Ev. uppstart av 70x70x40 cm akvarium

#1 - 12 augusti 2006 20:47
Hej!

Jag har ett trasigt helglas akvarium med måtten 70x70x40cm (196L ca) och känner mig grymt sugen på att starta upp det. Ena sidan läre bytas ut, i övrigt är det inget fel på karet.

Det finns dock några problem. Dels finns det ingen ramp till den, och det finns inga färdiga rampar som passar det, antingen blir det en liten fjuttig sak med ett enda lysrör som är antagligen är menat till ett 60L kar eller något eller så blir det att jag bygger ihop ett själv. Har kikat runt lite och hittat detta hos PWSS: http://www.pwss.se/product.php?productid=2124&cat=210&page=1
Det är vad jag förstått ett lysrörshållar kitt som är färdig för montering i en ramp (tex hemsnickrad) och en sån borde fungera eller? Sen är det ju frågan hur många lysrör jag behöver till karet, räcker det med två med ditmonterade reflektorer eller ska jag köra med ett kitt till (så jag får fyra lysrör)? Någon som har någon ide?
Karet ska förmodligen bli ett asien kar med lite lämpliga fiskar så det ska väl vara hyffsat ljus där i och växter ska givetvis kunna trivas.

Problem nummer två är fiskar. När man kollar på zoopets fiskinformation så står det både minimi mått för fiskarna vad gäller karets längd samt vattenvolym. Då mitt kar inte är så speciellt brett (70cm) men ändå ligger runt 200L kan jag då ha fiskar som kräver mer än 70cm i akvarielängd men som ändå kräver mindre än 200 liter?
Några guramis och kampfiskar kommer gå i (de ska acceptera akvariets storlek vad jag förstått) men sedan så vet jag inte riktigt vad jag kan stoppa i mer. Vill givetvis i första hand att fiskarna trivs. Lite tips på lämpliga fiskar vore också trevligt. Har mest bara haft sydamerikanska fiskar förut så är inte alltför hemma på asien.

Hoppas någon har några ideer. =)

Mvh,
Anders Jonsson
#2 - 12 augusti 2006 20:58
Till mitt 325 helglas helt fyrkantigt löste jag problemet med ljusrampen,gick och köpte en gammal lysrörsarmantur som jag la ovanpå med hjälp av två tunna reglar det kostade mig 50 kr med lysrör till prisvärt tycker jag.Reflektorer var där på också det är inte så vanligt på gamla armanturer efter som mitt är så högt så är det inrett i syd amerikanskt stil med rötter i mitten växter runt om där går bara skalarer.Tycker du borde testa lika dant det blir rätt så bra efter som det är helt fyrkantigt
#3 - 12 augusti 2006 21:47
Belysning;
Bygg själv, minst 4 rör, montera hållarna så att du senare lätt kan montera flera. Glöm inte bra reflektorer.

Fiskar;
Visst är artbeskrivningarna säkert skrivna lite med tanke på vanliga rektangulära burkar, men, många av fiskarna behöver längden på akvariet på gund av en eller annan anledning. Det kan vara simbehov, revirhävdande eller andra saker som jag inte kan komma på nu. Den stora arean kompenserar till viss del de korta "långsidorna" och om du plockar fram tumstocken eller miniräknaren kommer du snart fram till att diagonalen på ditt akvarium är 98cm, medans rektangulära 200 liters ligger på runt 120cm, och där är den procentuella skillnaden mycket mindre. Du bör nog iaf undvika alla arter som kräver mer än 90cm långa akvarier.

Sällskap, med kampfisk antar jag att du syftar på Betta splendens, guramis, det blir ett lite bredare spektra, men om du väljer bland de lite vanligare arterna så borde lämpligt sällskap till exempel följande kunna vara:

Rasboror, de arter som tidigare hette Rasbora i släktnamn och är i ungefär samma storlek som kilfläcksrasboran, som för övrigt är lätt att glömma hur snygg den kan bli. Fembandsbarb borde inte heller kunan ställa till problem, men den är snygg. Kuhliiålar, ett rejält knippe, skön syn ett se 8 - 10 levnadsglada kuhliis komma fram ur sina gömställen när man matar dom med något de verkligen gillar. Ett stim Siamesiska algätare är trevligt.

Angående stimfiskar ska man som sträva efter så få arter som möjligt och så många exemplar av varje art som möjligt, kanske bortsett från de ganska grå, snabba och stora siamesiska algätarna, där det ur estetisk synvinkel kanske är bättre med ett halvdusssin eller så.
#4 - 12 augusti 2006 21:49
Tjena stene!

Det låter som en väldigt bra ide faktiskt, gäller bara att hitta några lämpliga ramper då. ;) Vore definitivt billigaste lösningen då det skulle kosta en del att bygga ramp själv.
Det låter som du fick till en riktigt snygg möblering i ditt kar dessutom. =)
Hade mitt varit högre (minst 50cm) hade jag nog stoppat i lite skalarer med, men då mitt 325liters duger fint till de skalarer jag har för tillfället så får de gå kvar där. Det karet var ändå tänkt till sydamerika kar från början men det har tillkommit lite "utlänningar" där i med som dessvärre har stört det dominanta skalarparets lekande. =(
Men kommer helt klart köra med en liknande möblering i det, grymt snyggt med en sådan uppbyggnad. =)

Bygget ligger förmodligen en bit framåt i tiden men känns som om det är dags att börja planera redan nu.

Tack för tipsen! =)
#5 - 12 augusti 2006 22:27
Tjena Eric...!

Det var något sådant jag tänkte med.. med tanke på djupet och de lysrör jag kan använda (60cm's T8 rör på 18W eller något) så antog jag att två var för lite och att fyra borde bli rätt lagomt. Så blir väl i den stilen iaf, fyra lysrör, inte helt säker på hur jag löser själva hållarbiten bara.

Jo det är just det, vill inte låta fiskar som inte trivs alls få gå i karet, har kikat lite och hittat sådanna jag känner mig sugen på, just kuhliis blandannat. Sedan funderar jag på Mosaik gurami med men vet inte om jag vill ha några fler guramis, har en guldgurami hane kvar bland mina skalarer som inte passar in (för dominant). Han hade nästan ihjäl sin hona (hon dog dessvärre ändå efter förflyttning) och efter allt krångel med den så tappar man lusten lite.. Skulle isåfall vara om Mosaiken är fredligare då, och då blir det antingen enbart honor eller en hane och 3 honor eller något sådant..

Kampfisk blir det garanterat och då Betta Splendens (då jag har 1 hane och 3 honor), de kommer få bo i det nya isåfall med den bråkiga guramin. Har dock inte mer kunskap om asien fisk än hur jag ska hålla de vid liv och så.

Rasboror vet jag knappt vad det är så ska allt kolla upp de, låter rätt intressant faktiskt. =) Speciellt det faktum att det är stimfiskar.
Barber har jag haft den mindre trevliga erfarenheten av att hålla tigerbarber.. men då det som du antyder finns barber som faktiskt går att hålla med annan fisk så kan det ju vara en väl passande fisk med! =)
Siamensis blir det nog med, tycker de är fantastiska, enda direkta nackdelen är väl att de blir lite väl stor kanske, ett stim med 15cm fiskar i det akvariet kan nog bli lite trångt. Men jo, de är riktigt snygga i stim så det är något jag ska klura lite på!

Tack så mycket för tipsen och råden! =)
#6 - 13 augusti 2006 09:33
Visst kan du slänga på ett par begagnade dubbla 18watts armaturer, glöm inte att se till att det är bra reflektorer i dem, och om du bygger en trälåda så missa inte kylningen heller, lysrören kan få försämrad verkningsgrad och hela armaturen får starkt förkortad livslängd om den blir alldeles för varm.

Guldguramis kan vara hetsiga, Mosaik är i regel lugnare. Tigerbarber är erkänt besvärliga, de flesta barber i tigerbarbens storlek och uppåt kan vara lite buffliga, men just tigerberben är känd för att vara lite extra bufflig, och jag fick det intrycket att det inte var det du ville ha. Kopparbarb är en annan liten fredlig snygg barb, inte så stimbenägen, men snygg.

Alla här nämnda fiskarter gillar växtsnår, och det skulle även ur estetisk synvinkel löna sig bra att lägga lite extra krut på växterna och välja lätta arter som säkert och snabbt kommer att bilda buskage, två växtsläkten som finns i asien och som helt klart är värda för dig att kolla upp är Hygrophila och Vallisneria. Vad du dessutom bör "kolla upp" om du inte redan känner till det är växtgödning som kallas PMDD.
#7 - 13 augusti 2006 14:19
Hej igen Erik!

Billigast möjliga lär det bli till en början, och när ekonomin tillåter så blir det nog lite tillsnyggat. Så då får det helt klart bli billigast möjliga ramper. Då mitt län verkar helt tomt på akvarieintresserade (Hälsingland) så kan det bli svårt att hitta några ramper lokalt, men möjligen att det går att få tag från lite längre håll och ändå få en acceptabel fraktkostnad på den. Ska se över detta.
Och vad gäller kylning av rampen, kan man montera ett par kylfläktar liknande de man monterar i tex datorer? Givetvis med galler/nät så det inte blir någon hemsk olycka (har för mig att asiater gillar att hoppa). El-biten bör inte vara något problem då jag har ett par elektriker i min bekantskapskrets. =)
Behöver det vara kraftigt blås i fläktarna eller räcker det om luften rör på sig? Typ om man har två fläktar, en för insug och en som utblås och rätt långsamtgående och tysta fläktar. Vad tror du om det?

Jo.. det blir inga fler guldguramis iallafall känns det som. Gillar guramis men det bör ju finnas fredligare fiskar, typ mosaikguramin.
Någon slags barb läre det bli iallafall, och kopparbarben du tipsade om gillar jag skarpt. Ett par sådanna kan jag helt klart tänka mig. =)

Mycket växter var typ planerat från början, ju mer desto snyggare, och då fiskarna trivs bäst så blir det ju riktigt bra.
Vallisniera använder jag även nu så förhoppningsvis kan jag ta lite plantor från min nuvarande bara de får lite fart i växandet igen. Hygrophila ser trevlig ut, inte så säker på om min lokala handlare har någon sådan inne men ska kolla om han kan beställa hem alternativt får jag väl lägga ut en sökesannons här på zoopet.
Gödning har jag kikat på lite till å från ett tag då det är lite dålig fart i mitt nuvarande kar. PMDD funderar jag skarpt på men det kräver väl CO2? Det låter dyrt. =P
Sedan har jag kikat lite på low-tech med. Verkar rätt pilligt att få fart på det men då det kommer sköta sig självt så kan det kanske fungera om man får iordning på det. Och det verkar även växa så det riktigt knakar. Vad tror du om low-tech?
Annars skulle nog PMDD fungera bara CO2 biten kan lösas rätt billigt.

Tack återigen för tips och råd. =)
#8 - 13 augusti 2006 19:47
Kylning till belysningarna blir riktigt viktigt först om du bygger in dom i en trälåda eller annat isolerade matrial, självklart kan du använda fläktar från kasserade datorer, ta i så fall även hand om nätagget så att du kan driva fläktarna. Om man har tillgång till gratis kasserde datorer kan man prova att plocka flera fläktar och köra dem på lågspänningen från ett nätagg, borde ge tillräckligt luftflöde och nästan inget ljud, men jag vet inte säkert, har inte provat det själv än. Om du har trälåda så har du gjort en stor förbättring så fort du skapar lite luftcirkulation, även om det är lite av "ju mer desto bättre"-fenomen över det hela.

Eftersom du har elektriker i din bekantskapskrets borde du kunna tigga till dig gamla lysrörsarmaturer för rumsbelysning som du kan använda, om du inte hittar 18 wattare ska det gå att koppla en 36wattsreaktor till 2st 18 watts rör, men jag vet inte om alla 36watts reaktorer är förberedda för det, men sånt kan nog dina elektriker-kompisar.

Hygrophila är ett släkte med flera bra arter, om inte din lokala handlare har någon av de mest lättskötta varianterna så blir jag förvånad, Lättast är nog H. polysperma och H. corymbosa, det finns flera olika varianter av båda arterna, alla är mycket lättskötta förutom kanske polysperma rosanervig, som bara är lättskött.

PMDD kräver inte Co2-gödning, framförallt inte med de växter vi pratat om. Co2-gödning kan man dessutom ge genom mäskmeroden, som iofs innebär en del pyssel men det är nästan gratis. Med två eller fler mäsksatser kan man få ganska jämn tillförsel.

Low-tech skulle väl det jag oftast kör i de flesta av mina akvarier, även om jag inte håller på med jord i botten. Tanken med att först riskera kraftiga algutbrott, sedan vara tvungen att var försiktig när jag planterar eller skördar, och sedan i slutändan vara tvungen att starta om allt från början med jämna mellanrum tilltalar inte mig.
#9 - 13 augusti 2006 20:20
Hm.. smart ide det där med att driva fläktarna via nätaggregat!
Då jag är i det närmaste okunnig med elektronik så får nog "elektrikerna" klura på det där. ;)
Och vad gäller ramper, det är bara lysrören som måste vara för akvarier va? All övrig elektronik i rampen kvittar det vad den är avsedd för eller?

Då jag ännu inte vet hur pass bra akvariebutiken är så är det svårt att veta. Knappast sveriges bästa iallafall...
Men ja, de brukar få in lite nytt iaf en gång i månaden å då är det nya sorters fiskar samt växter. Om de inte har något inne eller beställer hem så kanske de får hem ändå på något vis.
Och ju lättsköttare desto bättre, är fortfarande nybörjare. ;)

Låter som det blir PMDD ändå då, dels då jag bör slippa CO2 och då det sedan blir rätt billigt (har kikat pris) så blir det nog ändå lämpligare än att stoppa i jord. Och vad jag förstått så ska det ju växa så det knakar även med PMDD med så. =)
Skönt att veta att man kommer rätt lindrigt undan (iallafall pengar räknat) med den där mäskmetoden du nämnde. Ska kolla upp den lite utifall!

Tack återigen Erik...!
#10 - 13 augusti 2006 23:27
Stämmer bra att det är lysrörsvalet som är intressant av det elektriska i rampen själv kör jag mest Osram fluora 77 på grund av flera anledningar, bra växtrör, billigt, (60:-/st betalar jag, går säkert att hitta något billigare) jag tycker det är snyggt färgmässigt, och man kan använda många utan att det ser för ljust ut för människoögon. Sen får man inte glömma reflektorer, takarmaturer är ofta byggda för att sprida ljuset över en så stor yta som möjligt, i akvariesammanhang vill man inte skicka iväg ljuset med mer än ungefär 45 graders vinkel mot lodlinjen, eftersom det är där någonstans vattenytan reflekterar bort ljuset i stället för att bryta ner det i vattnet. Kommer inte ihåg exakt vinkel, men det rör sig om den storleksordningen, dumt att kasta bort en massa härligt ljus.
#11 - 14 augusti 2006 10:53
Det var ett fint pris på det där lysröret. Vad blir det för färg på ljuset? Gult?
Min lokala handlare säljer endast Aquarelle och något rör från Hagen, tror det är grolux, aqua glo eller något liknande. Köpte ett sådant själv till mitt nuvarande men minns inte vad den heter, blått ljus har den iallafall. Kan något av de passa fint annars i karet? De var betydligt dyrare än dina Osram men inte så farligt mycket.
Låter som att det är dags att ta fram fysikboken och räkna vinklar då. ;)
Och du har så rätt, inte nog med att det är slöseri att skicka bort ljus som inte används utanför akvariet, det är även slöseri på pengar samt jordens resurser.

Kom på att jag har tillgång till ett till udda akvarium, ett helglasat 150(L)x30(H)x40(B)cm akvarium, enligt miniräknaren blir det 180 Liter. Vore den lämpligare att använda? Blir ju mycket mer längd i akvariet vilket gör att man kan ha i lite andra sorters fiskar, dessvärre så är akvariet inte lika djupt och sen är det lågt. Enda fiskar jag kommer på som riktigt trivs med ett sådant djup är väl labyrintfiskar. Är det möjligt att stoppa in något annat isåfall? Beroende på hur pass aggressiv silverhajen är så skulle jag nog kunna tänka mig sådanna. Lagom längd på akvariet men på fiskens sida här på zoopet så vill den ha minst 250L vilket är något mindre än vad jag kan ge den. Sedan vet jag inget om vad den tycker om ett så pass lågt akvarium.

Detta akvarium är i det närmaste komplett, bänk finns, akvariet ska vara helt, bör dock silikoneras om men även här saknas ramp. Även detta är helglas akvarium.
Förutsatt att jag får tag i en billig ramp så vore ju detta billigast, men då är det frågan hur det är med fisktrivseln då.

Vad tror du/ni?

Mvh,
Anders Jonnson
#12 - 14 augusti 2006 12:03
Osram fluora 77 har betoning på rött och blått, groluxtyp men inte extremt, som sagt jag tycker det är mycket snyggt. Jag köpte mina på ett "gör det själv varuhus".

Dat långa akvariet passar ju bra för 36wattsrör, både armaturer och rör brukar ha ungefär eller precis samma styckpris som 18wattarna, men 36wattarna brukar vara något lättare att få tag på begagnade armatuerer och specialrör till.

Silverhajar skulle kunna trivas bra så länge de är små, men de blir alldeles för stora för de akvarier du nämnt, tyvärr, det är härliga fiskar, du kanske kan snacka till dig ett "inbytesprogram" med din lokala handlare, silverhajar med lite storlek på borde inte vara svårsålda. Silverhajar är inte aggresiva, däremot är de aktiva/snabba och blir som sagt stora.

Två begagnade dubbla 36wattsarmaturer med osram fluora och bra reflektorer tillsammans med PMDD och två mäsk-satser kopplade till samma reaktor som du startar om en i taget så kommer du kunna ha ett riktigt läckert akvarium ur växtsynpunkt, och du skulle knappast behöva fråga om växten är lätt eller inte, i princip alla vattenväxter skulle växa frodigt då.

Fiskar av rimlig storlek skulle säkert trivas mycket bra, särskilt om du har täta växtsnår.
#13 - 14 augusti 2006 13:00
Hm.. det låter bra! Inte för att göra gratisreklam för något speciellt varuhus men är det någon av de större "gör-det-själv"-kedjorna? Isåfall så bör det inte vara alltför svårt att få tag i ett par sådanna lysrör. =)
Ska försöka förmulera ihop lite annonser här och var så får se om jag får tag i någon ramp bara. Vore bekvämt med ett färdig trots allt, annars blir det väl hemmagjort ändå.
Och jag tror det får bli det längre karet ändå, De får ju plats att sträcka ut sig iallafall.. men det andra karet lockar ju med med sin härliga bottenyta. Får väl sätta upp den något tag framöver med annars. =)

Kikade lite till på användarinformationen som fanns listad med på silverhajarna och det blir nog alltför trångt. Då det är stimfisk så bör det väl inte vara under tio fiskar heller.. och tio stycken 20-30cm silverhajar blir extremt packat.. så nä. Skulle vara om handlaren kan byta in dom när de börjar växa ut ur akvariet. Handlaren har ett akvarium fullt med silverhajjar (brukar vara 20-30st uppskattningsvis) och de är underabara att titta på när de stimmar.
Funderar lite på praktbotior med, men det är ju samma där med, stimfisk, de blir riktigt stor även de.
Nä, jag utgår nog från dina ursprungliga fiskförslag. =)
Skönt att de inte är aggressiva iallafall!

Låter som en bra ide. Men hur många rör? Två eller fyra?
Att växterna skulle trivas låter verkligen fint!
Funderar starkt på att beställa hem lite PMDD och prova i mitt nuvarande kar, kan jag få fart på växtligheten så får jag en hel del "gratis" växter till uppstart av det andra karet.

Tack återigen Erik...! =)
#14 - 14 augusti 2006 19:54
Med totalt fyra rör borde du kunna få riktigt bra fart på växterna. PMDD blir verkligen prisvärt.
#15 - 16 augusti 2006 11:37
Då blir det att prova så hur som helst då. =)
Har lagt akvarieplanerandet på is för tillfället, ekonomiska bekymmer men karen ska upp så fort det återigen är möjligt iallafall.

Tack så mycket för hjälpen Erik...! =)

Annons