fått en hel källare som jag kan inreda med många kar... :)
Sitter på jobbet nu då internet hemma inte kommer igång förren 1/9, så jag kommer inte bli så tjatig här.. Jag läser varje dag, men hinner inte alltid att skriva.
#169 - 1 september 2008 10:44
Scalareform

Nu har mina yngel börjat att få scalareformer. Dom ser så himla gulliga ut.
Dom äter väldigt mycket, och framförallt nykläckta artemia. Det älskar dom.
Nu är 600 liters karet igång och alla fiskar tillbaka. Efter två timmar i det stora karet så började ett par och vakta revir och ett annat började putsa på ett blad. Så nu blir det att få igång lite fler kar i källaren.
Gissa om jag är nöjd och glad att detta är klart med flytten.
#170 - 1 september 2008 18:01
tonpet skrev:
Nu har mina yngel börjat att få scalareformer. Dom ser så himla gulliga ut.

Dom äter väldigt mycket, och framförallt nykläckta artemia. Det älskar dom.

Nu är 600 liters karet igång och alla fiskar tillbaka. Efter två timmar i det stora karet så började ett par och vakta revir och ett annat började putsa på ett blad. Så nu blir det att få igång lite fler kar i källaren.

Gissa om jag är nöjd och glad att detta är klart med flytten.

Gott att det löst sig bra!
Hur gamla är dina scalaresmåttingar?
De flesta av mina ca 40 st blev frisimmande idag..
Ska snart flytta de till mitt nya 126 liters. Hur länge ska man vänta tycker du? nån vecka typ..?
#171 - 2 september 2008 09:55
rsoderberg skrev:
Har de växt upp från små i det på 54l ?

jo det har de faktiskt.. enl. förra ägaren så köpte han dessa 2 som mkt små och har sen varit i ett 54L kar..

mina yngel börjar med små smott få en karakteristisk skalarform.. nice :D
gissar på runt en 50 yngel kvar.. + att föräldrarna nu lagt rom igen.. med förhoppning om att ynglena får lite extra föda..

kul att höra att det funkar för dig tonpet!!
har tyvärr inget svar te dig NIC..
mina dåvarande yngel flyttades med päronen efter ca 3 veckor och de blev snabbt mat för dessa.. anser att det är en liten schansning..
#172 - 2 september 2008 11:11
NIC skrev:
Gott att det löst sig bra!

Hur gamla är dina scalaresmåttingar?

De flesta av mina ca 40 st blev frisimmande idag..

Ska snart flytta de till mitt nya 126 liters. Hur länge ska man vänta tycker du? nån vecka typ..?

Jag vet inte riktigt, det finns dom som säger att man skall låta ynglen gå med sina föräldrar tills dom är som en 50 öring i storlek. Jag kommer framöver i alla fall låta dom gå ihop tills dom får scalareformen.
Då jag bara har kvar ca 20 stycken så delade jag på mina igår faktist. Så nu går ynglen själva och föräldrarna går själva i ett annat 150 literskar.
Detta bara för att nu på allvar försöka få fram flera hundra frisimmande små scalarer. Har köpt ett medel idag som man skall hälla i så fort som möjligt efter romläggning för att förhindra vita romkorn. Han jag köpte det av sa att jag kommer se en otrolig ökning. Han menade att när han använde detta så kläcktes 95 procent av rommen.
Skall prova iaf...
Mina småscalarer är idag 19 dagar.
#173 - 2 september 2008 14:29
hmm.. va heter detta medel? har själv aldrig hört talas om ett sådant..
#174 - 3 september 2008 11:06
Ibanez skrev:

Det är ett vanligt "medel" som finns i de flesta zoo butiker. Skall kolla när jag kommer hem, då jag inte kommer ihåg vad det heter. Återkommer...
#175 - 3 september 2008 16:10
Ibanez skrev:

Skulle gissa att det heter fungistop, det fungerar även mot canyo.
#176 - 6 september 2008 16:50
Ibanez skrev:

Nu har jag fått igång internet och flytten börjar lägga sig.
Jo det heter Mycopur och det en av Sera´s produkter. Skelle gissa att det är något liknande som Rsöderberg skrev.
#177 - 6 september 2008 17:03
Lite uppdatering av läget

Flytten sammanfattar jag snabbt med att det har gått kanon.
På fiskfronten så också allt gått väldigt bra. I det stora karet så har det varit ett par romkaker (som snabbt har blivit uppäten).
I yngelkaret så växer de små (som nu har fått scalareform) som bara tusan. Tycker att jag nästan varje dag kan se hur de har växt.
Föräldrarna har jag flyttat till ett 150 liters kar, där dom går själva.
Och gissa vad som hände redan efter ett par dagar i det nya karet....:confused:
Ja, dom har nu lagt rom på två blad, grymt mycket. Det är nu ca. 26 timmar sen.
Här kör jag nu ett litet prov. Direkt efter att de lagt rommen så skickade jag i Mycopur, som skall förhindra att det blir så många vita romkorn.
Just nu är det tre stycken. Vid de andra gånger så har det varit mer efter ett dygn. Men samtidigt så har det varit andra dygnet som de flesta har blivit vita.
Skall bli väldigt spännande att se i morgon hur det ser ut.
#178 - 7 september 2008 18:45
klart slut!!!

Ja då var det testet slut. idag när jag kom hem så var allt uppätet.
Det par som bara blivit bättre och bättre hela tiden. Jag fattar inget...
Undra om det kan vara Mycopuren som gjorde detta.
Jag skall testa en gång till, och stämmer det så blir det om 12-14 dagar. Det är den intervallen dom har hållt de sista fem gångerna.
#179 - 7 september 2008 18:51
tonpet skrev:
Ja då var det testet slut. idag när jag kom hem så var allt uppätet.

Det par som bara blivit bättre och bättre hela tiden. Jag fattar inget...

Undra om det kan vara Mycopuren som gjorde detta.

Jag skall testa en gång till, och stämmer det så blir det om 12-14 dagar. Det är den intervallen dom har hållt de sista fem gångerna.

Visst e d irriterande..., just som man tycker att de börjat bli bättre och är nästan där så tar det hela en tvärvändning och allt blir uppkäkat... :mad:

Ang. det du skrev om att man kan se småttingarna växa dag för dag håller jag helt med dig om, tycker jag ser mina utvecklas lite varje dag!
Är grymt nyfiken på hur mina kommer se ut färgmässigt då mamman är gul och pappan har den vanliga ursprungsfärgen, (om man kan säga så..) grå med svarta streck. Nån som har erfarenhet av det?
#180 - 9 september 2008 16:40
Irriterande jaaa...
Nä,,, nu är det bara bita ihop och satsa hårdare.
Till helgen drar jag igång ett rent odlingskar till där ett par skall få gå tills .... ja nu j***ar.
Så om två veckor så skall jag ha tre rena odlingskar igång med enbart F-1 par i.
Nic, angående färg så har jag ingen aning. Men det skall bli roligt att få höra vad det blev.
#181 - 14 september 2008 17:33
tonpet skrev:
Irriterande jaaa...

Nä,,, nu är det bara bita ihop och satsa hårdare.

Till helgen drar jag igång ett rent odlingskar till där ett par skall få gå tills .... ja nu j***ar.

Så om två veckor så skall jag ha tre rena odlingskar igång med enbart F-1 par i.

Nic, angående färg så har jag ingen aning. Men det skall bli roligt att få höra vad det blev.

Hur går det?
#182 - 14 september 2008 18:39
Nu har jag precis fyllt upp kuben, och gjort vattenbyten i alla kar.
Nästa helg så tar jag ur två par ur det stora karet och placerar ut dom i egna kar.
Sen är det bara att vänta och se.
Det paret som går själva verkar nu efter snart 3veckor i 150 liters karet att ha hittat hem. Hoppas och tror att det snart blir nått där.
#183 - 15 september 2008 16:30
tonpet skrev:
Nu har jag precis fyllt upp kuben, och gjort vattenbyten i alla kar.

Nästa helg så tar jag ur två par ur det stora karet och placerar ut dom i egna kar.

Sen är det bara att vänta och se.

Det paret som går själva verkar nu efter snart 3veckor i 150 liters karet att ha hittat hem. Hoppas och tror att det snart blir nått där.

Det blir det säkert, nu ska jag snart leverera de drygt 50st som överlevde semestern till en djuraffär. Sedan är det väl bara att börja på en ny kula när mörkret sakta sänker sig över oss :)
#184 - 27 september 2008 10:38
hade för en tid sen ett litet experiment genom att dela på de frisimmande ynglena (dela upp dem i olika kar, ett gäng separerade från föräldrarna och resterande stannar kvar) kan med glädje medela att de som var kvar hos päronen klarade sig bäst.. är nu ca 10st centimeterstora yngel där i menas det bara är en 2-3 st något mindre i storlek i den andra baljan..

kan lugnt säga att ja har yngelvårdande föräldrar iaf :)
#185 - 27 september 2008 13:15
Härligt att höra att det gick bäst med föräldrarna.
Det är så underbart å se de små när de har fått sin scalareform, och går med föräldrarna.
Nu är mitt nästa mål att få fram ett par hundra småttingar som går med sina föräldrar.
Sagt det förut.... och säger det igen. Ger mig aldrig, och skall hålla liv i denna tråd tills jag lyckas.
Jag har nu tre par F-1:or som går i egna rena odlings kar för att lyckas.
Men men, det är mycket samma skall stämma och fungera för att man skall lyckas.
#186 - 28 september 2008 15:04
tonpet skrev:

Det är så underbart å se de små när de har fått sin scalareform, och går med föräldrarna.

Nu är mitt nästa mål att få fram ett par hundra småttingar som går med sina föräldrar.

Sagt det förut.... och säger det igen. Ger mig aldrig, och skall hålla liv i denna tråd tills jag lyckas.

Rätt inställning :)
#187 - 28 september 2008 15:11
tonpet skrev:

Kan du skicka din e-mail till mig?
#188 - 28 september 2008 19:37
tonpet skrev:

Håller tummarna för att du ska lyckas!!
#189 - 12 oktober 2008 18:34
Det var ett tag sen, men jag ger mig inte.
Idag har jag tre rena odlingskar med F-1 par gående i.
Och nu börjar det hända lite saker. I kuben la de rom igår och i 150 liters karet så är det snart lek på G. Dom har varit nu gått där många veckor utan att komma men nu efter ett vattenbyte och massor med fryst artemia så verkar det som de blivit "pilska" igen. De har nu idag putsat blad på svärdplantan, så jag hoppas nu att det händer något där.
I det tredje karet så har de inte blivit riktigt hemmavana än så det är bara att vänta.
Skulle det lyckas i alla karen så blir det till kläcka artemia i mängder. Men här är jag beredd, har tre glaslådor som bara väntar och en himla massa artemia.
Nu har jag jag bättre förutsättning på alla sätt, än när denna tråd startade så nu är det bara att vänta.....
Återkommer :)
#190 - 18 oktober 2008 08:46
onda människor!
Precis när jag trodde att jag kommit över min scalare-feber och inte var intresserad av att hålla den här fisken. SUCK! Passar väl bra att jag igår köpte ett 45cm högt kar också då. Blir till att övertala flickvännen som ser på det karet som sitt och vill ha marmorgurami. :)
#191 - 18 oktober 2008 13:44
En gång Scalareälskare, alltid Scalareälskare.
Och i detta fallet så får faktiskt flickvännen komma i andra hand.
Så gå nu och köp dig ett litet kar till henne som hon kan ha sina gurami i och när du ändå är i handlartagen så köp dig ett gäng Scalarer till dig.
Och du... Scalarefeber går aldrig över, bara vilar ibland!
#192 - 18 oktober 2008 19:20
haha ja det är väl så. :) jag ska vänta några veckor så att karet får komma igång ordentligt. har tjatat lite idag och hon har gått med på scalarer. :)
Har haft lite problem med sjukdom i det lilla karet så vi ska vara helt klara med det innan vi skaffar något nytt har vi bestämt. Men sen sen sen! Då ska jag komma och köpa 6 stycken av dig. :)
#193 - 26 oktober 2008 08:35
hur går det?

Annons