Goddag!
Mina dvärgguramiyngel har bott i en yngelbur i några veckor nu. Dom tycks inte ha växt mycket (nu är dom ca 1*4 mm varav 2mm är svans). Men hur som helst; Jag tänkte starta ett litet akvarium bara för dom små och undrar då vad jag ska tänka på.
1. Grus verkar uteslutet, hur lever bakterierna? hur ofta behöver jag byta vatten då och hur mycket?
2. Att jag gör en slamsugning från stora akvariet ner i det lilla verkar lite småsnuskigt. Eller ska jag bara ta "rent" vatten från gamla akvariet?
3. Ska jag lägga ner mina två små javamoss-stenar?
4. Klarar ynglen överförflyttningen om jag bara lyfter ur buren och lägger ner den i andra akvariet? Dom kommer hamna under deras tunga alg-bo som kommer pressa ner dem i burnätet.. Ska jag ta en hink eller nåt när jag lyfter över buren kanske?
5. Vågar jag ha ett innerfilter i lilla akvariet eller ska jag bara köra med luftpump?
6. Vad kräver de för ljus? Jag har en liten ljusramp med 2*15 w glödlampor. Tänkte att om jag ändå ska handla glödlampor kan jag köpa lågenergi, men vilken effekt och fabrikat rekommenderas? Den som vet kan också förklara vad "TYP 4" är för sorst sockel m m...
Ja det var väl allt. Ynglen och jag vore väldigt tacksamma för hjälp.
Magnus