Eurasier.. Vad vet ni, Zoopetare???

#1 - 24 februari 2008 21:59
Min mamma ska köpa hund och bad mig och min dotter om hjälp att hitta bra ras. Vi förlorade ju vår boxer för ett år sedan och vi har inte tid med en ny hund just nu. Därför passar det ju oss bra att få en vovve i familjen att dela lite på... [:-174]

Så hittade min dotter Eurasier. Det verkar vara en helt underbar ras som uppfyller min mamma, nypensionärens, önskemål som var:

Helst mellan 20-30 kg.
Bra, lugnt psyke.
Lagom motion, stimula.
Inte extrem på något sätt utan lättsamt fungerande i vardagen.

Är det någon som har någon erfarenhet av dem????

Det står bland annat att de inte gillar att lämnas ensamma, men det står det ju om Boxer också och men det går ju att lära en boxer. Är det någon som vet om detta blir ett problem med Eurasier?? Man måste ju kunna lämna hunden ibland annars blir det för jobbigt..
#2 - 25 februari 2008 06:46
Ingen... [:-117][:-116]
Bilagor:
#3 - 25 februari 2008 07:18
Eurasiern är en väldigt trevlig familjehund! Precis som du skriver så kräver den i princip ingenting annat än att få vara med i familjen. Men det är ett ganska stort bekymmer..
De vill inte lämnas ensamma. De eurasier jag känner har alla mer eller mindre problem med den här biten, trots ensamhetsträning.
Att lämna hunden ibland måste man ju kunna göra och på eurasiern är det extra viktigt att lägga ner rejäl träning på detta. Men måste man lämna hunden ensam dagligen så är inte eurasiern rätt ras.

Jag tror, trots detta, att eurasiern kan vara en ras för henne eftersom deras fördelar väl övervinner den nackdelen. Mitt råd är att kontakta några olika uppfödare och åka och prata med dem för att få en bättre bild om det kommer att bli ett problem.
#4 - 25 februari 2008 07:52
lili76 skrev:
Eurasiern är en väldigt trevlig familjehund! Precis som du skriver så kräver den i princip ingenting annat än att få vara med i familjen. Men det är ett ganska stort bekymmer..

De vill inte lämnas ensamma. De eurasier jag känner har alla mer eller mindre problem med den här biten, trots ensamhetsträning.

Att lämna hunden ibland måste man ju kunna göra och på eurasiern är det extra viktigt att lägga ner rejäl träning på detta. Men måste man lämna hunden ensam dagligen så är inte eurasiern rätt ras.

Jag tror, trots detta, att eurasiern kan vara en ras för henne eftersom deras fördelar väl övervinner den nackdelen. Mitt råd är att kontakta några olika uppfödare och åka och prata med dem för att få en bättre bild om det kommer att bli ett problem.

Åhh.. Tack för svaret... Vad roligt.. Ja, vi har hittat en uppfödare som bor 10 min med bil från oss... Ödet?! [:-174]

Nej, både mamma och hennes sambo är ju pensionärer och de bor 10 min gångväg från oss så vovven lär inte behöva vara ensam mycket men man ska ju kunna åka in till stan t ex utan att det blir världskrig.

Men Boxer blir ju också gärna förtvivlade om man lämnar dem och kan "möblera om" hela huset och demolera möblerna. Så jag tog en stor postback som jag stoppade ner min boxers alla leksaker i och sedan släppte jag ner en massa småbitar frolic innan jag gick och min boxer gick jättebra att lämna ensam sedan. Han gick även jättebra att lämna ensam på landet osv utan postback som vuxen... Men rätt träning, vad tror du???

Hur har du mött Eurasier??
#5 - 25 februari 2008 07:59
Jag tycker ni ska kika lite på Rottweiler... det är ju så många här som är experter på just den rasen ;)
#6 - 25 februari 2008 08:01
;) ?
#7 - 25 februari 2008 08:11
Varför skulle en nypensionerad kvinna med de kraven vara intresserad av en rottweiler?

Vad gäller Eurasier så har jag haft 2 på hundkurs, och de var inte alls så lättsamma som många tror.
Massor av egen vilja och en stor del tjurighet.
Nu är det inte så att man kan basera ngt generellt efter bara 2 hundar under 10 veckor var, men jag kan inte påstå att jag efter den erfarenheten kan säga att de är stadigt lugna och kräver "lagom" med stimula.
Snarare rätt mkt stimula, en fast hand och en hel del lydnad.
#8 - 25 februari 2008 08:18
Katharina skrev:
Åhh.. Tack för svaret... Vad roligt.. Ja, vi har hittat en uppfödare som bor 10 min med bil från oss... Ödet?! [:-174]

Nej, både mamma och hennes sambo är ju pensionärer och de bor 10 min gångväg från oss så vovven lär inte behöva vara ensam mycket men man ska ju kunna åka in till stan t ex utan att det blir världskrig.

Men Boxer blir ju också gärna förtvivlade om man lämnar dem och kan "möblera om" hela huset och demolera möblerna. Så jag tog en stor postback som jag stoppade ner min boxers alla leksaker i och sedan släppte jag ner en massa småbitar frolic innan jag gick och min boxer gick jättebra att lämna ensam sedan. Han gick även jättebra att lämna ensam på landet osv utan postback som vuxen... Men rätt träning, vad tror du???

Hur har du mött Eurasier??

Har två vänner med eurasier, har mött några på kurser och var själv på väg att ta en omplaceringstik för ett par år sedan. De är jättemysiga familjemedlemmar och det är onekligen praktiskt med en hund som inte kräver massor av stimulering för att må bra. Det är verkligen en helt otrolig hund ur det perspektivet; den ultimata "Svenssonhunden" (bortsett från att "Svensson" jobbar så mycket då).

Alla hundar måste ju vara ensamma då och då. Man måste kunna åka till affären och handla tex. Handlar det om längre stunder än så eller mer regelbunda "ensamtider" så får man lösa det med hundvakt och den biten har ni ju klar. Eurasierägare måste ju oxå få handla mat.. ;)

Med bra träning så är inte de där stunderna när man behöver gå och handla några jätteproblem. Precis som du säger så kan man organisera lite "hittepå" till hunden så att den inte hittar på egna hyss för att få ur frustrationen. Begränsa utrymmet är också en bra idé. Finns säkert många bra tips att inhämta från uppfödare som haft flera individer och kan rasens egenskaper lite djupare.
Men ja, jag kan varmt rekommendera rasen utifrån mina erfarenheter.

Ibland har man tur och har uppfödare så nära! :)
Bilagor:
#9 - 25 februari 2008 08:23
qenzo skrev:
Varför skulle en nypensionerad kvinna med de kraven vara intresserad av en rottweiler?

Vad gäller Eurasier så har jag haft 2 på hundkurs, och de var inte alls så lättsamma som många tror.

Massor av egen vilja och en stor del tjurighet.

Nu är det inte så att man kan basera ngt generellt efter bara 2 hundar under 10 veckor var, men jag kan inte påstå att jag efter den erfarenheten kan säga att de är stadigt lugna och kräver "lagom" med stimula.

Snarare rätt mkt stimula, en fast hand och en hel del lydnad.

Ja, min mamma har ju haft Basenji och Boxer så hon är ju inte helt bakom flötet när det gäller att fostra vovven och det är ju för att hon gillar att vara ute i skog och mark som hon vill ha hund. Hon skulle säkert gärna delta i lydnadskurser också men hon vill ju inte ha en hund som inte klarar en dag hemma i lugn och ro utan att bli hispig. T ex Border Collie som helst ska jobba hela dagarna för att vara harmoniska är inget hon vill ha.

En rottis är för stor och tung för henne. Därav 20-30 kg, jag tror också att en rottis är en för hård hundras. Hon vill nog ha det lite behagligare och lugnare.
Men du tror alltså att Eurasier är en handfull???
Andra rekommendationer???
Skälliga terriers är inget för henne heller.. Eurasier är ju fantastiskt söta!!! Mammas sambo ville ha en schäfer för att han har haft det förrut men mamma tyckte att den är för stor. Eurasier ser ju ut som en liten, knubbig schäfer. Eller en stor långhårig schäfervalp.. :p Nallebjörn..
#10 - 25 februari 2008 08:26
Har hon tidigare haft basenji så kommer eurasier att vara "en bit kaka".
Alla de raser som inte spontant är "arbetsnarkomaner" upplevs ofta att ha egen vilja. Och det har de ju, de är inte avlade för att vara till lags som en vallhund.
#11 - 25 februari 2008 08:27
lili76 skrev:
Har hon tidigare haft basenji så kommer eurasier att vara "en bit kaka".

Alla de raser som inte spontant är "arbetsnarkomaner" upplevs ofta att ha egen vilja. Och det har de ju, de är inte avlade för att vara till lags som en vallhund.

Hur menar du??? bit kaka???
#12 - 25 februari 2008 08:27
Piece of cake.. :p
Bilagor:
#13 - 25 februari 2008 08:32
lili76 skrev:
Piece of cake.. :p

Jättetack för svaren.. [:-174] Jag och min dotter känner oss jätteentusiastiska... Vi kan mycket väl tänka oss att assistera och låna lite nallebjörn ibland... Min dotter har sett precis alla "Dogwhispereravsnitten" för att ladda inför valpköp och har sörjt att hon för första gången i sitt 17 åriga liv inte har hund i sitt hem.
Jag har ju för tillfället en handfull 3 årig människovalp.. ;)
#14 - 25 februari 2008 11:01
Mamma oroar sig över värmetåligheten. Det är mycket varningar om att lämna dem ensamma också, tydligen är det problem även i bilen osv.
Min dotter fick tipset Finsk Lapphund på Vovve.net..

Vad vet ni om Finsk Lapphund???
Bilagor:
#15 - 25 februari 2008 11:19
Glapphund? ;)
Trevliga hundar, men med mycket ljud (skällig, gnällig). Har inte så mycket mer personlig erfarenhet än så.

Vad gäller värme så är eurasiern ungefär som de andra välpälsade spetsraserna. De ligger sällan mitt i solgasset på gräsmattan.
#16 - 25 februari 2008 11:26
lili76 skrev:
Glapphund? ;)

Trevliga hundar, men med mycket ljud (skällig, gnällig). Har inte så mycket mer personlig erfarenhet än så.

Vad gäller värme så är eurasiern ungefär som de andra välpälsade spetsraserna. De ligger sällan mitt i solgasset på gräsmattan.

Ha ha.. Vad du är snabb.. [:-174] Jag skulle precis lägga till frågan om de är lika skälliga som Shiban.. Vi har ju varit förskonade från detta med Basenji och Boxer och jag måste säga att det är en mycket viktig egenskap för oss, (mamma menar jag, jag tar över snart... :D)..
Överhuvudtaget så är hispiga, fnattiga, bjäbbiga och terrierliknande inget hon vill ha, sedan är det så klart mycket uppfostran men hon är ute efter en coolare hund, som inte jagar upp sig för minsta lilla... :D

Hon tänker på en vän som hade en Samojed som mådde så dåligt i en varm lägenhet och mamma bor nu i en lägenhet som blir väldigt varm på sommaren. Jag tycker att hon kan köpa en liten AC..
Samojed var ju en av bakgrundsraserna till Eurasier...

[COLOR=Black]Andra tips på lämpliga hundraser???

(Det kommer att sluta med att jag köper en Eurasier själv, jag är ju så präglad på Basenji så jag har så svårt för dussinraser och dussinhundar, dras gärna till de lite mer udda raserna.. Jag är väl lite knäpp... Kärring mot strömmen..) :D
[/COLOR]
#17 - 25 februari 2008 12:47
Katharina skrev:
Finsk Lapphund
Som alla(?) spetsar jättetrevlig, aktiv, massor av "sisu", och skällig. Jag tycker personligen bättre om finnspets, men jag gillar mindre hundar med massor av personlighet.
#18 - 25 februari 2008 13:05
Azur skrev:
Som alla(?) spetsar jättetrevlig, aktiv, massor av "sisu", och skällig. Jag tycker personligen bättre om finnspets, men jag gillar mindre hundar med massor av personlighet.

Ja, jag tycker också om hundar med mycket personlighet, själ och kraft. Min älsklingsras är ju Boxer. [:-64]

Finnspetsen skäller också mycket eller??? Det är sjutton jobbigt!!! Speciellt om man bor i lägenhet som mamma gör, då skäller hunden så fort någon går i porten. Som Boxer t ex lär sig ju att grannarna får gå där, att det är normalt, men vissa hundar skäller som galningar år ut och år in.. :eek: Säg nu inte att det beror på stimula för det har varit välstimulerade hundar också... X:ets dobbertik som satte igång och tokskällde på folk som gick nere på gatan när jag bodde på 4:e våningen... MITT I NATTEN.. jag satt nästan fast i taket!!:D
Kompisens schäfer som skällde år ut och år in på samma gata utanför huset... lärde sig aldrig..
Shiban här nere på gatan som skäller varje gång man går förbi, speciellt sent på kvällen.. stackars familj... ;)

Det är väl så med alla spetsar att de skäller mycket, utom Basenji då men den kan ju inte skälla speciellt bra och borde tillhöra jakthundarna, tycker jag. Om du gillar personlighet, Azur, så skulle du prova Basenjin.. :D
#19 - 25 februari 2008 16:40
Om ni gillar en vallhund på korta ben som älskar sin familj och är lättlärd så kan ni kolla upp Welsh corgi cardigan.. De kallas ibland för minischäfer :p
#20 - 25 februari 2008 19:17
saltbiff skrev:
Om ni gillar en vallhund på korta ben som älskar sin familj och är lättlärd så kan ni kolla upp Welsh corgi cardigan.. De kallas ibland för minischäfer :p

Antecknat... Vi ska genast söka på vovve.net

Vad är din erfarenhet om dem.. Bjäbbig??? Andra bra/dåliga egenskaper??

Tack för tipset..
#21 - 25 februari 2008 21:40
Katharina skrev:
Antecknat... Vi ska genast söka på vovve.net

Vad är din erfarenhet om dem.. Bjäbbig??? Andra bra/dåliga egenskaper??

Tack för tipset..

Så lite så :p
Min mamma har en liten cardis på snart 2 år.. Alva heter hon och är brindle i färgen.. Hon är väldigt lättlärd, pigg och framåt.. Just i henne är det väldigt mycket vakt i.. Bjäbbig är hon inte men otroligt pratsam och pipig,hon kan faktiskt säga mamma!! De kan ha lätt för att skälla men det är en uppfostransak som man måste försöka få bort med en gång..
Men jag har ju sett Alva från det att hon var 10 veckor och jag tycker att hon är helt underbar men det tycker man ju om "sin" hund :D
Din mamma kanske inte vill ha en valp och det kan ibland finnas omplaceringshundar på www.swck.org så släng ett öga där ibland!
En annan rolig sak med denna ras är att de finns i så himla många färger...alltifrån röd till svartbrindle, sobel,trefärgad,röd och blue merl:p
#22 - 25 februari 2008 22:26
saltbiff skrev:
Så lite så :p

Min mamma har en liten cardis på snart 2 år.. Alva heter hon och är brindle i färgen.. Hon är väldigt lättlärd, pigg och framåt.. Just i henne är det väldigt mycket vakt i.. Bjäbbig är hon inte men otroligt pratsam och pipig,hon kan faktiskt säga mamma!! De kan ha lätt för att skälla men det är en uppfostransak som man måste försöka få bort med en gång..

Men jag har ju sett Alva från det att hon var 10 veckor och jag tycker att hon är helt underbar men det tycker man ju om "sin" hund :D

Din mamma kanske inte vill ha en valp och det kan ibland finnas omplaceringshundar på www.swck.org så släng ett öga där ibland!

En annan rolig sak med denna ras är att de finns i så himla många färger...alltifrån röd till svartbrindle, sobel,trefärgad,röd och blue merl:p

Tackar.. Jag ska vidarebefodra dina tips.. [:-174]Låter som en trevlig hund.. Bjäbbet är dock ett problem som inte jag skulle stå ut med personligen. Enligt min erfarenhet är det så gott som omöjligt att få bort också... Men det känns som om hundpsykologin har tagit stora steg framåt de senaste åren så jag det kanske finns metoder idag..
Men sen är det ju inte jag som ska ha hunden heller... :) Bara ibland...
#23 - 29 februari 2008 13:01
Det blir nog en Eurasier iaf och uppfödaren som bor här ute i Tyresö, bara en kvart från oss ungefär verkar jättebra, mycket engagerad. Jag uppskattar även att hon gärna parar och importerar från Tyskland eftersom rasen är ganske liten och ny i Sverige. Nu är ju nästan alla hundar släkt i Sverige. MYCKET VIKTIGT, TYCKER JAG, SPECIELLT MED NYA RASER!!!

De ligger på en medelklassning i försäkring men ligger bra till han gå upp ett steg när mer statistik finns. De ligger nu på klass 4 av 6. Basenji som jag vet är en mycket frisk ras ligger på klass 3. Jakthundar som inte slagit igenom stort som sällskapshundar ligger på klass 1. Gråhund och Drever t ex.
De blir oftast någonstans 10-17 år iaf... [:-174]

Vi var och hälsade på dem på uppfödarens jobb i en Zooaffär.
Luktar lite hund men hårar ingenting förrutom när de fäller. Pälsen suger inte åt sig och de undviker vattenpölar, som vuxna iaf...
De är lugna inne och gillar att promenera ute, inga sjövilda typer här inte..
Passar mamsen perfekt!!!

De kom fram och hälsade så det var inga problem men de var inte speciellt intresserade så.. Jag fick någon slick på handen av den yngsta och sedan la de sig igen. Men de var ju med på Zooaffären så de är ju extra socialt tränade.
Bryr sig tydligen inte speciellt om andra hundar och människor när de är ute och oftast inte om viltet heller, om de drar efter ett råddjur så är de bara borta i ett par minuter.

Underbart!! Låter precis som Basenji och hon sa att de liknar dem i mycket men att de är mer samarbetsvilliga!!! (Jag måste tipsa Batski tror jag, han var ju intresserad av Basenji.. )
#24 - 13 mars 2008 15:00
Ja, nu har mamma bestämt sig.

Valparna födda, 6 st.. Det blev en tikvalp kvar till mamma.. Lyckan är gjord.. Vi har alla gått i väntans tider här senaste dagarna.. 3 småkillar i olika färger föddes också.. Vecka 5 får vi åka dit och pussa lite på dem.. [:-174]
#25 - 13 mars 2008 15:46
Katharina skrev:
Vecka 5 får vi åka dit och pussa lite på dem.. [:-174]

Och kanske ta någon bild va? Så vi som följt tråden (om än inte skrivit) får se underverket! :)
#26 - 13 mars 2008 15:50
Jag tror det blir bra med en Euroasier! Sekreteraren i Malmö Akvarieförening har en sådan och det var den familjens första hund, och den har i alla fall utvecklats till en supertrevlig och jättesocial hund. Kanske inte en lydnads-brukshund direkt men super som sällskap. Alltid glad, trultigt rund och nyfiken. Ja, lite som en guldfisk faktiskt ;) :D ;) :D
#27 - 13 mars 2008 16:02
Nitra98 skrev:
Och kanske ta någon bild va? Så vi som följt tråden (om än inte skrivit) får se underverket! :)

Givet.. Har du varit inne och kikat på Eurasiervalpar??? Svenska Eurasier Klubben så väljer man uppfödare och går in och frossar på deras hemsidor.. Jag lovar att grannarna tror att vi redan har valpen hemma som det ylas här...
OOhhhh... i kör, alla familjens damer...
;)
Våran uppfödare finns inte med där, hon har precis börjat.. Flera uppfödare på landet har även Leonberger..
#28 - 13 mars 2008 16:59
Vad kul att det blir valp!! :) Ska bli spännande att få följa och ser fram emot bilder på dessa ulltussar!
#29 - 15 mars 2008 17:37
Hå hå.. Jag kunde kopiera bilderna valparna..

[LEFT] Jag tog bort bilderna eftersom man inte får kopiera andras bilder på Zoopet.. [:o]
[/LEFT]
#30 - 2 april 2008 10:35
Nu bär det iväg på lördag att titta och klämma på små poppisar!!!! [:-15]

Vi får följa med både jag och min dotter, trots att det är mamma som ska köpa.. Vi är ju extrafamilj iaf... Karln och lillgrabben får stanna hemma :D

Jag ska se om jag kan fota valpen som blir vald... lr som väljer mamma rättare sagt.. [:-174]
#31 - 2 april 2008 11:54
Spännande!!! :)
Gött att få snusa valp.. *Avis*
#32 - 12 april 2008 19:31
Eurasier är en trevlig ras som med rätt träning blir underbar. Viktigt dock att redan tidigt lägga mycket tid på ensamhetsträning (ha inte för bråttom dock) och socialträning då eurasiens största nackdel är att den kan vara mycket reserverad mot folk.
I övrigt : har ni tänkt på att en eurasier fäller MYCKET när den fäller, ca 2 ggr om året. Det är mycket borstande i tid och otid just i dom perioderna.

Andra rasförslag:
Welsh Springer Spaniel. Social, medelstor, inte skällig, jobbar gärna men inget måste.
Tollare (Nova Scotia Duck Tolling Retriever): Social, medelstor, lagom aktiv, kan vara skällig om du inte fostrar den.
Samojed: kan vara skällig och svår att ha lös annars mycket trevlig hund.
Appenzeller Sennenhund: inte skällig, medelstor men kan ha ett ganska skarpt psyke. Borde inte vara svår för någon som haft boxer.
Chow Chow: trevlig något reserverad hund som finns i Eurasierns bakgrund.
Korthårig Collie: Inte lika skällig som vanlig collie och med rätt fostran i det närmaste helt tyst.
Keeshond: även denna ras ligger till grund för Eurasiern och även denna kan vara mycket reserverad så social träning är ett måste. Om du inte markerar din motvilja kan Keeshonden bli gapig men med lite träning är den ganska tyst.

Lycka till med hundköpet!
#33 - 22 april 2008 13:37
Här är den lilla älsklingen. Ska hämtas nästa vecka. En liten tjej som är lik sin lilla mamma så hon blir nog inte så stor... Pappan Harry Potter är hela 45 kg tung men denna lilla pärla trodde uppfödaren (Leijonbols) skulle bli lik sin mor Emser och sluta på 22 kg, mamman väger 20 kg.

[attach]11592[/attach]
#34 - 22 april 2008 14:35
Vilken godbit!!!
#35 - 24 juni 2008 22:19
Som sagt på "Allmänna hundtråden"... Här är den lilla skönheten, på den här bilden är hon ca 3,5 månad.. I mina ögon en ganska stor dam, 13 kg var hon uppe i nu, 4 månader gammal.
Visst känns det som lite i överkant om hon inte ska bli större än 22 som vuxen?!

Kanske brås hon mer på sin stora far iaf.. ;) Hon har sin mors vackra ansikte iaf med slätare drag än vanligt på Eurasier, tycker jag iaf..
#36 - 25 juni 2008 00:42
vad kul att det blev en eurasier! Har nog faktiskt träffat både tjejen och några av hennes hundar på zooaffären när jag praktiserade de. De är gör söta!
#37 - 25 juni 2008 10:23
nfalkestav skrev:
vad kul att det blev en eurasier! Har nog faktiskt träffat både tjejen och några av hennes hundar på zooaffären när jag praktiserade de. De är gör söta!

Det blev inte uppfödaren från Tyresö för den parningen misslyckades så det var inte någon ny kull planerad förrän till hösten. Det blev hennes rekommendationer, Leionbols istället. Som sagt, pappan Harry Potter var enorm på 45 kg och lilla mamman 20 kg är som en vacker liten räv. Pappa är mer grå i färgen, viltfärgad och lite muskigare i ansiktet än mamman och även valpen, Dela.. ;)
#38 - 14 juni 2011 13:03
gud va roligt att det blev en eurasier för er!!! (eller ja, din mamma ;)) själv har man nyligen tingat en valp och kan knappt vänta på att få hem en liten hårboll! har redan köpt hem koppel och halsband :o) hoppas det går bra för din mamma med hunden!! finns några bilder på henne nu?? hur mycket väger hon nu? blev hon liten som uppfödaren trodde? ;)
#39 - 14 juni 2011 13:18
hej matillah! välkommen hit. :)

ta gärna o titta på datumet på tråden innan du skriver. denna är 3 år gammal så jag tvekar på att du får svar :P
#40 - 30 januari 2012 19:41
Matillah skrev:
gud va roligt att det blev en eurasier för er!!! (eller ja, din mamma ;)) själv har man nyligen tingat en valp och kan knappt vänta på att få hem en liten hårboll! har redan köpt hem koppel och halsband :o) hoppas det går bra för din mamma med hunden!! finns några bilder på henne nu?? hur mycket väger hon nu? blev hon liten som uppfödaren trodde? ;)

Hej, jo, den lilla damen är jättestor. Hela 30 kg och alltså för stor för standarden. Det gör inte mamma något eftersom de inte ska ställa ut henne, men det gör ju att hon är kraftigare än beräknat. Hon har dessutom lite jakt i sig, som inte heller är enligt rasstandarden, men hennes pappa har också jakt i sig.

Hon är ju nu snart 4 år och har lugnat ner sig från ungdomsbuset, där hon var lite mer olydig och gav sig iväg på små jaktturer. Min mamma är mkt nöjd med henne, lugn och mysig hemma. Glad och pigg ute, psykisk mkt sund och inte aggressiv mot andra hundar om de inte är för hetsiga och ouppfostrade unghundar. Då fostrar hon precis som alla tikar gör.

Pälsen ger ju lite jobb och jag upplever att hon är ganska tovig i ullen, trots att de borstar och har den borsten som skär av lite strån. Hon kunde ha fått lite mer social träning än hon har fått hos pensionärerna, vissa främmande vill hon inte hälsa på alls.
Det finns ju också i rasstandarden och även om det är individuellt så måste man ju träna dem extra med det.

Genomgående en mkt trevlig och vacker hund.. En frisk ras och de skäller inte.

Hur har det gått för dig, har du fått hem lilla hårbollen? Den är halvåret nu då?

Jag kan inte lägga in bilder när jag inte är betalande medlem, lr hur?

Annons