Extra armatur till Rubin 420

#1 - 29 oktober 2006 17:37
Halloj
Nån som har har slängt i en orginal extra armatur i rampen på ett Rubin 420 ( alltså så man får 4 rör i karet) ?
Frågan är hur mycke det kostar och hur det passar :confused:

/Tomas
#2 - 29 oktober 2006 19:16
Jag hade precis samma tanke som du, tyvärr verkar det inte helt enkelt att komma över extra ramper. Jag kollade med PWSS men Rubin (eller leverantören, kommer inte ihåg vilket) vill inte sälja lysrörsdelen separat. Lite märkligt kan man tycka. Annars hade jag tänkt testa med att bara lägga plastdelen ovanpå den extra lysrörsdelen, alternativt skära till plasten beroende på hur det funkar.

Lyckas komma över en lysrörsdel till rampen får du gärna tipsa om var du hittade den.
#3 - 29 oktober 2006 20:50
janne63 skrev:
Jag hade precis samma tanke som du, tyvärr verkar det inte helt enkelt att komma över extra ramper. Jag kollade med PWSS men Rubin (eller leverantören, kommer inte ihåg vilket) vill inte sälja lysrörsdelen separat. Lite märkligt kan man tycka. Annars hade jag tänkt testa med att bara lägga plastdelen ovanpå den extra lysrörsdelen, alternativt skära till plasten beroende på hur det funkar.

Lyckas komma över en lysrörsdel till rampen får du gärna tipsa om var du hittade den.

Jag har mailat/frågat PWSS för 1 vecka sen men dom e inte snabba på å svara. Ser ut som man får jaga på annat håll med tanke på det du skrev :(

//Tomas
#4 - 20 november 2006 00:22
Jag har också kollat upp detta men fått svaret att detta inte är möjligt.
Ett alternativ är isåfall detta set ifrån Juwel som jag tror skall passa i Rubin karet.

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1992

Man får väl såga till plastlocken så att de passar in alt.

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1994

Dock ingen billig lösning men juwels thingies brukar hålla bra kvalitet.
#5 - 20 november 2006 17:51
dreas skrev:
Jag har också kollat upp detta men fått svaret att detta inte är möjligt.

Ett alternativ är isåfall detta set ifrån Juwel som jag tror skall passa i Rubin karet.

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1992

Man får väl såga till plastlocken så att de passar in alt.

Dock ingen billig lösning men juwels thingies brukar hålla bra kvalitet.

Har varit inne på att skrota orginal armaturen till förmån för T5 armatur för inbyggnad (2x80w). Dock är alla något får långa ca 151-153 cm, men det ser ut som (på bild) att man kan modifiera så att det passar Rubin rampen (ca 149,5). Dock vill man ju kunna mäta "live" så att man verkligen får till det. Eftersom jag inte lyckats hitta nåt o mäta på så har jag skrotat iden och kikat/mätt på Juwels orginal armatur, och det verkar passa så när som på att man får fila 1mm i varje ända (hoppas jag mätt rätt).
Sagt och gjort, nu är den beställd på Herkules zoo som ville ha 1175:- INKL LUCKOR. (hoppas dom har koll på det...känns lite som att det är utan luckor, men det är skapligt pris i varje fall...). Förhoppningsvis får jag den på onsdag, då vet jag bättre :):confused:.

/Tomas
#6 - 20 november 2006 19:26
Håll oss uppdaterade på hur det går. Jag funderade på att byta ut min rubin original, den ser lite svajjig ut i konstruktionen. Juwels ramper är riktigt fina.
#7 - 20 november 2006 21:18
Japp, håll oss uppdaterade. Det här verkar ju lovande.
#8 - 23 november 2006 18:42
janne63 skrev:
Japp, håll oss uppdaterade. Det här verkar ju lovande.

Då var den på plats. Blev ganska bra. Armaturen passar direkt i Rubins ramp utan modifiering (även om det inte är exakt samma lösning i "ändarna".) Det är ganska trångt , men man får plats med Juwel reflektorer på alla fyra rören. För att rota i karet blir det numera lite mer mek, man får lägga den främre armaturen uppochnerpå den bakre...men det är ju inget jättejobb. Det som behövs justeras är dom medföljande luckorna, passar bra på längden men man får kapa bort c:a 5 mm på djupet. Har gått från 0.17 w/L till 0.34 w/L vilket e okej tycker jag, men vill man ha grymmeljus/växtkar är det nog andra/dyrare lösningar som gäller (t5, MH osv).
Nu återstår bara att välja "rätt" rör. Har 2 Aquarelle sen tidigare och rören som följer med Juwel armaturen (dagsljus o varmvitt) är väl sådär. Funderar på Power-glo & Life-glo II...får väl ställa den frågan i en ny tråd..fortsättning följer..

/Tomas
#9 - 24 november 2006 20:31
Ok, vad kul att det funkade!

Jag kopplade inte riktigt hur du löst det med luckor bara, har du bara en lucka nu + 2 ramper?
#10 - 25 november 2006 08:13
janne63 skrev:
Ok, vad kul att det funkade!

Jag kopplade inte riktigt hur du löst det med luckor bara, har du bara en lucka nu + 2 ramper?

Det är detta paket jag köpt

Alltså 3 luckor, 1 i framkant, 1 i mellan ramperna & 1 ibakkant (orginal luckorna är bortplockade). Dom passar på längden (150 cm) men det blir lite för mycket på "djupet", för närvarande ligger den bakre luckan uppe på kanten i bakkant av ramen. Antingen står man ut med det eller så kapar man väck c:a 5 mm.

/Tomas
#11 - 30 november 2006 20:08
v70d5 skrev:
Det är detta paket jag köpt

Alltså 3 luckor, 1 i framkant, 1 i mellan ramperna & 1 ibakkant (orginal luckorna är bortplockade). Dom passar på längden (150 cm) men det blir lite för mycket på "djupet", för närvarande ligger den bakre luckan uppe på kanten i bakkant av ramen. Antingen står man ut med det eller så kapar man väck c:a 5 mm.

/Tomas

Ok, jag förstår. Det var ju bra förresten att det funkar med Juwels ramp, jag har kontaktat importören för Rubin för att höra om det går att få tag på Rubin ramper som reservdel (det kan ju tänkas att de faktiskt går sönder eller blir otäta) men de har inte ens svarat på frågan.

Synd bara att priset hamnar på bortåt 2000:-.... Jag får nog vara väldigt snäll resten av tiden fram till jul;)
#12 - 30 november 2006 20:53
janne63 skrev:
Ok, jag förstår. Det var ju bra förresten att det funkar med Juwels ramp, jag har kontaktat importören för Rubin för att höra om det går att få tag på Rubin ramper som reservdel (det kan ju tänkas att de faktiskt går sönder eller blir otäta) men de har inte ens svarat på frågan.

Synd bara att priset hamnar på bortåt 2000:-.... Jag får nog vara väldigt snäll resten av tiden fram till jul;)

Länken till Akvarielagunen var bara för o visa vad det var för prylar. Jag köpte detta paket hos Herkules zoo för 1175:- !! Verkar fortfarande som Herkules zoo gjort nån tabbe (tat betalt för ramp utan luckor ??), men jag våga aldrig fråga [:o]. Det billigaste priset jag hittat på nätet är i Tyskland o då kostar det c:a 1300:- (knappt 1000:- utan luckor). Har nog haft tur ?!

/Tomas

Annons