Hej,
det var länge sedan en sån här tråd var i ropet och det kanske har tillkommit något nytt och intressant? Jag tänkte att vi kunde försöka lista de arter som lättast reproducerar sig i lite större antal.
Vi har ju de vanliga ungfödarna men de är ju ruskigt bra på att sätta i sig sina yngel. Så jag tycker de är långt ifrån optimala.
Bland de lite större fiskarna återfinns ju den gamla hederliga Sebracikliden. Är ju hyffsat svår att misslyckas med men är i gengäld rätt otrevlig mot övriga innevånare. Behöver nästan ett eget kar per par för att det ska fungera bra.
Natalcikliden sägs ju vara mycket produktig, ansprålslös och hyffsat snäll mot andra fiskar. Dock finns den aldrig inne hos någon grossist så jag har lite smått gett upp på den här...
Hur är det med de lite mindre fiskarna? Någon bra liten art som leker av spontant utan att sen sätta i sig all rom/yngel?
Körsbärsräkor ska ju också vara relativt lätta att få flera av.
Skriv in allt lättlekt ni har hållit i era kar. Stora som små men olika för och nackdelar. Det här är ju endå ett ämne som tas upp relativt ofta.
MVH
/Jens