ExtremeMakeover! SA 240l Behöver Råd.

#1 - 14 juli 2012 10:04
Hej! :)

Har ett SA 240 som puttrar på bredvid mig som verkligen behöver en makeover, fult grus och döende växter efter att jag blev lurad på ett vanligt rör istället för ett växtrör på DM. Ser ut som ett nybörjar kar alltså :D

Jag hade tänkt mig försöka få karet att likna dessa *klick* , *klick* med samma inredning och tänk.

Jag har för mig att det heter Trollhassel.. Måste man göra nått speciellt med det? Vart kan man hitta det?
Hur länge håller löven?

Det krångliga är att jag har ett Nyckelhålsciklid-par (?) som blir terrorriserade av ett Apistopar så jag måste 'dela' upp karet i två revir, ett på varge sida. Jag har försökt med det tidigare, men det har bara slutat med att honan är i ena reviret och hanen i det andra och Nyckelhåls-paret simmar runt osäkra i mitten av karet.
Någon som har nått tips på hur man kan se till så detta inte händer efter jag har gjort om karet? :confused:

Att göra syssla med akvarium är ju grymt dyrt (hua.. :() så om någon har nått budget-tips, skriv det gärna!

Hm.. det var nog allt.. Kan slänga in en bild på hur karet ser ut just ny när karet tänds :) (Vid halvtvå-tiden)
#2 - 14 juli 2012 11:02
Koka rötterna oavsett vilken typ av rot du införskaffar. Dels tar det bort mycket av skräp och färg (te-vatten) men gör oftast att rötter sjunker lättare samt tar bort ev. bakterier. Löven förmultnar och tiden det tar är olika. Håll koll på vattenvärdena.

Inredning kan man hitta på blocket tex. eller här på forumets säljsida osv. Annars har ju naturen mycket alternativ att plocka. Framför allt sten. Ju mer inredning och grottor du har desto större chans är det att dina ciklider kommer överrens. "Ju kantigare desto bättre gränser drar fisken för sitt revir" kan man säga. För att göra det hela roligare kan du ju göra en egen bakgrund tex. Finns bra "do it your self" sidor på det. Finns säkert ett gäng trådar om det här i forumet om du söker. Ju mer du söker och rotar runt i butiker och forum ju mer hittar du. Jämför priser!
//Camilla
#3 - 14 juli 2012 11:17
Tack för att du tog dig tid att skriva! :)
Finns det någon guide på Zoopet på vad man får och inte får lägga i karen från naturen?

Vad menar du med kantigare? Jag la massa rötter som en vägg för att skärma av de två paren och så att de inte skulle kunna se varandra. Men det funkade ju inte. Faktum är att ofta ser jag dem två och två, En nyckelhål och en apisto i ena hörnet och en nyckelhål och en apisto i andra hörnet av karet, kanske de letar partner och vidgar sina vyer? :D Nädå , men :P
#4 - 14 juli 2012 19:38
Med "kantigare" menar jag just med att bygga tex stenrösen, skapa grottor av rötter och sten osv. I mitt ciklid akvarium har jag rötter och sten/grottor huller om buller längs med hela akvariet. Fiskar verkar "skarva av" reviret bättre så än om man har en varsin grotta i två hörn och sedan slät botten. De flesta ciklider har i sin natur ett revir på 50cm till flera meter runt sin grotta beroende på art.

http://www.zoopet.com/artiklar/index.php#akvarieinredning
På denna sida hittar du en del "DIY" och annan info. Värt att läsa igenom. :) Vad det förresten gäller löv i akvarium så är det främst Boklöv man använder sig av.
//Camilla
#5 - 19 juli 2012 06:32
Det kan vara ganska användbart för dig.
#6 - 19 juli 2012 20:18
Hej!
Kör på typ blästersand eller terrariesand som bottenmaterial! Är sjukt mycket billigare än grus man köper i vanliga zooaffärer!
Och vad gäller att göra egen akvariebakgrund så kan du spana in min blogg 250litervatten.wordpress.com där jag berättar om mitt bakgrundsbygge! Det är riktigt kul och behöver inte kosta så mycket!

Annons