Hur många raster bör man ha då för att pumparna inte ska suga "torre"?
Tänkte ha ca 1200l/h i ett 220 liters kar.
Du menar insläpp genom bakgrunden? Jag har en 1550L/h Rena XP4 ytterfilter som har sitt insug bakom bakgrunden, och jag har ett enda egen-borrat hål på cirka 4 cm. Det är för lite - jag måste rengöra filtersvampen som sitter i hålet minst en gång i veckan för att undvika för stor nivåskillnad framför/bakom bakgrunden. Det fastnar växt-blad i insuget som stoppar igen, och några gånger har ytterfiltret dragit in luft.
Rastren är 5 cm i diameter, va? Jag skulle nog köra med två om jag var du. Det borde räcka.
Du får också tänka på att ytterfilter inte egentligen pumpar så mycket som de "skall" göra - det som står på kartongen är hur mycket de pumpar utan filtermaterial eller slangar och när de står på samma höjd som akvariet. I verkligheten, med slangar, filtermaterial och stående kanske en halvmeter under akvariet, får man nog vara glad om de pumpar hälften.
För den sakens skull har jag också ett Fluval 4+ innerfilter (1000 L/h), som står för huvuddelen av cirkulationen i akvariet (Fluval 4+ är väldigt bra filter, men svampen som följer med är alldeles för finporig och sätter igen för snabbt. Ett hett tips är att byta ut den mot blå 10ppi filtersvamp).
Jag har ett 160-liters med regnbågar, malar, och lite oddballs.