Extremt Lättodlade fiskar av alla storlekar

#1 - 6 oktober 2007 08:57
Hej,

det var länge sedan en sån här tråd var i ropet och det kanske har tillkommit något nytt och intressant? Jag tänkte att vi kunde försöka lista de arter som lättast reproducerar sig i lite större antal.

Vi har ju de vanliga ungfödarna men de är ju ruskigt bra på att sätta i sig sina yngel. Så jag tycker de är långt ifrån optimala.

Bland de lite större fiskarna återfinns ju den gamla hederliga Sebracikliden. Är ju hyffsat svår att misslyckas med men är i gengäld rätt otrevlig mot övriga innevånare. Behöver nästan ett eget kar per par för att det ska fungera bra.

Natalcikliden sägs ju vara mycket produktig, ansprålslös och hyffsat snäll mot andra fiskar. Dock finns den aldrig inne hos någon grossist så jag har lite smått gett upp på den här...

Hur är det med de lite mindre fiskarna? Någon bra liten art som leker av spontant utan att sen sätta i sig all rom/yngel?

Körsbärsräkor ska ju också vara relativt lätta att få flera av.

Skriv in allt lättlekt ni har hållit i era kar. Stora som små men olika för och nackdelar. Det här är ju endå ett ämne som tas upp relativt ofta.

MVH
/Jens
#2 - 8 oktober 2007 17:18
Någon? Här var det allt tyst...

MVH
/Jens
#3 - 8 oktober 2007 17:53
den mest produktiva fisk jag har haft är Tilapia mariae... väldigt lättlekta och får stora kullar... som nummer 2 i min lista är ett par Jack Dempsey jag hade för en bunt år sen...
#4 - 8 oktober 2007 18:40
Exempel på hyfsat fredliga, inte alltför storväxta, och lättlekta ciklider med bra yngelvård, är Cryptoheros sajica, Archocentrus multispinosa, eldbuk, och blåciklid.
#5 - 8 oktober 2007 18:47
Guppy är väl ganska lättlekta
#6 - 8 oktober 2007 19:21
palett ciklid är väldigt lättlekt ciklid enligt mig...oc röd ciklid.
#7 - 8 oktober 2007 19:27
jag glömde skriva att scalaren är osså lättlekt...där finns jätte många till :p
#8 - 10 oktober 2007 21:31
Kejsartetra och kerritetra får regelbundet yngel i mina sällskapskar. Inga större mängder men heller inget besvär.
#9 - 10 oktober 2007 23:54
Natalcikliden måste slå allt. Har sett den i grossistlistorna tämligen nyligen.
#10 - 11 oktober 2007 00:14
Zybeer skrev:

Hur är det med de lite mindre fiskarna? Någon bra liten art som leker av spontant utan att sen sätta i sig all rom/yngel?

Jag har haft både endlers och pygmesvärdbärare (Xiphophorus pygmaeus). Båda arterna lämnade ynglen i fred. Endlarna fick barn på löpande band medens pygmaeus fick några få yngel per kull.

Just nu simmar 3 mycket söta mosaikgurami-yngel i min 310 liters Asien-biotop. Såg i dag att de redan har fått sina känselspröt :p Föräldrarna är ganska unga så det är deras första kull. Hanen byggde inget skumbo, utan försökte bygga boet med sand :D Jag antar att det beror på att han är ung och oerfaren.
#11 - 11 oktober 2007 08:33
endymion skrev:

Om ni har vägarna förbi här nere i skaraborg så har de haft nataler ett bra tag inne i skövde på Zoofias.
#12 - 11 oktober 2007 09:33
Ancistrus är väl ganska lätt odlad, det största problemet är att dom ynglar av sig för mycket så man måste flytta hanen hela tiden så det inte svämmar över utav yngel.

Thomas
#13 - 11 oktober 2007 11:34
endymion skrev:

Vilken grossist? Jag har varit på jakt efter den sen i somras!

MVH
/Jens
#14 - 11 oktober 2007 11:59
Zybeer skrev:
Vilken grossist? Jag har varit på jakt efter den sen i somras!

MVH

/Jens

Ska kolla idag
#15 - 11 oktober 2007 15:39
Mina endlers har heller aldrig rört ynglen och om dom går i ett kar där det inte finns andra yngelätare kommer det finnas massor...

Kan även säga att scalarer är, enligt mig, väldigt produktiva. Mitt par har lagt ägg konstant sen i november förra året (har dock inte orkat bry mig så naturen har fått haft sin gång)
#16 - 11 oktober 2007 17:17
PlatyYngel skrev:
(har dock inte orkat bry mig så naturen har fått haft sin gång)

Naturen? I ett akvarium?? Hmm :rolleyes:
#17 - 12 oktober 2007 06:30
Ja, dom har fått bli mat åt övriga invånare ;)
#18 - 12 oktober 2007 08:18
PlatyYngel skrev:
Ja, dom har fått bli mat åt övriga invånare ;)

Det jag menar är att man inte kan jämföra vad som händer i ett så begränsat utrymme med naturen där de har mycket mer plats att gömma sig.
#19 - 27 november 2007 10:35
Jag har fortfarande inte lyckats hitta några natalciklider. Lite tråkigt då jag hade tänkt ha en liten koloni av dessa igång. Verkar vara en utmärkt levandefoders producent för rovfiskar. Samt även väldigt intressant att ha i sin egen rätt. Fortfarande ingen som har snokat reda på denna eller någon liknande fisk?

MVH
/Jens
#20 - 27 november 2007 11:27
Vi har haft dvärgmunruvarna nicholsi de var verkligen lättlekta och fina fiskar.
#21 - 27 november 2007 13:24
De mest produktiva fiskar jag haft är Prinsessan av Burundi. Nackdelen med dom är att de är aggressiva och har ett flockbeteende, som gör att de helt kan ta över ett kar om de är tillräckligt många.
#22 - 27 november 2007 16:44
De som jag ha haft som ger igrån sig en hel del bilder är blå ciklider och guldsömmar
#23 - 28 november 2007 17:25
Har kollat efter Natalciklider i listorna men inte sett dem. Men jag tror att det kommer finnas hos någon grossist någon gång efter jul.... enligt säkra källor ;)

Annons