<font color="red">Vad har/ska ni rösta då?
JA - NEJ
Skriv gärna en motivering till varför ni röstat som ni gjort!</font id="red">
en mörk dag för vårt lilla land. Tycker det är synd att vi är så barnsligt nationalistiska och inte vågar ta steget ut i Europa, tror det hade varit nyttigt för den svenska "folksjälen". Men efter som vi fortfarande tydligen tror att vi är bäst i världen så är det väl bara att bita ihopp i 10 år till eller att flytta härifrån.
Tricella??? var tror du pengarna till vår välfärd kommer ifrån?? Jo företagen. Den dyra skatt vi betalar varje månad är bara en bråkdel av vad företagen drar in till staten och tjänar dom mer pengar ja då får staten mer pengar vilket ger mer välfärd men det verkar tyvärr inte många förstå.
Kjell vi inser mycket väl att det finns en värld utanför Europa, vi tror bara att Europa är bättre på att handskas med den en vad Sverige är.
Visst mycket av vår handel går utanför euro området men tropr ni verkligen att det handeln skulle försvinna om vi fick en större och mer stabil valuta? Snarare skulle den öka + att vi skulle få mer handel med euro området men den marknaden kanske är oviktig?
Visst det kanske är 5% av jordens befolking men hur många prosent avv jordens kapital och köpkraft finns där?
det var nog faktiskt det mest idiotiska jag hört hittils i euro-debatten "JAG RÖSTAR NEJ SÅ INTE FÖRETAGEN FÅR DET BRA!"
Den skatt som företagen betalar in i Sverige är bara en bråkdel av vanliga personers inkomsskatt, så det du skriver är fullständigt fel. Den näst största skatten är momsen som ENBART privatpersoner står för (även om det är företagen som driver in skatten åt staten). Köper jag privat in en dator för 10.000 så betalar jag 2.000 kr i moms. Köper mitt företag in en dator så betalar jag 0 kr i moms.
Skatten i Sverige betalas av privatpersoner inte av företag.
Jo, jo det har vi ju rikliga bevis på under Irakkriget nu senast - där Europa inte kunde enas om någonting. En del länder deltog aktivt i kriget, en del var helt emot, andra sa ingenting osv.
Hur tror du att EU någonsin skall kunna enas om EN LINJE i en fråga som alla länder kan ställa upp på - de kan ju för sjutton inte ens enas om var huvudkontoret skall ligga utan flyttar det mellan två olika ställen, något som kostar skattebetalarna i EU miljarder. De kan inte enas om något, på sin höjd kan de kompromissa sig fram till urvattnade meningslösa förslag.
Vänd på det varför skulle vår handel minska i Euro-området för att vi inte infört EUR. Minskar den så beror det på att dessa länder har en dålig ekonomi (vilket de också redan har) inte på att vi har eller inte har EUR.
De allvarliga är att EU idag inför handelshinder mot de produkter som produceras i fattiga länder, vilket gör att dessa blir ännu fattigare. Något som t.ex. världsbanken alldeles nyss påpekade.
Vet ingen exakt procentsats, men nog nog finns säkert minst 80% av köpkraften utanför EU och det är också där som framtidens expansiva marknader.
vad är välfärd? hur mäter man välfärd?
Sedan att det är företagen som ger oss jobb etc. etc. gör att även vi personligen är beroende av företagens välmånade.
Det är utrikes politik inte ekonomisk politik som i Eu lyfts från politikerna till proffsen (vilket jag tycker är bra).
Det var givetvis en mild överdrift precis som allting i den här debatten... Men att det kostar en hel del är det nog ingen som betvivlar och Ja-sidan försökte inte alls sticka detta under stolen under debatten, de lyckades bara inte ge kvinnan ett positivt svar på hennes fråga... Ändå var det Alf Svensson, Lars Leijonborg, Carl Bildt och ännu en vältalig Ja-förespråkare som satt där... Men ingen av dem kunde alltså ge henne något positivt svar... Ett klockrent misslyckande som jag såg det och det var nog svårt att få med sig de riktiga småföretagarna på sin sida efter en sån fadäs...Ursprungligen skickat av gosatta
FI: så du tror på fullaste alvar att alla Europas småföretagare gick i konkurs när dom införde euron? 500 000:- för en liten kiosk?? det är ju fantasi summor.
Du förvånar mig... Läs gärna mitt inlägg igen.Nej BNP är enbart ekonomiska siffror och välfärd går itne att mäta eftersom det itne gåpr att definiera vad välfärd är.
Mätningar och jämförelser görs regelbundet utav olika institut så ett ord som välfärd finns, mäts och jämförs. Eftersom du verkar varken förstå eller vilja svara på min fråga formulerar jag om den.Generellt brukar välfärden räkans i BNP <b>men det finns även andra sk sociala indikatorer</b>, mätningar av den sociala välfärden, som barnmisshandel, dödlighet, etc.
Ursprungligen skickat av anli
JA - för jag gillar inte nej av princip, roligare att säga ja!
Ursprungligen skickat av maffe82
[quote]Ursprungligen skickat av anli
JA - för jag gillar inte nej av princip, roligare att säga ja!
På dig låter det ungefär som om företagen idkar någon slags välgörenhet.
Tack... vet någon annan?CRI: Ja om vi ska prata BNP så har jag absolut inga siffror
Vore intressant om du kunde ge siffrorna på detta eftersom jag bor i Genève, på grÄnsen till Frankrike. Hur mycket vin vi konsumerar (eller inte) påverkar BNPn för en hel del länder i EU... [:-36]Dålig gämförelse: Vad som räknas som normal alkoholkonsumtion i Frankrike räknas i Sverige som ett missbruk.
Euro-zone GDP decreased by 0.1% and EU15 GDP remained stable during the second quarter of 2003
..."Sverige får bästa tillväxten i Europa"
Rapport förutspår stark tillväxt
Sverige väntas få den bästa ekonomiska tillväxten, relativt andra västeuropeiska länder.
Det visar en rapport från det brittiska konsultbolaget Robert Huggins Associates som spår utvecklingen fram till 2010.
Sverige får den högsta relativa BNP-tillväxten per invånare bland Västeuropas länder under resten av innevarande decennium, 15 procent, följt av Irland med nio procent och Finland åtta procent. Tysklands relativa BNP-tillväxt väntas samtidigt falla med två procent och Norges och Danmarks med sex respektive elva procent
på?därför kommer nu svneska företag långsiktigt flytta härifrån.
Du måste ju veta något som våra politiker och storföretag inte vet eftersom du är den enda jag hört som kommit med en så tvärsäker prognos.
Ursprungligen skickat av gosatta
Men i runda slängar så anser Sverige att det som Fransmännen ser som normal dags konsumtion är en normal vecko konsumtion.
.. :o) och man slipper se killar och tjejer som inte kan hålla sig upprätt eller sluddrar i talet... Det är ok att dricka alcohol i Schweiz, men <b>inte socialt acceptabelt att bli full</b>!När det gäller alkoholkonsumtion
är detta sant?bankdirektörer i Bryssel, som INTE går att avsätta eller hållas ansvariga för sina handlingar. Inte heller får vi se protokoll på vad som skett förrän efter 30 år,