Hej!
Jag har ett trasigt helglas akvarium med måtten 70x70x40cm (196L ca) och känner mig grymt sugen på att starta upp det. Ena sidan läre bytas ut, i övrigt är det inget fel på karet.
Det finns dock några problem. Dels finns det ingen ramp till den, och det finns inga färdiga rampar som passar det, antingen blir det en liten fjuttig sak med ett enda lysrör som är antagligen är menat till ett 60L kar eller något eller så blir det att jag bygger ihop ett själv. Har kikat runt lite och hittat detta hos PWSS: http://www.pwss.se/product.php?productid=2124&cat=210&page=1
Det är vad jag förstått ett lysrörshållar kitt som är färdig för montering i en ramp (tex hemsnickrad) och en sån borde fungera eller? Sen är det ju frågan hur många lysrör jag behöver till karet, räcker det med två med ditmonterade reflektorer eller ska jag köra med ett kitt till (så jag får fyra lysrör)? Någon som har någon ide?
Karet ska förmodligen bli ett asien kar med lite lämpliga fiskar så det ska väl vara hyffsat ljus där i och växter ska givetvis kunna trivas.
Problem nummer två är fiskar. När man kollar på zoopets fiskinformation så står det både minimi mått för fiskarna vad gäller karets längd samt vattenvolym. Då mitt kar inte är så speciellt brett (70cm) men ändå ligger runt 200L kan jag då ha fiskar som kräver mer än 70cm i akvarielängd men som ändå kräver mindre än 200 liter?
Några guramis och kampfiskar kommer gå i (de ska acceptera akvariets storlek vad jag förstått) men sedan så vet jag inte riktigt vad jag kan stoppa i mer. Vill givetvis i första hand att fiskarna trivs. Lite tips på lämpliga fiskar vore också trevligt. Har mest bara haft sydamerikanska fiskar förut så är inte alltför hemma på asien.
Hoppas någon har några ideer. =)
Mvh,
Anders Jonsson