Extrema mängder luftbubblor?

#1 - 19 juni 2007 20:55
Jag har stängt av, rengjort, plockat ihop och kört igång mitt externa filter ikväll (Fluval FX5). Det gick bra, men nu är vattnet grumligt och smockfyllt av miljoner luftbubblor. Filtret skjuter ur sig mer luft än någonsin, hela tiden.

Har jag gjort något fel eller är det helt naturligt att luft kommer in i filtret vid rengörning och sedan pumpas runt i massor vid start.

Vad säger ni?
#2 - 19 juni 2007 20:57
Brukar kunna bli så i början lika när jag byter filter då kommer du ut massor med luft. så du kan bara va lugn annars finns de vissa pumpar som man kan sänka ner så de blåser mindre i luftuttaget.
#3 - 19 juni 2007 22:51
Tack Annasus, jag blir så tramsig och nervös såfort något ovanligt händer i mitt 720, så mycket pengar nedplöjt i det karet by now så om nåt skulle gå fel skulle jag förmodligen hoppa ut genom fönstret.
#4 - 19 juni 2007 23:42
Nej då du kan va lugn finns inget annat de skulle kunna vara. Luften kommer helt enkelt ut lättare när de inte sitter smuts ivägen. Hoppas att de går bra :)
#5 - 20 juni 2007 04:35
se till så alla packningar sitter rätt
kolla så den inte suger luft vid inslangen. om duy kan så plasera slangarna lite lägre under vattenytan.

stäng av filtret o slå på de o låt de tömma sig på luft.
Mitt kan låta ett tag o dom sista luftbubblerna kommer inte ut förns efter en tids drift
#6 - 20 juni 2007 18:29
FX-5:an innehåller elektronik som stänger av filtret korta stunder för att "lufta sig"
Om du kör med filtervadd så kan det ta ett par dar innen det slutar att komma luftbubblor.
Ett bra sätt att kolla så att filtret inte drar "tjyvluft" är att stänga av det någon minut och känna runt anslutningar och tätningar.
Om det inte droppar någonstans så är det tätt.

Annons