Experthjälp sökes för att fördriva Brunalger

#1 - 10 september 2011 11:20
Tja!
Jag har problem med, vad jag antar är Brunalger.
Detta problem har jag haft ett tag, minns inte exakt när det uppstod, men jag tror att det var i samband med att jag bytte lysrör.

Det visar sig som en liksom tjock lila/brun/röd hinna.
Främst verkar de angripa bladen på mina Anubias, men även på Mangrowe-rötterna, Java-Orbunkarna och på bakgrunden.

Det är möjligt att skrapa bort algerna från bladen och under hittar man, lite till min förvåning, friska gröna blad.
De verkar som det har med ljuset att göra, eftersom blad som sitter lite undertill, skuggade av andra blad, är liksom "randiga".
Där de varit skuggade är de gröna och där de stått under ljuset är de täckta av alger.
Detta förvånar mig lite, då de flesta brukar tipsa om att öka ljuset för att bekämpa brunalger.

Vet inte vad mer jag kan säga för att beskriva problemet - men kan någon komma med en bra lösning?

För att underlätta skall jag dra en snabb beskrivning av mitt kar:

200 Liter
Finkornigt bottensubstrat
Hyfsat mycket växter. En blandning av Java-Ormbunkar, Windelöv och Anubias.
Två ganska rejäla rötter.
Åtta Tigerbarber
Fyra Siamesiska Algätare
Två Polkadot-Botia
Två Tiger-Botia
Två Prakt-Botia

Filtreringen går genom ett EHEIM Classic 2213

Belysning:
30W Sun-Glo
30W Power-Glo

Nyligen genomförda åtgärder:
Klippt bort i stort sett alla angripna blad
Bytt 50% vatten (skall göra detta var tredje dag hade jag tänkt)
Ökat från 10 timmars ljus till 12 timmar.

Shoot!
#2 - 10 september 2011 12:14
Det låter mer som cyano, gör en sökning på detta och se om det stämmer:). Även en bild som du länkar hit vore inte fel...
Du göder inte med PMDD? Har du kollat nitrathalten i karet?
#3 - 10 september 2011 12:17
Det är inte Cyano. Det är jag nästan säker på.
Hade besvär med Cyano när akvariet var nytt - och det var inte nånting som detta.
Jag göder inte med någonting och har inte kollat nitrit/nitrat på ganska länge, då ja har haft superstabila värden i 2 år.
Men det kanske jag borde göra..

Ska se om ja kan greja en bild eller två..
#4 - 10 september 2011 12:21
Hur vet du att du haft superstabila värden om du inte kollat dem;)...
Gott, fixa test samt bild så ska du nog få ordning på grejerna:)!
#5 - 10 september 2011 14:02
Nej, alltså, vad jag menade är att ja hade stabila och helt oförändrade värden två år i sträck.
Så ja slutade i princip testa.

Här kommer tre bilder.

http://img18.imageshack.us/img18/5830/dsc0004vg.jpg

http://img202.imageshack.us/img202/968/dsc0005fa.jpg

http://img197.imageshack.us/img197/6677/dsc0006tf.jpg

På de två första kan man se hur bakgrunden är angripen av algerna.
Jag har som sagt precis rensat och klippt bort i stort sätt alla angripna blad, men man ser även lite på rötterna.

På den sista bilden ser man två Anubias blad. Det ena har jag skrapat bort lite alger ifrån, med saxen där.
Tror de hade synts bättre om de inte var för att bladen har legat och torkat i papperskorgen i en timme eller två :p

Hoppas någon kan hjälpa mig :confused:
#6 - 10 september 2011 14:09
Man brukar väl rekomendera att pula i mer snabbväxande vid algproblem, mindre belysningstid och rensa bort allt angripet.

Växterna kanske behöver lite gödning, PMDD är ju billigt.

Har du tur hittar snart defdac hit, då borde du få mer konkreta råd.
#7 - 10 september 2011 14:14
Ojdå, det där såg ju inte så kul ut...
Som du sa så är det inte cyano, och det kan ju vara både positivt och negativt:p. Hur som helst så kan jag skriva vad jag hade gjort med de problemen i karet om det varit hemma hos mig, men det finns säkert fler som har idéer på hur du ska åtgärda problemet och sedan får du utgå därifrån:).

1. Gjort en manuell rensning av algerna och tagit bort så mycket som möjligt
2. Skaffat bra mycket mer växter, och gärna snabbväxande växter såsom Limnophila sessiflora, Vallisneria osv
3. Minskat ljustiden till 8 timmar ett tag i början
4. Köpt nya lysrör såsom Philips Aquarelle eller likvärdiga, samt reflektorer till dessa
5. Köpt hem gödning, PMDD är ett bra alternativ
6. 50% vattenbyte var vecka
7. Möjligen utökat pump/filtreringskapaciteten då den är i minsta laget
8. Fortsätta med de ovan nämda punkterna utan att ändra på något och ge karet tid att återhämta sig.
9. Ev. inköp av ett par Ancistrus som kan hjälpa till med vissa alger

Nu har jag säkert missat något, men det kommer säkert någon annan med:)....
#8 - 10 september 2011 14:19
hur sitter bakgrunden fast? Sitter den löst så plocka ur den och skrubba under hett vatten.
#9 - 10 september 2011 15:05
1. Gjort en manuell rensning av algerna och tagit bort så mycket som möjligt

Precis det jag försökt göra. Växterna är inte så svårt, men de e krångligare med bakgrunden.
Försökte skrubba på den med måttlig framgång.

2. Skaffat bra mycket mer växter, och gärna snabbväxande växter såsom Limnophila sessiflora, Vallisneria osv

Jag har faktiskt rätt mycke växter. De ser lite ut på korten, eftersom ja precis rensade å slängde en 5-liters hink :)
Snabbväxande saknas dock. Jag glömde nämna det, men jag har EN valisneria i ena hörnet.

3. Minskat ljustiden till 8 timmar ett tag i början

Jaha, men de e här som de blir lurigt. De flesta råd man googlar fram om brunalger/kiselalger, är att ÖKA ljustiden.
Jag tyckte de lät knepigt men tänkte att ja kan väl prova.
Men ok, ja tror ja väljer att gå på din lösning här. Makes more sense.

4. Köpt nya lysrör såsom Philips Aquarelle eller likvärdiga, samt reflektorer till dessa

Reflektorer kan nog vara bra, men Lysrören är relativt nya - tror du att det har en stor invärkan?
De var rätt dyra :/

5. Köpt hem gödning, PMDD är ett bra alternativ

Sätter de på inköpslistan - på rot!

6. 50% vattenbyte var vecka

Också på listan! Check!

7. Möjligen utökat pump/filtreringskapaciteten då den är i minsta laget

Detta har jag länge funderat på, men de får skjutas fram lite. Ekonomin är lite knackig just nu...

9. Ev. inköp av ett par Ancistrus som kan hjälpa till med vissa alger

Jag försöker faktiskt hitta en bra algätare, som komplement till mina Siamesiska-
Saken är den att jag försöker hålla mig till en Syd-Ost Asiatisk biotop (Borneo Sumatra) och där funkar inte Ancistrus eller Otocinclus :(
Nått bra tips kanske?

Mathias Nilsson
hur sitter bakgrunden fast? Sitter den löst så plocka ur den och skrubba under hett vatten.

Bakgrunden sitter typ fast. Den är lixom fastklämt. Lyfter ja på den så rinner sanden ner och täpper till och sen går inte bakgrunden i igen.
Jag funderar dock på att inom en snar framtid göra en total-ormrenovering av karet och i så fall lär ja se till att skrubba rent bakgrunden ordentligt.
#10 - 10 september 2011 15:58
När den fortsätter att vara angripen blir det svårare att få bort problemet. Ju mer man kan ta ur och skölja rent, desto bättre i ditt fall.

Lite synd på ett fint kar, hoppas du får ordning på det.
#11 - 10 september 2011 16:47
Du är en bra bit på väg genom att fixa de sakerna du tänkt dig, rören kan du lägga på framtiden men dra ner ljustiden iaf:).
Kanske algätande snäckor eller räkor vore något, Sebrasnäckor och Amanoräkor:)?
#12 - 11 september 2011 09:35
Jag har en Zebrasnäcka. Kanske borde skaffa ett par till?
Amanoräkor hade jag förut.
Det blev en lite lustig historia med dom faktiskt.
De gick i karet tillsammans med Tigerbarberna i ett och ett halvt, kanske två år ungefär.
Sen plötsligt en dag, fick Tigerbarberna för sig att smaka på en av dem.
Sen gick de fort...[}:)]
#13 - 23 september 2011 16:10
Idag har det nästan gått två veckor.
De nya skotten som kommit på växterna är inte täckta av alger (ännu)
Men jag ser ingen minskning av algerna på bakgrunden.

Jag har läst lite om att det kan vara brist på nitrat?
Jag har ju haft väldigt låga värden, i princip noll, på både nitrit och nitrat, ända sen karet startades upp.

Jag matar väldigt sällan och inte särskilt mycket åt gången heller.
Borde jag kanske öka matningen lite?

Eller är den vettigaste lösningen PMDD?
#14 - 23 september 2011 16:21
PMDD kan nog vara en bra väg att gå, och tänk på att bara 2 veckor inte får alger att plötsligt försvinna:). Se karet som ett långsiktigt projekt, ett råd som många skulle behöva följa:p....
#15 - 23 september 2011 16:59
ansjo skrev:
PMDD kan nog vara en bra väg att gå, och tänk på att bara 2 veckor inte får alger att plötsligt försvinna:). Se karet som ett långsiktigt projekt, ett råd som många skulle behöva följa:p....

Det ligger mycket i dessa klocka ord!

Jag tror man skall ändra tänket helt enkelt och inte försöka ”bota problem” så mycket.
Om man i stället tänker exempelvis, hur skapar jag bra förutsättningar för mina växter i stället för mina alger kommer mycket att lösa sig. Ofta tar det dock tid!

Så lite PMDD eller annan icke ammonium gödning till växterna är nog ett bra tips. Dock är jag lite tveksam till stora vattenbyten.
#16 - 23 september 2011 17:03
Stora regelbundna vattenbyten är bra i vissa fall, har man mycket alger som kommer att förhoppningsvis dö ut, så tar de mycket syre i karet plus att de vanliga syreförbrukarna i karet tar sin del av kakan såsom fisk och deras biprodukt;). Växer även växterna dåligt eller mindre bra under tiden gör det inte saken bättre...
#17 - 23 september 2011 17:07
Men snälla...skit i om inte ancistrus stämmer med biotopen;). Dom gör underverk med kiselalger/brunalger - och andra alger med för den delen. Du kan ju byta bort dom sedan när dom gjort sitt "jobb" - fast jag skulle aldrig byta bort mina - dom är guld värda:).

//Inger
#18 - 23 september 2011 17:32
ansjo skrev:
Stora regelbundna vattenbyten är bra i vissa fall, har man mycket alger som kommer att förhoppningsvis dö ut, så tar de mycket syre i karet plus att de vanliga syreförbrukarna i karet tar sin del av kakan såsom fisk och deras biprodukt;). Växer även växterna dåligt eller mindre bra under tiden gör det inte saken bättre...
Ja där har vi nog lite delade meningar I detaljer.
I min bok är alger och cyano på + när det kommer till syre.
Stora vattenbyten betyder balans svaj och det är nog vad det här akvariet kan lida av + näringsbrist.
#19 - 23 september 2011 20:53
Jag har alltid prisat Aquarelle-rören men efter en invasion av kiselalger, som jag kämpat med i säkert 1år och efter total omstart aldrig kom tillrätta med skaffade jag en t5 ramp med 1st Hagen powerglo och 1st aquamedic plant grow, efter ca1vecka har algerna närmast mirakulöst dragit sig tillbaka och växterna mår bättre än ALDRIG förr:D Nu funkar det to.m med ljuskrävande förgrundsväxter! Tydligen en väldigt lyckad kombo på lysrören.... (och aquarelle kommer jag nu inte sakna efter att de försvunnit från marknaden)
#20 - 24 september 2011 04:53
bossep skrev:
Ja där har vi nog lite delade meningar I detaljer.

I min bok är alger och cyano på + när det kommer till syre.

Stora vattenbyten betyder balans svaj och det är nog vad det här akvariet kan lida av + näringsbrist.
JAg kan hålla med dig till viss del, det finns risk för lite svajiga nivåer på både co2 och pH med sådana vattenbyten, men det är lite att välja mellan pest och kolera....
Att göra 50% vattenbyten är inget som TS behöver fortsätta med i all tid och evighet, men i nuläget tills algerna gett med sig är det vad jag hade gjort:).
Cyanon är inget som jag är rädd eller oroad för, med PMDD motar man förhoppningsvis Olle i grind och jag har personligan aldrig haft några större problem att bli av med cyanon, då är det värre med vissa algsorter:).
#21 - 24 september 2011 08:51
Tack för alla bra tips!
Keep em coming!

Akvariet är nästan fyra år och algerna kom först efter att ja bytt lysrör.
Jag vet faktiskt inte vad det är för tillverkare av rören.
De står bara Power-GLO/Life-GLO på förpackningen (Har kvar dem i garderoben)

Min egna gissning är att det helt enkelt beror på en obalans med näringen, eftersom jag aldrig använt någon gödning, men endå har haft det väldigt tätt planterat. (Jag har som sagt rensat ut väldigt mycket växter nu)

Och du kanske har rätt Inger. Jag kanske borde se lite mellan fingrarna, vad gäller biotopen, och släppa i en Ancistrus eller två :)
#22 - 24 september 2011 09:30
Grodlund skrev:
Tack för alla bra tips!

Keep em coming!

Akvariet är nästan fyra år och algerna kom först efter att ja bytt lysrör.

Jag vet faktiskt inte vad det är för tillverkare av rören.

De står bara Power-GLO/Life-GLO på förpackningen (Har kvar dem i garderoben)

Min egna gissning är att det helt enkelt beror på en obalans med näringen, eftersom jag aldrig använt någon gödning, men endå har haft det väldigt tätt planterat. (Jag har som sagt rensat ut väldigt mycket växter nu)

Och du kanske har rätt Inger. Jag kanske borde se lite mellan fingrarna, vad gäller biotopen, och släppa i en Ancistrus eller två :)

Synd att jag inte tog någon bild när, när det var som värst. Hela bakgrunden var brun - likaså nästan alla växter och på gruset. Försökte få bort det mesta på växterna samtidigt som slamsugen fick vara igång, och dra i sig allt brunt som blev i vattnet.
Jag köpte till slut två små ancistrus - det här är väl för kanske två månader sedan. Dom gick lös på både bakgrund, växter å grus. Nu är bakgrunden helt ren, en del växter tog stryk, men jag köpte nya snabbväxande samt drog ned på ljustimmarna. Malarna verkar mätta och välbelåtna:p. Om det är rätt metod, vet jag inte, men det funkade för mig i alla fall:).

//Inger
#23 - 24 september 2011 15:11
ansjo skrev:
JAg kan hålla med dig till viss del, det finns risk för lite svajiga nivåer på både co2 och pH med sådana vattenbyten, men det är lite att välja mellan pest och kolera....

Att göra 50% vattenbyten är inget som TS behöver fortsätta med i all tid och evighet, men i nuläget tills algerna gett med sig är det vad jag hade gjort:).

Cyanon är inget som jag är rädd eller oroad för, med PMDD motar man förhoppningsvis Olle i grind och jag har personligan aldrig haft några större problem att bli av med cyanon, då är det värre med vissa algsorter:).
Om man nu skall försöka få bort skiten med mekanisk rengöring så är det bra om man är med med slangen och suger bort avskrapet. Då får man fylla på med en ny slatt H2O. Det kan ju bli en hel del i vattenbyten om man är ihärdig.
Det blir kanske lite svårt med PMDD doseringen om man inte fått in fingertoppskänslan för just det, om man byter en massa vatten. Nå väl lite färskt vatten skadar kanske inte!
Jag tror den stora förändringen var ljuset och det triggade algerna. Det kanske blev fel ljus för växterna och rätt för algerna. Men som du säger så är det ingen egentlig fara och lite tålamod gör underverk.
Växterna kommer nog att vänja sig speciellt om de får lite näring i form av PMDD. Därmed kommer algerna att dra sig tillbaks.
Här skall man nog vara lite observant om det går fort då en massa döda alger eller cyano ökar belastningen radikalt. Då kan det vara bra att suga bort dessa.
Så som du sa tidigare, tålamod och förbättring av växternas betingelser kommer att vara den bästa l

Att släppa i Ancistrusar och snäckor kan hjälpa till och dessa är dessutom trevliga individer. Men de bidrar också till en ökad belastning. Det som åker in i ena ändan kommer ut i den andra i form av gödning. Man får då vara med och slamsuga i bland.

På tal om det: Kanske lite OT men i alla fall. Jag tror att det här med EI och PMDD samt veckovisa vattenbyten har en bra sekundär effekt. Man passar helt enkelt på att ta bort mulm som annars skulle belasta akvariet! Min devis med lite skit i hörnen faller därmed pladask! Med PMDD skall det vara pedantiskt rent. Då har man minimerat ammonium och optimerat Nitrat.
Håller med om cyano och alger. De senare kan vara riktigt svåra om man nu vill bli av med dom! Jag har några som sitter på framrutan i burken i Sverige och de ger även algskrapan en match!
#24 - 24 september 2011 15:36
Jag har bara två ancistrus i mitt 540 liters - ang. det här med att skita ner:). Jag byter fortfarande bara 30-40%vatten i vecka i mitt diskuskar. Så det är bara att hålla alla tummar att div. alger håller sig undan;).

//Inger
#25 - 24 september 2011 16:34
gullefjun skrev:
Jag har bara två ancistrus i mitt 540 liters - ang. det här med att skita ner:). Jag byter fortfarande bara 30-40%vatten i vecka i mitt diskuskar. Så det är bara att hålla alla tummar att div. alger håller sig undan;).

//Inger

Jag vet inte riktigt hur många ancistrus som simmar runt i mitt 250 liters. Men dom är riktigt flitiga och det krävs lite stödmatning med algtabletter ibland. Alger kommer och alger går, resten ancistrusarna får!

Jag tycker alger hör till ett balanserat akvarium och jag känner mig lugn när jag har dessa som indikator. Alger och de flesta cyano är mästare på att plocka upp de små mängder av ammonium som bakterier och växter inte klarar. Visst kan de bli för mycket av det goda ibland men då får man ta sig en funderare över vad man ställt till med och rätta till det. De enda alger jag ”botar” är de som fått för sig att växa på framrutan. De får sig en knuff in i alghimlen av algskrapan, man vill ju kunna titta in i burken!
#26 - 2 november 2011 22:42
Jag undrar om det är brunalger. Är de så svåra att bli av med låter det mera som svarta punktalger (dvs rödalger).

Annons