extremt svullen pansarmal!

#1 - 13 augusti 2008 14:33
Min pansarmal hona har svällt som en ballong! Hon kan knappt simma för att hon är så tjock. det är både på magen, hela vägen och på ryggen, efter ryggfenan och ut på stjärtfenan.

Jag vet inte om hon kan vara romstinn för hon har inte lagt rom på flera månader.

Inga fjäll står ut och ingen annan fisk verkar påverkad.

det ser otäckt ut! jag vet inte vad jag ska göra :(
#2 - 13 augusti 2008 15:03
Jag tycker att det låter som bukvattensot :/ Min scalare hade det, å den blev en riktig tjockis, innan den gick bort, den hade heller inga utstående fjäll :/ Men jag överlåter nog frågan till någon som är kunnigare :]
#3 - 13 augusti 2008 15:25
Har du möjlighet att ta en bild på henne?
#4 - 13 augusti 2008 15:32
Xzion skrev:
Har du möjlighet att ta en bild på henne?

jag ska försöka, hon gömmer sig lite i buskarna
#5 - 13 augusti 2008 16:00
en suddig bild, det bästa jag kunde få till just nu. Kan försöka igen om hon kommer fram lite... Man ser henne framifrån och kan iaf ana hur stor hon är.

Hon är nästan dubbelt så stor som hanarna!
#6 - 13 augusti 2008 20:31
Jäklar va tjock hon va! :eek: Jag vet att min hona är lite rundare än hanarna men det där tar priset!

Jag vet inte om det kan vara bukvattensot? Här får du en länk till symptom och behandling mm.

http://www.akvariefisk.com/sot/bukvattensot.php
#7 - 13 augusti 2008 21:18
den där är det bara att ta bort på en gång så den slipper lida mer! garanterat så är fiskens innanmäte sprängfullt med var, troligen pga en invärtes infektion och kan tänkas vara väldigt smärtsamt[B)]
#8 - 13 augusti 2008 21:43
Jag hade en kilfläcksrasbora som såg ut som värsta braxen (ungefär som din mal) jag trodde den var romstinn eller nåt men den började simma halvt ryggsim efter en tid så jag fick avliva den :/
#9 - 14 augusti 2008 05:56
f*n! ni har rätt. Åh vad jobbigt!

*styrka, kraft och mod*
#10 - 14 augusti 2008 06:34
:( nu är det gjort.

så här såg hon ut, bättre bilder.

Ser ni att hon var alldeles svullen även över ryggen? För att inte tala om magen...
#11 - 14 augusti 2008 09:13
Vad läskig hon såg ut! Ja det var nog rätt beslut av avliva, man vill ju inte riskera att de andra fiskarna blir smittade om det skulle vara något smittsamt. Det ser ju inte särskilt skönt ut heller :(
#12 - 14 augusti 2008 14:47
Nej, när jag tog upp henne med håven protesterade hon inte ens. Sprattlade knappt alls i plastpåsen heller utan var rätt spak.

Undrar fortfarande om det möjligen var bukvattensot?!
#13 - 30 september 2008 12:59
Tänkte bara berätta att en av mina pansarmalar svullnade upp på liknande sätt (dock inte lika mycket) och fick utstående svullna ögon, för 2 veckor sedan. Han låg och flämtade på botten hela tiden. Men jag lät honom vara och konstigt nog gick svullnaden bort efter en vecka och nu är han normal igen! Trots att han såg jätteläskig ut.... Så jag är glad att jag inte avlivade honom!

Antar att det kan vara maskar eller parasiter i magen, och då har jag ju dem i vattnet ändå, så visst kan det hända igen. Men alla fiskar verkar må bra.

Men i ditt fall verkade det ju vara något ännu värre som hänt.
#14 - 4 oktober 2008 08:24
Jag råkade ut för samma sak i natt :( Men min dog. Jag trodde att den hade fått i sig lite för mycket artemia för den åt med alla andra och senare på kvällen tyckte jag den var lite svullen som sagt jag trodde att den hade glufsat i sig lite mycket. Men imorse var den död och svullen. Men inte lika mycket som på bilden i denna tråd.
Vet inte vad det var för något.
#15 - 4 oktober 2008 09:48
Tråkigt när det händer!

Mina andra två lever fortfarande och mår bra. de uppvisar inga symptom på "vad det nu var" så jag funderar på att våga mig på att utöka beståndet med ett par honor och någon hane till.

har du undersökt fisken? när jag avlivade honan på bilden var hon full av var så det verkar ju troligt att det var bukvattensot ändå. Någon typ av infektion iaf.
#16 - 4 oktober 2008 10:23
Låter som jag har något liknande.. noobie på detta men läsa kan man.
Den första pansarmalen (som på bilden) är la 2 mån i min ägo.
Fick en flytt från 18 liters till ett 54 liters å en ny kompis Mini Pansar. Fast "den" växer så det knakar. Nr 1 blir juh inte mindre av det.
Så min teori va att skaffa mera malar 1 rengbågshaj å en "kusin" till den (Röd stjärtfena) å ser lika dan ut. Sedan finns Malin... Simma runt på rutorna.
Göder de med frysmat å flingor av en massa olika sorter.
Hade det inte varit för 2 platys å 4 neon så hade de inte fått mat mer än varannan dag.... Tips å svar tack.
#17 - 4 oktober 2008 11:43
linda.n skrev:
Tråkigt när det händer!

Mina andra två lever fortfarande och mår bra. de uppvisar inga symptom på "vad det nu var" så jag funderar på att våga mig på att utöka beståndet med ett par honor och någon hane till.

har du undersökt fisken? när jag avlivade honan på bilden var hon full av var så det verkar ju troligt att det var bukvattensot ändå. Någon typ av infektion iaf.

Ingen en annan visar någon symtom heller för mig än så länge. Jag hoppas inte att de andra också bli sjuka.

Nej jag vågade inte undersöka den. Det kanske var bukvattensot också jag vet inte. Om någon annan bli sjuk får jag kolla den lite mera kanske.
#18 - 5 oktober 2008 09:05
Basmurf Jag förstår inte riktigt vad du vill veta, men det låter som om du skaffade fler malar av en helt annan art som "Kompisar" till pansarmalen? Det fungerar ju inte. Pansarmalar vill vara minst 5 stycken av exakt samma art.

Som det står i den här tråden så vet vi inte varför vissa pansarmalar svullnar upp och dör, men troligen har det att göra med en tarminfektion av något slag.

Regnbågshajar är för stora för ett 54-liters akvarium. Det hade varit bättre om du bara haft pansarmalar som mal i akvariet. Det låter som om du matar ganska mycket, det är bäst att mata sparsamt om det är någon fisk som inte mår bra. Jag matar mina varannan dag, bara så mycket att det äts upp direkt.

Pansarmalar vill ha speciella sjunkande tabletter som löser upp sig långsamt på botten. Man kan mata dem när det är släckt i akvariet.
#19 - 15 oktober 2008 17:22
Nur har tyvärr fler gått bort för mig.
två pansarmalar och en platy.
Jag såg nu att den andra platyn har väldigt tunt, spaghetti liknade bajs.
En av malarna vet jag svullnade upp den andra hann jag inte ens märka att den va dålig. Samma sak med platyn, jag blev så förvånad att hon dog för jag har inte hunnit märka att hon va sjuk. Men jag tror att hon var lite svullen om magen när jag fångade upp henne.

Är det någon som vet vad jag har råkat ut för?
Är det buksot? Hur ska jag behandla mitt kar?
#20 - 16 oktober 2008 17:57
Skriv ett nytt inlägg i en ny forumtråd, tror det är bättre och du kommer få fler svar då.
Beskriv också följande saker i din nya tråd:
- Hur länge har akvariet varit igång
- Vilken pump/filter använder du?
- Hur ofta gör du delvattenbyten?
- Hur ofta och hur mycket matar du?
- Har du bra cirkulation på vattenytan?
- Har du någon speciell sand eller pryl i akvariet?

Det är frågor som folk kommer vilja veta mer om för att kunna ge ett bra svar.

Om många fiskar får liknande symptom kan det vara en sjukdom. Men om de bara är allmänt hängiga eller dör på löpande band kan det också vara förhöjda nivåer av nitrit i akvariet (kan bero på för litet filter eller för mycket matning eller för mycket fisk).

Som sagt, skriv ny tråd, jag kan tyvärr inte hjälpa dig :(

Annons