(Vad jag menade med att springa runt i hälsokostaffärer var helt enkelt att flera personer i den här tråden har haft svårt att hitta nejlikolja, och fått springa runt i flera affärer och fråga.)
Flera - bland de jag själv - har också berättat att de lätt har fått tag på Eugenol på apoteket.
Jag ville mest få till en diskussion även om andra alternativ, och det verkar ju fungera. Personligen ser jag inga problem med slå ihjäl-metoden. Elektrifiering kan jag hålla med om att det känns galet.
Frysning anses väl inom veterinärvetenskapen inte som okej utan tillhörande bedövning, men leder garanterat till att fisken dör. Alkohol används rutinmässigt för att ha ihjäl små djur inom forskningen.
Samtliga metoder som beskrivs i artikeln leder till att fisken dör. Men det var inte det som var frågan, utan det väsentliga är vilka metoder som leder till minst lidande. Och vad det gäller t ex frysning så finns det flera bevisade fall på att det kan innebära en långsam och plågsam död, iaf för tropiska fiskar. Har du nånsin hällt alkohol på ett sår? Då vet du hur det bränner. Själv skulle jag aldrig välja ett dopp i alkohol som eutanasi-metod. Dessutom är fiskar ryggradsdjur och kan känna smärta precis som vi däggdjur.
Nejlikolja bedövar fisken, men är tydligen svårt at dosera att döma av tidigare inlägg. Ännu svårare med Eugenol, om det nu säljs i olika koncentrationer. Eftersom olja inte är vattenlösligt kan kanske otillräcklig omskakning leda till att större oljedroppar kväver fisken, vilket inte känns särskilt humant. Man måste också vara noga med att säkert döda fisken, dekapitering efter nejlikoljebehandling torde vara en självklarhet.
Jag har själv vid några tillfällen använt mig av Eugenol för att ge fiskar dödshjälp genom överdos och det har gått rätt fort. Olja/Eugenolen ska
mixas ordentligt med vattnet med hjälp av en mixer. Innan jag skaffade Eugenol använde jag mig några gånger av halshuggning och slå ihjäl-metoderna och även om det oftast går rätt snabbt så finns det risken att man missar och dessutom får fisken de sista sekunderna i sitt liv ligga utanför vattnet, vilket i sig måste vara väldigt stressande och tom ångestskapande. Har även läst att det inte är säkert att halshuggning är så smärtfritt som man tror, utan att huvuddelen fortsättare att känna så länge det finns syre i hjärnan. Så jag föredrar Eugenolmetoden.
Kan man inte kolla med en veterinär? Det finns säkert riktlinjer för sånt här.
Det skulle man kunna göra, men då bör man kolla med flera stycken för att kunna få flera olika åsikter. Och man bör även komma ihåg att många veterinärer inte kan så mycket om fiskar och har ännu mindre yrkeserfarenhet av dem.