Extra fjärilssvans?

#1 - 25 december 2006 17:08
God juldagskväll!

Min fjärilsciklidhona och hennes man har i två dagar nu varit tillsammans och igår började de pilla med mina stora platta sten som är i ena änden av akvariet. En stor växt (en sån som man knyter runt en sten eller rot med långa blad, vacker mörkgrönfärg, kommer inte ihåg namnet) det är ett ganske skyddat ställe där de jagar bort alla andra ifrån... Nu har min hona något vitt som sticker ut ur buken på henne. det är inte bajs för det är ju inte vitt. det ahr varit så hela dagen, blir mer och mer sakta och säkert. hon är pigg och kry och har inga sympton av sjukdom. Vad är det här vita för något?
Hon är lite röd om buken men det är inte alls mycket.
någon som vet? :confused:
#2 - 25 december 2006 17:16
Låter som om äggläggningsröret tittar fram. Lek på G:D ?
Växten låter som en Jawaormbunke.
#3 - 25 december 2006 17:46
Så hade min hon åxå men har ingen aning om hon la ägg eller nått,Det försvann efter ett tag,hoppas du har bättre tur! berätta gärna om det blir något.Jag håller ochså tummarna för att mina ska lägga ägg snart:)
Bilagor:
#4 - 26 december 2006 00:03
Fjärilslarver!!!

Hurra! Min Mirakel och Max har skaffat ägg!! :D
Äntligen! Gud vad glad jag blev! Har nu flyttat de andra fiskarna så att de inta ska äta upp äggen! hoppas verkligen de växer upp och blir stora fina fjärilar!

Det är så gulligt när honon jagar bort nyfikna och aksnke lite hungria fiskar!:p
Kommer inte kunna sova!:D :D
#5 - 26 december 2006 04:29
Grattis! Du får berätta hur det går för dig!
#6 - 26 december 2006 08:57
Okej äggen fanns kvar efter natten... Jag bestämde mig för att släppa tillbaka min kampfisk och gurami hanne. Kampfisken är aldrig där borta och guramin är ganska feg så honom kan de jaga bort! :D

Shit jag har typ inte kunnat sova!! :D:D
#7 - 27 december 2006 10:43
Jaha.. :( så var det med det.. äggen var borta igår morse, uppkäkade eller nåt sånt. Men idag ska jag åka och köpa ett eget akvarium till fjärilarna, det kommer de nog att gilla! :D Och att de leker tyder på att de trivs med varandra eller hur? Då kommer de nog leka fler gånger tror jag :)
#8 - 27 december 2006 10:45
ja det svåra enligt mina erfarenheter är just att rommen blir uppkäkad... har lyckats en gång av mååånga att få rommen kläckt...
#9 - 2 januari 2007 13:39
mmm jag tänkte att nästa gång lägga en ynglebox över stenen? skulle det funka kanske? Det ä ju hål i boxen och mata dem kan man väl göra med en sån där spruta med mat...? Mamman gör väl inget annat än vaktar iallafall? Då kan hon ju få vakta på utsidan.. ;)
#10 - 2 januari 2007 14:07
Hade du tänkt ha en yngelbox över när det bara är ägg? Det skulle väl kanske fungera fast risken är nog stor att föräldrarna överger äggen då... När äggen kläcks och det blir larver så bör du i såna fall ta bort den, och risken är nog stor att de blir mat då i stället :).
#11 - 2 januari 2007 14:07
Ja de tror jag också
#12 - 3 januari 2007 17:28
Men kan man inte ha kvar den över dem tills de blir stora nog att klara sig om man matar dem med mat genom hålen?:confused:
#13 - 3 januari 2007 17:55
jag är ej så insat i de.jag har iuaf flyttat över mitt par till ett 15 liters för att se om dom kommer leka fick en jätte fin färg nu
#14 - 4 januari 2007 07:05
Men kan man inte ha kvar den över dem tills de blir stora nog att klara sig om man matar dem med mat genom hålen?:confused:

Det är möjligt att det går :confused:. Men du får ju ingen yngelvård på dem då och det tycker i alla fall jag är en nackdel. När det gäller ciklider så tycker jag att det är bättre att låta ynglena gå ihop med föräldrarna om det går. Jag tycker i alla fall du ska låta föräldrarna sköta vaktandet några gånger innan du försöker med yngelboxen. Det är möjligt att det är föräldrarna själva som ätit upp äggen, det ska vara vanligt de första gångerna men de lär sig och blir bättre. Så låt de pröva 4-5 gånger själva först innan du prövar något annat är mitt tips... ;)
#15 - 4 januari 2007 07:16
Men föräldrarna måste ju fläkta rommen och hur kommer det funka om du sätter en yngelbox över? Låt dom leka fler gånger och se om dom tar hand om rommen. Skulle dom inte göra det så kan du ju sätta något nät över rommen så föräldrarna kan fläkta.
#16 - 4 januari 2007 16:13
tror ni att de går bra att ha ett litet fjärilspar i ett 15 liters kar i 2 veckor för att se om dom vill leka?
#17 - 4 januari 2007 16:14
de värkar så på dom nu.i mitt 220l kar där jag hade dom förut käka dom inte de gör dom nu

Annons