extern landdel till vattensköldpadda

#1 - 1 maj 2008 12:23
Ni på det här forumet verkar vara händiga på att bygga saker och jag har funderingar på att bygga en extern landdel till våran rödörade vattensköldpadda så att vi kan höja vattennivån i akvariumet och att det blir tillräckligt djup för henne att gräva i när det är dags för ägg igen.

Skalet är ca 25 cm så det måste ju vara ett djup på 40 cm om jag har fattat det hela rätt.

Jag har funderat på att bygga en låda av plyfa fast på framsidan är det bara plyfa så högt som gruset är. Ovanför gruset är det istället plexiglas så att paddan kan se ut och vi kan se paddan i landdelen. För att paddan ska kunna ta sig mellan vattnet och landdelen hade jag tänkt göra en ramp av plexiglas och på den limma fast grön matta (sådan man har på typ balkongen) eller limma fast akvariestenar (har inte bestämt mig). För att paddan inte ska kunna klättra ur när den är på väg mellan rampen och akvariumet hade jag tänkt att ha en ram med plexiglas en bit på själva akvariumet oxå.

Det jag inte vet nu är om plyfa håller. Måste landdelen vara fuktig? Blir den för fuktig för att det ska kunna vara plyfa? Är det någon som kan hjälpa mig komma på en annan lösning om det inte funkar med plyfa? Snälla någon som vet :confused:.
#2 - 2 maj 2008 13:57
Landelen ska vara torr så hon kan torka upp ordentligt. Annars är risken stor att du får problem med tex skalröta svamp m.m Det finns plyfor som är gjorda för marint bruk dom är nog bättre lämpade men fråga där du köper dom har säkert betydligt bättre koll på det. Men försökra dig om att dom inte ger ifrån sig något som kan vara giftitgt.
#3 - 2 maj 2008 15:10
Plexiglaset kan repas med otur. Kanske bättre att köra med glas ist. Glas överallt kan vara en tanke oxå
#4 - 2 maj 2008 15:15
Varför jag trodde att plexiglas var bättre var för att jag trodde att det repades mindre och inte lika lätt gick sönder. Varför jag tänkt mig plyfa eller liknande var för att det höll bättre än bara glas och kanske var något billigare. Fast det kanske inte är så eller? Hm glas är ju så himla dyrt. Det måste väl vara ganska tjockt då? Jag trodde inte att glaset skulle hålla för 40 cm grus när paddan gräver. Jag hade oxå tänkt att kanske ha någon platt sten oxå i ena änden så att det blir lite variation. Om sköldpaddan bökar och gräver håller verkligen glaset då?

Givetvis kommer jag att kolla så att materialet inte avger något giftigt.
#5 - 2 maj 2008 23:08
prata med en glasmästare det finns glas som håller. Plexi är ofta väldigt rep känsligt beror lite på vilken typ man väljer men glas är nog att före dra. Plyfa blir billigare men det är nog enda fördelen (Om du nu inte utsätter tanken för mycket stötar isf är plyfa bättre ;) ).
#6 - 2 maj 2008 23:17
Det är inte jag som utsätter karet för stötar det är nog mer paddan ;)
#7 - 3 maj 2008 10:45
Plexi är garanterat dyrare än glas.
#8 - 3 maj 2008 10:57
Jaha ok det visste inte jag, fast jag hade ju tänkt att bara ha de på framsidan och som skydd för att hon inte ska kunna krypa äver vid landgången. Jag tänkte att plexiglas var mera hållbart än glas. Finns det något annat material som man kan bygga landdelen av som är relativt billigt och som tål att paddan gräver. Jag vill inte ha en plastbalja från IKEA för det tycker jag inte blir särskilt snyggt.

Måste det verkligen vara 40 cm djupt grävmaterial till en 25 cm långa padda?
Bilagor:
#9 - 3 maj 2008 16:02
vars har du fått att det måste vara 40 cm djup? Jag har faktiskt aldrig haft några funderingar på att odla på min rödörad och inte heller på dom liknande sköldpaddorna som vi har så jag kan inte riktigt det där med odling av dom men tycker 40cm låter väldigt väldigt mycket. Skulle jag lägga en gissning hade den nog varit runt en 10cm max 15. Har du kollat med en glasmästare vad det skulle kosta? Tycker inte att det ska bli så farligt dyrt. Stötarna som sköldpaddan gör är ingen fara om du inte tar väldigt väldigt tunt glas däremot plexi kommer den/dom med största sanolikhet att repa.
#10 - 3 maj 2008 16:24
Grusdjupet för en rödörad vattensköldpadda ska vara 1,5 gånger skalets längd och hon är 23-25cm. Det blir nästan 40 cm. Det har inget med att göra om man ska odla eller inte eftersom rödörad lägger ägg oavsett om de träffat en hane eller inte.
#11 - 3 maj 2008 21:07
Det gör dom inte men deremot kan dom lägga ägg långt efter de att dom har träffat en hane. Jag är fortfarande nyfiken på vars du har hört att dom ska ha 1,5 gånger skalets läng och varför?
#12 - 4 maj 2008 11:45
Finns en del matnyttigt här. http://www.djurklinikenroslagstull.se/index.htm
#13 - 4 maj 2008 12:18
Danne_K skrev:
Det gör dom inte men deremot kan dom lägga ägg långt efter de att dom har träffat en hane. Jag är fortfarande nyfiken på vars du har hört att dom ska ha 1,5 gånger skalets läng och varför?

Jo, en rödörad lägger ägg trots att hon inte träffat en hane!!! Tyvärr tror jag inte att man får länka till forum men det finns ett svenskt skölddappsforum. Dessutom kan du läsa på den här sidan: http://www.skoldpaddormedmera.se/vskplanddel.html
Bilagor:
#14 - 4 maj 2008 12:22
Det stod mycket som är bra allmänbeskrivning om vatten sköldpaddor. dock bör man ha det i åtanke att det är en allmänbeskrivning och inte någon artspecifik sådan och därför är det en del som jag inte riktigt håller med när det gäller just rödöarde men som allmänbeskrivning är den riktigt bra.
#15 - 4 maj 2008 12:26
cillan skrev:
Jo, en rödörad lägger ägg trots att hon inte träffat en hane!!! Tyvärr tror jag inte att man får länka till forum men det finns ett svenskt skölddappsforum. Dessutom kan du läsa på den här sidan: http://www.skoldpaddormedmera.se/vskplanddel.html

Dom kan fortsätta lägga ägg i ett x-antal år efter det att dom har träffat en hane men sen slutar dom (är lite osäker på om det är att dom sparar sperman el om det är att dom har befrukade ägg som dom har i någon typ av dvala eller hur dom gör finns säkert någon här som kan beskriva det bättre)
#16 - 4 maj 2008 12:31
Vad är det du inte håller med om vad gäller rödörad?

Våran Sköldpadda har inte träffat någon hane sedan hon var stor som en 5 krona och är nu 12 år så därför tror jag inte riktigt på din teori.
#17 - 4 maj 2008 13:48
cillan skrev:
Vad är det du inte håller med om vad gäller rödörad?

Våran Sköldpadda har inte träffat någon hane sedan hon var stor som en 5 krona och är nu 12 år så därför tror jag inte riktigt på din teori.

Hm ska jag börja från början i länken du skickade
"Man bör försöka skapa så stor landdel och så mycket simutrymme som möjligt för sköldpaddan. Det gör sig bäst genom att ha ett separat vattenakvarium och ett landakvarium/låda med en ramp/övergång emellan. "

varför skulle det vara bäst att hålla på och göra ramper osv mellan akvarier bygg el köp ett ordentligt från början!

"Honor måste ha en landdel med grävbart substrat exv sand eller jord/torv/sandblandning så de kan lägga ägg. De kan lägga ägg även om de inte träffat någon hane. Som en generell regel kan man säga att substratdjupet på äggläggningsplatsen bör vara en och en halv gånger så djupt som karapax/ryggsköldslängden. Även hanar av många arter behöver grävbart substrat för att trivas. Jag anser att alla sköldpaddor bör ha en landdel med grävbart substrat. Sedan finns kanske plats för någon eller några extra landdelar, därför har jag med även landdelar utan grävbart substrat."

Varför ska det vara så djupt min gissning är att detta kommer från någon djurhandlare som inte visste vad han skulle svara och bara drog till med nått som han/hon tyckte lät bra. Sen varför vill dina gräva mina är då inte alls intreserad av detta trots att dom har möjlighet till det (mina landsköldpaddor gör det när dom tycker det är för varmt men det är ju en annan femma) Min rödörade hona la ägg dom första ca 3åren jag hade henne å tidigare gick hon med hanar. men dom resterande 10-15åren har hon inte lagt något.

Ja det blir väldigt långt om jag ska fortsätta komentera hela den där sidan men läs den som eriahl skickade den är betydligt bättre även om den är allmän för vattensköldpaddor och har samma åsikt om hur mycket botten substrat. Om du vill så ha så mycket men jag anser att det är helt onödigt.
#18 - 4 maj 2008 16:07
Rengöringsbiten var iofs extrem i länken jag visade. Sen lägger dom väl inte äggen så jättedjupt men kan vara lite sysselsättning oxå att kunna böka runt. Som nämnts kanske äggen grävs ner till runt 15cm. Men lite extra "bökdjup" på landdelen är ju inte fel.
#19 - 4 maj 2008 19:53
15cm tycker jag låter rimligt. Men nu måste jag ju få fråga er gräver era sköldpaddor runt mycket?

Jo rengörings biten där var väldigt extrem och att man måste kolla tempen med termometer för att få den exakt känns ganska konstigt isf skulle en sköldpadda som dyker 30cm i naturen må väldigt dåligt pga av temp förändringen [B)] Och att dom måste ha så där sterilt känns väldigt konstigt det med. Men dom mår ju knappast dåligt av bra vatten kvalite men dom kanske blir nog så stressade av att aldrig få vara ifred ;)
#20 - 4 maj 2008 21:01
Tjejen som skrivit sidan jag länkade till har pratat med olika experter angående vattensköldpaddor och har ständigt kontakt med experter för att uppdatera sidorna. Det kommer alltså inte från någon djuraffär.

Kan ju säga att våran sköldpadda började lägga ägg när hon blev könsmogen och har sedan lagt ägg varje vår och då vill hon mer än gärna gräva annars kan hon få värpnöd men denna grävplats har bara varit provisorisk än så länge. Våran sköldpadda är nu lite mer än 12 år.

Varför artikeln rekommenderar en extern landdel och en extern vattendel är för att ett 375-liters akvarium är nästan för litet för en fullvuxen rödörad vattensköldpadda enligt jordbruksverkets regler och ska man då ha ett ännu större akvarium med landdelen blir det ju upp emot 700-1000 liters. Dessutom om landdelen ska vara tillräckligt djup (de flesta experter säger minst karapaxlängden) så måste man ju ändå bygga på akvariet på höjden så att de inte klättrar ur när de är längst upp på landdelen eftersom inte så många akvarium är så passa höga att de inte skulle kunna få tag i överkanten och ta sig ut om de står på landdelen (om den är så djup som många experter rekommenderar). Varför man rekommendera att ha en extern landdel är då för att man inte ska ta av det redan befintliga akvariets vattendel. Vattendelen ska ju vara större än landdelen.
#21 - 4 maj 2008 21:21
375 till en fullvuxen rödörad är på gränsen till djurplågeri. i varje fall om det är standard måtten 150*50*50 du bör ha framför allt betydligt bredare runt 1meter brett kan jag tycka är lämpligt (detta får du inte med den snikmodellen av akvaterraium som dom rekomenderar). Om det du skriver om ägg läggning skulle min ha varit död för ca 10-15årsen så det där är inte sant. Däremot kan jag inte förklara varför din lägger ägg om det som du skriver är sant.
#22 - 4 maj 2008 21:27
Jo men det är ju just därför som jag vill ha en extern landdel för att inte minska mer på vattenutrymmet. Å varför skulle jag och många fler med rödörad ljuga om att det poppar ut ägg ibland??
#23 - 6 maj 2008 13:29
Danne_K skrev:
375 till en fullvuxen rödörad är på gränsen till djurplågeri. i varje fall om det är standard måtten 150*50*50 du bör ha framför allt betydligt bredare runt 1meter brett kan jag tycka är lämpligt (detta får du inte med den snikmodellen av akvaterraium som dom rekomenderar). Om det du skriver om ägg läggning skulle min ha varit död för ca 10-15årsen så det där är inte sant. Däremot kan jag inte förklara varför din lägger ägg om det som du skriver är sant.

För att hitta ett sådant akvarium måste man ju specialbeställa det. Är inte det dyrt? Jag kan inte sätta ihop akvarium. Om man då ska få plats med en grävbar landdek inuti akvariumet måste det ju vara jättestort.
#24 - 7 maj 2008 08:32
visst det kostar pengar att bygga/köpa stort men det är kanske något man bör räkna med innan man skaffar dessa djur.
#25 - 7 maj 2008 10:39
Jo fast nu var det ju så att jag inte var tillsammans med min sambo när han var 12 år och tanken var nog att hon skulle bott kvar hos sambons föräldrar men saker och ting har förändrats sedan dess. Varför jag frågar är ju för att jag vill göra det bästa för henne inte dumpa henne i nåt dike eller avliva henne. Däremot växer inte pengar på träd för alla människor så att springa och köpa ett jättestort akvarium bara så där kanske inte funkar för alla.

Om det skulle visa sig att vi vinner på lott eller nåt........ Vad ska det vara för tjocklek på glaset?

Annons