Extremt lätt odlad fisk?

#1 - 5 januari 2011 18:40
ska skaffa mig ett kar till och söker efter en extremt lätt odlad fisk, så vad finns det att välja på som klarar av att gå tillsammans med äppelsnäckor? Karet kommer ligga på 100liter. Behöver även info om hur karet bör inredas för att ge bästa resultat med odlingen av arten.
#2 - 5 januari 2011 18:44
Endlers guppy. Tillsätt vatten, så är det klart:p...men du kan även inreda med lite trevliga växter och rötter och ha det precis som du vill:).
#3 - 5 januari 2011 18:49
Guppys väger ju inte så mycket heller, så de är ju lätta och odlade! :)
(Sorry, men jag kunde inte låta bli :p)
#4 - 5 januari 2011 19:18
mklauser skrev:
Guppys väger ju inte så mycket heller, så de är ju lätta och odlade! :)

(Sorry, men jag kunde inte låta bli :p)

Brun hårig sjuk sköterska XD

Palettciklid är ju inte lika lätta som endlers, men inte långt ifrån. Lite roligare kanske med en ciklid?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159&SOK=1
#5 - 5 januari 2011 19:20
Tänk på att snäckorna vill ha basiskt vatten för att inte skalen ska brytas ner...
#6 - 5 januari 2011 19:22
hej går det bra att jag lånar tråden lite gran det är precis samma fråga som du ställde men med större fiskar.
jag undrar vilken fisk som är den lättaste att få yngel med fast den ska vara runt 10 ca och vilja ha ph runt 6 7.
#7 - 5 januari 2011 19:32
robidobban skrev:
hej går det bra att jag lånar tråden lite gran det är precis samma fråga som du ställde men med större fiskar.

jag undrar vilken fisk som är den lättaste att få yngel med fast den ska vara runt 10 ca och vilja ha ph runt 6 7.

Det är ju palettciklid det.
#8 - 5 januari 2011 19:50
tack :) jag hade tänkt att ha dom som levande föda till mina guldsömar och påfåglar när dom har växt till sig lite.
#9 - 5 januari 2011 21:12
Guppy kan vara något det. är inte platy lätta oxå?
#10 - 5 januari 2011 23:46
Nej, platy ställer högre krav på både foder och vatten. Dom är inte heller opportunister i naturen på samma sätt som guppy. (Fast det senare har egentligen inte med saken att göra - vissa opportunister är svårodlade)
#11 - 5 januari 2011 23:51
Zebraciklid
Sajica ciklid
Är lätta
#12 - 5 januari 2011 23:58
Ancistrus. Har man bägge könen och vatten blir de fler och fler.
#13 - 6 januari 2011 03:53
KORSARKOFF skrev:
Tänk på att snäckorna vill ha basiskt vatten för att inte skalen ska brytas ner...

Säg inte det till mina, de vet inte om det;).
#14 - 6 januari 2011 03:54
Dre skrev:
Zebraciklid

Sajica ciklid

Är lätta

Håller med, det blir troligen ett bättre resultat än med paletter:).
#15 - 6 januari 2011 06:38
fast en fisk kan vara lätt odlad för ett proffs men skit svårt för en nybörjare så det kan ju vara en smak sak vad som är lätt odlat;)
#16 - 6 januari 2011 07:00
MyrasHusse skrev:
fast en fisk kan vara lätt odlad för ett proffs men skit svårt för en nybörjare

Och även tvärtom...
#17 - 6 januari 2011 09:26
Skulle vilja sträcka mig till att alla Cryptoheros är lättlekta.
Har haft tre arter(Cutteri,Nanoluteus och Spilurius) och jag tror att jag hade lek på en av dom konstant.
Ofta lekte dom samtidigt.
Kan också rekommendera Archosentrus Multispinosus. Ännu en Centralamerikan som lekte ofta i mitt kar.
#18 - 6 januari 2011 10:03
måste bara fråga, syftet ? ska du sälja så kan guppy bli svårt att bli av med om du inte har affär. jag har 40 talet yngel i burk som jag inte vet vad jag ska göra med, blir snart skänkes till butik. :)
#19 - 6 januari 2011 17:29
levande föda till mina oscars är det ;)
#20 - 6 januari 2011 19:23
Zebraciklider är väldigt lättlekta. Men exktremt svårsålda. Om du inte säljer de som foderfisk för typ 2-4 kr/st
#21 - 8 januari 2011 23:33
Ciklider är förvisso lättlekta men det kan ju gå lite tid mellan gångerna.
Med guppy om du har 10+ vuxna så kommer du kunna plocka flera yngel i veckan till stora karet.
Bilagor:
#22 - 8 januari 2011 23:39
MyrasHusse skrev:
levande föda till mina oscars är det ;)

tänkte precis samma här :D
men är det bättre med små guppy än en ca 10 centimeters fisk som levande föda?
det är ju knappt någon mat alls på en guppy men det är det ju på en t.ex. zebraciklid.
så vilken borde man odla utav dom?
#23 - 8 januari 2011 23:59
Ska du driva upp ynglena till vuxen storlek innan dom blir foder så är det nog överlägset billigare att köpa fisk varje vecka istället. Och då behöver du dessutom ett flertal kar att driva i.
Vill du ha 1-2cm fisk att fodra med så har du en konstant ström med guppy, ciklider blir mer stötvis så att säga.
#24 - 9 januari 2011 00:03
okej, tack för svar :)
då ska jag nog köra på guppyn då får la bli större portioner isåfall.
#25 - 9 januari 2011 00:32
Jag vet inte med påfåglar, men cichlidyngel är vassa och många fiskar undviker att äta dem. Dessutom är de ofta duktiga på att gömma sig. Däremot vet jag att påfåglar bara tar enstaka fiskar om dom är mycket små. Kardinalfisk och vuxna påfåglar gick bra ihop så länge påfåglarna fick tillräckligt med mat. Jag gissar att påfåglarna bara kommer äta vuxna honor av guppy. Det är enklare och billigare att mata med räkhuvuden (fastän dom är vassa!) under förutsättning att man ändå skall äta räkorna själv.

Annons