Ni på det här forumet verkar vara händiga på att bygga saker och jag har funderingar på att bygga en extern landdel till våran rödörade vattensköldpadda så att vi kan höja vattennivån i akvariumet och att det blir tillräckligt djup för henne att gräva i när det är dags för ägg igen.
Skalet är ca 25 cm så det måste ju vara ett djup på 40 cm om jag har fattat det hela rätt.
Jag har funderat på att bygga en låda av plyfa fast på framsidan är det bara plyfa så högt som gruset är. Ovanför gruset är det istället plexiglas så att paddan kan se ut och vi kan se paddan i landdelen. För att paddan ska kunna ta sig mellan vattnet och landdelen hade jag tänkt göra en ramp av plexiglas och på den limma fast grön matta (sådan man har på typ balkongen) eller limma fast akvariestenar (har inte bestämt mig). För att paddan inte ska kunna klättra ur när den är på väg mellan rampen och akvariumet hade jag tänkt att ha en ram med plexiglas en bit på själva akvariumet oxå.
Det jag inte vet nu är om plyfa håller. Måste landdelen vara fuktig? Blir den för fuktig för att det ska kunna vara plyfa? Är det någon som kan hjälpa mig komma på en annan lösning om det inte funkar med plyfa? Snälla någon som vet :confused:.