Evigt jagande

#1 - 22 augusti 2011 18:26
Hejsan, jag har problem med att Rödzebra hanarna och Venustus hanen jagar allt och alla hela tiden. Det finns gott om rösen för revir och i övrigt verkar alla fiskar trivas. Men det e just dessa som jagar konstant. Någon sa någon gång att jag kunde köpa fler honor till dessa och att det troligtvis var det som var problemet. Men det känns konstigt då dom redan från början hade flera honor men att dessa jagades ihjäl. Kan jag göra något eller e det bara att låta dom "simma vidare" så att säga? =/
#2 - 22 augusti 2011 18:35
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=148537

n
i kanske kan slå er ihop.. :D

visserligen blir du av med alla fiskar men jagandet tar slut..

testa ta ur fisken ett dygn eller något, möblera om i karet och be..
#3 - 22 augusti 2011 18:53
haha njae, ingen sådan i mitt akvarie i alla fall ^^ men det e klart behöver dom mat till den så ;)

Angäende ommöbleringen så har jag redan försökt med det. Men det gav inget positivt resultat. Den ena Rödzebra hanen blev nästan mer aggressiv efter det
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 augusti 2011 19:09
Hur stort är akvariet och hur många fiskar har du?
#5 - 22 augusti 2011 19:13
200L och 22 stycken totalt
#6 - 22 augusti 2011 19:17
nej förlåt. 18 menar jag, då några honor jagats ihjäl. men det var 22 från början. så skulle det va =P
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 augusti 2011 19:24
Oj så litet och du har venustus - det är nästan dömt att misslyckas
#8 - 22 augusti 2011 20:06
Jaa, jag hade inte kollat upp den arten när jag köpte dem då det inte var planerat. Men han i affären sa då att det inte var "några som helst problem" för att citera. Vilket jag såg när jag kom hem o kollade upp dem =/
#9 - 22 augusti 2011 20:07
Venustus blir stora och är aggressiva. Kommer nog inte vara många kvar sen när de vuxit till sig.
#10 - 22 augusti 2011 20:16
personalen i djuraffären kan man inte alltid lita på, tyvärr :( de säger ofta så för att få sälja. eller av okunskap. mycket tråkigt att det är så.

vet inte hur många gånger man sett trådar här där TS skriver att "affären sa att de var helt okej!"

man har ju själv åkt dit på det, och lärt sig den hårda vägen att info ska man skaffa själv innan man gör ett köp.
#11 - 22 augusti 2011 20:42
hannesc skrev:
personalen i djuraffären kan man inte alltid lita på, tyvärr :( de säger ofta så för att få sälja. eller av okunskap. mycket tråkigt att det är så.

vet inte hur många gånger man sett trådar här där TS skriver att "affären sa att de var helt okej!"

man har ju själv åkt dit på det, och lärt sig den hårda vägen att info ska man skaffa själv innan man gör ett köp.

Joo exakt. Detta var första gången och det har aldrig hänt igen kan jag säga ^^ Har alltid kollat upp och följt planerna efter det. Det roliga med dessa dock är att dom jagar bara varandra. Än så länge iaf.

Men åter till frågan. Det är bättre att göra sig av med fiskarna då alltså?
#12 - 22 augusti 2011 20:47
ja venustusarna. be affären ta tillbaka dom. se om du kan byta mot nån annan.
#13 - 22 augusti 2011 21:41
hannesc skrev:

Du har så rätt, det är stort antal nybörjare (och ibland även mer erfarna) som blir lurade att köpa något som kommer att skita ner det för dem..
Jag vet inte hur många gånger jag varit med om sådant ljugeri IRL, ibland har jag lagt mig i för att jag tyckt att det är på väg att spåra ur totalt.. :(
Dock så finns det ju ett fåtal ärliga människor i djuraffärsbranchen, jag håller själv på att försöka få jobb i djuraffär och kommer att höra till den ärliga delen.. :)
#14 - 23 augusti 2011 05:58
Jag hade lämnat tillbaka venustusen, och även försökt att sälja av min rödzebra hanne.
Köp ett ungdjur utav rödzebra som är en hanne, så ska du se att det kommer att bli bättre balans i din balja.Janne

Annons