Eutanasi för fisk - om nejlikolja

#1 - 24 februari 2005 16:43
Att avliva fisk diskuteras ju då och då på forumet.
Det är ju tyvärr ibland nödvändigt.
Och oftast rekommenderas giljotinering i någon form med kniv eller sax.
Men själv är jag lite för blödig för sådana våldsamheter.
Och har då ofta låtit naturen ha sin gång vilket ibland kan ta ett par dagar.

Ett alternativ är ju ett lugnande fiskgift och då har den väldoftande nejlikoljan ofta nämnts. På engelska clove oil. Den aktiva substansen heter Eugenol .
Vilket jag idag provat för att avliva en del fisk som visar klara tecken på att inte klara de närmaste veckorna. Och jag tycker själv att det gick betydligt bättre än förväntat. Själv använde jag mej av Eugenol dentallösning som kostade 50 kr på apoteket. Tre droppar lösning i en liter vatten som först skakas våldsamt och därefter tillför man offren som somnar in inom någon minut eller så.
Att köpa Eugenol från apoteket kan vara besvärligt eftersom dom gärna man vill att man skall använda den i professionen. Därför rekommenderas en hälsokostaffär som ofta kan ta in en mindre flaska koncentrerad nejlikolja för cirka 40 kr inom några dagar.
#2 - 10 augusti 2006 22:19
Så det funkar alltså bra?
#3 - 11 augusti 2006 04:21
[QUOTE=tetra 1]Så det funkar alltså bra?[/QUOTE]
Japp -det funkar både bra och luktar också gott på samma gång.
:)
#4 - 11 augusti 2006 04:30
Har du några referenser till effekten? Att de dör betvivlar jag inte... Men jag är nyfiken på hur det funkar och om det verkligen är skonsamt.
#5 - 11 augusti 2006 04:45
Då för ett år sedan läste jag här i forumet och googlade runt lite.
Men jag kommer inte ihåg något ssk dokument.
Googla på eugenol + fish t ex
Med rätt dos går det iaf lugnt till.
Ungefär som vid en överdos av MS-222 som jag hade tillgång på 1980-talet.
Eugenol alt nejlikolja är dock mer tillgängligt och gissningsvis billigare.
#6 - 11 augusti 2006 06:07
MS-222 är riktigt dyrt och så ska man ha recept
#7 - 13 augusti 2006 10:20
erikthur:

Verkar ju riktigt bra, om man använder det till anestesi bördet ju inte vara alltför plågsamt.
#8 - 31 december 2006 22:47
axolotl skrev:
Har du några referenser till effekten? Att de dör betvivlar jag inte... Men jag är nyfiken på hur det funkar och om det verkligen är skonsamt.

I ett kulfiskforum rekomendera de att använda nejlikolja när man skall klippa tänderna på kulfiskar
http://www.thepufferforum.com/forum/viewtopic.php?t=8

tydligen skall 3 droppar på 1 liter söva kulfiskar på upp till 8cm på runt en minut.
#9 - 1 januari 2007 05:02
Man brukar avråda från att använda nejlikolja som bedövningsmedel eftersom gränsen mellan att söva fisken och att döda fisken är så hårfin.
Det går alltså, men risken är mycket stor att fisken dör.
#10 - 1 maj 2007 12:53
men kan man inte söva den först och sen skära huvudet av den? det måste ju vara mest skonsamt, sen vet man ju att den är död..
#11 - 1 maj 2007 12:58
men alltså, om gälarna inte rör sig är väl firren död? Avlivade en dålig sebrafisk häromdagen med nejlikolja. Den fick ligga i "badet" i kanske en halvtimme sen kokade jag den för säkerhetsskull. Men då var den död innan alltså, eftersom gälarna inte rörde sig.
#12 - 1 maj 2007 13:58
Att gälarna inte rör sig innebär att fisken slutat "andas", och du kan nog ganska kallt utgå att den då är död. Allraminst är den mycket nära döden.
Är du osäker är det ju bara att låta den ligga en stund till.
#13 - 1 maj 2007 18:54
Är det något bäst föredatum på nejlikolja? Så man kan köpa hem den utifall att, det känns ju dumt att behöva vänta extra länge när en fisk är sjuk...
#14 - 2 maj 2007 04:03
Bäst-före-datum finns det nog.
Själv har jag en Eugenol steril med "anv-före 2005-06".
Detta gäller för tandläkarens användning på människor.
Men jag fortsätter använda den på fisk vid behov - och det funkar fortfarande.
#15 - 2 maj 2007 14:06
lenis3 skrev:
men alltså, om gälarna inte rör sig är väl firren död? Avlivade en dålig sebrafisk häromdagen med nejlikolja. Den fick ligga i "badet" i kanske en halvtimme sen kokade jag den för säkerhetsskull. Men då var den död innan alltså, eftersom gälarna inte rörde sig.

Jag brukar avliva fiskar med nejlikolja - går lugnt och stilla tillväga. Men jag skär alltid av huvudet efter en stund för säkerhets skull. Jag vill ju inte att de ska kvickna till i soppåsen eller toan och plågas... En gång - på en platy tror jag det var - lyckades jag skära av huvudet precis intill hjärtat och det slog fortfarande, trots att gälarna varit stilla ett tag.
#16 - 3 maj 2007 11:12
Jag måste fråga! Var får ni tag i nejlikolja??
Jag har varit Väla runt, på apotek, hälsokostaffärer, hobbyaffärer t.o.m på bodyshop. Det var ingen som visste något om denna olja.
Hjälp mig är ni snälla. Finns det någonstans man kan beställa från nätet?
#17 - 3 maj 2007 11:49
jag fick beställa hem. Tror oljan kostade 50-60 kr och den kom hem på ett par dagar. Du får nog fråga om de kan beställa hem åt dig, jag fick uppfattningen att de endast har den på julen. Min olja är är av märket "Aroma".

Kan tillägga att säljaren blev förvånad när hon fick reda på vad jag skulle använda den till.. :S
#18 - 3 maj 2007 14:24
Beställa hem ja, men varifrån?
Kan jag gå in på MAXI och fråga om dom kan beställa hem? *ett skämt*
#19 - 3 maj 2007 14:47
hälsokostaffären
#20 - 3 maj 2007 15:54
Dom hade inte hört talas om det. Men visst, jag frågar på fler ställe.
Tack.
#21 - 4 maj 2007 06:12
Jag köpte också på hälsokostaffären - också av märket Aroma. De blev förvånade i min affär också, de till och med drog på smilbanden...:D
#22 - 5 maj 2007 09:19
missade att skriva att jag menade att du ska beställa hos hälsokostaffären:)

kände mig smått pervers när jag förklarade vad oljan skulle användas till..
#23 - 5 maj 2007 10:31
När jag berättade för en kompis som också har fiskar om dödshjälp med nejlikolja ställde hon sig väldigt tveksam till det. Hon befarar att fiskarna kan dö av kvävning.

Någon som vet exakt HUR de dör? Alltså, vad är det som händer i kroppen och hur påverkar det medvetandet?
#24 - 5 maj 2007 12:18
Såvitt jag föstått det hela rätt så somnar de bara in.
Det går oftast rätt lugnt till om man inte överdoserat för de tycks de inte gilla.
#25 - 5 maj 2007 12:48
Så vad är en lagom dos?
#26 - 5 maj 2007 13:43
oftast 3 droppar per liter
#27 - 5 maj 2007 13:58
Tack! Är det samma dosering oavsett om man använder nejlikolja eller Eugenol?
#28 - 5 maj 2007 14:48
såvitt jag vet iaf
#29 - 5 maj 2007 15:02
Tack! Bra att veta, så man inte gör fel.
#30 - 5 maj 2007 15:07
Batski, har du hittat något av det?
#31 - 5 maj 2007 15:08
Ær det inte bættre bara att skæra av huvudet på dom?
#32 - 5 maj 2007 17:34
Inte för oss veklingar som inte tycker om att döda djur.
#33 - 5 maj 2007 18:08
icejoy skrev:
Batski, har du hittat något av det?

Menar du nejlikolja eller Eugenol? Nja inte än. Eugenol verkar numera vara en beställningsvara på apoteket och ingen av hälsokostaffärena där jag jag frågat hade nejlikolja. Men jag ska se till att leta ett tag till.
#34 - 5 maj 2007 18:50
Kjaer skrev:
Ær det inte bættre bara att skæra av huvudet på dom?

Ibland kanske man behöver avliva säj 5-10 styck under en helg.
Mycket bekvämare att låta dom få ett välluktande bad.
Sedan är jag ju inte lagd åt det kirurgiska hållet...
;)
#35 - 5 maj 2007 19:42
icejoy skrev:
Inte för oss veklingar som inte tycker om att döda djur.

Jag tycker inte om att døda djur, men nær man inte vet om dom lider... Då tycker jag det ær bættre att gøra kort process...
Bilagor:
#36 - 6 maj 2007 00:32
Jag mår alltid skitdåligt när jag måste ge någon dödshjälp. Men ibland kan det faktiskt vara det enda schyssta man kan göra.
#37 - 6 maj 2007 08:05
Skulle inte klara av att döda något med päls... Men fiskar är ok. Är ju hobbyfiskare... Så jag har inga ursäkter.
Jag brukar ta upp den stackars fisken, lägga den i en bit hushållspapper och nacka den. Hårt och brutalt, men effektivt...

Idag är det en stor golden som simmar snett. Nog dags att utöva sin konst :(
#38 - 6 maj 2007 13:56
Idag blev det jobbigt här. Skulle klippa nacken av en molly. När det var gjort andades den fortfarande.... Bara huvudet låg och flöt och ANDADES. Detta är en av dom anledningar som jag skulle vilja bedöva mina fiskar innan jag klipper huvudet av dom.
#39 - 6 maj 2007 14:26
varför inte bara ta fisken i gåven o svinga in den i badkarskanten.
går fortast av allt typ bara drämma till ordentligt.

ja e iofs inte så blödig av mig
#40 - 6 maj 2007 14:48
Jag ska nog göra det i fortsättningen.
#41 - 6 maj 2007 16:08
icejoy skrev:
Idag blev det jobbigt här. Skulle klippa nacken av en molly. När det var gjort andades den fortfarande.... Bara huvudet låg och flöt och ANDADES. Detta är en av dom anledningar som jag skulle vilja bedöva mina fiskar innan jag klipper huvudet av dom.

Klippte du av precis bakom gälarna? Jag pratade med några kompisar här om dan om detta med halshuggning. Det finns historier om människor som blivit halshuggna och vars huvudet efteråt rörde på ögonen eller munnen. Men det är inte säkert att man hinner känna nånting under de få sekunderna som det tar innan syret försvinner från hjärnan, eftersom själva hugget ska verka bedövande.

Det går givetvis inte att vara 100% säker på det eftersom ingen har överlevt en halshuggning och kunnat berätta hur det kändes.

Fast jag vill skaffa nejlikolja så jag kan sluta med dessa våldsamma metoder.
#42 - 7 maj 2007 09:45
batski skrev:

Fast jag vill skaffa nejlikolja så jag kan sluta med dessa våldsamma metoder.

Precis min tanke.
Jag har klippt av huvudet på fiskar förr på samma ställe och dom har stendött. Fick lite ont i magen av att se att den fortfarande andades.
Idag ska jag ringa runt och höra om jag kan hitta den här oljan.
#43 - 7 maj 2007 10:27
Ni som har denna olja hemma, när köpte ni den och hur fick ni tag i den. Jag kan inte hitta den någonstans. Inte ens inne på Aromas sida. Såg att någon köpt av märket Aroma. Är det Kryddnejlika som ni har då?
#44 - 7 maj 2007 10:43
Så ja.... Kanske ska ha lite is i magen innan man börjar skrika vilt omkring sig.
Nu har jag beställt Eugenol från apoteket. Inga problem alls.
Så nu kan jag vara lugn igen.
#45 - 11 maj 2007 21:59
Som jag sagt i ett annat inlägg i frågan, slå livet ur fisken genom att slunga den i en plastpåse mot något hårt. Att skära huvudet av en fisk dödar men tar tid och medför lång plåga då syrebrist inte dödar en fisk på samma sätt som det dödar ett däggdjur, samt att själva halshuggningen måste vara oerhört plågsam. Fast strömming verkar ju dö så fort de kommer i en hink(med vatten)!;) Ät grönt, dock!:p
#46 - 12 maj 2007 13:11
quarantino skrev:
Som jag sagt i ett annat inlägg i frågan, slå livet ur fisken genom att slunga den i en plastpåse mot något hårt. Att skära huvudet av en fisk dödar men tar tid och medför lång plåga då syrebrist inte dödar en fisk på samma sätt som det dödar ett däggdjur, samt att själva halshuggningen måste vara oerhört plågsam. Fast strömming verkar ju dö så fort de kommer i en hink(med vatten)!;) Ät grönt, dock!:p

Att slunga fisken i en plastpåse mot något funkar nog inte för små fiskar. De är nog för lätta för att det ska funka, eller? När jag gett kardinaltetror dödshjälp genom halshuggning har de dött i samma stund. Jag har hört att halshuggning inte ens skulle kännas pga att själva hugget har en bedövningseffek, men det är ju svårt att vara helt säker. Och ja jag äter grönt :D
#47 - 13 maj 2007 16:13
batski skrev:
Att slunga fisken i en plastpåse mot något funkar nog inte för små fiskar. De är nog för lätta för att det ska funka, eller? När jag gett kardinaltetror dödshjälp genom halshuggning har de dött i samma stund. Jag har hört att halshuggning inte ens skulle kännas pga att själva hugget har en bedövningseffek, men det är ju svårt att vara helt säker. Och ja jag äter grönt :D

Ok, jag har mosat/klämt ihjäl mina småfiskar mellan fingrarna, med lite toapapper så att de inte glider iväg, går på nån sekund! Var tvungen att avliva några sjuka imbellis och det gick att slunga dem, en och en, och sen klämde jag också för att vara på den säkra sidan.
#48 - 13 maj 2007 17:54
Då har jag har mosat dödssjuka fiskar har jag använt hammaren. Brutalt och messy, men väldigt snabbt och effektivt. Fast det är ändå något som jag vill komma ifrån, så jag vill prova med Eugenol istället.
#49 - 8 juli 2007 14:17
Ok!

:confused: Nu har jag läst hela den här tråden.
Hör till den blödigare sorten som endast kan klappa till husflugor och mygg. Spindlar och humlor lyfter jag iväg....Nu är det alltså dags för lite avlivning i ett av karen.
Nejlikolja låter trevligt och luktar också gott, dessutom en insomning jag själv skulle valt om jag varit fisk!
Eugenol likaså men tror jag testar Nejlikoljan. Det blir första bästa hälsokost och kanske apotek för förfrågan. Det här är väl akvaristens baksida av hela hobbyn - att ta livet av någon/något strider i alla fall mot min natur - men i nöden prövas man.
Please, önska mej lycka till! Nu när jag vet vad även nejlikoljan kan användas till!!!!Bläh!
#50 - 8 juli 2007 14:42
Jag letade efter nejlikolja i flera hälsokostbutiker utan framgång. Så det blev Eugenol istället (det är ju samma aktiva substans). På apoteket tog de in det på en dag.

Ja visst är det hemskt med såna situationer. Ända lilla trösten som finns är att man vet att man gör det till fiskens bästa..
#51 - 8 juli 2007 14:55
När man hugger/klipper av huvudet på en fisk rekommenderas det att man sedan förstör hjärnan genom att föra in en spik el dyl från snittet mot hjärnan genom ryggraden.
#52 - 10 juli 2007 20:12
Ett dygns....

batski skrev:
Jag letade efter nejlikolja i flera hälsokostbutiker utan framgång. Så det blev Eugenol istället (det är ju samma aktiva substans). På apoteket tog de in det på en dag.

Ja visst är det hemskt med såna situationer. Ända lilla trösten som finns är att man vet att man gör det till fiskens bästa..

[COLOR=seagreen]...leverans för att få hem Eugenol hos mej också (25 ml, 90 kr), det tycker jag var snabbt. 14 månaders hållbarhet fr o m nu. Har man flera apotek omkring sig får man välja det som ligger närmast. Ser inte direkt fram emot morgondagen.....[V][/COLOR]
#53 - 10 juli 2007 20:24
Nej jag förstår :(
#54 - 10 juli 2007 23:00
batski skrev:

Vill bara tala om att det funkar alldeles utmärkt att slunga små fiskar i en plastpåse. Har gjort detta med ett par mollys. Ta bara en tillräckligt stor påse, typ 3 eller 5 liter, så att du får ordentlig hävert när du drar den i t. ex. diskbänken en tre, fyra gånger. Om dom inte dör vid första smällen blir dom i allafall bedövade och sen ett par gånger till för säkerhets skull.

[}:)]
#55 - 11 juli 2007 10:25
Eugenol!

Malinitzi skrev:
[COLOR=seagreen]...leverans för att få hem Eugenol hos mej också (25 ml, 90 kr), det tycker jag var snabbt. 14 månaders hållbarhet fr o m nu. Har man flera apotek omkring sig får man välja det som ligger närmast. Ser inte direkt fram emot morgondagen.....[V][/COLOR]

[:(][COLOR=black]3 droppar Eugenol i en liter vatten? Ja, det gick inte hos mej i alla fall, efter 5-6 droppar i en liter vatten lever ännu /efter en timme och 20 minuter/ 4 av åtta fiskar. Visserligen plågas de ju inte, de somnar bort men ändå är det långdraget....tur man inte behöver göra det så ofta, bara i högst nödvändiga fall![:(][:(][:(][:-13][:-28][:-28][/COLOR]
#56 - 11 juli 2007 12:04
Dos efter storlekar?

Malinitzi skrev:
[:(][COLOR=black]3 droppar Eugenol i en liter vatten? Ja, det gick inte hos mej i alla fall, efter 5-6 droppar i en liter vatten lever ännu /efter en timme och 20 minuter/ 4 av åtta fiskar. Visserligen plågas de ju inte, de somnar bort men ändå är det långdraget....tur man inte behöver göra det så ofta, bara i högst nödvändiga fall![:(][:(][:(][:-13][:-28][:-28][/COLOR]

[COLOR=darkred][?]Högst individuellt (kanske efter storlek) men nästa omgång somnade efter 10 minuter. Där var den största 4 cm och den minsta knapp 1 cm. Men några 3 droppar per liter vatten var för litet - jag dubblade det hela, litet väl sent i första testen men i den andra ökade jag det direkt.[/COLOR]
[COLOR=#8b0000]Finns Eugenol i olika styrka kanske? Ska kolla det också.:confused:[/COLOR]
[COLOR=#8b0000]Måste svara i min egen ruttråd - blir litet spritt annars....:D[/COLOR]
#57 - 11 juli 2007 18:26
Har du skakat om vattnet och oljan så det löst sig?
#58 - 11 juli 2007 19:29
3 droppar i 1 l vatten har alltid funkat för mig! fungerade på en stor ancistrushona!
har du verkligen skakat oljan och vattnet?!

det står nånstans att det är viktigt att inte överdosera då överdosering innebär att fisken plågas.
#59 - 11 juli 2007 20:16
Yes box!

lenis3 skrev:
3 droppar i 1 l vatten har alltid funkat för mig! fungerade på en stor ancistrushona!

har du verkligen skakat oljan och vattnet?!

det står nånstans att det är viktigt att inte överdosera då överdosering innebär att fisken plågas.

[:-15]Skakade och rörde. Men efter den sista dosen /5-6 droppar/ somnade alla in mycket lugnt, ingen såg då ut att plågas.
Hur stor vad din ancistrushona?[?] Spelar det någon roll om man tar kranvatten eller vatten från akvariet.[:-117]
#60 - 12 juli 2007 07:34
jag tar vatten från akvariet, häller det i 1,5 l flaska, tillsätter tre droppar och sen skakar i kanske en minut. Jag tar vatten från akvariet därför att på så sätt kommer fisken i vatten som är samma temp som den är van vid. Honan var en fullvuxen ancistrus.

varför avlivade du 8 fiskar?! var alla sjuka?
#61 - 12 juli 2007 10:35
Yes, min sista avelshona (tydligen rätt gammal redan då jag fick henne) hade svårt med födslen och fick en viss procent defekta yngel i sin sista kull (syns ju inte direkt) med krokiga ryggar, annars mycket livskraftiga. Tidigare kullar efter henne har varit helt OK! En händelse man måste vara beredd på vilket jag inte var, som synes av ovan inlägg. Men denna avlivningsmetod är för min del den enda tänkbara, att skära huvudet av något levande klarar jag INTE!
#62 - 22 juli 2007 22:10
Detta är inte riktat till någon speciell utan mer som en upplysning till alla som skaffar djur för eget nöje.
Som mångårig djurägare (olika sorters djur) har vi ett ansvar för dessa, där vi utan att det finns skrivet har ett ansvar för våra djur även när det kommer till döden. Att göra det så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Tyvärr är det många som inte tänker på detta eller glömmer bort det under tiden.
Därför är jag glad när dessa forum även tar upp detta som kanske annars lätt glöms bort när det "bara" gäller fiskar.

Tycker själv att bryta nacken eller påse mot vägg är ett mycket bra alternativ...snabbt dock inte enkelt men något som man som djurägare alltid måste vara beredd på.

(Marsvin,katt+6 kattungar,hundar,höns och nu senast fiskar.)

[FONT=Fixedsys][SIZE=1][COLOR=red]Tyvärr gäller det inte människor som önskar värdighet ända till slutet [/COLOR][/SIZE][/FONT]
#63 - 26 juli 2007 08:21
nojsen skrev:

[FONT=Fixedsys][SIZE=1][COLOR=red]Tyvärr gäller det inte människor som önskar värdighet ända till slutet [/COLOR][/SIZE][/FONT]

Jag håller med. Eutanasi borde vara en rättighet för obotligt sjuka och lidande människor.
#64 - 3 augusti 2008 07:56
Eugenol/Nejlikolja

Kan man fortfarande få tag i Eugenol/nejlikolja på apotek eller hälsokostaffärer?
#65 - 3 augusti 2008 13:22
Finns säkert på Stockholms Aeter & Essencefabrik. Googla!
#66 - 12 augusti 2008 17:14
Tack för tipset! Idag fick jag 2 flaskor nejlikokryddolja, kan det vara rätt sort?
Är det dosering 3 droppar/liter vatten som gäller?
#67 - 12 augusti 2008 18:13
Troligen så - om dom inte svarar -testa en droppe till.
Jag har också den uppfattningen att olika fiskarter tycks vara olika känsliga.
#68 - 24 september 2008 13:07
haggan skrev:
Kan man fortfarande få tag i Eugenol/nejlikolja på apotek eller hälsokostaffärer?

Jag fick tag på Eugenol genom att beställa det på apoteket. Nejlikolja på hälsokostaffärer däremot lyckades jag faktiskt inte hitta.

haggan skrev:
Tack för tipset! Idag fick jag 2 flaskor nejlikokryddolja, kan det vara rätt sort?

Är det dosering 3 droppar/liter vatten som gäller?

Bättre att överdosera än att underdosera, känns det som.
Bilagor:
#69 - 24 september 2008 13:41
Man skall inte överdosera alltför mycket dock.
Det hände mej en gång och fiskarna ifråga blev panikslagna först innan dom somnade. Lagom är bäst - och låt dom gärna ligga där ett bra tag för att vara på säkra sidan.
#70 - 24 september 2008 13:43
erikthur skrev:
Man skall inte överdosera alltför mycket dock.

Det hände mej en gång och fiskarna ifråga blev panikslagna först innan dom somnade. Lagom är bäst - och låt dom gärna ligga där ett bra tag för att vara på säkra sidan.

Ok, tack för infon! Ja jag har alltid låtit kroppen ligga kvar ett bar tag för att vara på den säkra sidan.
#71 - 24 september 2008 13:55
Andra alternativ

Jag hittade en artikel som går igenom en massa alternativ för fiskeutanasi. Flera av dem är helt gratis, och man slipper springa runt i hälsokostaffärer och leta.

http://homepage.ntlworld.com/faustus/nicoldaquaria/euthanasia.htm

Jag förespråkar alltså inte dessa metoder, utan postar länken som diskussionsunderlag, se följande två kommentarer (och säkert fler)
#72 - 24 september 2008 14:05
Örjan S skrev:
Jag hittade en artikel som går igenom en massa alternativ för fiskeutanasi. Flera av dem är helt gratis, och man slipper springa runt i hälsokostaffärer och leta.

http://homepage.ntlworld.com/faustus/nicoldaquaria/euthanasia.htm

OBS! OBS! OBS! Denna artikel innehåller en del allvarliga felaktiheter och förespråkar metoder som är direkt plågsamma!!! Som till exempel kokning och frysning. Så jag uppmanar alla att bortse från denna oseriösa artikel!

Örjan: vad menar du med "springa runt i hälsokostaffärer"? Gå till första bästa apotek och beställ Eugenol. Inte särskilt tidskrävande eller besvärligt och fisken slipper lida.
#73 - 24 september 2008 14:07
Vet inte om jag anser någon som rekommenderar kokning, doppning i 0 gradigt vatten, doppning i alkohol eller elektrifiering som särskilt seriös, fattades bara doppning i flytande kväve så hade listan varit komplett.

batski var visst snabbare.. ;)
#74 - 24 september 2008 14:39
(Vad jag menade med att springa runt i hälsokostaffärer var helt enkelt att flera personer i den här tråden har haft svårt att hitta nejlikolja, och fått springa runt i flera affärer och fråga.)

Jag ville mest få till en diskussion även om andra alternativ, och det verkar ju fungera. Personligen ser jag inga problem med slå ihjäl-metoden. Elektrifiering kan jag hålla med om att det känns galet.

Frysning anses väl inom veterinärvetenskapen inte som okej utan tillhörande bedövning, men leder garanterat till att fisken dör. Alkohol används rutinmässigt för att ha ihjäl små djur inom forskningen.

Nejlikolja bedövar fisken, men är tydligen svårt at dosera att döma av tidigare inlägg. Ännu svårare med Eugenol, om det nu säljs i olika koncentrationer. Eftersom olja inte är vattenlösligt kan kanske otillräcklig omskakning leda till att större oljedroppar kväver fisken, vilket inte känns särskilt humant. Man måste också vara noga med att säkert döda fisken, dekapitering efter nejlikoljebehandling torde vara en självklarhet.

Kan man inte kolla med en veterinär? Det finns säkert riktlinjer för sånt här.
#75 - 24 september 2008 17:06
Örjan S skrev:
(Vad jag menade med att springa runt i hälsokostaffärer var helt enkelt att flera personer i den här tråden har haft svårt att hitta nejlikolja, och fått springa runt i flera affärer och fråga.)

Flera - bland de jag själv - har också berättat att de lätt har fått tag på Eugenol på apoteket.

Örjan S skrev:
Jag ville mest få till en diskussion även om andra alternativ, och det verkar ju fungera. Personligen ser jag inga problem med slå ihjäl-metoden. Elektrifiering kan jag hålla med om att det känns galet.

Frysning anses väl inom veterinärvetenskapen inte som okej utan tillhörande bedövning, men leder garanterat till att fisken dör. Alkohol används rutinmässigt för att ha ihjäl små djur inom forskningen.

Samtliga metoder som beskrivs i artikeln leder till att fisken dör. Men det var inte det som var frågan, utan det väsentliga är vilka metoder som leder till minst lidande. Och vad det gäller t ex frysning så finns det flera bevisade fall på att det kan innebära en långsam och plågsam död, iaf för tropiska fiskar. Har du nånsin hällt alkohol på ett sår? Då vet du hur det bränner. Själv skulle jag aldrig välja ett dopp i alkohol som eutanasi-metod. Dessutom är fiskar ryggradsdjur och kan känna smärta precis som vi däggdjur.

Örjan S skrev:
Nejlikolja bedövar fisken, men är tydligen svårt at dosera att döma av tidigare inlägg. Ännu svårare med Eugenol, om det nu säljs i olika koncentrationer. Eftersom olja inte är vattenlösligt kan kanske otillräcklig omskakning leda till att större oljedroppar kväver fisken, vilket inte känns särskilt humant. Man måste också vara noga med att säkert döda fisken, dekapitering efter nejlikoljebehandling torde vara en självklarhet.

Jag har själv vid några tillfällen använt mig av Eugenol för att ge fiskar dödshjälp genom överdos och det har gått rätt fort. Olja/Eugenolen ska mixas ordentligt med vattnet med hjälp av en mixer. Innan jag skaffade Eugenol använde jag mig några gånger av halshuggning och slå ihjäl-metoderna och även om det oftast går rätt snabbt så finns det risken att man missar och dessutom får fisken de sista sekunderna i sitt liv ligga utanför vattnet, vilket i sig måste vara väldigt stressande och tom ångestskapande. Har även läst att det inte är säkert att halshuggning är så smärtfritt som man tror, utan att huvuddelen fortsättare att känna så länge det finns syre i hjärnan. Så jag föredrar Eugenolmetoden.

Örjan S skrev:
Kan man inte kolla med en veterinär? Det finns säkert riktlinjer för sånt här.

Det skulle man kunna göra, men då bör man kolla med flera stycken för att kunna få flera olika åsikter. Och man bör även komma ihåg att många veterinärer inte kan så mycket om fiskar och har ännu mindre yrkeserfarenhet av dem.
#76 - 25 september 2008 08:52
batski skrev:

Har även läst att det inte är säkert att halshuggning är så smärtfritt som man tror, utan att huvuddelen fortsättare att känna så länge det finns syre i hjärnan. Så jag föredrar Eugenolmetoden.

Å andra sidan, hur vet man att Eugenol och nejlikolja är smärtfritt? Är det bevisat att medvetandet slås ut? Vad som ser ut som en "lugn, fridfull insomning" kan ju även bero på att muskulaturen slutar fungera, vilket är ett fruktansvärt sätt att dö på... Menar inte att det är så, men hur ska man veta säkert? Det går ju inte att fråga den döda fisken efteråt... Ang. halshuggning har jag hört samma sak, blodförlusten tar så klart kål på en ganska snabbt, men det finns ju vittnesmål om hur huvudena på giljotinerade personer fortsatt röra sig efter halshuggningen. Men det är väl samma problem där, svårt att veta hur det egentligen upplevs.

Jag föredrar nog den gamla klassikern smäll i huvudet + halshuggning.
#77 - 25 september 2008 10:19
Å andra sidan, hur vet man att Eugenol och nejlikolja är smärtfritt?

Mja, det är väl svårt att veta, men på människa används eugenol bl.a. för att lindra tandvärk, och djurförsök har visat att eugenol är smärtlindrande på råttor också.
Dvs det är ett bedövande medel.
#78 - 27 september 2008 11:55
Precis, en överdos av bedövningsmedel brukar inte vara smärtsamt.
#79 - 27 september 2008 15:32
batski skrev:
Precis, en överdos av bedövningsmedel brukar inte vara smärtsamt.

Men kom ihåg då att en ordentlig överdos av nejlikolja/eugenol ger en panikartad attack hos fisken även om de dog relativt snabbt.
Som jag skrev tidigare. Vad jag menar är att det skall vara en lagom överdos.
Jag skulle tippa att detsamma kan gälla även andra bedövningsmedel till olika arter...
#80 - 16 april 2010 06:27
Passar på att lyfta tråden och inflikar att nejlikolja idag finns på de flesta hälsokostaffärer, ett husmorstips om än OT är att vid tandvärk ta en droppe på en tops och hålla mot tanden med omedelbar bedövning av munhålan och kraftig salivutsöndring som följd, oljan är starkt antibakteriell så svälj inte, tandvärken upphör garanterat inom 10 minuter, används aktsamt då oljan pajar slemhinnor och förstör hudceller.
#81 - 19 april 2010 20:25
Jag har gjort en sökning och jag får säga att jag är skeptisk. Man bör ju ta hänsyn till flera aspekter innan man drar igång med nåt sånt här. Att det för mig känns rent suspekt att använda nåt som börjar med eugen... för avlivning är kanske inte så viktigt, det finns annat.

DJURSKYDD
Jag hittar en källa som är positiv till avlivning med eugenol men den rapporten verkar fullt till freds med att fisken dör och att det inte var nåt besvär för operatören, andra metoder som numera är utdömda rekommenderas så jag tar inte det på nåt allvar.

För att vara acceptabel som avlivning så bör en metod antingen resultera i omedelbar död - det gör uppenbarligen inte eugenol - eller resultera i en snabb bedövning som ger bestående medvetslöshet under avlivningen. Vilket eugenol uppnår det kravet verkar högst tveksamt, inget tyder på att det är utrett att det har något slags bedövande verkan, alltså vet vi inte om fisken lider under avlivningen.

När det gäller djurskydd så är alltså eugenol knappast nog dokumenterat för att vara acceptabelt.

OPERATÖRSSKYDD
Det finns klart motstridig information om eugenol, å ena sidan beskrivs det som reativt harmlöst, å andra sidan finns indikationer på att det kan orsaka hudirritationer och andra problem liksom det även finns undersökningar som tyder på att det i högre doser kan framkalla cancer. Det finns rekommendationer om hantering i dragskåp med ordentlig personlig skyddsutrustning. En del av motstridigheten kan bero på att man dels undersökt eugenol som en obetydlig tillsats i olika medel, dels som koncentrerad substans. Självklart är den koncentrerade substansen mer riskabel.

Slutsatsen bör bli att det är långt ifrån självklart att det är ofarligt att hantera eugenol.

LAGLIGHET
Läkemedel och användning av sådana regleras rigoröst av mängder av regler. Substanser för avlivning och bedövning är inga undantag, snarast är det än värre. Det finns en snårskog av regler för vad som bara får göras med veterinärbehörighet, vilka preparat som krävar godkännande som läkemedel, samt dessutom då djurskyddsregler. Jag har inte sett det som att jag vill lägga ner tiden som det kan kräva att bena ut det där helt och hållet men en liten snabbtitt gör mig klart skeptiskt till om det kan vara lagligt att använda egna initiativ när det gäller substanser för avlivning och bedövning.

Använder man eugenol för avlivning så finns det alltså en risk för legala sanktioner.

Så i sammanfattning - preparatet är helt enkelt inte nog utrett för att användas för avlivning. Det finns alternativ som fungerar så det finns ingen anledning att mixtra med sånt som är osäkert
#82 - 20 april 2010 00:04
Klockan är mycket så utan att gå i polemik beträffande djurskyddsdelen vill jag bara passa på att inflika att det är en eterisk olja utvunnen från 'syzygium aromaticum' som vi närmare känner som kryddnejlika, du kan alltså med några droppar alkohol och några kryddnejlikor extrahera oljan om du inte föredrar att ha knopparna instuckna i apelsiner på julafton.. :D
#83 - 20 april 2010 09:02
jag skulle vilja veta vem som går runt hos alla hobbyakvarister och kollar hur man tar död på sina fiskar...
som man helst av allt vill ha vid liv så länge som möjligt?
#84 - 20 april 2010 21:47
Att något är extraherat från kryddor är ingen garanti för att det är ofarligt eller lämpligt. Ur bittermandel kan man t ex få ut cyanid, det är ett av de allra värsta gifterna överhuvudtaget.

Normalt är det ingen som går runt och kollar akvariefiskars skötsel men det är faktiskt ett ansvar för Länsstyrelsen. Att de ändå inte gör det beror dels på att de inte har resurser att ens kontrollera större djurbesättningar i önskvärd omfattning, dels att de inte vet var det finns sällskapsdjur. Skulle det komma in en anmälan har de dock skyldighet att följa upp det och de kan faktiskt slå in dörren med polishjälp för att ta sig in om det går så långt.

Oavsett vilket det finns en effektiv kontroll eller inte så hoppas jag att man skall avliva djur på ett anständigt sätt ändå.
#85 - 4 juli 2010 15:02
hur påverkas fisken om man tar upp den ur akvariet och låter den ligga tills den dör? är det som att kväva dom?
#86 - 12 januari 2012 13:32
Den här tråden gjorde mig lite tveksam om nejlikoljans ev. fördelar, men så hittade jag den här sidan:
http://www.northernperiphery.eu/files/archive/Downloads/Project_Publications/4/fiskslakt.pdf
Alla alternativ verkar vara mycket värre. Nu ska jag genast beställa en flaska.
#87 - 12 januari 2012 15:35
Funkar det verkligen? Hur?
#88 - 12 januari 2012 19:42
azynia skrev:
Den här tråden gjorde mig lite tveksam om nejlikoljans ev. fördelar, men så hittade jag den här sidan:

http://www.northernperiphery.eu/files/archive/Downloads/Project_Publications/4/fiskslakt.pdf

Alla alternativ verkar vara mycket värre. Nu ska jag genast beställa en flaska.

Jag förstår inte hur du läser den rapporten som ett bevis för att andra metoder är sämre än nejlikolja. Slag i huvudet metoden anges som snabb och effektiv och de problem som den metoden kan ha i mekaniserade system är inte relevanta för avlivning av enstaka djur.
#89 - 12 januari 2012 19:46
Kiwie skrev:
Funkar det verkligen? Hur?

Tja, fiskarna dör, så långt är det ju så att det fungerar. Om de sen dör på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt känns inte som jag ser det som nog utrett. Vilket man sen vill stå och slabba med nånting som det rekommenderas dragskåp och skyddsutrustning för att hantera kan ju också kännas lite tveksamt.
#90 - 13 januari 2012 00:12
Bygert skrev:
Tja, fiskarna dör, så långt är det ju så att det fungerar. Om de sen dör på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt känns inte som jag ser det som nog utrett.

Det är ganska väl utrett, bara inte av svenska myndigheter. Det är ett bedövningsmedel, det leder till att fisken dör utan förhöjda stresshormonnivåer, och den största risken är att man inte väntar tillräckligt länge så fisken verkligen hinner dö. Human avlivning av akvariefisk är förmodligen inte ett prioriterat område för djurskyddet, de koncentrerar sig på fiskodlingar och där är eugenol i stort sett diskvalificerat eftersom det sätter smak på köttet; nejlikolja är dessutom diskvalificerat på matfisk eftersom föroreningarna isoeugenol och metyleugenol är cancerframkallande och blir kvar i köttet.
Förutom MS-222 som privatpersoner inte får köpa känner jag inte till något skonsammare sätt att avliva fisk med mindre risk för misstag - kanske klubbning eller dekapitering följd av "pithing" är skonsammare, men risken för misstag, med lidande för djur eller människa, är stor när en ovan person ska göra det.

Vilket man sen vill stå och slabba med nånting som det rekommenderas dragskåp och skyddsutrustning för att hantera kan ju också kännas lite tveksamt.
Föroreningarna i oljan är svagt cancerframkallande, men dosen för akvaristen blir oerhört låg. Kan dessutom vara läge att minnas att nejlikoljans avsedda användningsområde är som oralt bedövningsmedel för människa.
#91 - 13 januari 2012 07:37
Azur skrev:
Det är ganska väl utrett, bara inte av svenska myndigheter. Det är ett bedövningsmedel, det leder till att fisken dör utan förhöjda stresshormonnivåer, och den största risken är att man inte väntar tillräckligt länge så fisken verkligen hinner dö.

"Although clinical studies have demonstrated analgesic
effects of eugenol in humans (Keene et al. 1998), there is no
proof of such effects in fi sh (Sladky et al. 2001). Red pacus
anesthetized with eugenol were more likely to react to a hypodermic
needle puncture than fi sh anesthetized with MS-
222, raising the question of the appropriateness of the clove
oil complex for invasive or otherwise noxious procedures."

Inte styrkt att det verkar bedövande på fisk alltså. Plus diverse andra tveksamheter. Läser du inte det du länkar till?
#92 - 13 januari 2012 11:35
Bygert skrev:
Inte styrkt att det verkar bedövande på fisk alltså. Plus diverse andra tveksamheter. Läser du inte det du länkar till?

Förutom att vi vill avliva fisk, inte bedöva och operera dem, och förutom att referensen bara påpekar att man inte säkert vet att eugenol har samma smärtlindrande effekt på fisk som på däggdjur, så finns det som sagt fler studier. Holloway et al. (2004) undersökte stresshormonnivåer i blodet, och fann att nejlikolja var det mest skonsamma sättet att döda fisk, skonsammare än både klubbning och MS-222.

EDIT: En personlig reflektion är dock att alkoholen oljan är löst i, samt oljans skarpa smak, i sig själv kan vara irriterande för fisken i hög dos.
#93 - 14 januari 2012 09:35
Nå, den referensen var faktiskt den första jag sett där det var mer verkstad än snack. Där har man ju faktiskt gjort en vettig undersökning. Dock, jag är fortfarande inte övertygad, det finns frågetecken kvar.
#94 - 14 januari 2012 13:28
Avlivning med eugenol går oftast lugnt och stillsamt till enligt min erfarenhet under de här sju åren som gått. Vid överdosering såg jag vid ett tillfälle en initial panikreaktion. Och man skall inte vara sparsam och använda vattnet på nytt ett par dagar senare - reaktionen blir i så fall densamma, gissningsvis då oljan blivit mer finfördelad i vattnet. Mer OT hörde jag på radion för några veckor sedan om ett dofttest och just nejlikoljan tolkade många försökspersoner som pepparkakedoft.
#95 - 14 januari 2012 14:06
erikthur skrev:
Vid överdosering såg jag vid ett tillfälle en initial panikreaktion.

Innan du tipsade mig om nejlikolja testade jag alkohol och fick också panikreaktioner, även vid låga doser. Jag misstänker paniken beror på att ämnena har skarp lukt och/eller irriterar gälarna, som en akvatisk version av tårgas. Jag har funderat på om man borde ge nejlikoljan i två doser, först en mycket låg dos i låt säga en halvtimme för att bedöva ytliga sinnesceller, sen fulldos för att avliva.

Annons